Grand Prix i HD...men ikke på norsk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer christine sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grand Prix i HD...men ikke på norsk

VG melder at Melodi Grand Prix skal produseres i 1920x1080:

Grand Prix i HD...men ikke på norsk - VG Nett

Men i Norge får vi ikke sett dette. Jeg skjønner at kapasiteten i bakkenettet er for dårlig, men hvorfor kan ikke NRK og GET sende HD-innhold der det er mulig til oss som har kabelTV?

Gjelder ikke bare MGP, men mange TV-serier fra USA er allerede I HD, og sikkert andre sendinger som NRK nedskalerer også.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ESC ble produsert i HD ifjor også. Da sendte SVT og BBC hvertfall i HD. Så da får CD-kunder se det i HD med 5.1 lyd hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, slik var det altså i fjor også, men såvidt jeg vet var det snakk om en 720p sending. SVT sendte DD5.1 på SD og det gjør de sikkert i år også. Det samme gjelder Nyttårskonserten.

Personlig synes jeg vel ikke det er noe stort tap at jeg ikke får se Eurovision i HD, men det er jo litt rart og pinlig at vi skal henge så langt etter svenskene og resten av Europa! At NRK ikke i det minste kan sende litt DD5.1 er jo helt patetisk.

Det som er litt ironisk er at NRK faktisk produserer litt i DD5.1, men dette sender de kun på nettradio, av alle ting: Om NRK 5.1 - NRK 5.1 Flerkanal - NRK

Når det gjelder TV-serier så er det mulig å ta inn noen i HD i Norge. C+ har blant annet sendt Heroes, Dexter og Weeds på sin HD-kanal.

Argumentet som NRK og TV2 klamrer seg fast til om at ikke det finnes nok innhold til å ha en HD-kanal er i alle fall hogwash. En slik HD-kanal trenger jo ikke å sende 24/7. Det finnes mer enn nok interessant innhold i HD til å fylle noen timer hver kveld.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest latterlig er at de satser på et bakkenett som i virkeligheten ikke har kapasitet (enda) til HDTV. Hva er framtidsrettet med det. NRK burde satset på HD allerede nå, slik som svenskene gjør. Folk begynner å bli bevisst, og vil ha HD. Hvertfall blant kjente hos meg...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det blir kapasitet. I alle fall når FM-nettet slukkes. For min del kunne de godt ha fjernet et par av de latterlige TV-kanalene fra bakkenettet for å øke kvaliteten på de andre. Viasat 4, TVNorge 2, TVNorge generelt, TV2 sport, f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat melodi grand prix bryr jeg meg fint lite om, men det er absolutt en tankevekker at Norge ligger bak svenskene på hd sendinger etter hele bakkenetts-hypen

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Det som er mest latterlig er at de satser på et bakkenett som i virkeligheten ikke har kapasitet (enda) til HDTV. Hva er framtidsrettet med det. NRK burde satset på HD allerede nå, slik som svenskene gjør. Folk begynner å bli bevisst, og vil ha HD. Hvertfall blant kjente hos meg...
    NRK og TV2 vil ikke ha noen problemer med å få plass til minst en HDTV kanal hver når bakkenettet utvides. NRK og TV2 skal jo ha en mux hver men de vil neppe kunne sende alle kanalene i HD noen gang via bakkenettet.

Regner det som veldig sannsynlig at NRK og TV2 ikke vil tilby HD via kabel&satellitt før de kan tilby det samme i bakkenettet. Det ville sannsynligvis ikke være veldig smart å gjøre noe annet siden NRK&TV2 er deleiere både i Norges Televisjon og RiksTV.

NRK har forsåvidt åpnet for HD via satellitt allerede ved å samarbeide med Viasat om en HD kanal under OL i Beijing ( OL skal også sendes i HD på Eurosport HD via Canal Digital).

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange av oss blir spørsmålet: Når kommer GET med flere HD-kanaler? Vi vil ha BBC og Svensk TV (blant annet).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at bakkenettet ikke har kapasitet, men hva med oss Get-kunder? Kunne ikke NRK ha sendt amerikanske TV-serier i HD til oss? Og resten av tiden bare oppskalert SD til HD på samme kanal?

Det skjønner jeg ikke.

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av christine
    Jeg skjønner at bakkenettet ikke har kapasitet, men hva med oss Get-kunder? Kunne ikke NRK ha sendt amerikanske TV-serier i HD til oss? Og resten av tiden bare oppskalert SD til HD på samme kanal?

Det skjønner jeg ikke.
    Noe liknende det Svensk TV gjør. Jeg tror ikke NRK synes det er så aktuelt når det ikke kan sendes over bakkenettet. Men kunne ikke Get sende den Svenske HD-kanalen. Da ville vi vel fått sett Grand Prix i HD også (kanskje).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde sikkert ikke sett på Grand Prix selv om det kom i HD, men mange av de andre programmene som alikevel tas opp i HD hadde jeg nok sett.

Vil det si at det er politiske grunner og ikke kostnad og tekniske grunner som gjør at vi Get-kunder ikke får NRK HD nå?

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK kan ikke sende HD nå uten videre av tekniske grunner.
    Bakkenettet får ikke frigitt nok båndbredde før alle analoge sendinger er slått av.
    Åpning og avsluttning i OL vil bli sendt vha "strikk&binders" opplegg da NRK ikke har en HD infrastruktur. Det handler stort sett bare om penger men også om teknologivalg; ikke er det nok penger nå og så er teknologien heller ikke på plass for en infrastruktur som takler den store datamangden HD krever.

Det at NRK skal bruke resursser på å gi noen få tusen kabel og satelittkunder HD faller jo på sin egen urimelighet, det er enda færre enn 20 000 HDdyktige kabel og satelittbokser solgt i Norge, da synes jeg det er bedre at NRK venter og jobber frem en skikkelig løsning.

Erfaringen fra Tyskland viser også at HD uten skikkelig programinnhold er dødt, 3 HD kanaler er lagt ned siden jul............

Så er HD på TV viktig for deg er løsningen kabelboks eller satelitt med endeløse timer med naturprogram i loop, og samme film i reprise 10 ganger i uka, ikke særlig spennende.......

Jeg bruker heller penger på BlueRay skiver og gleder meg over tanken på hva som skal komme

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skjønner jeg ikke.
    Bakkenettet er NRKs "offisielle" plattform, så det er naturlig at de produserer sendingene sine i et format som er tilpasset bakkenettet.

Nå har det allerede blitt avslørt at NRK vil sende minst ett program i HD allerede i år (åpningssermonien fra OL), og jeg blir ikke overrasket om de finner et par andre programmer de kan sende i HD også.

Jeg regner også med at RiksTV kommer til å gjøre det samme som svenskene gjorde da de bygget ut nettet. Der satt de opp et lite antall sendere for å gi storbyene en ekstra multipleks med HD-sendinger etter at det analoge nettet var slukket.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde sikkert ikke sett på Grand Prix selv om det kom i HD,
    Hvorfor ikke?

Årets semi-og finale vil jo inenholde bl.a. en syngende kalkun og det som verre er.

MGP er ikke som det engang var:
    Mia Martini 1992 Rapsodia
    MFÖ 1985 Di-dai-di-dai-dai
    Amina 1991 C'est le dernier qui a parlé qui a raison
    Peppino di Capri 1991 Comme È Ddoce 'O Mare
    Azucar Moreno 1990 Bandido
    Simone 1990 Keine Mauern Mehr
    osv osv osv

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Bakkenettet er NRKs "offisielle" plattform, så det er naturlig at de produserer sendingene sine i et format som er tilpasset bakkenettet.

Nå har det allerede blitt avslørt at NRK vil sende minst ett program i HD allerede i år (åpningssermonien fra OL), og jeg blir ikke overrasket om de finner et par andre programmer de kan sende i HD også.

Jeg regner også med at RiksTV kommer til å gjøre det samme som svenskene gjorde da de bygget ut nettet. Der satt de opp et lite antall sendere for å gi storbyene en ekstra multipleks med HD-sendinger etter at det analoge nettet var slukket.
    Det er ikke sikkert at RiksTV får flere mux. NTV må muligens tilby en ny opreratør like mye kapasitet som RiksTV. Det kan bety at RiksTV ikke får noe mer kapasitet etter at det analoge nettet er slukket.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er ikke sikkert at RiksTV får flere mux. NTV må muligens tilby en ny opreratør like mye kapasitet som RiksTV. Det kan bety at RiksTV ikke får noe mer kapasitet etter at det analoge nettet er slukket.
    Nei du har helt rett, MEN det hyggelige er at NRK kan bruke hele sin mux på det nye bakkenettet når de analoge sendingene slukker. Den nye muxen blir satt i drift i juni 2010, da er det enkelt for NRK å sende HD, før det, feks OLåpningen blir en strikk og binders løsning, og NRK må slukke en kanal for å kunne sende en HD og en SD nå, med halv mux. NRK er i gang med å prosjektere en ny HovedKontroll som også kan sende HD.
    Det er ikke noen lett match å lage en ny infrastruktur for HD i en kringkastingsstasjon, feks må all kabel skiftes da dagens kabler kun kan levere ca 50-60 meter med HD før signalet dør, dessuten må alle miksere, rutere, forsterkere etc byttes ut, en investering i 100 mill klassen.
    Om dere er villige til å doble lisensen vil nok det kunne skje neste år men med dagens økonomi er det utopi.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster
    Om dere er villige til å doble lisensen vil nok det kunne skje neste år men med dagens økonomi er det utopi.
    Fjern heller lisensen! Vi trenger ikke NRK. La heller noen som duger gjøre jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK er for oss som ikke er så glad i amerikanske serier og såpeserier, men gode faktaprogrammer, nyheter og vintersport. Grand Prix?....vel...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Fjern heller lisensen! Vi trenger ikke NRK. La heller noen som duger gjøre jobben.
    Kult med skikkelig seriøse innlegg, hva mener du egentlig?
    "La heller noen som duger gjøre jobben"
    hvem tenker du på da, og hva skal de gjøre for at det skal duge?
    :-D

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært det samme for min del om MGP gikk i 100.000p og true HD superduper dolby digital DTS.. Etter Mil etter mil med Jahn Teigen så er alt nedtur

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •