Televes DAT-75/45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Televes DAT-75/45

Skal gjøre klart for mottak av det digitale bakkenettet på hytta mi og siden jeg ligger i "grå" sone etter dekningskartet for rikstv vil jeg skaffe ei bedre antenne. Mottar i dag NRK helt klart TV2 greit med noe støy i bilde. Bruker ei 10 år gammel UHF antenne som har fått litt hard medfart etter et fall. Vil derfor anta at det ikke skal være noe problem å motta digital tv med ei ny og bedre antenne.
    Har lest litt rundt på nettet og endt opp med to muligheter:

- Televes DAT-75 http://www.hdtvprimer.com/ANTENNAS/DAT75.jpg
    Frekvensområde: 470-862 MHz
    Passiv forsterkning: 19 dB
    Lengde: 1825 mm
    Antall elementer: 75
    Vindlast: 1080N/m2
    Vekt: 6.2kg
    Pris: ca. 1000,-

- Televes DAT-45 http://www.tlc-direct.co.uk/Images/P..._3/MXDAT45.JPG
    Frekvensområde: 470-862 MHz
    Passiv forsterkning: 16.5 dB
    Lengde: 1200 mm
    Antall elementer: 45
    Vekt: 2.4kg
    Pris: ca. 600,-

Håper noen som har erfaring med disse to antenne kan komme med en anbefaling!

Kan tenke meg at spesielt DAT-75 er veldig retningsfølsom siden den er såpass lang? Den er også nokså stor så det kan vel by på problemer med høy vindstyrke vil jeg tro. På den andre siden så gir den helt sikkert et bedre og sterkere signal enn den andre. Pris har i utgangspunktet ingen betydning.

Har også vurdert en Dipol forsterker som passer til disse antennene. Den koster i underkant av 400 og gir 12dB ekstra gain. Regner med disse forsterkerne trekker strøm fra dekoderen gjennom antenneledningen? Ellers kan det fort bli litt tungvint å strekke tilførsel helt opp til antenna.

Alle erfaringer med Televes antenner mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv satt opp DAT-75 så her er mine synspunkter.

Hva gjelder retningsfølsomhet så er dette bare kritisk hvis signalet er veldig svakt. Har selv rettet antennen inn mot Sverige. Dette medfører at den peker ca. 50 grader feil i forhold til den Norske senderen. Denne er imidlertid kraftig og bare 15 km unna noe som gjør at kvalitet/signalstyrke er helt på topp. Det er faktisk så godt at at jeg mottar NRK1 sine analoge signaler helt akseptabelt (litt snø) selv om de sendes på VHF som antennen ikke er konstruert for.

Når det gjelder størrelse på antennen vil jeg vel si at den er liten/kort i forhold til andre "store" UHF antenner som fort vekk er 240 cm lange og dermed gir mere for vinden å ta tak i. Evne til å motstå vind er utvilsomt en av DAT-75 sine sterke sider da den er forholdsvis kort og i tillegg har to kraftige klemmer som holder den til masten i tyngepunktet til antennen.

Når det gjelder dipol forsterkeren så er det viktig å merke seg at denne krever 12-24 V. Såvidt jeg har skjønt gir vanlige bakkenettbokser bare 5V spenning. Det vil altså ikke fungere. Du trenger en egen innendørs distribusjonsforsterker/strømforsyning. Det finnes en egen for Televes antennene, men selv valgte jeg å bruke den gamle Triax enheten jeg allerede hadde. Strømforsyning til antenneforsterkeren foregår uansett gjennom antennekabelen så du trenger ingen separat kabel for dette.

Newcomer Arafat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Fornøyd med denne antenna!

Jeg har veldig dårlig signal fra det analoge bakkenettet, har bare sett via parabol i alle år. Men jeg kjøpte en sony kdl46w3000, som har innebygd digital mottaker for bakkenettet. Jeg kjøpte da en Televes 75 antenne for å prøve å få signalet så bra som mulig. Signalet reflekteres i fra et fjell et stykke unna. Jeg hegte opp antenna uten å dra til skruene, for å kunne finjustere på retingnen.
    Jeg lot tv søke inn kanalene- og wow- knallbilder. jeg sjekket med signalstyrke indikatoren, sto på 100%, så her var det ikke noen vits i å finjustere retning.bare å skru fast.
    Jeg lurer på om det kan være for at signalet reflekteres fra fjellet, det blir så bra, på analoge signaler har det bare ført til reflekser i skjermen, men digitalt blir det kanskje sterkere signal, reflektert fra et større område, som gjør at retningen ikke blir så kritisk.
    Er uansett strålende fornøyd med både antenna og Tv.
    mvh Arafat

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Når det gjelder dipol forsterkeren så er det viktig å merke seg at denne krever 12-24 V. Såvidt jeg har skjønt gir vanlige bakkenettbokser bare 5V spenning. Det vil altså ikke fungere. Du trenger en egen innendørs distribusjonsforsterker/strømforsyning. Det finnes en egen for Televes antennene, men selv valgte jeg å bruke den gamle Triax enheten jeg allerede hadde. Strømforsyning til antenneforsterkeren foregår uansett gjennom antennekabelen så du trenger ingen separat kabel for dette.
    Okei skjønner.. da vil jeg i første omgang prøve uten ekstra forsterker og se hva jeg ender opp med.. regner med jeg uansett vil få en god del bedre signal enn jeg har i dag..

Takk for god tilbakemelding!
    Tar gjerne imot flere også om det er noe mer som burde nevnes!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde den største antenna en liten stund. Men måtte kvitte meg med den da den også forsterket forstyrrelser.
    Gik ned til en mindre antenne og da ble alt så mye bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •