Stategisk valg av kabeltvleverandør for borettslag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stategisk valg av kabeltvleverandør for borettslag

Har blitt bedt om å komme med noen innspill til stategisk valg for av kabletv, internett og iptelefoniløsning i borettslaget der jeg bor (rekkehus i OSLO SYD).

Vi har i dag Canal Digital og er nå fri til å velge leverandør. Spørsmålet er om man skal gå for en ny løsning fra f.eks. Viken, Get eller fortsette kortsiktig med CD intill flere leverandører kommer på banen og tilbyr fiber.

Hvis man ser langt fram i tid så er helt klart fiber å foretrekke. Det blir nok en del utgifter til graving, men det blir jo tatt over husleia. Er det noe man bør tenke på i så måte?

Er det noen her som har kjennskap til andre kabeltv-levernandører enn GEt og CD? Leverer Viken kabeltv over fiber? Kan man f.eks. beholde coax fram til hvert enkelt hus men heller bytte til fiber i rutere på sentrale plasser i borettslaget?

Dette blir sikkert Off-Topic men i tillegg til kabelTV så ønsker man også internett-tilknytning og iptelefoni.

Noen som har noen erfaringer å komme med? Noen som kanskje nettopp selv har byttet leverandør i sitt borettslag/sameie?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør velge en kabel-TV-leverandør som kan gi deg ukryptert NRK1, NRK2 og NRK3 via DVB-C slik at folk kan få digital-TV uten set-top-box (og også uten CAM/programkort).

Dette er en fordel for eldre mennesker som bare trenger NRK.

Dette er også en fordel hvis man vi ha flere TV-apparater. Man kan da ha set-top-box (med f. eks. PVR-funksjonalitet) som tar inn TV2, TV3 osv. på ett apparat. De andre apparatene kan da vise NRK-kanalene digitalt uten set-top-box hvis man har DVB-C tuner, hvilket flere apparater vil få som standard.

Uansett vil jeg anbefale deg å velge en leverandør som kan gi deg en CAM-basert løsning slik at du ikke er tvunget til å velge maskinvare fra kabel-TV-leverandøren. Da er Get og de IP-baserte leverandørene ute av dansen. Kanskje har du bare Canal Digital igjen...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg flyttet, men i mitt borettslag byttet vi i sin tid fra UPC til CD. Nettet var gammelt og dårlig, CD grov kabel og la nytt nett i alle leilighetene gratis mot en viss bindingstid jeg ikke vet hvor lang var. Når det ellers ville kostet noen hundre tusen var det et ganske tungt argument.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også et en coax med dagens kvalitet, 860Mhz, har en plass til mye mere enn en fiber.
    Fiber i dag = 100Mbit
    Coax = 6Gbit (6000Mbit) hvis hele båndbredden blir brukt til data/IP.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber har i dag 1 Gb med standard elektronikk. Det finnes også elektronikk som bruker flere farger - sånn at man kan kjøre flere gigabit over samme fiber. Jeg tror fiber er mer fremtidsrettet enn coax.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taurus

Uansett vil jeg anbefale deg å velge en leverandør som kan gi deg en CAM-basert løsning slik at du ikke er tvunget til å velge maskinvare fra kabel-TV-leverandøren. Da er Get og de IP-baserte leverandørene ute av dansen. Kanskje har du bare Canal Digital igjen...
    Hva legger du i "en CAM basert løsning". Mener du da at man etterhvert vil få Tv'er der man selv stappe kortet rett in i TV'en uten å bruke dekoder, eller mener du at man ikke trenger dekoder eller kort overhodet, at signalet sendes ut ukryptert rett til tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torleifh
    Fiber har i dag 1 Gb med standard elektronikk. Det finnes også elektronikk som bruker flere farger - sånn at man kan kjøre flere gigabit over samme fiber. Jeg tror fiber er mer fremtidsrettet enn coax.
    Ikke mot privathuholdninger, da blir det nok i dyreste laget å kjøre cwdm/dwdm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør velge en kabel-TV-leverandør som kan gi deg ukryptert NRK1, NRK2 og NRK3 via DVB-C slik at folk kan få digital-TV uten set-top-box (og også uten CAM/programkort).

Dette er en fordel for eldre mennesker som bare trenger NRK.

Dette er også en fordel hvis man vi ha flere TV-apparater. Man kan da ha set-top-box (med f. eks. PVR-funksjonalitet) som tar inn TV2, TV3 osv. på ett apparat. De andre apparatene kan da vise NRK-kanalene digitalt uten set-top-box hvis man har DVB-C tuner, hvilket flere apparater vil få som standard.

Når du velger kabel-tv digitalt på TV nummer 1 har du jo hele den analoge kanalpakken på tv nummer 2 og 3. Canal Digital ønsker jo også å vite hvilken boks kunden har i stua og ønsker derfor å selge boksene sine til kundene.

Når det gjelder å velge leverandør så tror jeg du kommer langt om du spør leverandøren hvilket innhold de kan levere på kabelen. VoIP og Internet er jo noe som alle leverer, spørsmålet blir da hvem som leverer tjenesten med QoS og med hvilken teknologi. GET skal jo sette i gang med EuroDocsis 3.0 hvor mulig hastighet blir formidabel i forhold til dagens (jeg prøvde dette på electroworld og det var sinnsykt!).

Så er det jo Digital-tv tilbudet, antall kanaler tilgjengelig er viktig, samt antall nisje kanaler for de speielt intereserte, i et borettslag er det mange som ønsker forskjellige ting, leverandøren som kan levere mest burde være å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mazeking
    Hva legger du i "en CAM basert løsning". Mener du da at man etterhvert vil få Tv'er der man selv stappe kortet rett in i TV'en uten å bruke dekoder, eller mener du at man ikke trenger dekoder eller kort overhodet, at signalet sendes ut ukryptert rett til tv?
    Conditional access module - Wikipedia, the free encyclopedia

Det finnes TV-apparater med CAM-slot slik at man ikke trenger ekstern mottaker ("dekoder", "set-top-box" osv.)

I teorien kunne hele den digitale "grunnpakken" vært sendt ukryptert. Det er nok tvilsomt om noen kabel-leverandører ville tilbudt dette fordi det ødelegger hele deres forretningsmodell. Jeg mener myndighetene burde pålagt kabel-leverandørene å sende NRK-kanalene ukryptert slik de har pålagt Norges Televisjon å sende NRK ukryptert via bakkenettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Conditional access module - Wikipedia, the free encyclopedia

Det finnes TV-apparater med CAM-slot slik at man ikke trenger ekstern mottaker ("dekoder", "set-top-box" osv.)

I teorien kunne hele den digitale "grunnpakken" vært sendt ukryptert. Det er nok tvilsomt om noen kabel-leverandører ville tilbudt dette fordi det ødelegger hele deres forretningsmodell. Jeg mener myndighetene burde pålagt kabel-leverandørene å sende NRK-kanalene ukryptert slik de har pålagt Norges Televisjon å sende NRK ukryptert via bakkenettet.
    Poenget er jo netopp at kabel selskapene er formidlingspliktig av NRK uten kryptering. Formidlingsplikten gjelder da for den delen av nettet hvor majoriteten av kundene abbonerer, dvs analog intil videre.

For NTV er jo poenget full digitalisering og formidlingsplikten gjelder da digital-tv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •