Info anngående RiksTV Conax og pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Info anngående RiksTV Conax og pc

Pga at det ikke finnes noen løsning for å se de krypterte kanalene hos rikstv på mediasenterpcer, har jeg prøvd å lage en plugin som støtter rikstv.

Først litt bakgrunn om hvordan krypteringen virker:

DVB bruker en krypteingsalgoritme som heter Common Scrambling Algorithm (CSA). I begynnelsen fantes det ikke noen softwareløsninger for denne algoritmen, men i 2002 fant noen ut av algoritmen, og det kom softwareløsninger som kunne dekode DVB-streamen. Algoritmen bruker
    8 bytes nøkler (64 bits), kalt "Control Word" (CW), til å dekode DVB-streamen. I realiteten er nøkkelen bare 6 bytes (48 bits),fordi 2 av byte'sa er en såkalt "checksum".

Eks på CW (CSA nøkkel)

"aa bb cc 31 11 22 33 66" - har uthevet cheksumbytsa

byte 1 + byte 2 + byte 3 = lower byte 4 = 0x231 - "the lower byte" altså 0x31 blir her checksummen, som viser at CW er riktig.
    byte 5 + byte 6 + byte 7 = lower byte 8 = 0x66 - dette stemmer også

Denne nøkkelen fåes fra smartkortet og skifter hos rikstv ca hvert 10ende sekund. I DVB-streamen sendes CW kryptert med et kodesystem, eks conax.
    Det krypterte CW sendes i en såkalt "entitlement control message" (ECM), denne er kryptert med en meget sterk kryptering som foreksempel RSA(Tror conax bruker denne) elle 3DES.
    ECM sendes til smartkortet som dekrypterer ECM, og sender CW tilbake til CAM/Receiver så dvbstreamen kan dekrypteres.

Problemet med RiksTV på pc er at cheksumen i CW ikke stemmer, dette tyder på at CW som kommer fra smartkortet trenger en eller annen form for etterbehandling før det kan brukes til å dekryptere dvb-streamen.

Derfor anbefaler jeg heller satelitt, som jeg kan bekrefte virker (canal digital) sammen med softcam eller usbcam.
    For dårlig av RiksTV å ikke komme opp med en løsning for oss som har investert mange tusener HTPC'er.

Håper dere forsto litt mer av som gjør at det ikke virker nå

Om noen sitter på info anngående dette, så send meg gjerne en pm, og jeg tror nok jeg ska ha en fungerende løsning i løpet av kort tid.

Edit: Endret noen feil

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Pga at det ikke finnes noen løsning for å se de krypterte kanalene hos rikstv på mediasenterpcer, har jeg prøvd å lage en plugin som støtter rikstv.

Først litt bakgrunn om hvordan krypteringen virker:

DVB bruker en krypteingsalgoritme som heter Common Scrambling Algorithm (CSA). I begynnelsen fantes det ikke noen softwareløsninger for denne algoritmen, men i 2002 fant noen ut av algoritmen, og det kom softwareløsninger som kunne dekode DVB-streamen. Algoritmen bruker
    8 bytes nøkler (64 bits), kalt "Control Word" (CW), til å dekode DVB-streamen. I realiteten er nøkkelen bare 6 bytes (48 bits),fordi 2 av byte'sa er en såkalt "checksum".

Eks på CW (CSA nøkkel)

"aa bb cc 31 11 22 33 66" - har uthevet cheksumbytsa

byte 1 + byte 2 + byte 3 = lower byte 4 = 0x231 - "the lower byte" altså 0x31 blir her checksummen, som viser at CW er riktig.
    byte 5 + byte 6 + byte 7 = lower byte 8 = 0x66 - dette stemmer også

Denne nøkkelen fåes fra smartkortet og skifter hos rikstv ca hvert 10ende sekund. I DVB-streamen sendes CW kryptert med et kodesystem, eks conax.
    Det krypterte CW sendes i en såkalt "entitlement control message" (ECM), denne er kryptert med en meget sterk kryptering som foreksempel RSA(Tror conax bruker denne) elle 3DES.
    ECM sendes til smartkortet som dekrypterer ECM, og sender CW tilbake til CAM/Receiver så dvbstreamen kan dekrypteres.

Problemet med RiksTV på pc er at cheksumen i CW ikke stemmer, dette tyder på at CW som kommer fra smartkortet trenger en eller annen form for etterbehandling før det kan brukes til å dekryptere dvb-streamen.
    Har aldri testet om RiksTV har "smartkort pairing", men om de har det så kan kansje CW være kryptert med "pairing id'en", men jeg tror faktisk de ikke har aktivert pairing. (Skal få testet ut kortet i en annen receiver snart og bekrefte/avkrefte dette)

Jeg tror derimot at CW er kryptert med de fire siste bytsa i serienr til kortet, siden både camen og smartkortet har denne infoen tilgjengelig. Problemet er bare det at sålenge algoritmen de eventuelt bruker til dette er ukjent, så vil ikke vi få bruke HTPCene våre til RiksTV.

Derfor anbefaler jeg heller satelitt, som jeg kan bekrefte virker (canal digital) sammen med softcam eller usbcam.
    For dårlig av RiksTV å ikke komme opp med en løsning for oss som har investert mange tusener HTPC'er.

Håper dere forsto litt mer av som gjør at det ikke virker nå

Om noen sitter på info anngående dette, så send meg gjerne en pm, og jeg tror nok jeg ska ha en fungerende løsning i løpet av kort tid.
    Takker for info

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan skjønne så bruker ikke RiksTV pairing.
    Jeg har selv to Grundig bokser med to kort. (Har grunnpakka på begge.)
    Begge kortene fungere om hverandre i begge boksene på kodede kanaler.
    Har du brukt et season interface for å se på kort trafikken? Tenkte å kjøpe
    meg et for å gjøre mere research. Har også sett på ECM meldingene som går i DVB-T strømmen. De skifter hvert 10'ende sekund som du skriver, men de har et litt merkelig format. Det er bare 96 byte i meldingen som endres. Dvs. 768bit. (768 bit nøkler??) Har du sett noe på dette???? Hvordan ser trafikken ut mellom CAM og kortet???

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RedAngel
    Så vidt jeg kan skjønne så bruker ikke RiksTV pairing.
    Jeg har selv to Grundig bokser med to kort. (Har grunnpakka på begge.)
    Begge kortene fungere om hverandre i begge boksene på kodede kanaler.
    Har du brukt et season interface for å se på kort trafikken? Tenkte å kjøpe
    meg et for å gjøre mere research. Har også sett på ECM meldingene som går i DVB-T strømmen. De skifter hvert 10'ende sekund som du skriver, men de har et litt merkelig format. Det er bare 96 byte i meldingen som endres. Dvs. 768bit. (768 bit nøkler??) Har du sett noe på dette???? Hvordan ser trafikken ut mellom CAM og kortet???
    Jeg tror fortsatt det er parring. Noe annet ville være overraskende siden RiksTV kun benytter bokser med nye HD chipset. Smartkortet er antagelig oppdatert for å fungere mot de boksene som er registrert på et kundenummer. Tror ikke du vil få kortet til å fungere i en annen boks som ikke er registrert på deg (har hvertfall lest meldinger om dette i andre forums - folk har måtte ringe RiksTV for å få byttet boks).

Hovedpoenget med "parring" er jo ikke å hindre noen i å bytte kort mellom egne bokser men et forsøk på å beskytte "control word" så godt det lar seg gjøre. I DVB er den store svakheten at samme "control word" kan benyttes i alle mottagere. Det er også den store styrken til DVB siden det da er svært lite data som skal sendes sammen med TV signalet. Det er også en fordel siden kanaler kan simulkrypteres i flere systemer uten å øke båndbredden.

Første gangen jeg så en artikkel om uautorisert distribusjon av control words var før 1990 - da med radiosender ( tror det var VideoCrypt eller Eurocrypt). Dette var lenge før DVB...

I nye chipset (f.eks. HD chipset) skal det være egne hardware funksjoner for dette (chipset pairing) slik at "control word" dekrypteres av hardware inne i selve chippen og aldri er tilgjengelig fra smartkortet ubeskyttet slik det er i systemer uten pairing.

I eldre pairing systemer gjøres dette muligens i mottagerens software og det gir sannsynligvis mye dårligere beskyttelse av kontroll ordet.

På Conax sine web sider står det at "parring" delen må legges inn under produksjon på fabrikk. Det er tydligvis ikke noe som gjøres i software.
    Conax - en, products, cas extended, pairing

Vil anta at smartkortet krypterer kontrollordet med en PGP liknende kryptering hvor "public key" ligger i dekoderhardware og ikke kan leses ut. PGP kan jo kryptere filer med flere "public keys" så smartkortet kan sannsynligvis kryptere kontrollordet slik at flere mottagere fungerer med samme smartkort.

Det er antagelig slike muligeheter i SVP kompatibel hardware og det er sannsynligvis ikke tilfeldig at de fleste produsentene av DVB hardwareprodusentene er på medlemslisten til SVP SVP Alliance Members and Associates

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror fortsatt det er parring. Noe annet ville være overraskende siden RiksTV kun benytter bokser med nye HD chipset.
    Har vi link til mer info om dette chipsettet ?

Smartkortet er antagelig oppdatert for å fungere mot de boksene som er registrert på et kundenummer.
    Uhmm.

Så når du ringer inn til RIKSTV og oppgir et serial nummer på en enhet som som du ønsker å benytte så benyttes EMM e.l som mekanisme for å oppdatere smartkortet ?

Tror ikke du vil få kortet til å fungere i en annen boks som ikke er registrert på deg (har hvertfall lest meldinger om dette i andre forums - folk har måtte ringe RiksTV for å få byttet boks).
    Hva med cam's til TV'er ?
    Disse blir vel paret hos expert e.l ?

Cam'en kan vel igjen da benyttes fritt ?

I nye chipset (f.eks. HD chipset) skal det være egne hardware funksjoner for dette (chipset pairing) slik at "control word" dekrypteres av hardware inne i selve chippen og aldri er tilgjengelig fra smartkortet ubeskyttet slik det er i systemer uten pairing.
    Er vel litt sån jeg tolker BDA2 driver'n til microsoft skal fungere.

I eldre pairing systemer gjøres dette muligens i mottagerens software og det gir sannsynligvis mye dårligere beskyttelse av kontroll ordet.
    Ala NDS boxid ?

Vil anta at smartkortet krypterer kontrollordet med en PGP liknende kryptering hvor "public key" ligger i dekoderhardware og ikke kan leses ut. PGP kan jo kryptere filer med flere "public keys" så smartkortet kan sannsynligvis kryptere kontrollordet slik at flere mottagere fungerer med samme smartkort.
    Noe slikt jeg så for meg.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Har vi link til mer info om dette chipsettet ?
    Sagem benytter i følge pressemeldinger ST7100 chipset fra ST Micro
    ST | World First for Sagem Communication and STMicroelectronics: First MPEG4 Set-Top Boxes Based on Single-Chip Video Decoder | T1733H

http://www.st.com/stonline/products/...02/sti7100.pdf

Uhmm.

Så når du ringer inn til RIKSTV og oppgir et serial nummer på en enhet som som du ønsker å benytte så benyttes EMM e.l som mekanisme for å oppdatere smartkortet ?
    Det kan egentlig ikke fungere på noen annen måte. Det er neppe telepati ;-)

Hva med cam's til TV'er ?
    Disse blir vel paret hos expert e.l ?

Cam'en kan vel igjen da benyttes fritt ?
    I teorien så kan vel også Common Interface CAM'er rekryptere transportstrømmen slik at transportstrømmen ikke sendes ubeskyttet til TV'n. TV'ns hardware/chip støtter antagelig uansett DVB descrambling.
    Det er også slik CAM'er med Common Interface versjon 2 skal komme til å fungere.

Fant info om dette etter litt googling:
    http://www.ctvinfotech.com.tw/DVBH/D..._071116)-4.pdf

DVB har også spesifisert nye versjoner/standarder for DVB scrambling. CSA2 og CSA3. Hva det går ut på vet jeg ikke men det skulle ikke forundre meg det er forbedret sikkerhet i overføring av kontrollord og kryptert transportstrøm ut fra en CAM.

Er vel litt sån jeg tolker BDA2 driver'n til microsoft skal fungere.
    Ikke så utenkelig.
    Det er trolig ingen operatører som offisielt tør å godkjenne PC løsninger før det finnes løsninger som betaltv kanalene og ikke minst Hollywood godkjenner.
    Det er nok helt avgjørende at Microsoft får til en sikker BDA2 driver skal man kunne få til Mediasenter løsninger i framtiden.

Ala NDS boxid ?
    NDS sitt system må vel nesten være en ren software sak siden Viasat software oppgraderte gamle Viaccess mottagere til å støtte NDS. De nye HD boksene til Viasat har garantert støtte for hardware parring så det kan jo være at HD kanalene er bedre beskyttet enn SD kanalene siden SD kanalene jo må fungere på gamle mottagere som hadde Viaccess orginalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulighet til season interface loggin?

Hei!
    jeg vet att når jeg rota med d2mac systemet får lenge siden brukte jeg season interface kort med logger får og se hva som skjedde da såg jeg alle instruksene som ble sendt osv.
    Cardman's Logger / Emulators
    satt da bare smart korte inn og starta et windows32 system (kjørte vel windows 98 da) sleit lenge med og sette rektig config så det fungete + 10 meter com kabel men lærte veldig mye av det.
    kanskje du kan få noe log ut av det på digital systemet og?
    ville jo vært kjekt og samenligende et oringal conax kort uten paring og rikstv sit kort med paring på.
    Vurdere nesten og kjøpe det bare får og teste
    Må da og finne frem season korte mitt som jeg ikke har brukt på 5 år eller.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •