sony kdl 40D3000 og canal digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sony kdl 40D3000 og canal digital

Heisann.
    Fikk hd-dekoderen fra CD rett før nyttår grunnet at brl. har inngått avtale med CD.

Etter å ha brukt dekoderen en stund nå sitter jeg igjen med at bildet er veldig bra, i allefall sammenlignet med før (analog kabel), men brukervennlighet o.l er rimelig dårlig.

Ser i noen tråder her at enkelte har benyttet seg av en conax cam i stedenfor og de virker fornøyd med det..

Spørsmålene mine er: hvordan blir bildekvaliteten med en cam, kontra hd-dekoderen (dekoderen har nå et signal på ca. 136)? Hvordan er brukervennligheten på digi tuneren til sony kontra dekoderen og er en cam verdt de 700-1000 kronene jeg må eventuelt ut med??

En ting til: hvordan er det med conaxen og tilpassing av bildet på en 16:9 skjerm?
    Ved analoge sendinger var dette aldri noe problem, men etter hd-dekoderen kom i hus, må dette gjøres manuelt hver gang jeg skifter kanal (for de kanalene det gjelder). Er dette et problem som også vil følge meg ved å bruke den digitale tuneren i tv`en og en conax?

Enda en ting:
    i dag er hd-dekoderen koblet til tv via hdmi, og oppskalert til 1080i, vil dette da gi et bedre bilde enn å bruke sony sin interne dekoder?

Koblet til antenne ledningen til tv igjen nettopp, for å se om jeg fant noen ukodete digitale sendinger, og det gjorde jeg, bla tv3.. Prøvde å se om det var noen forskjeller på dekoderen i 1080i og sony sin interne, men kan ikke si at jeg så noe store forskjeller, klarer egentlig ikke å si hvilken som ga best bilde....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men jeg tror ikke du kommer noen vei med dette, da denne TVen har en MPEG2-dekoder, ikkke en MPEG4-dekoder. Det vil si at du ikke kan bruke den mot verken RiksTV eller CD, så du blir nok pent nødt til å bruke den eksterne dekoderen fra CD.

EDIT: Dette gjelder kun for HD-sendingene til CD, fant jeg ut. For SD-sendinger vil det vel fungere fint med Conax CAM og TVens dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, slik jeg har forstått det takler sonyen sin digitale mottaker her CD sine SD sendinger... HD sendingen kommer jeg ikke til å abonnere på med det første likevel.. ( jeg mener å ha lest her inne på forumet at noen får inn noen av HD sendingen også, med et vanlig mpeg 2 conax også)

Jeg får jo også en del av kanalene inn, uten å bruke conax med CD kort allerede, men for å få resten av kanalene må vel kortet puttes pent i tv`en

Men jeg lurer jo fremdeles på dette med kvalitet og brukervennlighet ved å bruke intern dekoder og conax, kontra den eksterne HD dekoderen til CD

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Angående 16:9, 4:3, har du stilt inn 16:9 på dekoderen? Høres merkelig ut at du må skifte format hele tiden. En mulig forklaring er om dekoderen står innstilt på at du har en 4:3 tv, så vil den signalisere det til tv'n din, og tv'n skifter til 4:3 visning hver gang du skifter kanal.

Ellers så har jo Sony Norge skrytt av at den tv'en skal bli godkjent hos Canal Digital, så det kan kanskje være en ide å vente litt. Jeg har selv prøvd med en vanlig conax cam på den tv'n og blidet ble iallfall veldig bra, og kan heller ikke huske at det var noe problem med 16:9 /4:3

mvh

Jon Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, HD dekoderen er stilt inn på 16:9 tv..

Har også prøvd med scart kobling til tv`en og da var det ikke noe problemer, men jeg syntes at overføring via hdmi, ga et bedre bilde, så da beholdt jeg den overføringen til tv.

Etter som jeg har forstått ved å gjennomgå en del innlegg på forumet, virker det som at HD dekoderen har en bug i hdmi overføringen som forårsaker dette med manglende utstrekking av bilde. Det gjelder ikke alle kanalene, men noen, f.eks tv2, tv3 pluss noen til, og det er kun ved noen av sendingene... så det har vel litt med formatet de blir sendt i pluss hd dekoderens evne til å strekke en 4:3 ut til 16:9 over hdmi. Som sagt er det kun ved hdmi at bildet ikke strekker seg ut.

Jeg ble litt nysgjerrig på dette med å benytte sony sin interne dekoder (digitale tuner), etter å ha lest en del innlegg her, og siden jeg savner litt den brukervennligheten jeg hadde ved å bruke tv sin egen tuner overveier jeg å pakke ned HD dekoderen, og heller benytte meg av den interne

Med så er jo det dette med bildekvaliteten da, om den forandres ved å bruke den interne......

Har også fått med meg at sony og CD har en dialog, men hva utgjør det for meg når det allerede finnes conax som kan benyttes?? Bedre kompabilitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony skulle iallfall komme med en firmware oppgradering til D3000, så jeg regner med at det kanskje blir bedre kompabilitet med EPG o.l. Som du sier så funker det jo allerede nå. Fordelen når det blir godkjent er at om en ikke har digitalabonnement så blir det mulig å kjøpe conax cam og programkort fra CD uten å måtte kjøpe en dekoder av de, men siden du allerede har kortet så
    hadde jeg ikke giddet å vente, men kjøpt en conax modul, du kan finne de til kr 500 på ebay. Bildet var iallfall helt knall når jeg prøvde det på tv'n til brodern.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, men vet du noe om bildet blir forringet kontra oppskaleringen til HD dekoderen? Hvis jeg bruker den interne digitale tuneren, er det da tv selv som oppskalerer, eller blir det bare standard oppløsning?

Ang firmwareoppdatering, må jeg til forhandler, eller sony verksted med tv`en da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket nettopp med Canal Digital om dette siden jeg skal ha en til digitaldekoder, og har en d3000. Canal digital skal komme med et tilbud her i løpet av 5 måneder....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne sammenhengen - er det noen som vet om Elkjøp selger Force-dekodere?

Man får vel CD-kort om man oppgir serienummer på en forcedekoder til CD?

Planen min er da å kjøpe dekoder på elkjøp. Ringe CanalDigital og oppgi serienummer, og så levere dekoderen tilbake. Det hele er bare avhengig av at Elkjøp selger slike....anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har vært bra misfornøyd med brukervennligheten på min Canal Digital C 1201 CX decoder og etter å ha lest her på forumet at andre har brukt den interne decoderen i sony kdl-40d3000, så gikk jeg til innkjøp av en conax cam. Men jeg får ingenting frem når jeg søker på digital på tv'en. Har testet både "Hurtig kanalsøk" og "Fullt kanalsøk", men det kommer ikke noe. Når jeg går inn på Digital innstilling -> Teknisk innstilling -> Systeminformasjon, så står det "Ikke signal". Jeg synes dette er litt merkelig da tv'en fint tar inn kanalene analogt, samt at decoderen fra CD tar inn signalene. Cam'en leser forøvrig fint kortet fra CD.

Da lurer jeg på om det er en eller annen innstilling som må til for å få det her til å fungere eller om tv'en min er kaputt. Har forøvrig også testet å resette alle settings på tv'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at jeg ikke har oppdatert tråden noe videre.

Jeg kjøpte meg en slik cam og kjørte det i tv`en og det fungere kjempebra.
    Har forsøkt å se om det er noen forskjell i bildekvalitet kontra HD dekoderen, men øyet mitt klarer ikke å fange opp noen så langt.

Ang spm ditt edmuli: så valgte jeg at signalet kom via kabel (du skal få opp et valg i prosessen), men enda viktigere er at man må konfigurere noen parametre manuelt før kanalsøk, ellers vil du ikke få inn noen kanaler.:

Nett id = auto
    Frekvens = auto
    Symbol rate = 6950

Husker ikke helt hvor jeg skulle taste inn dette, men mener bestemt at det var i forbindelse med kanalsøkingen.

Håper dette var til hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stib
    Ang spm ditt edmuli: så valgte jeg at signalet kom via kabel (du skal få opp et valg i prosessen), men enda viktigere er at man må konfigurere noen parametre manuelt før kanalsøk, ellers vil du ikke få inn noen kanaler.:

Nett id = auto
    Frekvens = auto
    Symbol rate = 6950

Husker ikke helt hvor jeg skulle taste inn dette, men mener bestemt at det var i forbindelse med kanalsøkingen.

Heisann,

Takk for svar! Fant heldigvis ut av det i går kveld. Jeg tastet inn mer enn kun symbol rate, men husker ikke i farten hva.

Fungerer uansett mye bedre enn decoderen fra CD!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at det virker...

Jeg syns også det å bruke den interne tuneren fungere mye bedre en CD sin dekoder... Mye bedre brukervennlighet og knallbilder... Er jo selvfølgelig noen kanaler med ikke fullt så god bitrate, men slik var det på HD dekoderen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med EPG på disse Sonyene som man kan se CD med over CAM? EPG'en til nåværende HD-tuner er i alle fall tragisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for at du deler positive erfaringer. Jeg har samme TV selv og vurderer å skaffe meg en cam. Hvilken cam er det du / dere benytter med hell i D3000? Gjerne link til produkt i nettbutikk.

-Zorb

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min conax cam i en satelitt butikk her i bergen, men det er den samme som dette, får den også på komplett.no (sikkert andre steder også)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at jeg ikke har oppdatert tråden noe videre.

Har forsøkt å se om det er noen forskjell i bildekvalitet kontra HD dekoderen, men øyet mitt klarer ikke å fange opp noen så langt.

Nett id = auto
    Frekvens = auto
    Symbol rate = 6950

"Symbol rate = 6950" gjorde susen. Takk! Jeg ble positivt overrasket over forbedringen av bildekvaliteten fra analog til digital kabel-tv.

Kortleseren jeg brukte heter TechniCrypt CXV (599,- hos Sony Center). Dette er kortleseren som benyttes på tv-ene som er godkjent av RiksTV. Jeg lånte både smartkort og kortleser for å prøve om det fungerte. Er det mulig å skaffe seg smartkort fra Canal Digital uten å kjøpe en dekoderboks?

Har dere som har brukt dette oppsettet over lengre tid hatt problemer? (Kanaler som mangler, innstillinger som må resettes, etc.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plut0
    Er det mulig å skaffe seg smartkort fra Canal Digital uten å kjøpe en dekoderboks?
    Nei

Har dere som har brukt dette oppsettet over lengre tid hatt problemer? (Kanaler som mangler, innstillinger som må resettes, etc.)
    Jeg bruker ekstern dekoder selv, så jeg er ikke 100% sikker, men på andre Sony TV´er meldes det om problemer med oppdatering av kort så lenge det står i TV´en (Det må innom en dekoder for å oppdateres).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å skaffe seg smartkort fra Canal Digital uten å kjøpe en dekoderboks?
    Nei, det går ikke. I mitt tilfelle inngikk borettslaget avtale med CD ang. levering av HD dekodere til kabelnettet. Og da fulgte det jo med et smartcard. Siden totalopplevelsen med hd dekoderen var i mine øyne ubrukelig, ble den interne dekoderen i tv en mye bedre løsning.

I våres forsvant NRK kanalene + en eller to til, hos meg. Dette gjaldt kun de digitale sendingene, og siden jeg bruker den interne dekoderen til Sony, er det enkelt å skifte fra digitalt til analogt, så det medførte ikke de store problemene for meg. I følge support tlf til CD var årsaken til dette en oppdatering de hadde gjort på nettet. Løsningen var å resette dekoderen. Men siden jeg bruker tv sin interne dekoder, ble dette litt vanskelig. Forsøkte å endre noen av parametrene som "nett id", "refreshrate" osv, men uten hell. Etter en stund kom alle kanalene tilbake, og har ikke hatt noen andre problemer med å bruke den interne dekoderen kontra CD sin hd dekoder i det hele tatt.

Sitat Opprinnelig postet av Dreamlord
    men på andre Sony TV´er meldes det om problemer med oppdatering av kort så lenge det står i TV´en (Det må innom en dekoder for å oppdateres).
    Dette forsøkte jeg også den gangen, men uten hell. Det skjedde ingen ting. Som sagt dukket de manglende kanalene opp igjen av seg selv.. husker ikke hvor lang tid det tok, men det gikk en god stund.

Sett bort i fra de manglende kanalene, som plutselig dukket opp igjen, har det ikke vært noen flere problemer, og å bruke sony sin interne dekoder er for meg mye bedre enn å bruke CD sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei og hå

Da lurer jeg på om noen av gutta her har denne løsningen ennå? Fordi jeg har hatt denne tven lenge nå, og først nå tenkt tanken med en cam modul..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •