Valgets kvaler... fiber eller coax. Dyrt eller billig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler... fiber eller coax. Dyrt eller billig?

Jeg er i en drømmesituasjon for mange, men lurer avlikevel på hva jeg bør gjøre...

Jeg har GET i dag på ny coax av god kvalitet. Har digital-tv, 10 Mbit internettlinje og IP-telefoni samlet. Funker helt strålende...

MEN... nå bygger Viken (eller fredrikstad fibernett som de heter her) ut mitt område med fiber og har allerede banket på døren min 6-7 ganger for å selge meg fiber...

Mitt ankerpunkt er at de pr akkurat i dag ikke kan tilby noe mer enn det jeg har. I allefall ikke til samme pris.
    Punkt nr 2 er at det koster minst 4000.- å få fiberen inn til huset.

Så det jeg er ute etter er andre som har vært i samme situasjon, eller andre som har erfaring med fiber-tilkobling.

What to do?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt fiber inn i huset i flere år allerede, og er meget godt fornøyd! Venter nå på at min leverandør skal få ut finger'n å tilby HD-tuner... ryktes iløpet av vinteren.
    Er du fornøyd med det du har idag, så behold dette.
    Nå vet ikke jeg hvordan Viken bygger ut sitt nett(microrør, direktelagt kabel eller luft?), men er det i bakken dette legges, så ta deg gjerne arbeidet med å få gravd rør/kabel inntil huset med det samme. Blir sååå mye lettere og mindre arbeid ved en evt oppkobling senere anledning.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber er å anbefale ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både fiber (Lyse) og coax (Get) inn i leiligheten og har ettervert kommet frem til at internett fra Lyse og TV fra Get er det som fungerer best.

Hadde TV-dekoder fra Lyse en stund men byttet denne til Get PVR dekoder da jeg aldri ble fornøyd med boksen fra Lyse, Get sin dekoder er både kjappere og mer stabil enn Lyse sin.

Internett-tilkoblingen fungerer stort sett bra, har vært noe ustabilitet i det siste. Har ikke prøvd internett fra Get, men den linja kjenner du jo til fra før.

Hadde telefoniløsningen (fiber) også en stund, men sa opp denne på grunn av at tjenesten rett og slett var alt for ustabil. Fikk til tider ikke linje ut, og folk ringte til meg uten å komme igjennom.

Ser at det er flere som har snodige problemer i forbindelse med telefoni:
    Kan koste kunde 20.000 kroner

Alt i alt er min erfaring at fiberløsningen er brukbar på internett-tilgang mens TV og telefoniløsningene ikke er gode nok per i dag. Dersom du ikke har behov for en raskere internett-tilkobling vil jeg anbefale å beholde den løsningen du bruker i dag, den fiberkabelen vil ligge klar i tomtegrensa uansett slik at du kan koble deg til på et senere tidspunkt om du skulle ønske.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare tull å investere i fiber hvis du har en fullgod coax, det er plenty av plass i coaxen for mange år fremover.
    Og det er som noen sier her: IP-Tv boksene har noen "barnesykdommer".
    Vent heller til din coax bør byttes ut og ta en ny avgjørelse på det da.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en avgjørelse... Jeg betaler for tilkobling (3900.-) nå og venter med oppkobling av tjenester inntil videre. (Kan utsettes opptil 12 mnd)
    Flere erfaringer med Viken fiber mottas gjerne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei toppe.

Har du fått fiber fra fr.stad fiber ennå. Har skrevet kontrakt med dem jeg også. Gjør det vel fordi telenor ikke greier å levere en fattig 6Mbit linje som jeg betaler for og fordi Get er et ordentlig problembarn her i distriktet.

Noen som har testa dekoderen dems?

-t

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har ikke fått den ennå. De har begynnt å grave litt i området her, men de leverer ikke før rundt februar-tider. Selv må jeg vente til mai/juni pga binding hos GET.

Jeg har i dag en 10Mbit fra GET som funker glimrende, men FredFiber vil tilby 10Mbit begge veier i løpet av 2008 og det frister jo litt

TV-dekoderen har jeg ikke testet. Bakdelen jeg har hørt endel om her er at det tar litt lengere tid enn normal å "zappe" kanaler... Ingen egen erfaring imidlertid.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva pvr dekoderen demmes heter?

Må jo ha pvr. Har blitt vant med det så :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 mbps er jo vel og bra, og om du er fornøyd med det vet jeg ikke om fiber er verdt det. Men når jeg fikk vikenfiber ga jeg bånn gass og bestilte 50 mbps. Det var første sprøyta. Nå er det ingen vei tilbake. Jeg vil forøvrig si at TV løsningen deres også er svært bra, selv om boksen bruker noe lang tid til å skifte kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dekoder

Fredrikstad fibernett leverer Motorola dekodere.. 1910 HD dekoder eller 1960 PVR

begge funker strålende hos meg.

artig og høre at folk i fredrikstad knytter seg til..

er selv kunde der og er happy med det de tilbyr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •