HDTV fra GET - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 135 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 2687

Tråd: HDTV fra GET

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bytta i går ut en Get box PVR med Get box HD PVR. Jeg abonnerer ikke på noen HD-kanaler, men ønska å bruke HDMI-kabel i stedet for SCART. Men dessverre er det ingen tvil: SD-sendinger ser bedre ut med SCART enn HDMI, så den nye boksen gir meg ingenting bortsett fra høgere regning. Jeg har bedt Get om at de enten gir meg tilbake en Get box PVR kostnadsfritt eller så venter de med å fakturere de 299 + 20/mnd ekstra til de har løst problemet med Get box HD PVR.

Jeg sendte Get følgende tekniske vurdering:

Dersom 1080i velges, blir spesielt nær horisontale linjer taggete, en slags luftspeilingseffekt. Dette skyldes en feil i dekoderen når TV-bildet skal oppskaleres fra utgangspunktet 576i til 1080i og kan oppstå på flere måter, det er vanskelig å bedømme hvilken, f.eks.:

1) Hvert halvbilde oppskaleres hver for seg, men uten korreksjon slik at det ene oppskalerte halvbildet er forskjøvet 1/576-del når det skulle være forskjøvet en 1080-del.
    2) Bildet oppskaleres som om det var fra 576p til 1080p.
    3) De to halvbildene har blitt forveksla.
    4) Feil i de vertikale filterkoeffisientene.

Jeg har også forsøkt 720p, men konverteringa fra i til p ser ut til å gjøres uten deinterlacing, slik at bildet rister. I og med at bildet presenteres som progressivt for TV-en, er det lite den kan gjøre for å korrigere.

Settes dekoderen til 576p eller 576i, får jeg et 4:3-bilde, så disse er heller ikke aktuelle muligheter. Dermed blir det SCART-utgangen som gir det beste bildet. Da er det TV-en som oppskalerer til 1080 og den gjør det på korrekt måte.

Min TV er en Sony Bravia KDL-46T3500 (full HD), men jeg tviler på at det er TV-er som oppskalerer/konverterer dårligere enn Get box HD PVR, så SCART er mest sannsynlig det beste alternativet for samtlige TV-er (for SD-sendinger).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HolgerL
    Eg skjønar forsåvidt godt dei som vil vente med å skaffe seg boksen, men denne tråden blir jo først og framst boltreplass for dei som er uheldige og har problemer. Då verkar det jo som det berre er problem. Det er ikkje tilfelle.

Eg har hatt boksen sidan den 10. mars og bortsett frå småbugs i programvaren - som eg reknar med vil bli fiksa snart, så har den så langt fungert veldig bra for meg (bank i bordet), og eg ville ikkje vore utan!
    kall det gjerne en boltreplass for de med problemer.Det er jo ikke mange inlegg som hyller GET her,og det kan jo kanskje bety at folk flest virkelig sliter med både GET og utstyret de leverer.Det hadde jo vært hyggelig med flere inlegg fra fornøyde GET kunder hvid de finnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinarM
    <<klippet litt>>.

Jeg sendte Get følgende tekniske vurdering:

<<klippet litt>>
    Hehe, denne skal de ha vanskelig for å kjøre gjennom standard første-linje feilsjekk (1. har du forsøkt å restarte dekoderen? 2. Har du forsøkt å resette dekoderen til fabrikk-innstillingene? 3. Har du forsøkt å snu boksen opp-ned samtidig som du kakler som en bakfull hane? 4. Har du forsøkt dekoderen på en annen TV? 5. Har du forsøkt å bytte signalkabel / strømkabel / lydkabel / kabelspor i trusa?)

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som tidligere nevnt ganske så fornøyd, men en ting har begynt å irritere meg i det siste. Når det blir pause sendinger på SD kanaler så "klikker" lyden enkelte ganger. Det høres utrolig metallisk ut, nesten som slik det høres ut når en persons stemme blir forvrengt for å være anonym. Noen andre som har opplevd dette?

Det kan være tilfeldig, men dette skjer som oftest på kvelden/natten på viasat 4. Igår da jeg skulle få med meg ukas beste tv kveld (mandag - Viasat 4); Etterlyst->The Shield->Miami Vice->Cops->X-files. Så oppstod problemet oftere og oftere. Virket nesten som om at jo senere det ble jo mer trøbbel ble det. trikset mitt for å fikse dette er å trykke på kanal + og så kanal - 1 sekund etterpå. Da switcher den såvidt innom en annen kanal og tilbake igjen.

Dette skjer kun i det reklamepausen begynner eller når reklamepausen er over. Brukte egentlig HDMI til lyd og bilde, men da jeg fant ut at jeg ikke fikk 5.1 ved bruk av HDMI så gikk jeg over til coax. I HD PVRen så er lyden satt til Dolby Digital.

Newcomer egz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    Jeg er som tidligere nevnt ganske så fornøyd, men en ting har begynt å irritere meg i det siste. Når det blir pause sendinger på SD kanaler så "klikker" lyden enkelte ganger. Det høres utrolig metallisk ut, nesten som slik det høres ut når en persons stemme blir forvrengt for å være anonym. Noen andre som har opplevd dette?

Det kan være tilfeldig, men dette skjer som oftest på kvelden/natten på viasat 4. Igår da jeg skulle få med meg ukas beste tv kveld (mandag - Viasat 4); Etterlyst->The Shield->Miami Vice->Cops->X-files. Så oppstod problemet oftere og oftere. Virket nesten som om at jo senere det ble jo mer trøbbel ble det. trikset mitt for å fikse dette er å trykke på kanal + og så kanal - 1 sekund etterpå. Da switcher den såvidt innom en annen kanal og tilbake igjen.

Dette skjer kun i det reklamepausen begynner eller når reklamepausen er over. Brukte egentlig HDMI til lyd og bilde, men da jeg fant ut at jeg ikke fikk 5.1 ved bruk av HDMI så gikk jeg over til coax. I HD PVRen så er lyden satt til Dolby Digital.
    Jeg opplever akkurat det samme her. Merket at man også kan spole et sekund bakover, og så trykke play, så vil lyden spilles av riktig igjen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    egz: takk for tipset, det skal jeg jammen prøve neste gang!

EDIT: Nå skjedde det igjen, denne gangen også på Viasat4, funket flott med "spoletrikset"!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av respl
    Jeg fikset buggen med tom Favoritt-liste ved å kjøre ny 1.-gangs installering (går lynkjapt). Trykk Get + OK samtidig og svar Ja til å fortsette.
    Takker og bukker for tipset, funket nå fint hos meg også. Skjønner ikke hvorfor Get ikke legger ut en skikkelig supportside med kjente feil, mulige løsninger, en cirka-dato på kommende softwareoppdateringer og ikke minst, hva disse oppdateringene er ment å fikse. Hvordan skal jeg f.eks vite at serieopptak plutselig er fikset? Orker ikke prøve ut serieopptak hver eneste dag....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirOlsen
    mulig jeg er på feil jorde, men hva med å kun bytte strømforsyning? litt sent for deg, men virker som det er flere som sliter med det samme...
    Jeg prøvde det. Nøyaktig to dager etterpå så tok adapteren kvelden igjen, akkurat som den første. Idag får jeg ny dekoder og så får vi se om den fungerer bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det i det hele tatt mulig å få tekst TV?

Fungerte bra på den forrige PVR`en.
    Så jævlig irriterende.:evil:

Nå et kanskje dumt spørsmål: Er det noe i veien for å kople både scart og hdmi til TV og bare switche mellom inputs? Jeg regner med at det er tekst TV tilgjengelig gjennom scart.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lowlevel
    Nå et kanskje dumt spørsmål: Er det noe i veien for å kople både scart og hdmi til TV og bare switche mellom inputs? Jeg regner med at det er tekst TV tilgjengelig gjennom scart.
    Ja, det virker fint. Du ønsker uansett bare å bruke HDMI til å se på HD-sendinger. SD-sendinger gjennom HDMI gir elendig bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker fint. Du ønsker uansett bare å bruke HDMI til å se på HD-sendinger. SD-sendinger gjennom HDMI gir elendig bilde.
    Personlig får jeg mye bedre bilde på SD-sendinger med HDMI kontra Scart, så dette kan ha noe med innstillinger på TVen å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagbart
    Personlig får jeg mye bedre bilde på SD-sendinger med HDMI kontra Scart, så dette kan ha noe med innstillinger på TVen å gjøre.
    Om du har en dårlig, 20 meter lang scart-kabel, kan jeg godt forstå det.

Opplevelse av bildekvalitet er til en viss grad subjektivt og ikke alltid lett å debattere. Det fins sikkert de som nettopp har punga ut 2000 kroner for en gullbelagt hdmi-kabel som vil hevde at bildet har blitt bedre enn med den gamle hdmi-kabelen....

Det er i hvert fall helt klart at Get-boksen gjør oppskalering helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevelse av bildekvalitet er til en viss grad subjektivt og ikke alltid lett å debattere. Det fins sikkert de som nettopp har punga ut 2000 kroner for en gullbelagt hdmi-kabel som vil hevde at bildet har blitt bedre enn med den gamle hdmi-kabelen....
    He, he, jeg er nok i helt motsatt ende av den skalaen. Bruker kun standard kabler som følger med og har ikke justert noe på fabrikkinnstillingene på TVen. Har meget bra bilder på alle skaleringer og klarer ikke å se forskjell på 576 eller 1080, men ser forskjell om jeg endrer input til Scart.

Mvh Hagbart

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagbart
    He, he, jeg er nok i helt motsatt ende av den skalaen. Bruker kun standard kabler som følger med og har ikke justert noe på fabrikkinnstillingene på TVen. Har meget bra bilder på alle skaleringer og klarer ikke å se forskjell på 576 eller 1080, men ser forskjell om jeg endrer input til Scart.

Mvh Hagbart
    Hva slags oppløsning kjører du fra HD PVRen og hva slags TV har du?
    Da hade du vel ikke aktivert RGB scart på den forrige dekoderen, eller bare har en veldig liten TV og sitter langt unna. Samtlige skjermer jeg har sett som har vært tilkoblet HD PVRen har fått dårligere bilde i forhold til den gamle via scart. Hvis du f.eks kjører 1080i; sett på f.eks TV3, gå tett inntil skjermen, se på sirkelen rundt TV3 logoen, ser du ikke at sirkelen er "hakkete"?

EDIT: La ved bilde for å illustrere hva jeg mener

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever att SD sendiger er mye bedre på min Samsung LE32M61 med den nye hd pvr'en.
    Virker som om det er folk med full hd tv'er som har mest problemer med kvaliteten på SD sendingene grunnet dårlig oppskalering fra pvr'en.

Nok ett argument for å utsette kjøp av ny full hd tv :lol:.

Har forøverig opplevd flere ganger at lyden ikke er synkronisert, noen andre som har opplevd dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    Hva slags oppløsning kjører du fra HD PVRen og hva slags TV har du?
    Da hade du vel ikke aktivert RGB scart på den forrige dekoderen, eller bare har en veldig liten TV og sitter langt unna. Samtlige skjermer jeg har sett som har vært tilkoblet HD PVRen har fått dårligere bilde i forhold til den gamle via scart. Hvis du f.eks kjører 1080i; sett på f.eks TV3, gå tett inntil skjermen, se på sirkelen rundt TV3 logoen, ser du ikke at sirkelen er "hakkete"?

EDIT: La ved bilde for å illustrere hva jeg mener
    Jeg pleier å ha den på 720p, men vipper den opp til 1080 når jeg skal se på HD-sendinger. Noen ganger glemmer jeg å sette den tilbake på 720, men jeg merker det som oftest ikke, men kan enkelte ganger, med lys bakgrunn bli oppmerksom på en litt skjelven logo på NRK, men bildet ellers ser jo helt supert ut.

Har en Panasonic 42" Plasma (TH42PX70E), så det er ikke noen high end TV. Har både SD PVR og HD PVR koblet opp til TVen og switcher jeg ser jeg forbedret bilde på HD PVR via HDMI kontra Scart.

Men når du nevner det, så ser jeg den forskjellen du nevner i logoen på TV3. Har ikke lagt merke til det før. Når jeg kikket på det akkurat nå var det kanskje en viss fordel Scart på den kanalen, men svitsjer jeg til f.eks. NRK1, TV2 eller Viasat så er det en klar fordel HDMI.

Mvh Hagbart

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i hvert fall helt klart at Get-boksen gjør oppskalering helt feil.
    "Feil" er vel å ta i. Du kan ikke forvente topp videoprosessering fra en slik billig boks. Prosesseringen (de-interlacing og skalering) er omtrent som fra andre tilsvarende bokser jeg har vært borti.

Det er heller ikke slik at 576i over HDMI gir 4:3-format, derimot veksler den mellom 16:9 og 4:3 etter hvilke program du ser.

576i ut gir et veldig godt bilde dersom du har ordentlig prosessering i TV'n!

Sånn generelt sett er jeg veldig fornøyd, har ikke hatt noen problemer så langt, og serieopptakk fungerer glimrende - akkurat som jeg håpet! To tomler opp så langt

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støydemping av Get-boks

Her er litt info som jeg tilfeldigvis kom over...

Lokket på boksen tas av uten å måtte skru ut noen skruer. Harddisken blir da straks synlig og sitter festet med 2 skruer på hver side (sidepanelet fjernes enkelt for å komme til 2 av de). Det sitter noen bittesmå gummiforinger ved alle skruene som tydeligvis er et ørlite forsøk på å dempe vibrasjoner i chassis.

Harddisken var veldig varm og er av denne typen:
    Seagate Technology - DB35.3 Series™ Hard Drive Family

Når disken legges utenfor boksen forsvinner mesteparten av støyen. Disken høres forresten temmelig syk ut med chugga-chugga-chugga-lyder. Det er ingen åpenbare hull i boksen for å dra ut kablene til disken, men de kan feks dras bakover slik at topplokket buler bittelitt i bakre kant over kablene. Ingen av kablene er forresten lange nok, så en ny sata samt en forlenger til strøm (kun ny sata-variant, finnes forhåpentligvis?) må påregnes.

Det finnes flere støydempende drevrammer for bruk i 5.25" brønn som sikkert kan brukes utenfor et kabinett, her er et eksempel: Microplex Norge AS

Når man først er igang er det vel like greit å bytte ut disken med en større variant også...

Fyren som tittet inni boksen sier forresten at han ikke vil anbefale at andre gjør det samme med mindre man vet hva man gjør

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som har problemer med svart skjerm når de skrur på PVR'en? Må slå av og på PVR og Pioneer 507XA plasma flere ganger for å få bilde. Noen ganger må jeg til med ta en "RESTART" av pvr. Er dette pga HDMI handshake problemer, eller en eller annen bug i softwaren?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Her er litt info som jeg tilfeldigvis kom over...

Lokket på boksen tas av uten å måtte skru ut noen skruer. Harddisken blir da straks synlig og sitter festet med 2 skruer på hver side (sidepanelet fjernes enkelt for å komme til 2 av de). Det sitter noen bittesmå gummiforinger ved alle skruene som tydeligvis er et ørlite forsøk på å dempe vibrasjoner i chassis.

Harddisken var veldig varm og er av denne typen:
    Seagate Technology - DB35.3 Series™ Hard Drive Family

Når disken legges utenfor boksen forsvinner mesteparten av støyen. Disken høres forresten temmelig syk ut med chugga-chugga-chugga-lyder. Det er ingen åpenbare hull i boksen for å dra ut kablene til disken, men de kan feks dras bakover slik at topplokket buler bittelitt i bakre kant over kablene. Ingen av kablene er forresten lange nok, så en ny sata samt en forlenger til strøm (kun ny sata-variant, finnes forhåpentligvis?) må påregnes.

Det finnes flere støydempende drevrammer for bruk i 5.25" brønn som sikkert kan brukes utenfor et kabinett, her er et eksempel: Microplex Norge AS

Når man først er igang er det vel like greit å bytte ut disken med en større variant også...

Fyren som tittet inni boksen sier forresten at han ikke vil anbefale at andre gjør det samme med mindre man vet hva man gjør
    Dette hørtes spennende ut! Vil tørre å påstå at jeg har endel erfaring innen IT (15år +bachelor grad), men skal innrømme at jeg faktisk ikke har tenkt tanken om å bytte disken før nå.

Hvis man ønsker en støysvak variant så er jo valget klart, kjøp en 2,5" samsung disk. Nå får du jo 2,5" disker med høye kapasiteter, selv om det forsåvidt koster endel (1000kr for 320GB). I tråder jeg har lest rundt på avforum så er det ikke rent få som ikke bryr seg om pris, og regner derfor med at mange sikkert er villige til å investere 1000kr for å få en nesten lydløs HD PVR.

Drevrammer som får 2,5" til å passe i 3,5" brønner koster "ingenting"; 20-30kr inkl frakt (eBay, +noen gummiforinger (evt bare bruk noen gummistrikker rundt skruene), og så er du klar for stillhet.

Teksten under viser seg (heldigvis!) ikke å være korrekt:
    Nesten.

Programvaren (heretter kalt SW), som ligger på disken må jo overføres til den nye disken. Hvis Get hadde gjort det lett så kunne man bare sette inn en ny disk og la firmwaren koble seg opp mot en eller annen server som automatisk lastet ned og installerte SW'en rett på disken. Tviler litt på at dette er tilfellet , så man må nok bruke mer pikante metoder.

Såvidt jeg vet så kjører boxen en eller annen custom linux distro (noen som kan bekrefte/avkrefte dette?). Derfor skulle man også tro at disken blir partisjonert med ext3 filsystem med diverse partisjoner til OS, swap og lagring. I tilleg kan det være (litt lite sannsynlig) at PVRen er låst mot en spesifikk disk, merke eller størrelse. Hvis den er det så er man litt ute å kjøre, vel å merke hvis det bare er størrelse så er det ikke noe stress, da får man det stillere, bare ikke mer kapasitet.

Hvis SW ikke kan lastet ned automatisk (noe jeg regner med at ikke går), så må man koble disken til en PC og kopiere hele innholdet til den nye disken. Da snakker vi ikke "Merk alt", "Kopier", "Lim inn", men bruk av programmer som kan kopiere hele disken (det er nemlig mer på en disk enn bare det man ser i windows utforsker/min datamskin). Når dette er gjort så burde det egentlig bare være å skru inn disken og fyre opp :-) Evt om man må forandre på partisjonsstørrelsene for å utnytte en større disk.

Om 2,5" disken er kjapp nok, må man egentlig bare satse på. For de som ikke har noe grense på mastercardet så kunne man jo kjøpt SSD disk :-p

Hvis man ønsker høyere ytelse så kan man jo slenge inn en ekstremt rask (og bråkete) 3,5" disk. Kanskje dette vil få boxen mer oppegående, sånn ytelsesmessig?

Så... Hvem blir førstemann med modda HD PVR?

(Ikke sjekket for skrivefeil)

EDIT: Etter nærmere undersøkelser som trondmm har gjort så virker det som om HD PVRen kjører windows ce embedded og at man ikke trenger å gjøre noe annet enn å rett og slett bare bytte disken, så skal alt fungere :-) Men man får ikke mer plass selv om man bytter til større disk, men jeg skal se om jeg kan knote litt med partisjonering ikveld for å se om jeg kan øke størrelsen.

Side 25 av 135 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •