Motta RiksTV på Mac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Motta RiksTV på Mac?

Jeg hadde tenkt å bruke en Mac Mini som supplerende DTV-T-mottaker/opptaker - for gratiskanalene på RiksTV.
    Så kjøper jeg en USB-modul med DTV-T-mottaker-mottaker, trenger jeg vel ikke noen boks/dekoder/abonnement?
    (Hovedmaskinen med Windows XP er opptatt med diverse andre oppgaver på andre sitteplasser. Kunne også ha brukt den bærbare som har Ubuntu Linux, men det ting blir vel ikke lettere der, og det er litt dumt å ha tre maskiner gående kontinuerlig.)
    Jeg ser at
    http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/wa/RSLID?mco=3F922C70&fnode=home/shop_mac/mac_accessories&nplm=TK658
    har en Elgato EyeTV Hybrid (DTT +Analog TV) med analog inngang, men ingen kjøpere har lagt inn kommentarer til den, så jeg lurer på om den virker ok i Norge?
    Litt dumt at den bryr seg med å ta inn analog. Ville ha vært bedre om den hadde to digitalmottakere, slik man finner på
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319479&view=detailed#ProductTabs
    Komplett.no lister opp mange produkter på
    http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11029
    uten tilsynelatende å bry seg om hvorvidt disse kan brukes i Norge.
    Får inntrykk av at Cinergy-produktene virker, sammen med en 85-kroners oppgraderingsdings.
    Noen erfaringer med dette?
    Og med Mac?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er LITT tidlig ute - Elgato jobber med en ny versjon av EyeTV softwaren som nå heter EyeTV 3, som må oppdateres for å motta MPEG-4 og lydformatet som RiksTV bruker.

Det er progresjon i dette arbeidet i disse dager, dette har de skrevet om på sine egne FAQ-sider, og det er bekreftet at de som har kjøpt for eksempel EyeTV Diversity (ren dual tuner DVB-T USB-stick) ikke har kjøpt katta i sekken. Her har det vært mange misforståelser, enkelte har trodd at hardwaren i Elgato sine produkter bare støtter MPEG-2 men dette er feil. Det er softwaren som gjør dekodingen.

Når alt dette er sagt, kan det være greit å huske at en beta-versjon som tilpasses det norske bakkenettet, kan være vanskelig å jobbe med, og ta lang tid å få ferdig. Dette er det ingen som vet noe om per idag.

Selv ser jeg ikke poenget i å kjøpe en hybrid, når analoge signaler likevel skal slukkes og for min del er det mest interessant å bruke dingsen på tur.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å svare deg på to ting:

-Riktig, du trenger ikke noe kort for å se NTV sine NRK-kanaler. Akkurat som at du kan kjøpe en boks uten kort og gjøre det samme. Men dessverre er det mulig du ikke vil få sett TV2 selv om det er gratis, siden de krever et kort likevel.

-Det du etterspør er EyeTV Diversity, som har to antenner og kan fungere som en "dual tuner".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk følgende tilbakemelding på mail i dag:

Hello,

please be appreciative that I can´t tell you details about the status of the testing.
    Fact is we are working on a solution, and a soon as it works satisfiable we´ll release it to the public.
    Please understand that I can´t tell you anything more about it yet.

Kind regards,

Florian Gründel
    Quality Assurance Engineer

Elgato Systems GmbH
    Nymphenburger Straße 14
    D-80335 München Germany
    Tel +49-(0)89-143339-57
    Fax +49-(0)89-143339-99
    AIM: lengsel@mac.com
    MAIN WEBSITE

Amtsgericht München, HRB 108591
    Geschäftsführer: Dr. Markus Fest

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terratec Cinergy også?

Jeg ser at også Terratec Cinergy leveres i Mac-versjoner,
    www.terratec.net/en/products/Cinergy_DT_USB_XS_Diversity_Mac_2288.html
    Men så spørs det om disse er tilpasset Norge (med MPEG4). Noen som vet om Terratec's 85-kroners "fornorskingsmodul" virker sammen med Mac?
    (Eller kanskje det dreier seg Windows-programvare?)
    Jeg ser også at det finnes en 1-kanalversjon
    www.terratec.net/en/products/Cinergy_T_USB_XXS_2068.html
    og den har nedimot tredjedelen av prisen sammenlignet med 2-kanalversjonen Diversity, men finnes ikke i Mac-versjon. Dette gjelder både Terratec Cinergy og Elgato.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har prøvd Elgato nå

Jeg kjøpte nettopp en Elgato Diversity (USB dobbel digital-TV-mottaker) fra Apple shop Norge. Var litt mystisk at ingen hadde lagt inn sin kritikk av denne, men jeg tenkte at Apple Norge kunne vel ikke finne på å selge denne hvis den ikke virket i Norge.
    Installasjonen på min Mac Mini med OS 10.4 gikk ok, og den kom opp med en liste over Riks-TV-kanalene den oppdaget. Prøvde jeg å velge en kodet kanal, kom det bare beskjed om at den var kodet. Så langt som forventet. Men prøvde jeg å velge en av de ukodede NRK-kanalene, krasjet programmet (Eyetv). Gang på gang. Jeg avinstallerte Eyetv, og forenklet forholdene ved å avinstallere TV-programmet Miro (som hadde det med å trenge seg på), og jeg opphevde den 270-graders bilderotasjonen jeg pleide å bruke fordi jeg har skjermen i portrettposisjon. Så installerte jeg Elgato og Eyetv på nytt, men med samme krasjende oppførsel. Kan det virkelig være at Apple selger programvare som ikke virker i Norge? Jeg får vel prøve å finne et hull i Apples epost-barriere, men foreløpig får jeg spørre: Noen som vet om Elgato Diversity virker i Norge?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Versjonsnummeret

Glemte å skrive at jeg bruker Eyetv 3.0.1.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlavN
    Jeg kjøpte nettopp en Elgato Diversity (USB dobbel digital-TV-mottaker) fra Apple shop Norge. Var litt mystisk at ingen hadde lagt inn sin kritikk av denne, men jeg tenkte at Apple Norge kunne vel ikke finne på å selge denne hvis den ikke virket i Norge.
    Installasjonen på min Mac Mini med OS 10.4 gikk ok, og den kom opp med en liste over Riks-TV-kanalene den oppdaget. Prøvde jeg å velge en kodet kanal, kom det bare beskjed om at den var kodet. Så langt som forventet. Men prøvde jeg å velge en av de ukodede NRK-kanalene, krasjet programmet (Eyetv). Gang på gang. Jeg avinstallerte Eyetv, og forenklet forholdene ved å avinstallere TV-programmet Miro (som hadde det med å trenge seg på), og jeg opphevde den 270-graders bilderotasjonen jeg pleide å bruke fordi jeg har skjermen i portrettposisjon. Så installerte jeg Elgato og Eyetv på nytt, men med samme krasjende oppførsel. Kan det virkelig være at Apple selger programvare som ikke virker i Norge? Jeg får vel prøve å finne et hull i Apples epost-barriere, men foreløpig får jeg spørre: Noen som vet om Elgato Diversity virker i Norge?
    Som nevnt tidligere i denne tråden så støtter ikke EyeTV MPEG4 formatet som Riks TV sender. Så inntil videre vil det ikke fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Som nevnt tidligere i denne tråden så støtter ikke EyeTV MPEG4 formatet som Riks TV sender. Så inntil videre vil det ikke fungere.
    Men, det gjør den nå;

Update EyeTV 3

mvh,
    syljua, beta-tester

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og CAM støtte er nok også på vei...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YESSSS!

Rett opp og funker!

Det er topp med Mac - uten all mulig trøbbel med drivere og div. SW som er greia for PC/Win!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syljua
    ... og CAM støtte er nok også på vei...
    Dette var etterlengta. Hvordan vil CAM støtte fungere mot EyeTV tunerene? Er det en ekstern kortleser som man kan henge på en USB port, eller noe i den duren?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke programvaren var riktig smart på oppdateringer. Etter å ha oppdatert, og programmet skulle lagres, fikk jeg beskjed om at dette ikke kunne gjøres. Da skjønte jeg at jeg drev og kjørte programmet direkte fra CD-ROMen, og der kunne man selvfølgelig ikke lagre. Det er forsåvidt fint at et program kan kjøres uten installasjon (kanskje fra minnepinne?), men installasjonsprogrammet burde ikke satt i gang med oppdateringen da, eller det burde tilbudt seg å installere det oppdaterte programmet på harddisken.
    Nå måtte jeg først installere den gamle versjonen på harddisk, og deretter oppdatere på nytt. Og da ble den store programfilen nedlastet på nytt, for systemet oppdaget ikke at filen alt var nedlastet!
    Men så fungerte da programmet som det skulle - også med lyd - bortsett fra at det nektet å åpne et ekstra kanalvindu, slik det er beskrevet på side 8 i manualen: Hold nede Ctrl men du velger File, Open Live TV window. TV-visningsvindu nr. 2 dukket ikke opp!!?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på en svensk site Tystpc.nu at de tidligere "pc only" tunerne FireDTV och FloppyDTV nå virker sammen med nye versjonen av EyeTV. Er ingen ekspert på dette, men betyr det at jeg kan bruke dette sammen med Canal Digital digital kabeltv på min Mac Mini? Hadde vært deilig å skrote den rævvæ digitaltuneren til Canal Digital! Les mer på denne linken: Tystpc.nu

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torhelge
    Dette var etterlengta. Hvordan vil CAM støtte fungere mot EyeTV tunerene? Er det en ekstern kortleser som man kan henge på en USB port, eller noe i den duren?
    Kan ikke si annet enn; Ja.

mvh,
    syljua

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg at EyeTV som standard ikke er korrekt konfigurert for Diversity.
    Man må gå inn på menyen EyeTV, Preferences, Devices. Der er det som standard krysset av for Diversity, men det må være krysset av for Dual Tuner for at man skal kunne åpne TV-visningsvindu nr. 2.
    Første gang jeg gjorde dette, låste EyeTV seg så grundig at jeg måtte ta omstart på min Mac Mini, OS 10.4. Da jeg så valgte Dual Tuner igjen, var alt ok - jeg kunne åpne TV-vindu nr. 2 og se på to kanaler samtidig.
    Hvilke erfaringer har andre med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si annet enn; Ja.

mvh,
    syljua
    ??? Finnes det en slik løsning? Jeg er ikke klar over det.

Hvis man har en USB-stick som for eksempel EyeTV Diversity, er det ingen støtte for noen kortleser. Det som derimot finnes, er bokser som har alt i ett, og som er FireWire-basert. Elgato hadde en slik men den har de sluttet å selge.

Digital Everywhere lager helt like bokser som Elgato lagde før, de har samarbeidet med Elgato om å få dette til å virke sammen med deres software, og det ser ut som om dette blir noe å følge med på. Foreløpig er det noen problemer med conax cam hos noen brukere, men noen får det tydeligvis til å virke:

FireDTV / FloppyDTV user's forum • View topic - MacOs X Software for FireDTV / FloppyDTV

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    ??? Finnes det en slik løsning? Jeg er ikke klar over det.
    Hvis man har en USB-stick som for eksempel EyeTV Diversity, er det ingen støtte for noen kortleser.
    Selve kortleseren er jo en CAM, og den er Technocrypt sin CXV, som er
    godkjent ifm Sony TV. Ett sted for å putte CAMen, vil være en
    Common-Interface;

Common Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

og CI finnes som små eksterne USB-baserte bokser, uten at jeg
    kan utdype det nærmere før Elgato lanserer noe...

mvh,
    syljua, beta-tester også for CAM/CI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlavN
    Nå ser jeg at EyeTV som standard ikke er korrekt konfigurert for Diversity.
    Man må gå inn på menyen EyeTV, Preferences, Devices. Der er det som standard krysset av for Diversity, men det må være krysset av for Dual Tuner for at man skal kunne åpne TV-visningsvindu nr. 2.
    Første gang jeg gjorde dette, låste EyeTV seg så grundig at jeg måtte ta omstart på min Mac Mini, OS 10.4. Da jeg så valgte Dual Tuner igjen, var alt ok - jeg kunne åpne TV-vindu nr. 2 og se på to kanaler samtidig.
    Hvilke erfaringer har andre med dette?
    Nå kan du vel åpne flere vinduer fra forskjellige kanaler, hvis disse
    befinner seg på samme MUX også med Elgato Hybrid, så det skulle
    vel gå med Diversity også?

Har du prøvd å gå igjennom "Easy Install" (eller noe slikt)? Der
    skal en velge hardware før det kobles til. Kanskje har du noen
    gamle preferences som du bør slette?

mvh,
    syljua

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mvh,
    syljua, beta-tester også for CAM/CI

Er du offisiell betatester for Elgato, eller selvutnevnt?

Viser seg vanskelig å få ut noe info fra Elgato om når CAM støtte kommer, men i og med at de har sluttet å selge EyeTV 410 som er digital tuner m/CI kortleser så kan man vel gjette på at det kommer en alternativ løsning.
    Vet du noe mer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •