RiksTV-kort uten tuner ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question RiksTV-kort uten tuner ?

Nå som jeg har fått bilde OG LYD i DVBViewer med mitt Hauppauge HVR-900 så var det på tide å skaffe seg ett RiksTV kort for å se om det også ikke kan la seg gjøre å få inn annet enn NRK. Tok derfor optimistisk en tur innom en Riks-TV forhandler og regnet med at det skulle bli en grei sak å få bare kortet. MEN den gang ei:-? Fikk beskjed om at man MÅTTE ha en godkjent tuner for å få registrert abonnementet. Har nå vært innom 3 forhandlere, men får samme svar. Litt surt å måtte bruke penger på en tuner jeg aldri blir å bruke:| :|
    Noen som har erfart det samme ?

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Det stemmer dette, og du kan heller ikke bruke kortet om du kjøper det med tuner, fordi kortet blir knyttet til den tuneren du kjøper. Så hvis tuneren blir/er defekt må du registrere kortet opp mot ny tuner hos forhandler, eller Riks TV

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hgrmmff:evil: Er det mulig...!! Så da kan man bare glemme å få inn TV2 og de andre kodede kanalene på "lovlig" vis på PC ?
    Dette oppfordrer jo til å bli kriminell.
    For å dra en parallell; hva om mobiloperatørene bare ga deg 2 mobiltelefoner å velge blant ?? Nei, her er det noen som forsøker å utøve for mye makt etter min mening!:? :? Er det noen som kan gi en vettug forklaring på HVORFOR det må være så rigid ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaNor
    Hgrmmff:evil: Er det mulig...!! Så da kan man bare glemme å få inn TV2 og de andre kodede kanalene på "lovlig" vis på PC ?
    Dette oppfordrer jo til å bli kriminell.
    For å dra en parallell; hva om mobiloperatørene bare ga deg 2 mobiltelefoner å velge blant ?? Nei, her er det noen som forsøker å utøve for mye makt etter min mening!:? :? Er det noen som kan gi en vettug forklaring på HVORFOR det må være så rigid ?

Grunnen til at det er så rigid er at innholdsleverandørene. (de som produserer serier filmer osv) Ikke vill at innholdet dems skal bli tilgjengelig i full digital kvalitet. Noe det altså ville blitt om kunden kunne bruke det utstyret de måtte ønske uten noen form for drm. Dette er hvertfall grunnen jeg som oftest hører.

hvor mye hold det er i dette når alt alikevel blir tilgjengelig i full kvalitet fra usa/canada kan man jo spørre seg. Jeg tror det handler om kontroll. De har et håp om at de skal klare og lage et system som sikrer innholdet sitt helt. Og dermed holder de igjen på friheter. Fordi det er mulig og holde dem borte fra kunden, men det vil aldri bli godtat og plutselig fjerne disse frihetene om de allerede var tildelt. Personlig betaler jeg for en programpakke, og dekoder denne uten samtykke fra leverandøren min med god samvittighet på ulisensiert utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "...Personlig betaler jeg for en programpakke, og dekoder denne uten samtykke fra leverandøren min med god samvittighet på ulisensiert utstyr..."

Men er ikke kort og Tuner "paret" ? Hvordan kan man da få benyttet annet utstyr ? Eller er "paringen" bare en proforma som ikke har noen praktisk betydning ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette handler om pairing.

Kort paires til dekoder og pairing er ett krav fra eiere av kanaler til distributører av kanaler.

For øyeblikket finnes det ikke Conax Cam med støtte for pairing, derfor selges ikke kort og cam i løsvekt. I det øyeblikket Conax Cam med støtte for pairing er klar for markedet så vil idtv ta helt av. Det å få kun kort uten hverken dekoder eller cam kan en bare glemme.

Det at folk ikke er villige til å betale 50 øre til 1 krone for en dekoder forundrer meg. Det er en klar fordel å ha en dekoder liggende i skapet som backup løsning når man skal feilsjekke.

En annen ting man bør tenke på er at dersom man kjøper kort og cam så vil man ikke få noen teknisk support hos f.eks RiksTV iforhold til idtv eller mediacenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, 1 krone for tuneren er vel ikke akkurat sannheten da, hvis man bare ønsker Enkeltkanaler (TV2). I mitt tilfelle så var tanken å kun få tilgang til de samme kanalene jeg nå har analogt via det digitale bakkenettet og inn på min bærbare PC som jeg bruker på reise og i campingvogna. Hjemme har vi kabelTV med 20+ kanaler.
    Kommer ikke på tale å kjøpe tuner til fullpris bare for å kunne se reklamen på TV2 krystallklart. Da blir det nok kun NRK når vi er ute på tur ja.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen pairing

Kortene blir ikke pairet. Jeg har 3 Grundig-mottagere og 3 kort. Alle kortene virker helt fint i alle mottagerne, jeg har prøvd å bytte. Sjekket dette da jeg skal ha en fjerde Grundig-boks på hytta, men vil ta med kort hjemmefra. i følge RiksTV skal det gå helt fint, og en test viser at det virker i praksis også.

Hvis det er noen form for pairing så er det kun til type dekoder, ikke en spesifikk enhet. Dvs. at kortene mine kanskje bare virker i Grundig-dekodere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

chip pairing

Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Kortene blir ikke pairet. Jeg har 3 Grundig-mottagere og 3 kort. Alle kortene virker helt fint i alle mottagerne, jeg har prøvd å bytte. Sjekket dette da jeg skal ha en fjerde Grundig-boks på hytta, men vil ta med kort hjemmefra. i følge RiksTV skal det gå helt fint, og en test viser at det virker i praksis også.

Hvis det er noen form for pairing så er det kun til type dekoder, ikke en spesifikk enhet. Dvs. at kortene mine kanskje bare virker i Grundig-dekodere ?
    Hvert kort/tuner kan for øyeblikket (vet ikke om dette kan/kommer til å bli endret) pares med 6 tunere/kort. Skal man kjøpe ny tuner, må denne registreres opp mot ditt amonnement, og paires da med alle (eller det ene) kortene du har på dette. Kjedelig at de er så vanskelige. Hadde de tenkt på dette når tunere ble utviklet, så kunne de hatt en USB eller FW kobling på disse, og latt all dekoding, også på avspilling av opptak, foregått via denne. Burde være fullt mulig å få til, bare lagre kodete opptak på HDD...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kort

Jeg har en sagem dekoder og to grundig dekodere som jeg har kjøpt via Finn.no. I en av dem stod et kort som fremdeles var aktivt og hadde "alle" kanaler. Jeg kunne bytte kortet fritt mellom alle dekoderne for å se det jeg ville.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort og tuner blir parret.

Du kan se alle RiksTv sine kanaler med en "Technicrypt CXV" CA-modul, og et DVB-T tv-kort med CI.
    Gå i butikken og si du har en RiksTV godkjent flatskjerm, da får du kjøpe CA-modul og programkort.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Kort og tuner blir parret.

Du kan se alle RiksTv sine kanaler med en "Technicrypt CXV" CA-modul, og et DVB-T tv-kort med CI.
    Gå i butikken og si du har en RiksTV godkjent flatskjerm, da får du kjøpe CA-modul og programkort.
    Bra info. Det KaNOR kanskje ikke er klar over er at det er totalt umulig å få RiksTV å fungere på PC kort/USB DVB kort uten en "Technicrypt CXV" CA-modul.

Siden Hauppauge HVR-900 ikke støtter common interface CA moduler så vil han ikke få RiksTV til å fungere uten ekstrautstyr. Hauppauge har laget USB 2.0 basert common interface. Det må da kjøpes en common interface CAM leser:
    Komplett.no - Hauppauge! Smart CI USB
    Hauppauge Computer Works Ltd : WinTV-HVR-900

Om det fungerer bra er jeg usikker på men det står at det skal fungere med HVR modellene.

Det er også mulig å kjøpe alt i en boks men ulempen er at det krever ekstern strømforsyning. Technotrend lager USB kort for DVB-C/DVB-T(combi) som har plass til Common Interface CA modul.

TechnoTrend Connect CT-3650 HDTV USB+CI+TT-Viewer - DVBSHOP - Technotrend,Mystique,TeVii,Kathrein,Shop,DVB-S,DVB-C,DVB-T,HDTV,H.264,DVB-S2

Technotrend kortet vil koste:
    965,86 NOK
    -19% Tysk moms ved eksport til Norge
    =782kr
    +300kr frakt (DHL)
    =1082kr
    +25% moms
    =1353kr ferdig levert på døra.

Dette er vel ca. det samme som HVR-900 + CAM leser vil koste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo

Hei
    Har sjølv 3 Grundig boxer og 3 kort. Kortet virker kun i den tuner det var reg med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gamlestøl
    Hei
    Har sjølv 3 Grundig boxer og 3 kort. Kortet virker kun i den tuner det var reg med.
    Mulig det kan ta litt tid før det fungerer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •