RiksTV på PC med CAM og krypterte kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV på PC med CAM og krypterte kanaler

Hei. Har oppegående system med rikstv og cam. Tenkte å lage en liten howto om hvordan jeg gjorde det. Jeg tar utgangspunkt i et helt fresh Windows XP system.

Man trenger : FloppyDTV DVB-T (eller FireDTV DVB-T) AAC-HE codec og h264 video codecfra MainConcept medfølger!!
    RiksTV Cam Technicrypt CXV (Expert)
    RiksTV kort med kanaler

Først må man kjøpe kortet så må man kjøpe en cam, eventuellt motsatt vei men for å se krypterte kanaler må man ha begge delene. Man kan kjøpe kortet først og se på NRK og sette inn cam når en får det siden også. Min cam kjøpte jeg på expert for 999 men man kunne få den til 1 hvis man kjøper kanalpakke samtidig.

Camen må pares med kortet ditt. Her kan man ta med kortet eller kortnummeret når man kjøper i butikk. Har man ikke kortnummer må man ringe inn til rikstv og registrere den. Når jeg ringte inn til RiksTV for å pare kortet ville damen på kundeservice kun ha kortnummer og serienummer til camen. Ikke pairing-id, men etter 10 minutter ringte hun opp igjen og lurte på hvilken tv jeg hadde. Jeg gikk sporenstreks inn på rikstv sine sider og sa jeg hadde en Sony KDL-40X3000 i bestilling som ikke var kommet enda. Satte så kortet i RiksTV Camen. Ventet ca 2 timer, valgte en kryptert kanal og så på tv.

Først må man sørge for å ha oppdatert maskinen i windows update og at man har alle sikkerhetsoppdaterionger ol installert.

Etter dette kobler man til FloppyDTV / FireDTV og avbryter windows install manageren. Starter install filen på cden Velger BDA Setup. Trykk fortsett likevel for å godkjenne installasjon av ikke signert driver. Kjører gjennom installeren.

Etter fullført installasjon start FireDTV viewer. Trykk så på c (channelscan) gi evt søket et navn og scan range.

Trykk så på o for options og velg Renderer. Audio Renderer kan stå på auto, preferred video renderer som Video Mixing Renderer 9. Gå videre til Decoder. Siden det følger med både audio og video codec med driver pakken velger man bare mainconcept driverne til både video og audio på de 3 siste valgene slik som på bilde.

Etter dette lagrer man instillingene og lukker options vinduet, velger en kanal og ser på tv. Ta musepekeren opp i høyre hjørnet for å få frem kanal listen.

For å bruke DVB Viewer så installerer du denne, velger de samme instillingene som du bruker i FireDTV viewer og ser tv. Vårt digitale bakkenett fungerer ikke med MCE, men Det fungerer fint med MediaPortal

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er gode nyheter
    Har du testet det med Mediaportal TvServer?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tiltak, men kunne du lagt til direktelinker til fungerende HW hos en nettbutikk?

Og fungerer ting som (super)text-tv og opptak?

Og hva paires kortet opp mot? paires det opp mot RiksTV Cam Technicrypt CXV, eller mot TV/DTV?

Må man huske å si at man har en av de TV'ene som er godkjent av riks-tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    digital everywhere - digital TV cards for PC, Laptop and HTPC der jeg bestillte fra. Tok litt tid og toll osv, emn ellers helt utmerket på kundeservice og hjelp Ellers ser jeg Komplett.no har det, eller i hvertfall firedtv, floppy dtv kan settes inn i pcen enten bak i maskinen eller foran i floppy plassen, med cam stikkende ut.

Mer info om det fantastiske kortet her . I tilegg trenger man da CAM som kjøpes på f.eks expert som jeg gjorde. De parer programkortet ditt med serienummer på camen og skriver tydligvis i et kommentar felt hvilekn tv jeg lissom har. Det faktum at jeg har en LG sak uten CAM slot i hele tatt er de lykelig uvitende om Samtidig som jeg er lykkelig over å ha flott dvb-t box med alle kanalene jeg abbonerer på. Har ikke lekt noe med super tekst tv enda, får se i påskeferien, men man kan velge subs unår manser opptak, man kan også velge subs på et opptak som er gjort.

Ja, jeg kjører også dette i MediPortal med server, men det er en build rett etter de lanserte AAC-HE saken i mediaportal, noe som gjør at jeg har en tidvis bug med at lyden ramler ut. Mulig de har ordnet dette, men det må jeg se når jeg er på fjellet i påsken og alle andre er bakke

Forrsten følger det både AAC-HE audio codec og H-264 video codec fra mainconcept med i pakken... Hadde gått meg hus forbi den video codecen :s

Vet ikke om man må si at man har en slik tv, men vil jo anbefale det da det er dem de godkjenner bruk av camen i Om de begynner å mase om seriennummer eller noe så bare si som meg at den er i bestilling

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra jobbet dingo!!!

Nå gjestår bare spørsmålet om Hauppauge kortet og CI modulen går på finn.no, får en omgang med slegga eller rett og slett skal få smake 36 gram revehagl levert fra kort hold...
    Første alternativ blir vel å regne som svindel :???:

Hvordan føler du stabiliteten og kvaliteten er sammenlignet med den grå plastikkboksen fra Grundig?
    Har selv mekket litt med HVR-4000 kortet og DVBviewer, men rock solid er ikke det første som renner meg i hu...

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv HVR-4000 og har vurdert CI-modulen. Kan du si noe mere om hva som ikke virker ifb CI modulen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det knirkefritt. Digital everywhere lager kvalitetsprodukter. Har en mediacenter i stuen med floppydtv dvb-s og den har vert dønn stabil..

dvbviewer og floppydtv dvb-t'en min er meget .. MEGET bra, men bruker dette her mest som leketøy atm så nå skal jeg få opp mediaportal tv server med rikstv og canal digital så får vi se om verden blir ENDA kulere men alle opptak jeg har schedueld i dvbviewer blir automagisk tatt opp .. Men nå skal det lekes mer med tvserver og mp!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kjørt svideo på get boxen en stund mens jeg har ventet på dette. sinnsykt deilig at dette funker nå. Har kjørt floppy dtv uten cam i et par timer nå på tvserver/mediaportal. Ser ut til å funke veldig bra. Sålangt er det stabilt. Eneste som jeg ikke har fått til er å velge subtitles på nrk sendingene. default er ingen. gleder meg til tirsdag, da blir det rett bort på expert og bestille riksttv med cam. en ting jeg lurer på er mulighetene for å kunne ta opp og se på andre kanaler samtidig, hvordan kan dette gjøres? Jeg kan gjøre dette nå med alle nrk kanalene, men det er kanskje fordi de sendes på samme frekvens. hvordan blir det å gjøre det på tvers av mux?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld! Jeg leker for tiden mest med dvbviewer og ikke lekt noe spesiellt med mediaportal sorry, men i dvbviewer funker det å velge tekst. Opptak i dvbviewer er også veldig fint, kan ta opp på flere kanaler samtidig, MEN bare på de samme transponderne.. ordnes lett med flere kort..

Har på det meste tatt opp på 3 kanaler og sett på 1 men nå skal jeg av alle ting ut og leke med antenne og parabol...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

takker for svar. når du sier at opptakk lett kan ordnes med flere kort, mener du at man må ha ekstra dvb-t kort, cam og rikstv kort(flere abonement) for å få til dette, eller er det mulig å få flere kort til å dele en kam?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er mulig, men ikke slikt jeg stresser med.. jeg for min del vil ha en enklest mulig tv hverdag og at jeg ikke går glipp av noe.. og at fruen ikke går glipp av såpene sine.. så her i huset er det 1x rikstv og 2x canal digital med 3 cam / kort totalt ...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Mediaportal med TV Server Svn's fra 11/2-08. Jeg kommer fra Dreambox-verden og kjører fortsatt DM-7020 og PVR-600.

MP er bare helt digg for å kjøre Canal+ Film HD.. som fungerer som en drøm med Canal+ Total abb.

Siden MP fortsatt er i beta, så er det ett stykke fram til dreambox-stabilitet.
    Men, mulighetene og bildekvalitet er bare helt overlegen på MP med floppydtv-S2 kort....

Lykke til - nyt floppydtv i HTPC.. it rocks ! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo gode nyheter! :-D Har hatt dette i planleggingsfasen selv en stund, men ikke fått handlet inn alt av deler enda. Lurer på om RiksTV kan begynne å boikotte dette, be om serienr på tv eller den slags for å hindre "uautorisert bruk"...? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte en FloppyDTV fra komplett i dag. Tror det bare var to igjen nå...
    Jeg ringte så RiksTV for å spørre om jeg kunne paire mitt RiksTV kort med en Conax CAM jeg hadde liggendes. CAM'en var en CAS 3 CAM (p/n 901647) kjøpt i forbindelse med Canal Digital via satellitt.
    Damen i røret hadde ingenting i mot det, men hun fikk ikke pairet serienummeret på denne CAM'en mot kortet.
    Responsen fra damen i røret var forresten ganske god også når jeg ringte. Jeg klarer ikke å gjengi dette i tekst, men hun uttrykte "Åh ja, en slik Sony TV ja... (sukk)", som hun hadde fått tusen slike telefoner allerede før lunch i dag

Jeg er heller ikke sikker på om en CAS 3 CAM vil fungere (se bort fra pairingen), men at man må ha en CAS 5.
    Uansett, en ny CAM kommer på under to hundrelapper siden jeg allerede har ett abb. Jeg hiver ikke ut den grå plastboksen (les: setter den ned i kjellerstua) før jeg ser at alt spiller på lag.
    Siden det unsett var noen dager leveringstid, tenkte jeg likegodt at jeg kunne stikke ned i den lokale sjappa (Euronics).
    Her ble det verre... Fyren måtte ha serienummeret på TV'en! Host host, den har ikke kommet i posten enda. Uansett synes jeg dette høres ut som noe bs. CAM'en paires ikke mot TV'en da!
    Ringte fra utsiden av buttikken tilbake til RiksTV og bestilte CAM og et ekstra kort.

Nå gjenstår bare det verste; ventetiden før floppydtv, cam og kort dukker opp i posten...

Håper å få høre at flere får dette til før den lille HTPC+RiksTV gløtten lukkes.

Morten

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskislan
    Jeg er heller ikke sikker på om en CAS 3 CAM vil fungere (se bort fra pairingen), men at man må ha en CAS 5.
    Det er sannsynligvis en CAS7 CAM som er godkjent av NTV/RiksTV.
    Conax - en, products, cas extended, pairing

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å være sikker før jeg bestiller:

Det er denne typen korrekt?

FloppyDTV-T/CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yepp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og kjøpte en slik kam på expert igår. satt det opp med mediaportal. Jeg ble spurt ut en del om tv'en jeg hadde kjøpt. men hadde heldigvis titta litt og spilte vanlig forbruker som ikke husker alt om tv'en sin. funker fint i dvbviewer men mediaportal fryser når jeg bytter kanal som er kryptert. åpner i nrk. bytter til tv3 som stort sett går greit. ved neste bytte fryser mediaportal helt. hvis jeg bare bytter mellom nrk kanalene går alt fint. vet ikke helt hva det kommer av men sikkert bare mediaportal som er litt ustabil siden de nettopp har lagt inn støtte for dette. Skal installere en clean versjon av mediaportal og prøve på nytt i ettermiddag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå installert en FloppyDTV-T/CI, men ikke fått camen fra rikstv enda.
    Skal jeg kunne få inn nrk-kanalene ved kun å FloppyDTV-T/CI?

gjør nemlig ikke det. Prøver å feilsøke om det er jeg som har satt den opp feil eller om vi i boretslaget har feil type antenne. Tror vi har en parabol på taket som sender ned analoge signaler til leilighetene. Håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    last tsreader lite. det er lite program som viser signalstyrke og kvalitet. alt du trenger å gjøre er å skrive inn en av frekvensene til muxen i ditt område. Der vil du også å få opp hvilke kanaler som finnes på den muxen. Da vil du i alle fall se om du har signaler til å få inn nrk kanalene.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •