Svensk bakkenett og Grundig boks.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svensk bakkenett og Grundig boks.

Har kjøpt Grundig boksen for rikstv og alt fungerer fint. Bor i Enebakk og har et lite håp om å få inn svensk bakkenett.

Bruker en utendørs, aktiv antenne, fra Biltema. Den er montert på ei stang over taket på huset. Vi bor høyt i terrenget.

Det sterkeste signalet jeg får inn er på RF kanal K30, er dette en svensk sender?

Såvidt jeg kan se så sender ikke noen av de norske på denne RF kanalen i sør norge.

Signalet ligger mellom 32 og 40%, men når jeg søker så får jeg ikke inn noen kanaler.

Hva skal til for at jeg kan ta ned de svenske kanalene, trodde det skulle komme automatisk med Grundig boksen, eller trenger jeg egen antenne og svenskefilter uansett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Pingvin!

På kanal 30 finnes mux 3 (helkodet) fra Sörmon i Karlstad. Avstanden til Karlstad er nok for stor til at du kan forvente stabilt mottak. Din nærmeste sender er nok Sunne (Blåbärskullen). Der sendes mux 1 - 4 på kanalene 36, 39, 50 og 53. Mux 5 sendes ikke i Värmland (det kommer flere mux senere).

Liste over sendere og frekvenser finner du på Teracoms nettsider her: Frekvenstabeller tv.

Gå ut i fra posisjonen hvor du får signal på kanal 30 (Karlstad). Du har da antenna i retning ØSØ i forhold til hvor du befinner deg. Drei antenna ca 25 - 30 grader mot klokka. Ny retning blir ca ØNØ. Prøv å søke manuelt på de fire frekvensene som Sunne sender på og se om du får noe resultat. På Teracoms frekvensliste finnes det også en "omvandlingstabell" hvor du finner frekvens i MHz hvis det gjør det lettere å søke seg fram i Grundig-boxen.

Det finnes en del mindre sendere nærmere grensen, men de er svake. Sunne sender med 50 kW effekt tror jeg (er vanlig effekt for svenske hovedsendere), mens småsenderne sender med betydelig lavere effekt.

Hvis du har Google Earth på PC'n din, er det vesentlig lettere å orientere seg ved å finne fram stedet du bor og Sunne.

Det er godt mulig at du må skaffe deg kraftigere antenne enn Biltema-antenna. Kanskje også filter og forsterker. Da vil jeg anbefale deg å bruke en profesjonell antennegubbe. Koster noen kroner, men resultatet bør bli bra, og du har noen å klage til dersom noe svikter... :-) Husk på at dersom det er montert forsterker på antenna (med separat 12 V eller 24 V strømforsyning), må du ikke bruke 5 V-alternativet i Grundig-boxen. Da vil du svi strømforsyninga i antenneforsterkeren etter en stund. Skjedde hos meg...

Lykke til!

Mvh
    Bjørn 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for utfyllende tilbakemelding! Da kan jeg, med utganspunkt i de enkelte RF kanalene bruke Grundigboksen til å peile meg inn, det er gode greier.

Så lurer jeg på hva D og S står for, altså RF kanaler med bokstaven D, eller F, foran, i steden for K?

Får gode signal på feks S40, men ustabilt. Og også sterke signal på D15, K12, S37, S41. Dette uten å vri på antenna, den peker mot en Østfold sender (Oslo/Akershus senderne er svakere). Men samtlige av disse gir 0% i kvalitet og meldingen "intet signal". Betyr det at det er kodete kanaler som sendes i denne Muxen?

Men jeg må altså ha inn en Mux 1, dvs den første linja blandt RF kanal oversikten, for å få de åpne svenskekanalene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, Pingvin!

Jeg har ikke Riks-TV, og derfor heller ikke Grundig-dekoderen. Jeg bruker 2 stk mpeg2-mottakere til å motta det svenske bakkenettet (1 stk CDC-7000ST, kombimottaker [DVB-S og DVB-T] fra Canal Digital, og LG 42PC55, plasmaTV med innebygget mpeg2 bakkenettmottaker som ikke støtter det norske nettet). Norsk TV får jeg fra satelitt og kabel.

Jeg kjenner derfor ikke til hvordan bl.a. søkemenyen i Grundig-boxen ser ut. Har forsøkt å finne en .pdf-utgave av bruksanvisningen på nett uten hell.

Siden du får signal fra en Østfold-sender, antar jeg at du kan se Høyås/Halden-senderen. I Østfold sendes bakkenettet ut på UHF-kanalene 38, 42 og 62. Senderen i Halden sender dessuten ut flg. analoge kanaler: NRK1 på VHF kanal 11, TV2 på UHF kanal 32 og TV Norge/TV Østfold på UHF kanal 45. Andre store (analoge) sendere i Oslo/Akershus: Se om du finner info hos Norkring (Norkring - frekvensoversikt). Både analoge og digitale sendere vil gi utslag på mottakeren. Analoge vil alltid gi signalkvalitet 0, mens det selvfølgelig er å foretrekke høyest mulig signalkvalitet på de digitale, enten de er kodet eller ikke.

Jeg er fullstendig blank når det gjelder de kanalbetegnelsene du refererer til ("D" og "S") i denne sammenhengen. Står det ingen ting i bruksanvisningen om dette? Mener å huske fra en annen tråd på dette forumet at den bruksanvisningen som fulgte med Grundig'en var "ille skren". Kanskje brukerstøtte hos Riks-TV kan fortelle deg det?

Når det gjelder de frie kanalene i det svenske bakkenettet, finner du alle SVT's kanaler ukoda i mux1, TV4 og TV6 ukoda i mux2, Voice TV på dagtid i mux 4. Mux3 er helkoda. Det finnes også ukoda kanaler i mux5, men dette muxet sendes dessverre ikke ut i Värmland (ennå).

Håper du fikk litt mere kjøtt på beinet. Uansett vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bruke en autorisert antenneinstallatør dersom du skal ha antenne mot både norsk og svensk bakkenett.

Lykke til!

Mvh
    Bjørn 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan skjønne så er K38 Viktjernåsen, og det er den som gir meg best signaler. Når jeg ser på ustlagene på de andre kanalene så tror jeg at de som har benevnelsen "D" rett og slett er DAB kanalene. Hva "S" står for må jeg snuse litt mer etter.

Det dekningskartet var veldig bra, skulle håpe Rikstv lånte det litt :-)

Egentlig utrolig irriterende at senderne ikke identifiserer seg selv, evt. at mottaker kunne identifisere senderne ut fra frekvens osv. Slik det er nå er det jo en svær jobb å holde oversikt over frekvenser for å peile seg inn på rett sender, særlig hvis dekningen er i grenseland, og evt. hvis man vil ha inn svensk TV.

Med hjelp her i forumet klarer jeg nå å lokalisere en del utslag som diverse lokal TV sendinger osv, det er bra! :-)

Planen min er å bruke "signal meter" i grundigboksen for å se om jeg i det hele tatt er i nærheten av å kunne ta ned Svensk TV.

Tusen takk for hjelpen sålangt!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk digital tv i Sørum....

Jeg slenger meg på med noen erfaringer... Er bosatt på en høyde i Sørum kommune, og fikk tidligere inn svensk analog tv med to store antenner. For ca 2 år siden lånte jeg en digital mottaker for svenske kanaler, og prøvet denne et par dager. Det fungerte utmerket, og jeg fikk inn 5-6 gratis digitale kanaler fra Sunne. MEN, dette må ha vært prøvesendinger med høy effekt, for når jeg forsøkte igjen for et halvt år siden med min Grundig riks-tv mottaker var det sørgelig stille. I følge det svenske dekningskartet skal det være en teoretisk mulighet for meg å ta imot signalene, men da må alle kluter settes til! Jeg flyttet UHF antennen ca 1 meter til det absolutt høyeste punktet på masten, med det vant jeg ca 3dB i signalstyrke. Peilet retningen med gps. Med denne innsatsen klarte Grundig mottakeren å ta inn signalene i mux3 (Sunne kanal 50, 706MHz) 66% styrke og 100% kvalitet. Det var et skritt i riktig retning, men denne muxen har kun kodede kanalerops: . Jeg er jo mest interessert i mux1 (Sunne kanal 36, 594MHz) for der er de fleste åpne kanalene, ev mux2 for TV4. Men ingen av disse ble sterke nok. Jeg målte signalene med en avansert spektrumanalysator, noe som bekreftet det sørgelige faktum. En bør ha 30-40% signalstyrke og et signal/støyforhold på min 23dB (s/ndB) for at Grundigen skal bli fornøyd.
    Mitt prosjekt har stoppet der foreløpig, men har planer om å spesialbygge en yagi for mux1 (594MHz) og heise opp i flaggstanga for å se om det er håp.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører ikke Sverige fortsatt på MPEG-2, men vi i Norge bruker MPEG-4 (samt annen lydkoding AAC-HE). Da virker vel ikke Grundigboksen uansett?

-L-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    Kjører ikke Sverige fortsatt på MPEG-2, men vi i Norge bruker MPEG-4 (samt annen lydkoding AAC-HE). Da virker vel ikke Grundigboksen uansett?

-L-
    Grundigboksen virker fint på MPEG-2, for svensk tv----
    Antenneplassering på så høye frekvenser som bakkenettet kjører med er merkelige greier. Det kan godt være at du tar inn de andre muxene med å senke antennen evt. flytte den noen desimeter på den ene eller andre kanten.
    Det er bare å stille inn ønsket kanal på grundigboksen, for så å løpe rundt med antenna til du får sterkest signaler. Her jeg bor får jeg best signaler fra Sverige bare ca en meter over bakken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •