Rikstv for dummie - spørsmål!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rikstv for dummie - spørsmål!

Jeg vurderer å kjøpe meg Rikstv, men lurer litt på endel ting:

1. Får man HD-bilde i 720p og får man surroundlyd på noe av underholdningen?

2. Jeg har en vanlig antenne på loftet som jeg får litt halvbra signal fra - men har lyst på flere kanaler og bedre bilde, men vil jeg få dårlig forbindelse på Rikstv selv om dekningen på vanlig tv er dårlig?

3. Er det noen brukere her som er fornøyd med galskapen?

Takker for all hjelp!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

2. Jeg har en vanlig antenne på loftet som jeg får litt halvbra signal fra - men har lyst på flere kanaler og bedre bilde, men vil jeg få dårlig forbindelse på Rikstv selv om dekningen på vanlig tv er dårlig?

Takker for all hjelp!
    1. Ingen av kanalene sender HD oppløsning men det er mulig å la mottageren oppskalere til 720p. Normalt sett ser SD oppskalert til 720p bedre ut enn 576i men det avhenger trolig av hvor bra TV'en er til å skalere. På min Pioneer Xa507 blir det best resultat når RiksTV Grundig boks sender ut 720p (dvs. Grundig boksen er bedre til å deinterlace/skalere enn Pioneer XA507). Du bør gå for Grundig boks siden Sagem er ganske dårlig i forhold til Grundig.

Surround lyd er det men hvis du tenker på Dolby Digital 5.1 så finnes dette ikke i det digitale bakkenettet. I øyeblikket er det vanlig Dolby ProLogic II surround som fungerer så lenge filmen (eller programmet) sendes i stereo og er kodet i Dolby surround (f.eks. Dolby ProLogic II ).

2. Hvis du mottar TV2 på antenna på loftet så er det sannsynlig at digitalt bakkenett vil fungere fint.

3. Ja når jeg sammenlikner det jeg får inn analogt over antenne mot de digitale signalene så er det ekstremt stor forskjell. Når jeg sammenlikner med satellitt(Humax HDCI-2000) så ser satellitt signalene til TV2 og NRK bedre ut. Humax er betydelig bedre til å oppskalere enn Grundig mottageren så det er mulig det er der noe av forskjellen ligger. Det kommer sannsynligvis en Humax til bakkenettet også. Det skal interessant å se om den er like bra til å oppskalere som satelitt versjonen til Humax. I andre innlegg på forumet så skrives det at Topfield gir enda bedre resultat enn Humax så da får man håpe det også kommer en TopField for bakkenettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for all hjelp!
    1. De må først slukke det analoge før vi får se noen HD sendinger

2. Vis du får inn TV2, da får du inn RiksTV sine kanaler

3. Jeg har nå prøvd RiksTV på PCen sia 18.1.2008 og syns kvalitteten er god til å komme via luft, og husk at du får radio kanaler også i god kvalittet (HE-AAC), høres mye skarpere ut en nettradio og FM, og er til og med bedre en DAB! (MP2 koding)

du kan prøve deg fram med et DVB_T kort til PCen før du bestiller RiksTV dekoder og pakke, det koster bare 200 kr med frakt på ebay for et bra kort og nå som du har antenne på taket så kan du koble tvkortet til den og få inn NRK1. NRK2, NRK3 og NRK Tegnspråk og en haug med radio kanaler
    jeg bruker dette kortet jeg

og ja sjekk denne
    Send big files the easy way. Files too large for email attachments? No problem!

kvalitteten er mye bedre en analog!
    så litt på analog og så på digital på FullHD 1080p Sonyen med HDMI tilkobling til PCen og da så digitale dvb-t rå bra ut

NRK kanalene er åpene for alle som har DVB-T Kort/dekoder, men vis du vil ha flere kanaler da må du betale for RiksTV sin kanalpakke med dekoder

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiak
    og husk at du får radio kanaler også i god kvalittet (HE-AAC), høres mye skarpere ut en nettradio og FM, og er til og med bedre en DAB! (MP2 koding)
    Jeg syns nå at de samme radio kanalene faktisk låter minst like bra i MP2 via parabolen så det er nok ikke noe galt med MP2. Av og til er det enkelt å høre at MP2 lyden via satellitt høres bedre ut men det avhenger av hva som sendes.

En skal huske på at 64kbps HE-AAC bare er 1/4 del av bitraten som normalt benyttes for MP2 TV lyd og radio via satellitt ( 256kbps). Gevinsten med HE-AAC er nødvendigvis ikke bedre kvalitet men heller lavere bitrate. 64kbps HE-AAC er selvfølgelig overraskenede bra til å være 64kbps

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Første sendinger som sendes i 720p, sendes forhåpentligvis ikke før 2015, desverre...

2) sannsynligvis

3) kvaliteten er ok (tross alt fortsatt bare overgang til digital overføring). Værre er det med digitaltv-tuner'ne. Er klar over at det er "ny" teknologi, men hadde kanskje vært lurt å utsette lanseringen av boksene til at de faktisk er flinke nok til å beherske teknologien på et brukervennelig plan, for å ikke si menyutforming osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    1) Første sendinger som sendes i 720p, sendes forhåpentligvis ikke før 2015, desverre...

2) sannsynligvis

3) kvaliteten er ok (tross alt fortsatt bare overgang til digital overføring). Værre er det med digitaltv-tuner'ne. Er klar over at det er "ny" teknologi, men hadde kanskje vært lurt å utsette lanseringen av boksene til at de faktisk er flinke nok til å beherske teknologien på et brukervennelig plan, for å ikke si menyutforming osv...
    kvalitteten er god, de har bare 66mbps aka 3x22mbps transponders, ver transpoder senders på ver frekvens
    så NRK har ca 12mbps av den første transporderen på 490mhz for alle NRK kanalene og radio
    så RiksTV har da 54mbps til de ~20 kanalene de har, så runt 3mbps h264 pr kanal og det er ikke dårlig når dem bruker h264 som ser bra ut på 1mbps i tilegg er det en teknologi som gjør at de kanalene som trenger mere bitrate får mere, alså vis en kanal viser tegnefilm da trenger ikke den kanalen 4mbps den vil bare trenge 2mbps

når de analoge signalene slukkes vil det bli enda flere transponders på de frekvensene så fra 66mbps til 110mbps og da kan det hende vi får hd signaler via bakkenettet, NRK vil garantert komme med en

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Det kommer nok før 2015. NRK har sagt at de skal begynne med testsendinger i HD så snart det analoge nettet er slukket. Det betyr 2010 en gang. Om de vil sendes i 720p eller 1080i er uvist. Kanskje de vil bruke begge (som Canal Digital gjør på sine HD sendinger over satelitt).

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Det kommer nok før 2015. NRK har sagt at de skal begynne med testsendinger i HD så snart det analoge nettet er slukket. Det betyr 2010 en gang. Om de vil sendes i 720p eller 1080i er uvist. Kanskje de vil bruke begge (som Canal Digital gjør på sine HD sendinger over satelitt).

/Øystein
    trur heller de vil bli sendt i 720p
    hvorfor?, tar mindre bitrate
    720p h264 tar runt 8mbps etter hva jeg har funnet ut
    1080i h264 bruker runt 18mbps og det er jo nesten en hel transponder

SVTHD sender 720p i overkill 20mbit hehe

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt kikking på rikstv så ser jeg jo at det ikke er åpnet bakkenett her i agder enda - enda det viser svært god dekning på dekningskartet. Snodig, jaja, får bare kose meg med nrk, tv2 og tv-norge...

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med parabol da? Grisebra bilde selv i "standard" og HDTV er tilgjengelige hos CD, Viasat kommer snart...!!?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nahh, leier og tror ikke det er rom for å henge noe på husveggen...ville helst hatt noe enkelt å hekte mellom. Jaja, jeg får heller lese litt flere gode bøker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur heller de vil bli sendt i 720p
    hvorfor?, tar mindre bitrate
    720p h264 tar runt 8mbps etter hva jeg har funnet ut
    1080i h264 bruker runt 18mbps og det er jo nesten en hel transponder

SVTHD sender 720p i overkill 20mbit hehe
    Er du sikker på at disse tallene er korrekte ? Riktignok inneholder et 1080 bilde 2.25 ganger mer billedinformasjon enn et 720 bilde, men et 720 bilde sendes progresivt mens 1080 er interlaced. Og da er faktisk forholdet mellom dem at over et sekund vil et 1920x1080i/60 inneholde ca 1,25x informasjonen i et 1280x720p/60 signal. Dette er rå tall uten kompremering.

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt kikking på rikstv så ser jeg jo at det ikke er åpnet bakkenett her i agder enda - enda det viser svært god dekning på dekningskartet. Snodig, jaja, får bare kose meg med nrk, tv2 og tv-norge...
    NRK skal være åpent alle steller i det nye bakkenettet
    TV2 er vel gratis til 2010 med kort

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK skal være åpent alle steller i det nye bakkenettet
    TV2 er vel gratis til 2010 med kort
    Han tenkte vel mer på at bakkenettet ikke var satt i drift enda (i Vest-Agder), ikke at noen kanaler ikke var åpne....

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Er du sikker på at disse tallene er korrekte ? Riktignok inneholder et 1080 bilde 2.25 ganger mer billedinformasjon enn et 720 bilde, men et 720 bilde sendes progresivt mens 1080 er interlaced. Og da er faktisk forholdet mellom dem at over et sekund vil et 1920x1080i/60 inneholde ca 1,25x informasjonen i et 1280x720p/60 signal. Dette er rå tall uten kompremering.

/Øystein
    Tror det riktige tallet er 1.125 , ikke 1.25.

1920x1080x25 / (1280x720x50) = 1.125
    1920x1080x30 / (1280x720x60) = 1.125

1080i 50Hz inneholder derfor kun 12.5% mer informasjon enn 720p 50hz men pga. at de to delbildene ikke er skutt på samme tidspunkt så blir det vanskligere å MPEG komprimere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke fult så enkelt. Tvbildet er komprimert, enkelt sagt så betyr det at det sendes en oppdateringsframe i ny og ned, og alle framesene mellom hver oppdateringsframe inneholder bare info om hva som har forandret seg fra forrige frame.

Derfor vil to like frames som sendes etter hverandre i bare ta opp plassen til en frame.

Et eksempel:
    Frame nr 2 tar veldig liten plass, fordi det er lite som har forandret seg fra forrige bilde....

Kode:

Bilde 1 - 720p - Eks: 45 kb

1  ***********************
    2  *                     *
    3  *       ****          *
    4  *     ********        *
    5  *    **********       *
    6  *    **********       *
    7  *     ********        *
    8  *       ****          *
    9  *                     *
    10 ***********************

Bilde 2 - 720p - Eks: 5 kb

3  *          ****       *
    4  *        ********     *
    5  *       **********    *
    6  *       **********    *
    7  *        ********     *
    8  *          ****       *
    Men pga av at linje 1,3,5 osv bare oppdateres annenhver frame hos 1080i, vil bildet ha forandret seg mer for hver oppdatering, derfor vil oppdateringsframesene ta litt mer plass.

Kode:

Bilde 1 - 1080i - Eks: 50 kb

3  *       ****          *
    5  *    **********       *
    7  *     ********        *

Bilde 1 - 1080i - Eks: 20 kb

4  *        ********     *
    6  *       **********    *
    8  *          ****       *
    Konklusjon: Man får bedre utnyttelse av komprimeringen hos 720p materiale, i forhold til 1080i materiale.

Dette var en meget forenklet forklaring, men håper dere forsto prinsippet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har canal digital parabol nå men vurderer å gå over til bakkenettet og har derfor testet ut litt men grundig sin standar dekoder. Ser ikke forskjell på bildene, så for meg er bakkenett og parabol ett fett. Liker programpakken til rikstv bedre, for da får man både tv3 og tv2 og tv2 filmkanalen. Dessuten bililgere om man har flere tv'er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •