Diverse spm. angående RiksTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse spm. angående RiksTV

Hei!

Prøver meg her, siden jeg ikke klarer å lese meg frem til de spørsmålene jeg lurer på. Beklager hvis det finnes tråder dypt nede i forumet jeg ikke har funnet.

1. Hvilken antenne er best å bruke? Kråkereir (tenker på et moderne) eller UFO?

2. Hjelper det med en bra kabel fra antennen og ned, eller er den som følger med bra nok?

3. Den antennen jeg har nå gir ganske ustabile signaler på noen kanaler, særlig TvNorge og SportN. Bildet hakker, og noen ganger stopper det helt og jeg får beskjed om "intet signal eller venter på programoppdatering." Dette er spesielt ille når været er litt ruskete. Da sprer det seg til alle kanalene.

Jeg har Grundig DTR8740 MHP, og Panasonic TH37PA50.

Takk for svar!

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket område bor du i?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor på Ås og i følge kartet på RiksTV skulle jeg ha god dekning. 50 meter bort i gata er det Meget god.

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har antenne på tak eller inne?

har du ute kan det tyde på en feil på dekoderen.......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antennen henger ute. Den er et gammelt kråkereir. Vurderer å kjøpe et nytt aktivt og henge opp der. Når signalet er "bra" hakker det bare innimellom, men henter seg inn igjen. Kvaliteten på bildet er det ingenting å si på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Har vært og kjøpt ny antenne, den største de hadde. Problemet nå er at signalene ikke har blitt særlig bedre:

K52: Kvalitet: 100% og signal bare 42%
    K58: Kvalitet: 100% og signal 67%
    K61: Kvalitet: 100% og signal bare 42%

Kanal 58 har muligens økt, men de andre har bare gått opp ca. 5%.

Og så et teknisk spm. Hvordan vet jeg om antennen er aktiv eller passiv? Var fryktelig lite bruksanvisning i antennepakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En aktiv antenne har en forsterker. dvs du må koble en ekstern strømkilde til antennen. Om du bare har den coaxial kabelen til antennen er den passiv.
    står antennen å peker mot senderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har foreløpig bare koblet til Coax, men finner ingen andre steder å koble noen annen ledning, det er et hull hvor det står VHF in, men det har neppe noe med strøm å gjøre.

Antennen peker dit den gir best signaler, i hvertfall i følge signalmeteret på dekoderen. Mulig signalet er svakt, men mer stabilt med den store antennen, ikke vet jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømforsyning til antenner med forsterker skjer via antennekabelen. Det er altså ingen separat kabel for strøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe en liten boks du setter mellom antenne og tven som coax kabelen går igjennom det er en forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar.

Noen slike forsterkere å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg gikk til innkjøp av forsterker ville jeg prøvd å finne ut om det var noe annet som var årsak til problemet. For så vidt jeg kan se av dekningskartet til NTV er hele Ås lysegrønt. Hvis du da har en normalt god utendørsantenne kan jeg ikke skjønne at det skal være nødvendig med noen forsterker. Forsterker på utendørsantenne er noe som vanligvis bare brukes hvis man har veldig svakt signal fordi man bor langt fra senderen. Det er slett ikke sikkert en forsterker hjelper for problemene dine og bare er bortkastede penger. En annen ting er at jo at du har 100 prosent kvalitet og da skal det vanligvis ikke spille noen rolle at signalet er litt svakt. I og med at du har kommet med så sparsomt med informasjon kunne det vært interessant å få vite litt mer:

1. Du har altså kjøpt ny utendørsantenne. Hva slags antenne/hvor har du kjøpt den ?
    2. Antennen har du satt opp med ny kabel hele veien inn til TV'en ?
    For hvis du bare har problemer når det er dårlig/regnvær er gammel, dårlig kabel en sikker kilde til problemer.
    3. Hvilken sender har du rettet inn antennen mot ?
    4. Har du prøvd å vri antennen mens noen eventuellt hjelper til med å avlese kvalitet/signalsyrke og sett om det gjør noen forskjell ?

En annen ide kan være å finne et lokalt firma som driver med installasjon av antenner og spørre hvilke erfaringer de har fra området.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en Rezeptor 91 elements antenne på Euronics. Den har 14-16 dB gain. Jeg har strukket ny kabel helt fra tven til antenna.

Jeg har rettet antennen mot den senderen RiksTV mente skulle være best, altså Tryvann. Jeg har prøvd å vri antennen, mens noen så på måleren, men dette var det høyeste jeg kom.

Har jo bare hatt antennen oppe en dag, og så langt ingen problemer. Vi får vente på noe uvær.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fridtjof
    Jeg har kjøpt en Rezeptor 91 elements antenne på Euronics. Den har 14-16 dB gain. Jeg har strukket ny kabel helt fra tven til antenna.

Jeg har rettet antennen mot den senderen RiksTV mente skulle være best, altså Tryvann. Jeg har prøvd å vri antennen, mens noen så på måleren, men dette var det høyeste jeg kom.

Har jo bare hatt antennen oppe en dag, og så langt ingen problemer. Vi får vente på noe uvær.
    Jeg ligger på signal noe over 30%, kvalitet 100% og ingen problemer. Vil tro 42% skulle være mer enn nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fridtjof

Tror du kan ta det helt med ro. Hadde selv antennelegg der yngste komponent var 20 år. På noen dager kunne TV2 analogt være ganske bra men når det kom regn eller snø kunne bildet bli så dårlig at man knapt nok kunne se.

Med ny antenne, ny kabel og fjerning av alle gamle forsterkerbokser og filtre forsvant problemene som dugg for solen. Mottaket er nå perfekt både analogt og digitalt uansett vær. Regner med at du vil oppleve det samme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er løst, i hvertfall har ikke bildet hakket en eneste gang, selv i kuling og sludd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •