Rikstv, Sagem tuner, signalstyrke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rikstv, Sagem tuner, signalstyrke

Hva slags signalstyrke må man ha for å sikre bra signal? Får ikke mer enn -65dbm, som jeg mistenker er litt snaut.

Sagem tuneren nekter plent å gi signal ut på HDMI, pluss at den har en tendens til å restarte spontant. Butikken mente det kunne ha med dårlig signalkvalitet å gjøre, men jeg får ikke det til å stemme. Får litt bitfeil innimellom, men ikke alvorlig. Signal ut via scart funker som fjell. Noen som har vært borti det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har normalt rundt -70 dbm, dette gir helt fine stabile bilder. På dårlige dager med regn og tåke faller dette ned mot -78 dbm, rundt -75 dbm begynner bildet å pikselere og hakke.
    Så -65 dbm burde da fungere greit?
    Dette er med scart utgangen, har ikke testet hdmi.
    Har du vært inne i menyen og aktivert hdmi/HD/digital og hva det nå heter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegggen
    Har normalt rundt -70 dbm, dette gir helt fine stabile bilder. På dårlige dager med regn og tåke faller dette ned mot -78 dbm, rundt -75 dbm begynner bildet å pikselere og hakke.
    Så -65 dbm burde da fungere greit?
    Dette er med scart utgangen, har ikke testet hdmi.
    Har du vært inne i menyen og aktivert hdmi/HD/digital og hva det nå heter?
    Jepp, prøvd alle valg, inkludert 'forced DVI', hva nå enn det måtte være. Prøvd 1080i og 720p også. Etterhvert så fikk jeg HDMI signal, men så fort jeg byttet kanal så hoppet den tilbake til scart, og nektet å gi HDMI igjen. Koblet opp antenneforsterker også, og har nå rundt -45dbm. Men det hjalp ikke.. Så i dag fikk butikken Sagem-skrotet i retur. Fikk med meg en Grundig basistuner istedet, og nå er det god stemning! Funket på første forsøk! :-) Eneste minuset er at Grundig bare har optisk lyd ut, så da må jeg klare meg uten digital lyd ei stund. Men det får gå.. Forresten så ser menyene til Grundig vannvittig mye bedre ut enn både Triax og Sagem.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også en Sagem dekoder. Hadde ikke så bra signal med vanlig innendørs antenne så jeg monterte en utendørs. Måtte også investere i 50m kabel og antenneforsterker. Mot all forventning var signalet like dårlig. Da var siste utvei å låne en Grundig dekoder, fikk topp signal med en gang. Kan også til nøds se på tv uten antenne tilkoblet:-D

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torby
    Eneste minuset er at Grundig bare har optisk lyd ut, så da må jeg klare meg uten digital lyd ei stund. Men det får gå..
    Grundig har da digital lyd over HDMI?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Grundig har da digital lyd over HDMI?!
    Joda, men ikke digital coax. Recieveren min har ikke HDMI, og jeg gidder ikke kjøpe en fiberkabel. :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg skulle se på nyheter på morgenen nå, var det plutselig ikke signal på alle TV2 kanalene pluss Animal Planet og Discovery. Alle disse ligger på kanal 42 på HALDEN senderen som er best for meg som bor i Åsgårdstrand, Vestfold. De andre kanalene på denne senderen er 38 og 62. På disse har jeg 80 % signalkvalitet, altså ingen problem. Så hvorfor skjer dette?

Såvidt jeg forstår går det ikke ann å velge at TV2 kanalene skal mottas fra kanal 38 eler 62? Hvis jeg endrer den og går ut av menyen, går den bare tilbake til 42, som er meget svak somsagt. Må jeg opp på taket å justere, eller er det noe annet jeg kan gjøre?

Takker for svar:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Atmosfæriske forstyrrelser

Hei, Dag Erik!

Jeg tror dette er midlertidige problemer og at det har sammenheng med en ganske sterk innstrømming av utenlandske sendere (både digitale og analoge) pga. høyttrykksituasjonen vi er i.

Jeg opplevde flere ganger i går kveld (8. mai) i tiden 2200 til over midnatt (til jeg gikk å la meg...) at mux 1 [k38] fra Høyås/Halden falt ut. Samme skjedde med mux 2 og 3 et par ganger. I tillegg falt svenskenes mux 1 ut (var utilgjengelig nesten hele dagen, faktisk), og i perioder mux 3, 4 og 5. Bare mux 2 var tilgjengelig hele dagen. Danskenes mux 1 (det eneste som er på lufta foreløpig) kom inn med varierende styrke fra 3-4 sendere på Nord- og Vest-Jylland hele dagen, men det var først på kvelden at signalene fra Haldensenderen ble påvirka for min del. Jeg gjorde en gjennomgang av UHF-båndet med en CDC-7000ST (Canal Digital's kombinerte satelitt- og bakkenett-[mpeg2]-mottaker). Denne har en ganske brukbar visning av signalstyrke (for analoge og digitale sendere) og signalkvalitet (for digitale sendere). Jeg fant bl.a. et ganske sterkt signal (ikke digitalt) på kanal 55, og skannet frekvensen med den analoge mottakeren i TV'n. Fant BBC2 på denne frekvensen. Stilte om til PAL-I, og fikk også lyd. Seinere fant jeg en ITV-kanal på kanal 59 og Channel 4 på kanal 65. Mye snø, men mulig å se på til tider. BBC2 er fortsatt tilstede i dag. I tillegg vrimlet det av analoge utsendelser av TV2 Danmark på flg. kanaler: 26, 28, 30, 35, 37 og 40.

Antar at utfallet av kanal 42 (mux 2) fra Halden hos deg skyldes atmosfæriske forstyrrelser. Dette er det digitale bakkenettets akilleshæl og opptrer nå og da i høyttrykkssituasjoner. Det finnes faktisk et "værvarsel" for dette fenomenet på nettet. Se her: Tropospheric Ducting Forecast for VHF & UHF Radio & TV.

Vi liker oss når været er fint, men det har sine ulemper... :-P

Mvh
    Bjørn 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hadde helt, rett. Takk for informativt svar, brumlebass. Når jeg kom hjem så var alt normalt og lik singalkvalitet på alle tre mux'ene. Så da lærte jeg noe nytt idag også. Atmosfæriske forstyrrelser..
    hmm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •