hjelp med smalfilm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp med smalfilm

Hei. Jeg sitter å skal se en film på showtime(Rambo 3). Jeg har noen plagsomme svarte linjer over under skjermen, er det mulig og bli kvitt disse?
    Jeg bruker digital tuner c 1201 cx fra kanal digital. Jeg har alerede prøvd å forandre størrelsen på skjermen via tven( widescreen, suberbred, zoom undertekst, 4:3 osv..)

Håper noen kan hjelpe meg med å bli kvitt de svarte strekene/linjene.

mvh

Budlen:-D

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du ser 2.35:1 (som antageligvis er formatet til denne filmen) på en 16:9 tv, så får du sorte masker over og under, helt normalt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Takk for kjapt svar.

Budlen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    når du ser 2.35:1 (som antageligvis er formatet til denne filmen) på en 16:9 tv, så får du sorte masker over og under, helt normalt
    Har også samme "problem" fra GET boxen...
    Formatet er forsåvidt korrekt, men bildet blir bare ikke zoomet inn..
    Har ikke fått testet dette, men vil en også få samme bilde om samme film i samme 2.35:1 format hadde blitt spilt fra en DVD spiller?...

Var forøvrig i kontakt med GET support om dette, svaret jeg fikk var at GET bare videreformidlet det signalet (formatet) som feks Showtime sender, og jeg selv måtte kontakte de om jeg ikke var fornøyd..

På GET boxen kan dette delvis fixes ved å sette den til 16:9 fullskjerm, men da blir bare bildet strukket i bredden ikke i høydden..

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en film er filmet i Cinemascope 2.35:1 (slik som Rambo III er) så betyr det at det skal være sorte striper oppe og nede på en 16:9 TV, om du zoomer inn så mister du masse handling på begge sider av bildet og du får utrolig mye dårligere kvalitet i bildet.

Om du strekker bilde slik at det passer TV´en din, så vil f.eks en fotball ikke lenger være rund, men oval, tykke mennesker blir tynne osv...
    Overraskende mange folk har TV´ene sine slik innstillt, noe som blir fullstendig feil.

Film laget for kino, slik film som regel er, har opp gjennom tidene vært filmet på ett utall formater, 16:9 er ett slags kompromiss i TV verden, men det er på ingen måte ett standard film format.

Les mer her:
    Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Pan og Scan er en teknikk for å konvertere filmer til 4:3 eller 16:9 les mer her:
    Pan and scan - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor del/de fleste filmer filmes i enda bredere format enn 16:9 widescreen og man vil derfor få sorte linjer over og under bilde, men i mindre grad enn på vanlig 4:3 tv. Vanlig bredfilm er bla annet 2.35:1 og med mindre man skal kutte sidene på filme ved feks zoom så vil man alltids ha de svarte feltene over og under filmen... 16:9 widescreen har breddeformatet 1,78:1, men også 1,85:1 vil som regel fylle ut skjermen pga av overscan.

på dvd'er står som regel bildeforholdet bak på coveret.

EDIT: ser erik73 kom med noen linker som forklarer dette bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Om en film er filmet i Cinemascope 2.35:1 (slik som Rambo III er) så betyr det at det skal være sorte striper oppe og nede på en 16:9 TV, om du zoomer inn så mister du masse handling på begge sider av bildet og du får utrolig mye dårligere kvalitet i bildet.

Om du strekker bilde slik at det passer TV´en din, så vil f.eks en fotball ikke lenger være rund, men oval, tykke mennesker blir tynne osv...
    Overraskende mange folk har TV´ene sine slik innstillt, noe som blir fullstendig feil.

Film laget for kino, slik film som regel er, har opp gjennom tidene vært filmet på ett utall formater, 16:9 er ett slags kompromiss i TV verden, men det er på ingen måte ett standard film format.

Les mer her:
    Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Pan og Scan er en teknikk for å konvertere filmer til 4:3 eller 16:9 les mer her:
    Pan and scan - Wikipedia, the free encyclopedia
    Takk for nyttige og lærerikt innholdene lenker..

Okey..
    Vises Cinemascope filmer så blir det svarte striper oppe/nede/på hver side...Greit nok det...

Men på de kanalene det gjelder hos meg (Silver & Showtime) så er dette bildeformatet konstant samme hva som vises...

Jeg kan ikke tro at disse kanalenes broadcasting foregår i Cinemascope?

Trodde de enten sendte i 4:3 eller 16:9...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Det er vel ikke akkurat smalfilm dette handler om. Svarte. Trodde dette var en interessant tråd for meg...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sender nok enten i 4:3, 16:9 eller anamorph 16:9. Har ikke canal digital selv så et ikke, men sett dekoderen til 16:9 og du fpr el mest sannsnylig riktig bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •