Scart til komponent med Canal Digital kabel-tv dekoder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart til komponent med Canal Digital kabel-tv dekoder

Er det noen der ute som har fått bilde fra en Canal Digital digital-dekoder for kabel-TV, C 1201 CX, med en overgang fra SCART til KOMPONENT?

Dekoderen har kun scart-utganger for bilde, og jeg vil koble både lyd og bilde (best mulig) til min nye receiver, men jeg får ikke noe bilde med en enkel scart til komponent-adapter og komponent-kabel (rød, grønn, blå kabel), hverken via receiveren eller direkte til TVen.

Dekoderen står innstilt på RGB på meny-posten "TV-scart". Alternativet er CVBS, som vel er kompositt?

Noen som har prøvd dette?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo særdeles sjeldent å finne utstyr som leverer komponent på SCART kontakt. Er rimelig sikker på at en CD dekoder bare har normal SCART, som er RGB og kompositt (CVBS).

Det er lett å bli lurt av at det finnes så mange rare kabeltyper å få kjøpt. Mye av det har et svært begrenset bruksområde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet du får en aktiv overgang for dette. fåes på av shop å noen av stormarkedene. eventuelt om du har en dvd opptaker. pioneer sine konverterer fra scart til component

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bare ha en overgang fra scart til component, som tidligere nevnt her.

Du trenger en aktiv boks, med strømforsyning, som gjør om fra RGB til Component. Disse har som regel scart på ene siden, og component på andre siden. Du må også sette dekoderen til å sende RGB ut på scarten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takker for svarene! Det var det jeg fryktet - da har jeg nok gått i baret og sløst bort et par hundringser på adapter og kabel.

Tror ikke jeg gidder å kjøpe aktiv converter - er jo en tusing for de greiene - venter heller på at Canal Digital slipper en brukbar PVR-dekoder med HDMI-utgang... :-? og bruker scart til s-video så lenge (hvis det funker da).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnemb
    OK, takker for svarene! Det var det jeg fryktet - da har jeg nok gått i baret og sløst bort et par hundringser på adapter og kabel.

Tror ikke jeg gidder å kjøpe aktiv converter - er jo en tusing for de greiene - venter heller på at Canal Digital slipper en brukbar PVR-dekoder med HDMI-utgang... :-? og bruker scart til s-video så lenge (hvis det funker da).
    Da får du vente til høsten tenker jeg.... CD er ikke akkurat leveringsklare med ny PVR for å si det på den måten....

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør s-video

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å bekrefte det som allerede er sagt:

SCART - Wikipedia, the free encyclopedia

"SCART cannot officially carry non-RGB (e.g., YPbPr) component video signals, which are gaining ground as an improvement over S-Video in markets where SCART is not used. However, some manufacturers of set-top-boxes and DVD players are known to provide optional (menu-selectable), non-standard YPbPr output through the pins that are officially reserved for RGB color components."

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Nå som jeg har lagt komponent-kabelen på hylla, har jeg støtt på en ny bummer, sannsynligvis pga. det som står i Wikipedia her:

Also, S-Video and RGB are mutually exclusive through SCART, due to the S-Video implementation using the pins allocated for RGB. Most SCART-equipped televisions or VCRs (and almost all of the older ones) do not actually support S-Video, resulting in a monochrome picture if such a connection is attempted, as only the luminance signal portion is usable.
    Når jeg kobler en SCART-til-s-video adapter til utgangen på dekoderen og trekker en s-video kabel til TV eller receiver får jeg sort-hvitt bilde på TVen og intet bilde gjennom receiveren.

Hvis jeg bruker s-video-til-SCART adapter på TVen får jeg fargebilde, men da er det vel sannsynligvis kompositt eller RGB som sendes, ikke S-video signal... (?)
    Og SCART til SCART mellom dekoder og TV har jeg fra før - poenget var å koble bildet gjennom receiveren i tillegg, vha. den andre SCART-utgangen på dekoderen.

Wikipedia har en link til oppskrifter for hvordan du kan hacke til deg et fargebilde ved å "operere" SCART-til-S-video adapteren, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å gå så langt...

Så da er det vel bare å vente (eller bruke kompositt, yuck!)... enten på at Canal Digital får ut fingeren med ny dekoder, eller at Dreambox 8000 kommer med tilfredsstillende specs og kompatibilitet mot CD sitt kabel-nett....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •