Kringkastingslisensen etter at de analoge signaler blir slått av??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kringkastingslisensen etter at de analoge signaler blir slått av??

Siden kringkastingsavgiften ("NRK-lisensen") er en avgift for å eie en eller annen boks med analog TV-tuner, regner jeg med at jeg kan bli fritatt fra å betale lisensen når de analoge signalene blir stengt??

Etter dette har man jo overhodet ikke bruk for den analoge tuneren lengre, og man har da sannsynligvis enten et abonnement hos RiksTV, Canal Digital eller Get. Dermed forventer jeg at abonnementsprisen hos disse leverandørene inkluderer kringkastingsavgiften...

Noen andre som har tenkt i disse baner? Hva med en kollektiv utmelding til NRK Lisenskontoret, med beskjed til dem om at "nei, nå har jeg ikke analog tv-tuner lengre, så da skal jeg ikke betale lisens"?

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Godt tenkt, men det er vel en fare for at reglene blir endret sånn at de tilpasser seg den digitale hverdagen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arildvassend@hotmail.com
    Noen andre som har tenkt i disse baner? Hva med en kollektiv utmelding til NRK Lisenskontoret, med beskjed til dem om at "nei, nå har jeg ikke analog tv-tuner lengre, så da skal jeg ikke betale lisens"?

Humor, ja det har du :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det spiller ingen rolle om du har bruk for analog tuner eller ikke?
    Spørsmålet er om du fortsatt HAR analog tuner? Altså f.eks. tv med vanlig innebygget tuner.
    I så fall må du betale :-)

Hvis du ikke har det, da kan kranglingen begynne.
    Står det i lovteksten at den skal være analog? Jeg trodde det var hvilket som helst apperat for mottak av TV-signaler?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er kringkastingsavgiften? - Lisens - NRK

Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du kan se eller velger å se på.
    Hvilket fjernsynsmottakerutstyr skal det betales kringkastingsavgift for? - Lisens - NRK

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende.
    <dato>FOR-1980-10-23-8798</dato> Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende"

Dette står jo ingen steder i forskriftene, men kun som et svar på et spørsmål i et FAQ forum på NRK sin egen hjemmeside? Så lenge det ikke står noe som helst i forskriftene om hva slags mottaker lisensen gjelder for, nekter jeg å godta at lisensen gjelder alle slags mottakere. Vi betaler nok som det er i abonnementsavgift til RiksTV, CD eller Get, om vi ikke i tillegg skal være nødt til å betale til NRK også....

Fra det tidspunktet at de analoge signalene blir slått av, har man jo INGEN mulighet til å se TV-signaler uten å ha et tilleggsabonnement fra en eller annen leverandør, og da mener jeg at hele kringkastingsavgiften har utspilt sin rolle.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjøre igang en sak på det. Og la oss høre hvordan det går med den saken

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ingenting i lovverket om analog eller digital mottaker.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Tviler på du kommer noen veg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra det tidspunktet at de analoge signalene blir slått av, har man jo INGEN mulighet til å se TV-signaler uten å ha et tilleggsabonnement fra en eller annen leverandør, og da mener jeg at hele kringkastingsavgiften har utspilt sin rolle.
    Stemmer ikke, du trenger ikke noe abonnement for å se NRK's kanaler, de sendes ukryptert og kan tas imot med enhver kompatibel DVB-T dekoder.

Du kan fint få tak i dekoderbokser uten å registrere deg noe sted også, kjøp brukt, oppgi noen andres navn i butikken etc.

Men er ellers enig i prinsippet, så lenge man ikke innehar en tuner som faktisk kan ta imot NRK sendinger, burde lisensplikten frafalle. Det er kun offentlige bedrifter som kan tillate seg slik svindel, har derfor ikke noen kvaler med å svindle litt tilbake. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt, lisens har ingen ting med distribusjonsmåten å gjøre.
    Det som står i loven er at det er det å innehav en mottager som gjør at man må betale.
    Lisensen er også teknologinøytralt.

Har du tv eller dekoder osv skal man betale lisens selv om mottageren ikke brukes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Kort fortalt, lisens har ingen ting med distribusjonsmåten å gjøre.
    Det som står i loven er at det er det å innehav en mottager som gjør at man må betale.
    Lisensen er også teknologinøytralt.

Har du tv eller dekoder osv skal man betale lisens selv om mottageren ikke brukes.
    Jepp. Prinsippet er at dersom du har utstyr som gjør det mulig å se TV-sendinger, skal du betale TV-lisens.

Man kan sikkert diskutere om en TV som kun har analog tuner er lisenspliktig, hvis man bor et sted der de analoge sendingene er slått av (og man ikke abonnerer på andre analoge distribusjonstjenester, som f.eks. kabel-TV), men det blir selvfølgelig noe helt annet enn det OP spør om her.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på det samme. På jobben har vi "en haug med DVD-opptagere og vhs, beta, Video2000 videoopptagere (med tuner som ikke er i bruk)og TV-skjermer (med tunere som ikke er i bruk).

Når det analoge nettet slukkes, har vi heller ingen mulighet til å ta imot noe fjernsyns-signaler, hverken fra NRK eller andre kanaler.

Etter det jeg forstår på NRK sine sider, må vi, for å holde oss til forskriften likevel betale en lisens per motaker, altså over 25.000,- i året, for noe vi hverken bruker, ønsker å bruke, eller har teknisk utstyr til å bruke.

Logikken lenge leve ;-)

PS! Vi betaler ikke lisens i dag, og har ingen ambisjoner om å bli llisensbetaler heller.

Randulf Småfix
    Kanonfotograf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Når det analoge nettet slukkes, har vi heller ingen mulighet til å ta imot noe fjernsyns-signaler, hverken fra NRK eller andre kanaler.
    Utstyret ditt kan det så derfor må det betales lisens for dette, men det kan jo plomberes så slipper du kravet.

For de som vil lese litt, en lang tråd med mange argumenter for og imot.

Tv-lisens nå som dem kutter det analoge bakkenettet? - Forum - Diskusjon.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vi kvittet oss med CRT TV'en og kjøpte oss en LCD TV i fjor, vurderte jeg leeeeeenge og vel om jeg like godt skulle kjøpe en LCD _skjerm_ uten tuner, i og med at den analoge tuneren i TV'en uansett ikke kom til å bli brukt. Dermed ville jeg jo uansett ha unngått lisens-problemet.

Men LCD-skjermene var dyrere enn LCD-tv'ene, så derfor gjorde jeg ikke det.

Hvor mye "hassle" er det å få plombert tuneren i tv'en, for å slippe å være bekymret for å få besøk av en lisens-kontrollør?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye "hassle" er det å få plombert tuneren i tv'en, for å slippe å være bekymret for å få besøk av en lisens-kontrollør?
    Står noe i paragraf § 9 om at NRK kan kreve å få komme og plombere mottaker eller vegg-uttak.

Interessant å fått vite svaret på dette. Send en epost til lisens@nrk.no med spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ihvertfall abo prisen til de forskjellige kabelselskapene og rikstv etc inkluderer ikke kringkastingsavgiften.

Det er mulig at man kan argumentere for at en slukking av de analoge sendingene kan tilsvare en plombering (hvis man går rettens vei) og at man kun kan bruke utstyret til visning av DVD o.l.

Slik jeg leser forskriftens paragraf 9, så holder det å erklære at utstyret er satt bort for ikke å bli brukt, mens det er opptil NRK om de ønsker å plombere det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er flere måte å lure seg unna lisens er ikke noe nytt, da kan man likegreit bare si den er solgt.

Beholde tven og gi falske opplysninger gjør det ikke noe mere lovlig.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det står ingenting i lovverket om analog eller digital mottaker.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.
    Vil det si at en slipper hvis en har sort/hvit tv?
    Når kommer sort/hvit digitalbakkenett mottakere som er lisensfri?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ein
    Vil det si at en slipper hvis en har sort/hvit tv?
    Når kommer sort/hvit digitalbakkenett mottakere som er lisensfri?
    Ja, jeg mener å huske at sort/hvitt TV'er ikke har lisensplikt. De finnes derute, så det er bare å skaffe seg en.
    For oss med nedsatt fargesyn er man tilbøyelig til å gå for dette - men man er da ikek helt fargeblind

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden kringkastingsavgiften ("NRK-lisensen") er en avgift for å eie en eller annen boks med analog TV-tuner, regner jeg med at jeg kan bli fritatt fra å betale lisensen når de analoge signalene blir stengt??
    He he, det er nemlig slik stillt at før med analog mottaker betalte du med bankgiro, nå med digital tuner betaler du digitalt med nettbank.

eh........ tror jeg............
    betale må du i allefall :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •