RiksTV - noen programmer mottaes dårlig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV - noen programmer mottaes dårlig

Grundig DTR8720 hvor TV2, Voice og Discovery feiler med lyd og mosaikk bilde som beskrevet i veiledning for svakt signal.
    Hvorfor feiler ikke alle kanalene om det er dårlig mottak som er årsaken?

Holder til i Hordaland og ref RiksTV sin guide skal jeg benytte sender på Stord. Når jeg går inn på signalmeter får jeg
    K55 Kvalitet 100& - Styrke 68%
    K58 Kvalitet 100& - Styrke 74%
    K60 Kvalitet 100& - Styrke 67%

Er dette riktig metode for å feilsøke evt. overstående feil og mottaksforhold?
    Er der en mulighet til å finne hvilken kanal tuneren mottar de ulike programmenne på? Jeg klarer nemmelig ikke se om det faktisk er K55, K58 og K60 som er benyttet for de ulike programmene.

tia

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg fikk beskjed om, va det at K23,K26 og K30 skulle være 100%

Jeg måtte stille anntennen til jeg så at jeg hadde 100% på dei, etter det, funket alle knalene hos meg.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Michaelsand!

Var det Kvalitet eller Styrke du måtte få opp i 100% ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    Grundig DTR8720 hvor TV2, Voice og Discovery feiler med lyd og mosaikk bilde som beskrevet i veiledning for svakt signal.
    Hvorfor feiler ikke alle kanalene om det er dårlig mottak som er årsaken?

Holder til i Hordaland og ref RiksTV sin guide skal jeg benytte sender på Stord. Når jeg går inn på signalmeter får jeg
    K55 Kvalitet 100& - Styrke 68%
    K58 Kvalitet 100& - Styrke 74%
    K60 Kvalitet 100& - Styrke 67%

Er dette riktig metode for å feilsøke evt. overstående feil og mottaksforhold?
    Er der en mulighet til å finne hvilken kanal tuneren mottar de ulike programmenne på? Jeg klarer nemmelig ikke se om det faktisk er K55, K58 og K60 som er benyttet for de ulike programmene.

tia

Min Grundig 8720 hadde antenne slått på "default". Det gikk hvertfall ikke bra med UHF antennen min (som ikke er aktiv). Symptomene var bildefortyrrelser og dårlig signal. Når jeg slo av aktiv antenne var det ikke noen problemer lengre. Dersom du ikke har aktiv antenne eller forsterker som skal drives av spenning fra mottageren så kan du jo forsøke å slå av aktiv antenne.

Hvis du tar inn bakkenettet på reflekser så skal du være klar over at det ikke alltid er noe logikk i hvordan antennen bør peke. Noen ganger ved mottak av reflekser kan det også hjelpe å vri antennen over til vertikal polarisasjon. Det kan også hjelpe å flytte antennen forsiktig i forskjellige retninger for å se om du treffer en "bølgetopp" bedre.

Hvis du skal justere antenna så ville jeg brukt Meny->Installasjon->Dekoder Valg->Signal Meter. Den menyen inneholder også BER verdi, signal/støy (C/N) i tillegg til kvalitet og styrke. Kvalitet er viktigst. Juster til høyest mulig kvalitet og C/N verdi.
    Jeg har perfekt mottak med 40% styrke , 100% kvalitet, BER=0.0E-7 C/N(dB) 25.6.

Sannsynligvis har du NRK +Disney på K55 og
    TV2,Voice&Discovery på K58. Kanalene er hvertfall gruppert slik pr. frekvens/mux.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens!

Hmmm... i dag var TV2, Voice mm borte. Fikk programinfo men melding "Ikke noe signal"?

Det kan se ut som Grundig tuneren viser info for den aktive kanalen når man går inn i menyen Signalstyrke. Siden levrandør har funnet at forbrukeren ikke trenger utfyllende manual må man selvsagt gjette seg til slike ting.

Etter jeg innstallerte kanallisten på nytt i dag ser det ut som tuneren nå har valgt å hente TV2 mm på en annen kanal enn den valgte i går. Faktisk en med svakere signal, - men denne ser ut til å virke? Jeg forsøkte dette i går også, men da var listen uendret. Selvsagt er våre egne lister slettet i samma slengen.

Dette lover godt :twisted: Ingen brukermanual og bare tull. Takk til Giske og RiksTV. Kult om dere kunne svare support mail når dere ikke leverer med skikkelig brukermanual.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens!

Hmmm... i dag var TV2, Voice mm borte. Fikk programinfo men melding "Ikke noe signal"?

Det kan se ut som Grundig tuneren viser info for den aktive kanalen når man går inn i menyen Signalstyrke. Siden levrandør har funnet at forbrukeren ikke trenger utfyllende manual må man selvsagt gjette seg til slike ting.

Etter jeg innstallerte kanallisten på nytt i dag ser det ut som tuneren nå har valgt å hente TV2 mm på en annen kanal enn den valgte i går. Faktisk en med svakere signal, - men denne ser ut til å virke? Jeg forsøkte dette i går også, men da var listen uendret. Selvsagt er våre egne lister slettet i samma slengen.

Dette lover godt :twisted: Ingen brukermanual og bare tull. Takk til Giske og RiksTV. Kult om dere kunne svare support mail når dere ikke leverer med skikkelig brukermanual.
    Når du står på TV2 og går inn på Signalmeter i menyen, hvilken kanalpakke og frekvens viser den?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    Når du står på TV2 og går inn på Signalmeter i menyen, hvilken kanalpakke og frekvens viser den?
    I dag viser den K49 698MHz. I går la den seg på 20 tallet et sted.

Følgende info er også tilgjengelig uten forklaring?
    Status: 8K; 64 QAM; 2/3
    BER: 0.0E-7

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at Grundig tuneren har lagt inn kanaler fra feil sender, dette er forøvrig et kjent problem med denne tuneren. Forsøk å legg kanalene inn manuelt:
    Fjern antennekabelen fra tuneren og ta et nytt kanalsøk. (Da nullstiller du kanallista)
    Sett inn antennekabelen igjen.
    Gå inn i menyen og velg Installasjon-Kanalvalg og Manuelt kanalsøk.
    Bla deg fram til K55 og velg kanalsøk.
    Nå skal den legge inn kanalene fra riktig frekvens. Gjør deretter det samme på K58 og K60
    Du har veldig bra signal så håper dette hjelper.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    Fjern antennekabelen fra tuneren og ta et nytt kanalsøk. (Da nullstiller du kanallista)
    Sett inn antennekabelen igjen.
    Gå inn i menyen og velg Installasjon-Kanalvalg og Manuelt kanalsøk.
    Geniale tips Torelo. Så langt virker dette være en god løsning.

Tusen takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geniale tips Torelo. Så langt virker dette være en god løsning.

Tusen takk!
    Godt å høre at det løser seg for deg. Hadde samme problemet sjøl, men fikk dette tipset fra Riks TV, og har ikke hatt problemer siden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •