Riks-TV: Bildet forsvinner på noen kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Riks-TV: Bildet forsvinner på noen kanaler

En kamerat av meg opplever har merkelig problem. Han har Riks-TV, hvor han kjører signal fra en Sagem-tuner via scart til en 6-7 år gammel crt-TV fra Radionette.
    Problemet arter seg som følger:
    Når han velger en av de 12 første kanalene forsvinner bildet (blir bare snø) i løpet av et par sekunder. Virker som om TV'en skifter fra scart til en annen inngang. Velges en av de andre kanalene (BBC, National Geographic etc.) fungerer alt utmerket. Forsøkte Sagem-tuneren på en annen TV (liten reise-TV) og da fungerte alle kanalene. Virker da som det er TV'en det er noe feil på. Men hvorfor vises bildet på noen kanaler og ikke på andre. Er det forskjell på signalet som gjør at TV'en ikke ser signalet?
    Takker for forslag til mulige årsaker/løsninger...

Mvh Nordbø

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem i all verden kjører digital tv på et 7 år gammel crt tv? :P utenom han kompisen din da naturligvis

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordbø
    En kamerat av meg opplever har merkelig problem. Han har Riks-TV, hvor han kjører signal fra en Sagem-tuner via scart til en 6-7 år gammel crt-TV fra Radionette.
    Problemet arter seg som følger:
    Når han velger en av de 12 første kanalene forsvinner bildet (blir bare snø) i løpet av et par sekunder. Virker som om TV'en skifter fra scart til en annen inngang. Velges en av de andre kanalene (BBC, National Geographic etc.) fungerer alt utmerket. Forsøkte Sagem-tuneren på en annen TV (liten reise-TV) og da fungerte alle kanalene. Virker da som det er TV'en det er noe feil på. Men hvorfor vises bildet på noen kanaler og ikke på andre. Er det forskjell på signalet som gjør at TV'en ikke ser signalet?
    Takker for forslag til mulige årsaker/løsninger...

Mvh Nordbø
    Litt vanskelig i vite hvorfor. Jeg tror TV'er automatisk veksler fra TV'ns innebygde analog tuner til scart/rgb vha. styre signal på pinne 8 i scart. De kanalene med lavest nummer sender ofte 16:9. Pinne 8 i scart benyttes også til å få widescreen tv'er til å veksle til widescreen modus.
    SCART - Wikipedia, the free encyclopedia

Problemet kan derfor være relatert til 16:9 signallering på pinne 8 i scart.
    Dersom Sagem dekoderen er satt til å gi ut 4:3 så bør det ikke sendes widescreensignal på pinne 8. Hvis CRT TV'n er en widescreeen TV så er ikke det en god løsning... På de fleste TV'er skal det også være mulig å velge scart inngangen manuelt (da vil ikke TV'n veksle mellom analog tuner og scart).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Litt vanskelig i vite hvorfor. Jeg tror TV'er automatisk veksler fra TV'ns innebygde analog tuner til scart/rgb vha. styre signal på pinne 8 i scart. De kanalene med lavest nummer sender ofte 16:9. Pinne 8 i scart benyttes også til å få widescreen tv'er til å veksle til widescreen modus.
    SCART - Wikipedia, the free encyclopedia

Problemet kan derfor være relatert til 16:9 signallering på pinne 8 i scart.
    Dersom Sagem dekoderen er satt til å gi ut 4:3 så bør det ikke sendes widescreensignal på pinne 8. Hvis CRT TV'n er en widescreeen TV så er ikke det en god løsning... På de fleste TV'er skal det også være mulig å velge scart inngangen manuelt (da vil ikke TV'n veksle mellom analog tuner og scart).
    Dette hørtes jo fornuftig ut. Skal få han til å sjekke dette i morgen:-D
    Han klarer ikke å sette scartinngangen manuelt da fjernkontrollen er borte...
    Takker for svar!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter Smart
    hvem i all verden kjører digital tv på et 7 år gammel crt tv? :P utenom han kompisen din da naturligvis
    He. he
    Dette er nå TV nr 2. Han kjøpte akkurat ny flatskjerm..
    Ellers tror jeg at det blir en del som etterhvert kjører digital-TV på eldre TV'er. Tenk bare på alle eldre som snart må gå over til riks-TV, parabol eller kabel..

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda min 32" CRT TV. Den fungerer helt fint, og gir bedre bilde enn mange av disse flatskjermene. Filmer ser jeg uansett på en Full HD prosjektor, og til vanlig TV-titting, så holder TVen i massevis den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •