HDTV og NRK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: HDTV og NRK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDTV og NRK

Jeg vet ikke om dette er av interesse for dere, men tenkte jeg bare ville legge det inn til info.

Bakgrunnen er enkel. Jeg kjøpte en 46" 1080p LCD-TV for noen uker tilbake. Det er ingen tvil om at billedkvaliteten på TV-sendinger, selv om jeg har koblet via en HD-boks fra Canal Digital, er å betegne som dårlig. Men jeg får prøvesendinger fra SVT i HD (720p) og de ser vesentlig bedre ut. Så da ville jeg sende et spørsmål til NRK og TV2 om når de planlegger å starte med sin sendinger i HD. TV2 har ikke svart, men det har NRK, og jeg kopierer inn e-posten under.

Så her er'n...i anonymisert utgave:

(Behold SaksID i emnefeltet hvis du svarer på denne e-posten)
    Hei igjen.
    Kapasitetsmessig ligger det bedre an å sende HDTV-signaler på satellitt og kabel-TV (til tider utenfor DK-sending finns det mer plass). Med dagens kodingsteknologi er det fortsatt brgrensninger, særlig på satellittkapasitet. Det er mest på grunn av at man må fortsatt dobbeldistribuere en SD versjon for hver HD versjon av en kanal (NRK1 SD + NRK1 HD). Anledning til det er at det finns fortsatt mange kabel- og TV-bokser som ikke kan få inn HD. I tillegg er det mange analoge kabel-TV-anlegg som tar signalet vårt fra satellitt.
    En stor utfordringen er også på produksjonssiden, dvs. før utsending på bakkenett/satellitt/kabel-TV. For å kunne produsere og sende HD kreves det en omfattende oppgradering/utbytte av alle komponenter som inngår i NRKs produksjonskjeden. Dette innebærer tunge investeringer og lange etableringstider. Derfor tror vi at vi kan først begynne med HD tidligst 2010. Vi tror i tillegg at alle NRKs sendinger vil kunne bli utelukkende i HD ved 2015.
    Håper dette var oppklarende!

Vennlig hilsen
    NRK Marked- og Kommunikasjonsavdelingen,
    Publikumsservice
    E-post: info@nrk.no

------------------------------------------------------------

2008-01-15 17:16:33:
    Hei og takk for svar.

Jeg er ikke først og fremst opptatt av om sendingene er i det digitale bakkenettet, da jeg selv er abonnent på kabel (Canal Digital).
    For så vidt også litt rart at både SVT og DR kan sende sine sendinger, hvert fall prøvesendinger, nå, og NRK må vente til 2010.

Eller er det andre tekniske saker som gjelder for sendinger via kabel-TV operatører slik at disse kan starte tidligere ?

--------------------------------------------------------

Fra: info@nrk.no [mailto:info@nrk.no]
    Sendt: 15. januar 2008 11:34
    Emne: (SaksID:400635) Sendinger i HDTV

(Behold SaksID i emnefeltet hvis du svarer på denne e-posten)
    Hei, og takk for henvendelsen.

Ved oppstart av det digitale bakkenettet vil NRK bare ha ca. 2/3 av kapasiteten i en hel signalpakke (multipleks). Forutsetningene for å kunne sende et HDTV program i det digitale bakkenettet er først til stede når NRK har en hel signalpakke alene. Og det er først rundt midten av 2010 at dette er tilfelle for Nord-Norge, Trøndelagsfylkene og Agder. Det er i dag ikke trolig at regulære HDTV sendinger vil starte før det tidspunkt.

Vennlig hilsen
    NRK Marked- og Kommunikasjonsavdelingen,
    Publikumsservice
    E-post: info@nrk.no

------------------------------------------------------------

2008-01-10 19:10:36:
    SVT har begynt sendinger i 720p HDTV. Har NRK planer om det samme ?

Og i så fall, når ?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mitt tips er at vi vil få se de første HDTV sendingene/testsendingene fra NRK ifm kommende sommer-OL. :-)
    Men det kan muligens, pga kapasitet, kun bli tilgjengelig via satellitt??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •