Rikstv - dårlig bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rikstv - dårlig bilde

Jeg har hatt svært utilfredsstillende bildekvalitet fra mine to Grundig-dekodere siden bakkenettet åpnet i Møre og Romsdal 8. oktober.

Bildet fra dekoderene er uskarpt og det "kryr" rundt detaljer med høy kontrast.
    Uskarpheten ser ut til å komme av at hele bildeskanningen gjentar seg selv et par linjer under, som en slags vertikal refleks. Dette viser spesielt tydelig rundt en kanallogo.

(Det blir uansett ikke pent når man tar nærbilde av en TV-skjerm, men bilde illustrerer tydelig "slagskyggen" under logoen på bakkenett-signalet.)

Har prøvd de to dekoderne på to forskjellige apparater både en Pioneer plasma tv og et nyere Sony lcd apparat. Har prøvd både scart og HDMI med samme resultat.

Hva skal jeg gjøre?

b

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet selv med grundig boksen(prøvde både scart og hdmi), logoer får en "dobbeltlinje" nedrest... Dårlig dekoding ser det ut til!

Kjøpte meg cam på sonybutikken til min 46w3000 og problemet forsvant...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Har du prøvd alle typer signal ut på HDMI? 576i, 720 ...?

Har samme boksen på en Panasonic 50PX70 og er rimelig godt fornøyd med den.

Men jeg legger merke til samme fenomenet som du beskriver her, så det på TV2 logoen også.

Legger ved et bilde jeg tok i stad. Hvor i M&R får du signalene fra? Jeg får dem fra sender i Kristiansund.

Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får signalet mitt fra Gamlemsveten (Ålesund), og ja jeg har prøvd alle oppløsninger på begge boksene uten hell. Har sendt mail til Rikstv, venter spent på svar.

b

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baardole
    Jeg får signalet mitt fra Gamlemsveten (Ålesund), og ja jeg har prøvd alle oppløsninger på begge boksene uten hell. Har sendt mail til Rikstv, venter spent på svar.

b

Ser det samme her og men det er absolutt værst når mottageren settes til å gi ut 1080i. Det gir minst problem å kjøre med 720p ser det ut til (hvertfall på Pioneer XA507).

Har akkurat samme problem med Sagem HD boksen til Canal Digital. Den har også en slags vertikal refleks som også kan sees på ekte HD sendinger (dog mindre synlig enn på SD sendinger). Sagem boksen til RiksTV har også samme problem som Sagem HD boksen til Canal Digital.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Ser det samme her og men det er absolutt værst når mottageren settes til å gi ut 1080i. Det gir minst problem å kjøre med 720p ser det ut til (hvertfall på Pioneer XA507).

Har akkurat samme problem med Sagem HD boksen til Canal Digital. Den har også en slags vertikal refleks som også kan sees på ekte HD sendinger (dog mindre synlig enn på SD sendinger). Sagem boksen til RiksTV har også samme problem som Sagem HD boksen til Canal Digital.
    Dette er ganske sikkert skalerings-/deinterlace artifakter/støy.
    Hvis TVen har en oppløsning på 1365x768 så vil det ved 1080i skje skalering i boksen, skalering og deinterlace i TVen. Ved 720p vil det skje skalering og deinterlace i boksen og kun skalering i TVen.

Det gir alltid bedre kvalitet hvis skalering bare gjøres en gang, gjerne sammen med deinterlacing (HTPC). Hvis RiksTV boksen kan settes til å gi ut 576i så skjer skalering og deinterlace bare en gang i TVen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Dette er ganske sikkert skalerings-/deinterlace artifakter/støy.
    Hvis TVen har en oppløsning på 1365x768 så vil det ved 1080i skje skalering i boksen, skalering og deinterlace i TVen. Ved 720p vil det skje skalering og deinterlace i boksen og kun skalering i TVen.

Det gir alltid bedre kvalitet hvis skalering bare gjøres en gang, gjerne sammen med deinterlacing (HTPC). Hvis RiksTV boksen kan settes til å gi ut 576i så skjer skalering og deinterlace bare en gang i TVen.

Jeg har forsøkt 576i via HDMI både for Canal Digital og RiksTV mottak. Pioneer 507XA syns jeg gir best bildekvalitet med 720p fra RiksTV Grundig boks. Dvs. deinterlacing x1 + oppskalering og nedskalering i TV

For Canal Digital Sagem HD boks er også 720p (1080i er helt ubrukelig) best men ikke like bra som fra RiksTV Grundig boks. RiksTV Sagem boks gir eksakt samme artifacts som Canal Digital Sagem HD boks. 1080i er like dårlig på Grundig boksen som på Sagem boksene.

Min Humax HDCI-2000 HD mottager for satellitt gir absolutt best bildekvalitet når vanlige TV kanaler oppskaleres til 1080i. Dvs. 1xoppskalering + 1x nedskalering/deinterlacing i TV. Den gir også betydelig bedre bilder på vanlige tv kanaler som er oppskalert til 720p (i forhold til Sagem/Grundig). Har også testet mottagere som gir ut 576i via HDMI fra satellitt og det blir mye dårligere bilder på Pioneer 507 XA med 576i.

Jeg vet også at folk har samme problemer med bildet når SD oppskalert til 1080i vises på en full HD skjerm.

I mitt tilfelle har det alltid vært dobbel skalering som gir best opplevd bildekvalitet. Kanskje et eksempel på at teori og praksis har ikke alltid noe å si for opplevd bildekvalitet

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om denne tråden er gammel, men jeg er ikke fornøyd med RiksTv. Har grundig boksen på en 37" Thosiba Regza som har vunnet flere år på rad. Synes bildet er blast! Har sagem boksen på en 19" Samsung, der er bildet bedre, men det er pga tven er mindre. Er det virkelig så stor forskjell på RiksTv og for eksempel digital tv fra Get?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmmm...

Hiver meg på denne jeg også, har faktisk bedre bilde når jeg bruker vanlig analogt signal kontra den kjipe digitalboksen fra leverandøren...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •