HDTV fra GET - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 135 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 2687

Tråd: HDTV fra GET

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av GeirOlsen
    Dere som har peiling... blir ikke enhver SD sending oppskalert av TV'n uansett? bildet vises jo på hele skjermen/høyden også ved SD sendinger. Hva betyr det da om TV'n får 576 eller 720p/1080i ?

på min 2 år gamle Samsung 40" LCD (toppmodellen den gang) er bildet såvidt jeg kan se enda bedre med den nye boksen, også med SD sendingene

Mine bilder går gjennom en Denon AVR-3808, mulig denne gjør noe med bildesignalene den får inn via HDMI før de sendes ut?
    Med visning på en skjerm med HD oppløsning så må bildet oppskaleres uansett ja. Problemstillingen blir da hvilket ledd i kjeden som har best kvalitet på oppskaleringen, kilden (HD PVR), evt receiver i mellom hvis den har slik funksjonalitet eller i skjermen.
    Det kan virke som HD PVR'en ikke er den beste til å oppskalere SD til HD.

Jeg har min foreløpig satt til å sende ut 1080i (da slipper jeg overscan på tv'en min også).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    GET boksen og TVen skalerer begge opp SD, men kvaliteten på selve skaleringen vil være svært forskjellig i de ulike tilfellene.
    GET boksen er en forholdsvis simpel videoprosessor, og dersom TVen er god på oppskalering er det hensiktsmessig å mate TVen med 576.
    Hvis man har en billig TV som er dårlig på skalering, kan det være fordelaktig å la GET boksen skalere.
    Fleksibilitet er alltid en fordel.
    Korrekt Bønna...og denne fleksibiliteten har vi ikke per i dag da GET boksen ikke automatisk er i stand til å endre output format mellom SD og HD sendinger.... jeg tviler sterkt på at den får en slik funksjon senere også.

og det er vel få av oss som gidder å manuelt gå inn og endre fra 576i til 1080i hver gang man skal bytte kanal fra NRK til en HD kanal.....

For min del har jeg en Yamaha receiver som ikke støtter oppskallering når den får HDMI signal inn. Den kjører kun HDMI bildesignalet som pass-through. Receiveren min støtter kun oppskallering dersom den får bildesignalet inn analogt. Jeg vurderer derfor å koble komponentkabler fra get boksen og inn i Yamaha receiveren som så kan oppskalere og sende signalet videre til tven via HDMI ledning for å se om dette eventuelt bedrer bildekvaliteten på SD sendinger....jeg er dog litt skeptisk til om dette vil gi noen forbedringer da jeg mistenker Get boksen for å ha svært billig komponentutgang. Er det forresten noen av dere som har prøvd et slikt oppsett - dvs at man la receiver oppskallere, og ikke tven?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janullrich77
    I mine øyne er dette en enorm svakhet siden SD kanalene ser KLART best ut i 576i (ihvertfall på min tv).

oppskallering til 720p/1080i gir klart dårligere bilder på SD sendinger (kan dette være grunnet billig hardware?)

Eller er det bare jeg som opplever det slik, at 576i er klart best på SD sendinger?
    Hva sier ekspertene - og teorien om 576i vs 576p dersom man benytter en ekstern komponent som receiver eller tv for å oppskallere til 1080p. Er en av oppløsningene å foretrekke fremfor den andre tro?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Hva sier ekspertene - og teorien om 576i vs 576p dersom man benytter en ekstern komponent som receiver eller tv for å oppskallere til 1080p. Er en av oppløsningene å foretrekke fremfor den andre tro?
    Her kommer to ting inn i bildet; deinterlacing og skalering. Dersom du sender ut 576i fra boksen, må neste ledd i kjeden (receiver eller TV - eller ekstern videoprosessor) gjøre jobben både med deinterlacing og skalering. Har man en nyere receiver eller en god, nyere TV vil jeg tro at resultatet av at en av disse får gjøre disse jobbene vil være bedre enn om Get boksen gjør dem.

Synd ikke boksen automatisk svitsjer mellom SD og HD signal ut. Men dette er det vel bare oss 'geeker' som bryr seg om, og det er vel ikke så mange av oss at det utgjør noen 'pressgruppe' akkurat...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Her kommer to ting inn i bildet; deinterlacing og skalering. Dersom du sender ut 576i fra boksen, må neste ledd i kjeden (receiver eller TV - eller ekstern videoprosessor) gjøre jobben både med deinterlacing og skalering. Har man en nyere receiver eller en god, nyere TV vil jeg tro at resultatet av at en av disse får gjøre disse jobbene vil være bedre enn om Get boksen gjør dem.

Synd ikke boksen automatisk svitsjer mellom SD og HD signal ut. Men dette er det vel bare oss 'geeker' som bryr seg om, og det er vel ikke så mange av oss at det utgjør noen 'pressgruppe' akkurat...
    For min del om jeg ønsker å gjøre dette må jeg bruke kompnentkabler fra GET boks til receiver, da den kun klarer å oppskallere analoge signaler. Jeg vet ikke om det er noen receivere som takler digital oppskallering av videokilder - min yamarxv1700 klarer det i allefall ikke - og heller ikke den splitter nye oppfølgeren rxv1800 har kapasitet til dette.

dog finnes det sikkert modeller som takler det - alt kan vel kjøpes for penger?, men da er vi vel snart oppe i 15 000 kroner pluss segmentet for receivere?

Det hadde derfor vært å foretrekke at Get hadde gitt mulighet (mot en noe høyere engangskostand) å gi oss et alternativ å slippe å få den billigste hardware som kan tilbys på markedet til 50 øre per enhet de skipper inn fra taiwan eller kina...

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør igjen med håp om svar denne gangen

Klippet fra Lyd og bilde: 80-90% av Get's 375.000 kabel-TV kunder kan nå glede seg til høyoppløst digital-TV, som blir tilgjengelig fra og med mandag 10.mars.
    Noen som vet hvor det ikke kan fås HD?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    Andre klare forbedringsmuligheter ligger i responstid, mindre grandios grafikk og mulighetene for å sortere kanaler etter eget ønske. At det skal være så utrolig vrient å få til er helt sinnsykt.
    Jeg tror akkurat disse punktene blir veldig viktig for get å fikse for at de ikke skal få bokser i retur. Dette er jo det brukeren møter hele tiden og madammen i huset synes at hd-boksen var en dårlig deal i forhold til vanlig get box pga. overstående. Den ble rett og slett mye vanskeligere å bruke, og treigere. At bilde ble bedre var ikke like viktig for henne som for meg

Når det gjelder videoformat på boksen så bruker jeg 1080i ut til min samsung 32R89 som er bare HD-ready. Dette gir mye roligere bilde enn 720p. SD-sendingene har blitt betydelig forbedret i forhold til get box, en utrolig forskjell synes jeg.

Med andre ord er kanskje det beste alternativet for meg en vanlig get box med HDMI-utgang (og mulighet for filmleie?), men dette ligger vel litt frem i tid...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg etter samtale med teknisk avdeling kommet frem til at det eneste som hjelper er å bytte boksen. Som sagt, så gjort og den står i dette øyeblikk og laster ned oppdatering. Blir spennende å se om det blir noe liv i den etterhvert.

B1aR: Jeg vet ikke hvor det er man ikke kan få HD, men det er vel et mer relevant spørsmål om man kan få HD og da er det vel nesten best å spørre Get. Det som det ble hintet om i forkant av lanseringen var i alle fall at alle som kunne få internett fra Get, også hadde god nok kvalitet på infrastrukturen til å kunne få HDTV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Spør igjen med håp om svar denne gangen

Klippet fra Lyd og bilde: 80-90% av Get's 375.000 kabel-TV kunder kan nå glede seg til høyoppløst digital-TV, som blir tilgjengelig fra og med mandag 10.mars.
    Noen som vet hvor det ikke kan fås HD?
    Det er vel altfor internt til at vi skal vite det??
    Er det ikke bare å taste inn telefonnummer eller adresse på Gets sider så har vel de kontrollen på hva du kan få?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woohoo! Da ser det ut til at alt funker! Med den nye dekoderen så gikk alt en million ganger smoothere. Da har jeg i alle fall bilde og pausefunksjon. Jeg skal bort i kveld så samboeren får ta seg av evt. andre feil. Tipper hun er glad for det

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pman3003
    Jeg tror akkurat disse punktene blir veldig viktig for get å fikse for at de ikke skal få bokser i retur. Dette er jo det brukeren møter hele tiden og madammen i huset synes at hd-boksen var en dårlig deal i forhold til vanlig get box pga. overstående. Den ble rett og slett mye vanskeligere å bruke, og treigere. At bilde ble bedre var ikke like viktig for henne som for meg
    Jeg gikk akkurat inn i menyen og satte plakatvisning til 0 sek, og da er kanalskifte rimelig umiddelbart. Føler at det ble litt to fluer i en smekk gitt :-) Den grusomme grafikken bare blaffer over skjermen og kanalskiftet skjer på under 500 msek.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4:3 kildematriell. Hva blir det riktige her?
    Pan og scan eller strukket?
    Og hva er forskjellen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    4:3 kildematriell. Hva blir det riktige her?
    Pan og scan eller strukket?
    Og hva er forskjellen?
    Jeg klarer ikke se forskjell på "Pan & Scan" og "strukket", så jeg tror Get har gjort noe feil her. Jeg antar at det er meningen Pan & Scan egentlig skulle zoomet inn på bildet.

Anyway - det du ønsker er selvfølgelig "4:3 søyle".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten flere enn meg som har fått en HD PVR med klokka montert opp ned? Den man skal se på hvis man veggmonterer dekoderen, altså.

For det kan vel ikke være meningen at kablene skal gå oppover når man henger opp dekoderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4:3

Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg klarer ikke se forskjell på "Pan & Scan" og "strukket", så jeg tror Get har gjort noe feil her. Jeg antar at det er meningen Pan & Scan egentlig skulle zoomet inn på bildet.

Anyway - det du ønsker er selvfølgelig "4:3 søyle".
    Jeg har valgt Pan & Scan.

På den gamle PVR-dekoderen ble 4:3-signaler sendt uforandret til tv-en. Da kunne skjermen min velge foretrukket konvertering, og det var en kjempefordel.

Vet noen om GET har planer om en tilsvarende funksjon her?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av huginmunin
    Jeg har valgt Pan & Scan.

På den gamle PVR-dekoderen ble 4:3-signaler sendt uforandret til tv-en. Da kunne skjermen min velge foretrukket konvertering, og det var en kjempefordel.

Vet noen om GET har planer om en tilsvarende funksjon her?
    Det tviler jeg på. De fleste TVene jeg har vært borti nekter å utføre zoomfunksjoner på 720p og 1080i/p-signaler. Det blir altså opp til Get å implementere tilsvarende funksjonalitet i dekoderen.

Det har de for så vidt også gjort, bortsett fra at "Pan & Scan" ikke skiller seg fra "Strukket", og at det mangler et "zoom"-alternativ. Hvis de vil gjøre det skikkelig bra, kan de legge til zoom 14:9, og sørge for at undertekster (de man kan slå av og på, altså), fortsatt er innenfor bildet, selv om man har valgt zoom.

Egentlig burde de hatt en knapp på fjernkontrollen for å rotere mellom de forskjellige modiene, men det er jo litt knotete å "stjele" en knapp som allerede har en funksjon.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    Jeg gikk akkurat inn i menyen og satte plakatvisning til 0 sek, og da er kanalskifte rimelig umiddelbart. Føler at det ble litt to fluer i en smekk gitt :-) Den grusomme grafikken bare blaffer over skjermen og kanalskiftet skjer på under 500 msek.
    Hvordan fikk du endret dette?, finner ikke dette valget ops:.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epiktet
    Noen som vet hvordan man resetter boksen? Dvs tvinger den til å hente en full re-install av firmware? Tenkte å prøve det før jeg henger meg på telefonkøen til Get.
    ---

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som får boksen til å gå amok bare man trykker et par ganger.?
    Så fortsetter den akkurat som den skulle fått 15 komandoer etter hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBain
    Hvordan fikk du endret dette?, finner ikke dette valget ops:.
    Brukeroppsett->Påminnelser eller noe i den duren. Ikke så veldig logisk, hehe.

Forresten et fint tips. Det er mulig jeg måtte sove på sofaen i natt hvis samboeren min fikk høre at hun måtte leve med den gigantiske plakaten i flerfoldige sekunder hver gang hun byttet kanal.

Side 19 av 135 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •