Bakkenettet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Bakkenettet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakkenettet

Hei
    Lurer litt på dette med bakkenettet er Rikstv den eneste aktøren som leverer dette??
    Jeg bor i sogn og fjordane om det har noe å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt, kun RiksTV

-L-

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnja, litt flisespikking, kanskje, men det er egentlig to aktører her, tre hvis vi regner med NTV.

NRK: Leverer NRK1, NRK2, NRK3/NRK Super, NRK tegnspråk, samt mange (alle?) av NRKs radiokanaler. Alt sendes ukryptert og gratis.

RiksTV: Leverer alle de andre TV- og radiokanalene på bakkenettet. Alt sendes kryptert, og man må ha abonnement for å få tilgang til dem. De tilbyr fire forskjellige pakker:
    - TV2, lokal TV, åpen kanal: gratis
    - RiksTV-pakken: 189,-/mnd.
    - Canal+: 200,-/mnd.
    - TV2Sport: 99,-/mnd.

Både NRK og RiksTV leier kapasitet i bakkenettet av NTV.

For å gjøre det hele litt ekstra innviklet, så er RiksTV eid av NTV, og NTV er eid av NRK, TV2 og Telenor.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje verd å merke seg at det finnes tre digitale formidlingsplatformer for TV. Det er satelitt, kabel og bakkenett. Bildekvalitetsmessig rangerer jeg de også i den rekkefølgen...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Kanskje verd å merke seg at det finnes tre digitale formidlingsplatformer for TV. Det er satelitt, kabel og bakkenett. Bildekvalitetsmessig rangerer jeg de også i den rekkefølgen...
    Det blir for upresist. Skal man rangere bildekvalitet så er det andre kriterier som gjelder enn akkurat hvordan signalene kom frem til deg. Men det vet du jo egentlig utmerket godt, så...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer presist så handler det om båndbredde. Slik det ligger an hos riksTV nå er ikke båndbredde det de har mest av. ikke så galt for NRK som disponerer en mux alene, men for mange andre kanaler er komprimeringen hard. poenget mitt er at har man mulighet for kabel-TV(digitalt) eller satelitt (har eksisterende anlegg) er det ingen spesiell grunn til å løpe og kjøpe RiksTV.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer presist så handler det om båndbredde. Slik det ligger an hos riksTV nå er ikke båndbredde det de har mest av. ikke så galt for NRK som disponerer en mux alene, men for mange andre kanaler er komprimeringen hard. poenget mitt er at har man mulighet for kabel-TV(digitalt) eller satelitt (har eksisterende anlegg) er det ingen spesiell grunn til å løpe og kjøpe RiksTV.
    Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Poenget mitt var bare at så lenge båndbredden og komprimeringen er lik, så spiller det ingen rolle hvordan signalene transporteres. Kabel (herunder fiber) har god båndbredde, og kan utmerket godt transportere de samme signalene som man får via satellitt. Jeg har fra rimelig sikre kilder at f.eks Lyse distribuerer akkurat det samme signalet som det som sendes over satellitt. Da får man også akkurat samme bildekvalitet, naturlig nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Poenget mitt var bare at så lenge båndbredden og komprimeringen er lik, så spiller det ingen rolle hvordan signalene transporteres. Kabel (herunder fiber) har god båndbredde, og kan utmerket godt transportere de samme signalene som man får via satellitt. Jeg har fra rimelig sikre kilder at f.eks Lyse distribuerer akkurat det samme signalet som det som sendes over satellitt. Da får man også akkurat samme bildekvalitet, naturlig nok.
    Et viktig moment her er jo for så vidt distribusjonskjeden. De aller fleste kanalene som distribueres over kabel-TV blir jo hentet ned via parabol. I disse tilfellene vil satellittsignalet være å regne som "originalen", og det vil i så fall være umulig for kabel-TV-selskapene å sende de videre med høyere kvalitet. De kan sende det ut uforandret, eller de kan velge å komprimere det hardere, men de kan aldri forbedre signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er problemet er at kabel ikke finnes i denne delen av bebyggelsen her. Parabol vet jeg ikke om jeg får inn :P det er ett fjell som står tett opp i huset. En onkel av meg bor 70-100 meter lenger vekke fra det fjelle men måtte 20-30 meter vekk fra huset med parabolen for å få satelitten inn.

Newcomer Vedkomfyr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det blir for upresist. Skal man rangere bildekvalitet så er det andre kriterier som gjelder enn akkurat hvordan signalene kom frem til deg. Men det vet du jo egentlig utmerket godt, så...
    Dette er vel en avsporing i forhold til trådstarters spørsmål?8-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Hvorfor i HÆLVE.. går de så treigt og få inn alle kanalene ???
    Ventet i 6 timer nå :-(

Grundig 8740 + Rikspakken

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god grunn til å bytte er om man har hytte, campingvogn eller stor båt, og disse ligger innenfor dekningsområdet. Dermed kan man bruke samme abonnement hjemme og f.eks på hytta. Det blir vanskelig med kabel-TV...

Selv har jeg to Grundig-bokser med kort hjemme og tar med meg ett av kortene på hytta.

Båndbredden blir nok meget bedre etterhvert, når det analoget nettet er slukket.

Bakdelen med bakkenettet foreløpig er at det ikke finnes noen PVR i salg ennå. Håper det kommer en snart...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •