RiksTV-mottaker på 4:3-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV-mottaker på 4:3-TV

Hei
    Vil RiksTV-mottakerene fra Grundig eller Sagem kunne vise 16:9-bilder i letterbox-format på en 4:3-TV? Jeg regner egentlig med det, men hadde vært fint om noen kan bekrefte det :-)
    Til sammenligning har jeg en Nokia 9311 S satelittmottaker fra Canal Digital. Når denne er stilt inn på TV-format 4:3 viser den digitale NRK-sendinger uten sorte striper oppe og nede, og bildekantene skåret vekk (uholdbart). Selve TV-apparatet har ingen "wide"-funksjon.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

regner med det...

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg uansett slått til på januarsalget, og fått i meg en 16:9 så du får utnyttet bilde fra rikstv skikkelig. Da blir det også flatskjerm for billedrørstv selges vel ikke lengre. får 42" til 7000kr..

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blueberry
    Hei
    Vil RiksTV-mottakerene fra Grundig eller Sagem kunne vise 16:9-bilder i letterbox-format på en 4:3-TV? Jeg regner egentlig med det, men hadde vært fint om noen kan bekrefte det :-)
    Til sammenligning har jeg en Nokia 9311 S satelittmottaker fra Canal Digital. Når denne er stilt inn på TV-format 4:3 viser den digitale NRK-sendinger uten sorte striper oppe og nede, og bildekantene skåret vekk (uholdbart). Selve TV-apparatet har ingen "wide"-funksjon.
    Alle dekodere kan stilles slik at de viser 16:9 sendinger i letterbox! Du går bare inn i menyen på dekoderen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Men hadde jeg vært deg så hadde jeg uansett slått til på januarsalget, og fått i meg en 16:9 så du får utnyttet bilde fra rikstv skikkelig. Da blir det også flatskjerm for billedrørstv selges vel ikke lengre. får 42" til 7000kr..
    Joda, det er nok ganske aktuelt det - men i mitt tilfelle må dekoderen også kunne fungere på en tradisjonell TV...
    (egentlig ikke mitt tilfelle, men for enkelhets skyld )

Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Alle dekodere kan stilles slik at de viser 16:9 sendinger i letterbox! Du går bare inn i menyen på dekoderen...
    Det ville jeg også tro, men som sagt har jeg en satelittdekoder som ikke gjør det. På den velger en mellom 16:9 og 4:3, og 4:3 resulterer i cutoff på sidene.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blueberry
    Hei
    Det er bare eldgamle Canal Digital MediaHighway mottagere som f.eks. Nokia 9311S som ikke klarer å lage letterbox for 4:3 TV'er. Har ikke sett noen andre typer Canal Digital mottagere som ikke kan lage letterbox (hverken gamlere eller nyere mottagere).

De godkjente mottagerene for bakkenettet kan alle lage letterbox. En sak man skal være oppmerksom på er at kanaler som NRK1,NRK2,NRK3,NRKSuper og FEM sender ALLTID i 16:9. Når de sender et program som er produsert i 4:3 så blir det sendt med sorte stolper på sidene. Når dekoderen i tillegg tilpasser 16:9 bildet til en gammel 4:3 TV så blir det sort ramme rundt hele bildet (..og det er selvfølgelig ikke dekoderens feil at det blir slik).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er bare eldgamle Canal Digital MediaHighway mottagere som f.eks. Nokia 9311S som ikke klarer å lage letterbox for 4:3 TV'er. Har ikke sett noen andre typer Canal Digital mottagere som ikke kan lage letterbox (hverken gamlere eller nyere mottagere).
    Takk, det forklarer jo en del Jeg hadde mistanke om at dette var tilfelle... :evil:

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    De godkjente mottagerene for bakkenettet kan alle lage letterbox. En sak man skal være oppmerksom på er at kanaler som NRK1,NRK2,NRK3,NRKSuper og FEM sender ALLTID i 16:9. Når de sender et program som er produsert i 4:3 så blir det sendt med sorte stolper på sidene. Når dekoderen i tillegg tilpasser 16:9 bildet til en gammel 4:3 TV så blir det sort ramme rundt hele bildet (..og det er selvfølgelig ikke dekoderens feil at det blir slik).
    Greit å vite... Høres utrolig meningsløst ut, de kunne vel ha sendt alt i sitt opprinnelige format?
    Menmen, er vel ikke alt en skal forstå heller :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •