Canal Digital Kabel - hvordan virker det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital Kabel - hvordan virker det?

Hei,
    tror dette er min første post her på forumet, som jeg forøvrig setter stor pris på og har lest mange tråder i. Det virker som om man kan få svar på det meste her.

Men jeg har allikevel et litt spesielt "problem", som jeg ikke kan finne svar på i noen av trådene.

Først litt bakgrunnsinformasjon:

Jula 2006 overtok jeg huset til besteforeldrene mine og pusset det opp til dagens standard. Da det var gjort plugget jeg i CRT-tv'en min og stilte inn alle kanalene til CD.

Da jeg tidligere har bodd i borettslagslailigheter med avtale med CD, tenkte jeg ikke noe over at jeg aldri fikk noen faktura fra CD, selv om jeg helt klart hadde kabel fra dem. Jeg hørte med besteforeldrene mine, og de kunne bekrefte at de hadde sagt opp sitt abbonoment.

YEAH! Tenkte jeg; "Free cable" :-o

Så ble lysten på en flatskjerm TV for stor og jeg kjøpte en Phillips 37 Tommer. Den hadde en CI-slot, og på prisguiden.no sto den oppført som mottoaker av DVB-C. Jeg kjøpte en CA-modul, lånte et kort fra foreldrene mine, krysset fingerne, men det virket selvfølgelig ikke.

Så kjøpte jeg en Force Dekoder fra QXL med et Canal Digital kort, innstallerte denne og søkte opp kanalene. YEAH! 300 kanaler (med radio) i digital kvalitet.

Jeg var i himmelen, ikke bare hadde jeg fått gratis kabel-tv, men nå også digitale signaler for bare 600 kr (det var det dekoderen kostet.) I tillegg hadde jeg ALLE kanaler.

Jeg ble desto trist når kona ringte 27. februar og fortalte at "TV'en ikke virka, altså vi ikke hadde noen kanaler." Jeg kikket litt i instillingene på dekoderen og så at abbonementet vårt varte fra 9-27 februar.

Så kommer spørsmålet:
    Hva slags mekanismer har CD for å "skru på" digitale signaler hos meg, for så å skru dem av igjen?
    Jeg har fremdeles analoge signaler fra CD, så regner ikke med at jeg har blitt "oppdaget". Da hadde de vel stengt alt.

Kortet som fulgte med Force dekoderen, ser litt gamlet ut. Vil jeg kunne få digitale signaler igjen, hvis jeg får tak i et "nytt" og "aktivert" kort?

Som dere kanskje skjønner, så ønsker jeg "FREE Digital cable", men dette er kanskje en drøm og ønsketenkning uten ett abb. fra CD?

Er taknemmelig for alle innspill.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVforum.

Det du ønsker deg er ikke mulig, og hadde det vært det, så ville det vært ulovlig. Vi verken oppfordrer til, eller diskuterer ulovligheter på AVforum.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hei, og velkommen til AVforum.

Det du ønsker deg er ikke mulig, og hadde det vært det, så ville det vært ulovlig. Vi verken oppfordrer til, eller diskuterer ulovligheter på AVforum.
    Yeah end of story.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar

Hei, jeg kan fortelle deg åssen det fungere,

Når en kunde sier opp sitt Kabel TV abb går det minst en måned etter oppsigelsestiden utløpe før kabelen frakobles, den som har abbonement har vanligvis 3mnd oppsigelsestid på Kabel TV, om den som sier opp sitt abb (pga flytting som regel) gir navnet til den nye som flytter inn til CD er oppsigelsestid redusert til 1mnd.

Grunnen til at kabel TV ikke frakobles når oppsigelsestiden utløpe er det fordi den som flytter inn skal få tid til å omregistrere abb over på seg selv, derfor minst en måned etter oppsigelsestiden er over er kabel TV'n aktivt.

Canal Digital er det eneste TV selskap som levere både Anologt og Digitalt (Det kan ikke fiber levere), om du har kjøpt en dekoder et sted vil den ikke virke om ikke den er registrert hos deg hos canal digital, samt kortet, derfor har du ikke digitale signaler, dessuten er det ikke lovlig å selge smart kortene til andre. Men den kan omregistreres over til en annen om du får tilsendt et overtagelses skjema fra CD.

Om ikke dekoderen og kabel TV abb er registrert på deg hos CD vil det aldri bli noe digitale signaler til boksen, at du har de anolog signalene enda er det et spørsmål om tid før den frakobles om ikke du har gjort en omreg hos CD, grunnen til at det ikke frakobles med en gang er fordi en montør må fysisk ut og koble ifra, og ut igjen for å koble opp igjen, derfor.

Tiden du hadde digitale signaler var 9-27 Feb, og det er akkurat 18 dager, alle nye kort som aktiviseres for første gang har en 18 dagers "Preview Period" som det heter, hvor samtlige kanaler er tilgjengleig/åpne, etter 18 dager stenges automatisk alle kanaler som du ikke abbonere på, om ikke du abbonnere på noen ekstra kanal pakker, Familiepakken eller Canal+ Total for eksempel har du bare den digitale grunnpakken som er 31 kanaler igjen etter 18 dager, du har ikke grunnpkken en gang fordi hverken dekoder eller kort er registrert på deg på ditt abbonement hos CD vil jeg tror.

Når det gjelder borettlagene er kabel TV abb bakt inn i husleie, det er BRL som betale hver måned for KTV for leiligheten om noen bor der eller ikke er ubetydelig den betales av BRL hver måned uansett (derfor trenger du ikke å si opp KTV i BRL hvis du flytter, den er alltid på), er du i et BRL som er en CD kunde og har bare anologt signaler er du ikke registrert hos CD en gang, du trenger ikke det, bare hvis du har/kjøpe en dekoder eller internett fra CD, da blir du faktisk en tilleggskunde til BRL, og BRL's kundenummer er i ditt kundebilde hos CD fordi alle som ønske seg en dekoder eller inet må ha et KTV abb i bonn, og det er BRL som har KTV abb, kansje litt vanskelig å forstår men jeg har prøvd.

Håpe dette er forståelig?

Om det er noe annet du lure på er det bare å spør, jeg inntil nylig jobbet hos CD på teknisk support siden.

Andy

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andyt
    Tiden du hadde digitale signaler var 9-27 Feb, og det er akkurat 18 dager, alle nye kort som aktiviseres for første gang har en 18 dagers "Preview Period" som det heter, hvor samtlige kanaler er tilgjengleig/åpne, etter 18 dager stenges automatisk alle kanaler som du ikke abbonere på, om ikke du abbonnere på noen ekstra kanal pakker, Familiepakken eller Canal+ Total for eksempel har du bare den digitale grunnpakken som er 31 kanaler igjen etter 18 dager, du har ikke grunnpkken en gang fordi hverken dekoder eller kort er registrert på deg på ditt abbonement hos CD vil jeg tror.
    Hei Andy,

takk for et meget utfyllende og forståelig svar. Det var cirka slik jeg trodde det fungerte, men det er fint å få det verifisert.

Så ta må jeg ringe Canal Digital å få et abb hos dem. Jeg har forstått det her på forumet at du kan da ha kjøpt en brukt dekoder å bruke denne hos CD, bare du oppgir serienummeret på boksen. Er dette riktig?

Et annet spørsmål,
    når jeg er registrert som kunde, kan jeg ta med digital boksen til min bror, som har prosjektor og lerret, men bare analoge signaler, for å se fotball digitalt? Og ved oppkobling av dekoderen hos min bror, er det da de 18 dagene med "preview" som gjelder, eller er det da mitt abbonoment som gir oss signaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.....

Du må ta et omreg. og registrere Dekodrer'n og kortet på ditt abb. da vil alt virke, en ting som er litt rart, du kan ikke kjøpe et enkelt kort hos CD (den komme sammen med dek), du får heller ikke en dekoder uten kort.

Du kan bruke dekoderen på hvem som helst kabel TV kontakt i hvem som helst hus så lenge det er registrert hos CD, og dekoder betyr = Digitalt, (så lenge du abbonere på de sports kanalene).

Et nytt kort har en liten "tidskapsul" i det, hverken Kundesenter eller noen kan ordne eller programmere kortet om igjen etter den 18 dagers "Preview periode" utløpe, (gjort hos kort fabrikkanten), om du skal se TV2 Sport eller Canal+ Sport 1, 2, 3 eller Extra etter de 18 dagene må du abbonere på de kanalpakkene.

Håpe det er forståelig?

Kan svare på de fleste spørsmål om CD, Dekodere, Internett, HD TV osv....

Andy

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere CD

Er litt i samme situasjon. Har overtatt et hus med privat CD-kabel mottak. Synest grunnpakken blir litt dyr blir litt dyr, er egentlig bare ute etter NRK. Ser at CD har Norgespakken for parabol til 50,-/mnd Har de noe lignende for kabel? Har hør snakke om "leveringspliktige kanaler", hva betyr det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •