Sagem DVB-C HD-tuner: Svake horisontale linjer via HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sagem DVB-C HD-tuner: Svake horisontale linjer via HDMI

Har noen sett dette før? (se vedlegg)

Linjene minner litt om lys som slipper gjennom en persienne og de er særlig synlige i ensfargete litt mørke scener. På tegnefilmkanalene vil man kunne se de ganske fort. Jeg trodde først det var noe galt med TV'n og testet derfor tuneren på andre skjermer (Canal Digital HD kabeltuner). Linjene var fortsatt synlige så jeg tok kontakt med CD og fikk tilsendt en ny tuner. Til min store irritasjon kunne jeg fortsatt se linjene på den nye tuneren. En tur innom Expert avslørte at også 1. generasjons HD tuner for satelitt fra CD hadde de samme linjene. Noen som vet årsaken?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å sette oppløsningen på dekoderen fra 1080i til 720p?
    Hadde litt trøbbel med dette på dekoderen min, og å senke oppløsningen hjalp på det

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får dette på noen kanaler på rikstvboksen Grundig 8720 også, men kun når bildet er helt svart. Vises ikke ellers. Kjører 720p.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Får dette på noen kanaler på rikstvboksen Grundig 8720 også, men kun når bildet er helt svart. Vises ikke ellers. Kjører 720p.
    Svake horisontale linjer/skygger oppstår både med CD's og RiksTV's bokser på HD utganger. Ut fra dine screenshots så er jeg usikker på om vi snakker om samme problem. De horisontale linjene jeg tenker på ville ikke være mulig å fotografere med så dårlig oppløsning.

Her er et eksempel fra et ekte HD signal:
    http://www.satellite-calculations.co...r/SagemHD2.JPG
    http://www.satellite-calculations.co...er/HumaxHD.JPG

Effekten er mye mer synlig på SD oppskalert til 1080i.

Det er samme hardware i Grundig og Sagem. Når Grundig ble oppgradert i bakkenettet så stod det STi 7100 på skjermen under oppgradering. Sagem benytter også STi 7100 fra ST Micro i følge presse meldinger på ST Micro websiden.

RiksTV Grundig boks gir mindre problemer dersom det sendes ut 720p selv om det også synes at konverteringen er mye dårligere enn i Humax. Det er ofte mye sagtann effekter i 720p fra Grundig. Fra Sagem bokser så begynner bildet å "dirre/riste" dersom man endrer til 720p.

Jeg har testet med Pioneer XA507 men jeg vet også at stripene er godt synlig på full HD LCD TV'er.

Humax HDCI-2000 satellitt tuner gir ikke slike striper. Den er basert på chip fra Connexant. SD ser betydelig bedre ut fra Humax HDCI-2000 (men Humax'en har igjen andre store problemer selv om kvaliteten er veldig bra).
    Fra Humax ser SD oppskalert til 1080i (eller 720p) betydelig bedre ut enn ren 576i. Det virker også som interpoleringen i skaleringen reduserer MPEG2 artifacts ( har anti blokking effekt).

Også Pace SD810 gir en stor forbedring på SD oppkonvertert til HD. Denne mottageren benytter chip fra Broadcom. Pace'n har også sine store
    problemer selv om kvaliteten er bra.

I oppkonverterigen blir det selvfølgelig ikke bedre kvaltiet(=fler detaljer) men bildet blir mye mer behagelig og gir derfor høyere opplevd kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bobben1: Må innrømme at jeg ikke klarte å se noe som helst på bildene dine, annet enn pixler på nært hold Er det kantutjevningen på fonten du mener?

Linjene jeg tenker på er ca 2-3 pixler tykke helt jevnt fordelt ca. hver 20mm. (1366x768 på 37") På typiske reklamescener med ensfargete bakgrunner (f.eks. Norwegian), er det som om nevnte linjer vises med ett hakk svakere lysstyrke.

Jeg har testet på alle oppløsninger i tillegg til å slepe dekoderen rundt til "alle" jeg kjenner. Som dere skriver lenger oppe er linjene mest synlig på mørke scener. Jeg opplever de som mye mer forstyrrende enn artifacts og blocking fra dårlig mpeg koding.

Spørsmålet er om dette er en skavank jeg er nødt til å leve med, slik som mpeg artifacts, eller noe jeg kan kreve at CD fikser opp i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •