HDTV fra GET - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 135 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 2687

Tråd: HDTV fra GET

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    spesiellt er funksjonen med at man kan scrolle i kanalene for "preview" via den lille stripen nederst på skjermen veldig bra.
    Dette kan du også på HD-PVRen, men der må du først trykke på opp eller ned piltasten for å få opp menyen, og så når den er oppe kan du trykke på høyre/venstre for å bla i kanalene (se hva de sender).

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - er det bare jeg som bruker Get filmleie her inne? Er det noen andre som har problemer med at de ikke får Dolby Digital 5.1 ? Eller i det minste har opplevd det én gang?

Jeg vet at jeg har fått 5.1 tidligere, men jeg leide en film i kveld også, så nå er det altså tredje (muligens fjerde - litt dårlig hukommelse) filmen som det ikke har vært 5.1 men kun stereo. Som nevnt sjekker jeg mot SVT1 at DD fungerer (jeg må sjekke med den fordi jeg har ingen av filmkanalene), men receiveren skifter ikke til DD når filmen startes.

Filmene jeg har leid som det ikke har vært 5.1 på er: Planet Terror, Tropic Thunder og Resident Evil.

Har Get sluttet å sende ut leiefilmene i 5.1? I så fall er det jo ihvertfall slutt på å bruke leiefunksjonen. Burde vel i det minste få avslag p.g.a. dette også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare beklage min frustrasjon, denne har nå lagt seg på et noe lavere nivå.
    Takker for masse hints om boksen.
    Jeg oppdaget dog at mange av mine "problemer" også er beskrevet på sidene 16-18 bl.a., så det er ikke noe nytt.
    Jeg tror kanskje der var litt problemer med min antennekabel igår, idag virker boksen helt fin, og bildet er bra, så "Transporter 2", eller noe sånt, på TV3 tror jeg det var, i kveld og der var bildet ganske faktisk helt rått.
    Fotball med England på 4 i ettermiddag var dårlig kvalitet dog, men som dere skriver, det er ikke boksen det er galt med da.
    Jeg har dog satt boksen på 576I som utgangssignal, eksperimenterer litt videre. Jeg har ingen HD kanaler.
    Jeg har satt tv´en til HDMI1 som inngang når den slås på, via hotell menyen, og fundet koden til tv´en på Get sin fjernkontroll, så nå er tv´ens fjernkontroll lagt bort, det gjør livet noe enklere for konen også.

Edit: Jeg klarer ikke helt å få signal på scart. Tar jeg ut hdmi kablen og prøver å endre signalet til SD skjer der ingentig. Den blir på HD. Der er noe jeg overser her...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akuratt med meg at GET endelig har lansert en dekoder med HDMI, men uten PVR. "GET HDi"

Hadde da håpet å kunne bytte ut den gamle scart dekoderen. Men nei da. Tror du ikke de griske GET folkene skal ha hele 89,- måneden for den boksen, samt 299,- for å gjøre bytte?.

Hadde regnet med å måtte betale litt for å få byttet, men at de faktisk skal ha måneds leie på den boksen også er reint tull. For å få en harddisk opptaker så koster det kun 10,- ekstra i måneden. Det kaller jeg ran av kundene.

De hevder de leverer Digital TV, noe de egentlig ikke gjøre med scart boksen.

Og hvis folk har skikkelig HD dekoder, så kan det jo fort hende de abonnerer på flere kanaler, inkludert HD, men da blir det fort ekstremt mye for å se TV.

226,-+89,-+HD kanal leie er mye penger for lite spør du meg. Får heller leve med composit via scart til GET slutter å rane folk. Eventuelt bytte til RiksTV hvis jeg gidder å montere antenne på loftet. (Har ikke lov å montere synlig antenne eller parabol i boretslaget).

Eller aller helst venter til GET kommer med CAM, slik at jeg slipper den hersens dekoderen (fikk svar fra dem at muligheten kanskje kom i fremtiden)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDi`en har de vel hatt en stund. Ellers er der kampanje nå, 50,- mdr. for en hd-pvr og 0,- i innstallasjon.
    Du kan jo kjøre rgb via scart med standard Get boks, der er faktisk god kvalitet på det bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Fikk akuratt med meg at GET endelig har lansert en dekoder med HDMI, men uten PVR. "GET HDi"

Hadde da håpet å kunne bytte ut den gamle scart dekoderen. Men nei da. Tror du ikke de griske GET folkene skal ha hele 89,- måneden for den boksen, samt 299,- for å gjøre bytte?.
    Jepp. Jeg har også reagert kraftig på den prisen. Den er altfor dyr.

Hadde regnet med å måtte betale litt for å få byttet, men at de faktisk skal ha måneds leie på den boksen også er reint tull.
    At de vil ha litt ekstra for HD dekoderen synes jeg egentlig ikke er urimelig, men 89,- (pluss de 49,-/mnd du allerede betaler for standarddekoderen) er fullstendig uaktuelt.

For å få en harddisk opptaker så koster det kun 10,- ekstra i måneden.
    Jeg velger heller å sammenligne med prisene på HD- og SD-PVRene. Hvis du vil ha en PVR, så koster det 240,-/år ekstra å få en som støtter HD. Hvorfor skal da de som ikke trenger/vil ha PVR-funksjonalitet måtte betale 1068,-/år ekstra for å få HD-støtten?

Det kaller jeg ran av kundene.
    Absolutt. Dvs. jeg regner egentlig med at den er priset slik for å "tvinge" folk til å velge HD-PVRen. Jeg kan virkelig ikke forstille meg at mer enn en håndfull kunder har valgt HDi-modellen.

De hevder de leverer Digital TV, noe de egentlig ikke gjøre med scart boksen.
    Når signalet transporteres digitalt i hundrevis av kilometer, så synes jeg faktisk det er lov å kalle det DigitalTV, selv om de siste 150 centimetrene går gjennom en analog kabel. Full RGB på et SD-signal gir uansett et veldig godt bilde.

Eller aller helst venter til GET kommer med CAM, slik at jeg slipper den hersens dekoderen (fikk svar fra dem at muligheten kanskje kom i fremtiden)
    Seriøst? Var dette et skikkelig svar, eller et sånn jeg-bare-jatter-med-i-håp-om-at-du-snart-skal-legge-på-svar? Den dagen de tilbyr CAM-løsning, vil jeg overnatte utenfor Get-kontoret for å levere tilbake dekoderene mine

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    HDi`en har de vel hatt en stund. Ellers er der kampanje nå, 50,- mdr. for en hd-pvr og 0,- i innstallasjon.
    Du kan jo kjøre rgb via scart med standard Get boks, der er faktisk god kvalitet på det bildet.
    Siden jeg kjører bildet igjennom forsterkeren, så får jeg kun utnyttet composit signalet. Kjørte RGB i starten, men da jeg la kabelene skjult i veggen, så var scarten for kort.

Jeg testet faktisk forskjellen med og uten RGB på en NRK sending av normal kvalitet, og det var ikke store forskjellen jeg så, ikke nok til at jeg gadd å kjøpe ny scart og ta jobben med å ta opp og ned TVen igjen.

Hvor god skalereren er har mer å si enn Composit vs RGB her. Har selv sett stor forskjell på composit og RGB fra DVD spillere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    At de vil ha litt ekstra for HD dekoderen synes jeg egentlig ikke er urimelig, men 89,- (pluss de 49,-/mnd du allerede betaler for standarddekoderen) er fullstendig uaktuelt.
    Betaler du 49,- for standarddekodere? Min er gratis. Det står det jo på GET sine sider også. Den ligger i prisen på abonnentet. Den koster 49,- pr ekstra dekoder hvis man skal ha det i andre rom også.

Når signalet transporteres digitalt i hundrevis av kilometer, så synes jeg faktisk det er lov å kalle det DigitalTV, selv om de siste 150 centimetrene går gjennom en analog kabel. Full RGB på et SD-signal gir uansett et veldig godt bilde.
    Er egentlig helt enig med deg her, satte det litt på spissen

Seriøst? Var dette et skikkelig svar, eller et sånn jeg-bare-jatter-med-i-håp-om-at-du-snart-skal-legge-på-svar? Den dagen de tilbyr CAM-løsning, vil jeg overnatte utenfor Get-kontoret for å levere tilbake dekoderene mine
    Fikk svaret på mail, kan godt legge det ved her

Dette var svaret når jeg spurte om HDMI dekoder uten PVR og CAM:

"Viser til din henvendelse vedrørende HD dekoder og CAM- løsning.
    Vi har allerede en dekoder uten harddisk med HDMI. Den går under navnet HDI
    og kan bestilles via kundesenteret eller hentes hos lokalkontor.
    Forhandlere har ikke denne på lager.
    Det er ikke spesifisert når og om Get kommer til å levere en CAM- løsning.
    Men det er ikke utenkelig at dette kommer i fremtiden."

Som du også ser av svaret, så har ikke forhandlerene HDi dekoderen inne, noe som ser ut til at din misstanke om at de priser den dyrt for at folk helst skal ta HD PVR som kun koster 10,- mer i måneden i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betaler du 49,- for standarddekodere? Min er gratis. Det står det jo på GET sine sider også. Den ligger i prisen på abonnentet.
    Vel, du betaler nok 49,- for dekoderen du også. Det står bare ikke på regningen din. Denne prisen er bakt inn i abonnementet ditt.

Den koster 49,- pr ekstra dekoder hvis man skal ha det i andre rom også.
    Alle dekodere koster 49,- ekstra hvis du skal ha mer enn en. Så jeg vil si at prisen på abonnementet egentlig er 49,-/mnd billigere enn de oppgir, og alle dekodere koster 49,-/mnd mer enn de oppgir.

Mao. er de egentlige prisene:
    Startpakken: 177,-/mnd
    SD dekoder: 49,-/mnd
    SD PVR: 128,-/mnd
    HD dekoder: 138,-/mnd
    HD PVR: 148,-/mnd

Fikk svaret på mail, kan godt legge det ved her
    [...]
    Det er ikke spesifisert når og om Get kommer til å levere en CAM- løsning.
    Men det er ikke utenkelig at dette kommer i fremtiden."
    OK. Så det er på et litt sånn "vi har ingen planer pr. i dag, men vi har heller ikke bestemt oss for at vi aldri skal tilby dette"-nivå, altså. Jaja, bedre enn ingenting

Som du også ser av svaret, så har ikke forhandlerene HDi dekoderen inne, noe som ser ut til at din misstanke om at de priser den dyrt for at folk helst skal ta HD PVR som kun koster 10,- mer i måneden i stedet.
    Jepp.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du betaler nok 49,- for dekoderen du også. Det står bare ikke på regningen din. Denne prisen er bakt inn i abonnementet ditt.

Alle dekodere koster 49,- ekstra hvis du skal ha mer enn en. Så jeg vil si at prisen på abonnementet egentlig er 49,-/mnd billigere enn de oppgir, og alle dekodere koster 49,-/mnd mer enn de oppgir.

Mao. er de egentlige prisene:
    Startpakken: 177,-/mnd
    SD dekoder: 49,-/mnd
    SD PVR: 128,-/mnd
    HD dekoder: 138,-/mnd
    HD PVR: 148,-/mnd
    Den er jeg nok ikke helt enig i. I boretslaget vårt nå så skal vi gå over til felles avtale, da koster GET oss kun 99,- i måneden. Der kan de umulig tjene penger hvis de skal ta 49,- for start dekoderen.

Men selvfølgelig så tar de jo betalt for den dekoderen også. Det er vel bare at de åpenlyst tar eksta i evig tid for de andre. Man betaler jo kun for dekoderen til deres innkjøpspris er dekket, kan ikke være mye for standard dekoderen (2-300,-?), så går resten rett i lommene deres.

GET burte heller operert slik som Riks-TV, at man selv kjøpte dekoderen man ønsket, og da hadde ett bredere utvalg. Abonnentet kunne vært som i dag, man fikk TV fra GET, men da analogt, og man kunne slenge på en dekoder og få digitalt (Kun betalt kortavgift). Men de tjener nok grovt på PVRene sine.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krydrik
    På filmleie menyen har det bare stått "No info" i flere uker nå. Er filmleie borte - eller er det bare hos meg?
    Det er slik hos meg også. Filmleie har fungert tidligere. Noen som har opplevd dette og funnet ut hvordan det kan løses?

Newcomer HolgerL sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 startar HD-sendingar 25. juni distribuert med RiksTV, men Get har ikkje inngått distribusjonsavtale enda.

RiksTV i HD

Kva er det som gjer at Get ikkje greier å få til avtalar med TV2, TV Norge HD, NatGeo HD, Animal Planet HD osv?

Dei heng etter som f med tilbodet, ikkje teknologien. Det hjelper ikkje å ha den beste HD-boksen når tilbodet av kanalar er dårlegast!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HolgerL
    TV2 startar HD-sendingar 25. juni distribuert med RiksTV, men Get har ikkje inngått distribusjonsavtale enda.

RiksTV i HD

Kva er det som gjer at Get ikkje greier å få til avtalar med TV2, TV Norge HD, NatGeo HD, Animal Planet HD osv?

Dei heng etter som f med tilbodet, ikkje teknologien. Det hjelper ikkje å ha den beste HD-boksen når tilbodet av kanalar er dårlegast!
    TV2 er jo en av eierene bak Riks-TV, og nå som alle analoge sendere er slått av, så blir det plass til HD i bakkenettet. Ikke rart at de velger sitt eget først.

Hvorfor GET ikke har dette, kan det begynne å bli fullt i kabelene dere? De har jo mulighet for utrolig mange kanaler, og alle må jo ligge i kabelen samtidig, uansett om man abonnerer eller ikke. Det går jo ikke en kabel hele veien fra sentralen til hvert enkelt hushold.

Hvor mye takler en coax egentlig?

Jeg vet at GET begynner å bygge ut litt fiber, vi skal få tilbud om det om ikke altfor lenge. Men så vidt jeg skjønte det, så er det fiber kun frem til nærmeste fordeling, så den gode gamle coaxen inn i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 startar HD-sendingar 25. juni distribuert med RiksTV,
    Det er jo supert.

men Get har ikkje inngått distribusjonsavtale enda.
    Det er en ganske uærlig vinkling. Det fremgår av artikkelen at ingen har inngått distribusjonsavtale ennå. Viasat er i forhandlinger med TV2 nå, Canal Digital tenker på om de har lyst til å forhandle og Get har ikke rukket å begynne forhandlingene ennå.

Vel, når det gjelder TV2, så skyldes det at TV2 annonserte HD-programmene sine for fem minutter siden, og at de ennå ikke har vært i møte med Get. TVNorge HD derimot er annerledes. Her har Canal Digital betalt TVNorge store penger for at ingen andre skal få lov til å sende TVNorge HD. Get er med andre ord en av mange som ikke får lov til å distribuere denne kanalen.

Jeg aner ikke hva som er greia med NetGeo HD eller Animal Planet HD

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 er jo en av eierene bak Riks-TV, og nå som alle analoge sendere er slått av, så blir det plass til HD i bakkenettet. Ikke rart at de velger sitt eget først.
    Men så vidt jeg skjønner så har de ikke tatt i bruk noen nye frekvenser, så de kommer ikke til å ha mer plass om en uke enn det de har i dag. Men, TV2 leier en viss mengde båndbredde fra RiksTV i dag. En HD-kanal krever vel godt og vel 3 ganger så mye båndbredde som en SD-kanal. Så hvis de fjerner to kanaler, eller halverer båndbredden på fire, mens HD-programmet går, så blir det jo plass.

Hvorfor GET ikke har dette, kan det begynne å bli fullt i kabelene dere?
    Vel, ett problem er nok at alle andre aktører enn RiksTV har vært idoter og satset på dekodere som ikke takler HD. Dermed kan de ikke tilby kanaler som sender i SD og HD om hverandre sånn helt uten videre. Når TV2 (og etter hvert NRK) begynner med HD-sendinger, så vil dette være i enkeltprogrammer undeveis i den vanlige sendeflaten. Get må da sende denne kanalen i to utgaver. En i SD, der HD-programmene nedskaleres, og en i HD, der SD-programmene (sannsynligvis) oppskaleres (hvis de ikke lar kanalen gå i svart når det ikke er HD-sendinger, da).

De har jo mulighet for utrolig mange kanaler, og alle må jo ligge i kabelen samtidig, uansett om man abonnerer eller ikke. Det går jo ikke en kabel hele veien fra sentralen til hvert enkelt hushold.
    Spørsmålet er heller hvor mye som brukes av andre tjenester, som f.eks. internett o.l.

Hvor mye takler en coax egentlig?
    Hele frekvensspektret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så vidt jeg skjønner så har de ikke tatt i bruk noen nye frekvenser, så de kommer ikke til å ha mer plass om en uke enn det de har i dag. Men, TV2 leier en viss mengde båndbredde fra RiksTV i dag. En HD-kanal krever vel godt og vel 3 ganger så mye båndbredde som en SD-kanal. Så hvis de fjerner to kanaler, eller halverer båndbredden på fire, mens HD-programmet går, så blir det jo plass.
    Hmm. Teknofil.no skriver

Sitat Opprinnelig postet av teknofil
    Ny komprimeringsteknologi gjør det nå mulig for RiksTV å sende programmer i HD uten å begrense andre kanaler, slik de gjorde under NRKs HD-sendinger fra Beijing OL.
    RiksTV kuppet TV2 HD - teknofil.no

Det antyder at de vil sende HD med samme bitrate som SD-kanalene har i dag, altså sånn ca. 3Mbit/s. Dette synes jeg høres veldig lite ut. Men for all del, hvis det faktisk funker så bør det ikke være noe i veien for å gå over til HD over hele linja med en gang.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Teknofil.no skriver

RiksTV kuppet TV2 HD - teknofil.no

Det antyder at de vil sende HD med samme bitrate som SD-kanalene har i dag, altså sånn ca. 3Mbit/s. Dette synes jeg høres veldig lite ut. Men for all del, hvis det faktisk funker så bør det ikke være noe i veien for å gå over til HD over hele linja med en gang.
    Er skeptisk til den bitraten. Selv om oppløsningen sier HD, så hjelper det ikke hvis selve bildet er råttent. Er mer enig i det som sies her: Why HD movie downloads are a big lie | George Ou | ZDNet.com

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solaar
    Du bør fortsatt ha boksen innstilt på 1080i fordi den da sender med den beste oppløsningen som programmet sendes i. Skrur du ned den så vil jo oppløsningen bli dårligere på de få tv-sendingene som sendes i bedre enn SD-kvalitet.
    Solaar, jeg er helt enig i at vi med TV som takler full-HD burde kjøre på 1080i. Problemet er imidlertid at det stadig oppleves problemer med HDMI-sync med denne oppløsningen. Jeg har klaget over dette tidligere her i forumet, og også overfor GET. De er klar over problemet, men har de noen løsning? Nope... Dersom du søker i forumet så finner du også mange andre med samme problem.

Eneste løsningen for meg er å kjøre ned oppløsningen til 720p....
    :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk HD-PVR-boksen igår og koblet den naturligvis umiddelbart opp. Dette gikk jo enkelt og greit med oppdatering av firmware.

Jeg satt oppløsningen til 1080i gjennom hdmi inn i min Panasonic 42pz80 som er fullHD. Jeg syntes da at bildet var litt grumsete med artifakter på SD-kanaler. Satt ned oppløsningen til 576i for at TV-en skal ta seg av oppskalering av SD og kvaliteten ble mye bedre. Kan ikke si at det var bedre en standard get box for SD, men det ble slik jeg forventer det skal være.

Har ikke prøvd HD-kanal enda. Skal gjøre det i kveld.

Noen andre som har samme erfaring som jeg?

Newcomer HolgerL sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ulikt kor mykje komprimeringsartifakter det er på dei ulike SD-kanalane synst eg. Trur kanskje dei sender dei viktigaste kanalane med større bitrate enn ein del andre... Eller tar eg feil?

Side 82 av 135 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •