Altibox HD-dekoder - Letterboxing over HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox HD-dekoder - Letterboxing over HDMI

Jeg har:
    - Motorola 1910-9 STB (HD-dekoder) fra Altibox
    - Samsung LE40R81B
    - En billig HDMI-kabel (støtter 1080P)

Før brukte jeg en SCART-kabel mellom STB og TV. Da kunne jeg ha STB stående på "16:9, Letterbox", og TVen ville automatisk legge på sorte felt (på høyre og venstre side) når STBen sendte ut 4:3 sendinger. På den måten slapp jeg altså å se "ekstra feite folk" o.l. - men samtidig ble 16:9 -sendingen vist over hele skjermoverflaten. Perfekt, med andre ord.
    Nå, med HDMI, funker ikke dette lengre. TVen ser ikke ut til å tolke aspektet til video-kilden på samme vis. Instillingene på TVen, under "size", har også blitt testet ut. Verdt å merke seg, er at "Auto Wide" er i grått - altså "ikke mulig å velge".

Er det noen som sitter med samme problem? Kanskje med noe av det samme utstyret også?

EDIT: jeg testa med 1960 -dekoderen i dag også. Samme problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vip 1960 dekoderen. Har prøvt med 2 ulike tv er. Ved å bruke scart kabel kan jeg justere bildestørrrelse, men ved bruk av hdmi kabel får jeg ikke valgt annet bilde enn 16:9. kan ikke zoome noe ved denne typen signal.

Newcomer Cueball sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har også en 1910 STB. Den står på 16:9 og "no convertion". TV står også på 16:9 (Samsung LCD)

Ingen problemer med format her (er vel omtrent kun FEM som sender i 4:3, så jeg måtte ha kjærringa som alibi når jeg sjekket her...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problemet

Jeg har akkurat det samme problemet med den nye HD PVR fra Canal Digital for kabel tv. Har en Samsung 37" 5-serie. Bruker HDMI mellom PVR og Tv. Sendinger i 16:9 er alt for store, slik at mye av bildet forsvinner utenfor skjermen, og alle eldre serier kommer i 4:3 med to svære striper på sidene, uten mulighet til å endre på noen som helst måte...:evil: Dette går til (for stort) 16:9 format i reklamen. Som ingolfzp beskriver, er "Auto-wide" funksjonen, som jeg tror muligens hadde løst problemet, dekativert når man bruker HDMI. Man kan altså ikke zoome eller gjøre noen særlige endringer ved bruk av HDMI

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •