Get-boks og RGB (komponent)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Get-boks og RGB (komponent)

Get's ordinære digitalbokser har som kjent dårlig med bildeutganger, dvs. kun komposit og Scart.

Scart utgangen har riktignok støtte for RGB, noe som fungerer utmerket på TV via vanlig scart-kabel. Det bør derfor være mulig å benytte en Scart - komponent (RGB) overgangskabel for tilkobling til projektor.

Problemet er at jeg ikke får dette til å fungere. Noen som har noen formening om hvorfor?

Jeg har selvsagt satt scart-utgangen på boksen i RGB-modus. Jeg benytter X-1 projektor med komponent inn på VGA-inngangen, noe som fungerer glimrende på DVD.

Noen som har erfaring med dette?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent er ikke RGB. Det finnes derfor ingen kabel overgang.
    Det finnes konvertere som gjør om fra RGB til komponent.
    How to convert RGB to Component

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek

Ok, men da er det merkelig at scart til komponent overganger vitterlig selges. Jeg har nettopp kjøpt en slik. RGB er for øvrig forkortelse for red, green and blue, mao. komponent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen jeg har kjøpt finnes her (side 22):

http://www.biltema.no/archive/docume...teknik_119.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Ok, men da er det merkelig at scart til komponent overganger vitterlig selges. Jeg har nettopp kjøpt en slik. RGB er for øvrig forkortelse for red, green and blue, mao. komponent.
    Jada, RGB er rød/grønn/blå, det er helt greit. Poenget er at komponent IKKE er rød/grønn/blå.

Komponent forkortes ofte Y/Pb/Pr. I praksis er Y et sort/hvitt-bilde i full oppløsning, mens Pb er differansen mellom sort/hvitt-bildet og blått i redusert oppløsning, og Pr er differansen mellom sort/hvitt-bildet og rød i redusert oppløsning.

Du kan dermed ikke bruke en vanlig overgang mellom komponent og RGB. Du må ha litt elektronikk som behandler signalene.

Når det er sagt, så kan det kanskje være verdt å vurdere å skaffe seg Gets HD PVR. Den har komponentutganger (og HDMI). Hvis du ikke har PVRen i dag, så blir det kanskje litt vel dyrt med denne bare for å få komponentutganger. Get har sagt at de skal komme med en vanlig HD dekoder uten harddisk "etter hvert", så hvis du ikke har noe i mot å vente et halvt år++, så kan kanskje dette være et alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar.

Forvirringen oppstår fordi komponentkabler gjerne er merket rød, grønn og blå. Det er derfor lett å tro at vi snakker om en overgang RGB/scart til komponent. I praksis vil en overgangskabel slik jeg da har kjøpt, være ubrukelig i de fleste tilfeller. Det er vel ikke spesielt vanlig at apparater benytter 3xrca for RGB-signaler?

Da må jeg nok evt. kjøpe en overgangsboks slik Hårek foreslår. Ny HD-dekoder fra Get venter jeg med til HD-sendinger er blitt mer utbredt, og når jeg har skaffet meg en projektor med HDMI-inngang.

Inntil videre kan jeg leve med den løsningen jeg har for øyeblikket. Der jeg bruker en komposit/s-video overgang fra dekoderen og s-video kabel til projektor. Dette gir et akseptabelt bilde.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener å ha sett overgang mellom SCART og VGA da, det hadde kanskje vert et alternativ i ditt tilfelle?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    jeg mener å ha sett overgang mellom SCART og VGA da, det hadde kanskje vert et alternativ i ditt tilfelle?
    I prinsippet ja, men i praksis nei. VGA-inngangen på projektoren oppbrukt av komponent-kabelen fra forsterker (Komponent til VGA-overgang), da dette er den eneste muligheten for å utnytte prog scan fra DVD på en X-1 projector. (Jeg kunne selvsagt skaffet meg en VGA switch-boks, men da er det nok mer aktuelt å kjøpe en boks slik det Hårek foreslår.)

At jeg fra før kjører komponent-kabel fra forsterker, er også en av årsakene til at jeg vil rendyrke dette på alle komponenter - dekoder i tillegg til DVD. Så lenge HDMI ikke er mulig på min projektor, er komponent det beste alternativet der det er mulig. Jeg ønsker også å kjøre alt gjennom forsterker, altså ikke direkteforbindelse som måtte ha blitt tilfelle med VGA.

Dette er også et spørsmål om å begrense antallet kabler. Jeg har fra før både komponent og s-video, og vil nødig ha en ytterligere kabel. Målet er optimalt å greie seg med kun komponent.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun komponent inn på min gamle projector, har kjøpt meg ny nå med hdmi så jeg skal prøve å få gets hd pvr. Men på den gamle så måtte jeg kjøpe en boks som konverterer RGB til Ypbpr, men det funker finfint, eneste er at den boksen gjør oppsettet litt klumpete, husk bare at hvis du kjøper den så må den støtte riktig sync signal (jeg husker ikke om get boksen tar sync on green eller om den sender sync på noen andre pinner i scarten). Hvis du kobler Scarten direkte til en komponent inngang så vil bilde bli grønt.

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek

Denne boksen som hårek har lagt link til her gir absolutt det beste bildet på get sin pvr boks. Har testet dette opp å ned i lang tid etter jeg fikk min yamaha 3800.
    Regnet egentlig med at 3800 skulle gi meg ett bedre bilde med oppskalering til hdmi og opp i tven men det stemte altså ikke. Beste blidet får jeg ved å kjøre : scart fra get til den boksen som gjør omm til komponent så fra boksen til 3800 også derifra komponent opp i tven uten noen som helst for for conversion!

I morgen skal jeg hente med hdtv get boksen og da blir det ny runde med testing... Håper den leverer ett bedre bilde via hdmi enn komponent.:-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men pytt sann!

Hva er den best fungerende kabel fra Get Box analog, og til tv'n? Jeg sliter med en scart som suser noe grusomt, så den må jeg kaste - Finnes det noen scart som er bedre en andre - og hvor kan jeg få kjøpt den ?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •