Fly forstyrrer signalene til digitalt bakkenett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fly forstyrrer signalene til digitalt bakkenett

Bor i nærheten av gardermoen og plages av at tv signalet henger i 2-3 sekunder hver gang et fly passerer.

RiksTV sier at det er flykroppen som fungerer som et "speil" og forstyrrer signalene. (bor 6-7km fra gardermoen, og flyene passerer egentlig ikke i mellom antenne og sender)

Jeg har pekt antennen mot tryvann, har ikke store muligheter til å snu antennen 180grader mot mistberget, selv om det var det eneste RiksTV kunne anbefale..

Er det noen her som har noen tips?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ring noen gode venner...

al qaida

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    RiksTV sier at det er flykroppen som fungerer som et "speil" og forstyrrer signalene.
    Var det ikke slik at når f.eks fjell reflekterer signaler, så skulle dekoderen utnytte dette, slik at signalene ble bedre. Så hvis flyet "speiler"/reflekterer signalene, skulle det vel virke likedan. Kansje systemet ikke fungerer slik det var tenkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ein
    Var det ikke slik at når f.eks fjell reflekterer signaler, så skulle dekoderen utnytte dette, slik at signalene ble bedre. Så hvis flyet "speiler"/reflekterer signalene, skulle det vel virke likedan. Kansje systemet ikke fungerer slik det var tenkt.

Aner ikke hva som er tenkt, det fungerer dårlig.. Jeg merker at tv`n mister ca 2-3sekunder, noe som er veldig plagsomt, da man går glipp av en del replikker i serier/filmer. Like etter hører jeg flyet.

På det værste har vi over 1 fly i minuttet her..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet å prøve mot Kongsvinger ? Ikke at jeg tror det hjelper men men

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løselig fra hukommelsen:
    Modulasjonen som benyttes i DVB-T er veldig effektiv ovenfor statiske refleksjoner (som fjell).

Siden signalet deles opp i veldig smale frekvensbånd så er det imidlertid følsomt for doppler - og et fly produserer sannsynligvis en varierende refleksjon.

Trådstarter kan kanskje prøve seg med en mer direktiv antenne, evt prøve å vri antennen 90 grader (horisontal vs vertikal polarisasjon).

DVB-T i Norge benytter p.t. 722MHz og 770MHz.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme hver gang en ferje passerer utenfor vinduet mitt.

Newcomer Futurama sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bussforstyrrelser

Hos meg mister jeg signalet hver gang bussen passerer huset mitt.

Bruker innendørs bordantenne da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orthogonal frequency-division multiplexing - Wikipedia, the free encyclopedia

Summary of advantages
    • Can easily adapt to severe channel conditions without complex equalization
    • Robust against narrow-band co-channel interference
    • Robust against Intersymbol interference (ISI) and fading caused by multipath propagation
    • High spectral efficiency
    • Efficient implementation using FFT
    • Low sensitivity to time synchronization errors
    • Tuned sub-channel receiver filters are not required (unlike conventional FDM)
    • Facilitates Single Frequency Networks, i.e. transmitter macrodiversity.

Summary of disadvantages
    • Sensitive to Doppler shift.
    • Sensitive to frequency synchronization problems.
    • High peak-to-average-power ratio (PAPR), requiring more expensive transmitter circuitry, and giving poor power efficiency.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Løselig fra hukommelsen:
    Modulasjonen som benyttes i DVB-T er veldig effektiv ovenfor statiske refleksjoner (som fjell).

Siden signalet deles opp i veldig smale frekvensbånd så er det imidlertid følsomt for doppler - og et fly produserer sannsynligvis en varierende refleksjon.

Trådstarter kan kanskje prøve seg med en mer direktiv antenne, evt prøve å vri antennen 90 grader (horisontal vs vertikal polarisasjon).

DVB-T i Norge benytter p.t. 722MHz og 770MHz.

-k
    Høres ikke dumt ut det, at det er pga av dopplereffekten signalene forstyrres. Bølgelengden på det reflekterte signalet vil jo bli lengre eller kortere alt etter om flyet flyr fra eller mot antenne.

For de som lurer på hva doppler effekten er så søk på google. Den samme effekten som utnyttes på fartskontroll(radar). Et signal som reflekteres har alltid samme frekvens, men hvis det reflekteres mot noe i bevegelse så vil bølgelengden endre seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal opp på taket i dag og forsøke å snu den slik antennen står vertikalt, i stedet for horisontalt.

kommer med en oppdatering straks jeg har forsøkt. Ironisk nok brukes den andre rullebanen i dag pga annen vindretning, så det er jo ikke sikkert at jeg ser resultater med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått vridd anntennen 90 grader.
    Dette hjalp mot fly, men har nå elendige mottaksforhold, akkurat slik det var med bordantennen jeg brukte først, dvs at jeg får masse hakking, lyd ute av sync, blinking og flimiring, og ikke minst hopper "info" menyen opp hele tiden..

Så begynte jeg å vri på antennen vekk fra tryvann mot mistberget, fant ut at når jeg sikter rett øst mot kongsvinger (10 mil unna) så får jeg fine bilder, og null støy fra fly. Veit ikke hvilken sender jeg faktisk tar imot fra nå, men det blei i hvertfall bra, (enn så lenge)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Så begynte jeg å vri på antennen vekk fra tryvann mot mistberget, fant ut at når jeg sikter rett øst mot kongsvinger (10 mil unna) så får jeg fine bilder, og null støy fra fly. Veit ikke hvilken sender jeg faktisk tar imot fra nå, men det blei i hvertfall bra, (enn så lenge)
    Det er jo det NTV anmoder å gjøre hvis mottaket er dårlig.
    Snu antenna bort fra senderen!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men fjell flytter seg noe langsommere enn et fly, og gir dermed noe mer stabile refleksjoner. :twisted:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senderen på Kongsvinger er ganske kraftig så det er nok den du får nå