Stor skuffelse med Riks TV.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grundig-mottaker for Riks TV

Ser mange har problemer med Sagem-tuneren, og er i grunn glad jeg kjøpte en fra Grundig likevel. Vil også nevne at det er noen problemer med Grundig. Den jeg har stående låser seg opptil flere ganger i løpet av en dag, selv om den siste firmware-oppdateringen fra Riks-TV (01.11.07) skulle løse dette problemet...

Har prøvt å kontakte Riks-TV, men den tekniske innsikten til "en support-berte" som sikkert gjør alt fra å koke kaffe, fakturere, betale firmafest-regninger og vanne blomster på kontoret synes jeg er lite troverdig... Jeg fikk beskjed om å laste ned nyeste firmware og evt. gjenopprette fabrikkinnstillinger på mottakeren. Da jeg sa at dette har jeg gjort, og problemet vedvarer - fikk jeg ikke mer svar fra Yvonne på support...

Jeg satte isteden en Z-wave RF-mottaker i stikkontakten for tuneren, og resetter nå mottakeren fra Harmony895 fjernkontrollen - så nå kan Yvonne koke kaffe på kontoret i fred og ro uten at jeg forstyrrer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig

Har hatt samme problemer med boksen her. Tuneren låste seg og fant ikke signaler.Slo seg av etter noen timers bruk. Måtte resettes minsten gang hver dag. Ble kjøpt i november. Ringte forhandler i går(lokal Euronics på Flisa), og fikk byttet boks der i dag. Denne ser ut til å fungere bedre.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problemet med at signalet kom og gikk. Men det var bare på noen kanaler. Det viste seg at boksen hadde låst seg til feil sender. Det er vel slike nummer den skal låse seg til. Husker ikke hvem i farten her..Men feks så var noen av kanalene mine låst til "52" også sku dem være på "43" (Tallene stemmer ikke, de er fiktive.) Når jeg søkte inn kanalene på nytt, så låste den seg til riktig. Da fikk jeg topp signal.

Jeg har ikke merket at boksen har låst seg, eller at fjernkontrollen fungerer dårlig. Prøvde den litt nå, og jeg trenger ikke peke rett mot boksen i det hele tatt. Den har heller aldri fryst seg, eller jeg har ikke trengt å restarte den.

Eneste problemet er at den restarter seg selv når den står på norsk tekst som default og jeg swithcer forbi kulturen etter tolv på natta.

Marius

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest mye dritt om dekoderne til RiksTV (Både Sagem & Grundig).. Forstod det slik at Grundig boksen skulle være hakket bedre - så når det dukket opp en Elkjøps avis der reklamerte for Grundig boksene til 50øre - så stakk vi ned til Elkjøp for å kjøpe 2 slike Grundig bokser.. Ikke så veldig overraskendes, så hadde dem jo INGEN Grundig bokser (Typisk Elkjøp strategi det der) - men på golvet stod det flere hundre Sagem bokser... **** da! Vel vel.. Vi bestemte oss likevel for å kjøpe 2 slike Sagem bokser (Fikk den ene til 100kr, den andre til 600kr).

Det skal jo være null problem å installere RiksTV - og det var det forsåvidt også... Så lenge man er tålmodig.. For boksen var nemlig ufattelig TREG. Fikk kun inn NRK de første 6 timene, selv om de lovet at jeg skulle få inn alle kanalene i løpet av en halvtime. Jeg ringte deretter kundeservice - og fikk beskjed om at det var noe tull med systemet deres - men at han skulle prøve å sende 'kodene' på ny.. Etter 2 time fikk vi altså inn kanelene.

Etter å ha hatt RiksTV i en uke nå ca.. så må jeg jo bare nevne at dette IKKE er en boks for UTÅLMODIGE.. Du kan risikere å trykke på "ON" knappen ca. 500 ganger (Jeg tuller ikke) før den endelig slår seg på. Når dekoderen først er slått på - så fungerer den OK. Jeg kan skifte kanaler fra de fleste vinkler, og justere volum osv.. Sapping mellom kanaler går veldig tregt (tar en stund før bildet kommer). Vi har en signalstyrke på 95-100% - men når det er mye regn ute.. så hender det at bildet "hakker" engang iblandt, eller lyden forsvinner (det samme som skjer med parabol når det snøer/regner mye). Bildet på TVen er greit syns jeg.. bruker foreløpig bare en scart kabel, så det kan hende bildet blir hakket bedre med HDMI (Jeg har en 50" Panasonic TV).

Tror rett og slett at jeg heller får 'leve' med den elendige dekoderen... og heller kjøpe en ny om det kommer noen brukbare dekodere på markedet i nærmeste fremtid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig

Har testet den nye Grundigboksen et par dager nå. Den virker meget bra. Fant sterkeste signaler med en gang, og ikke noen bugs eller softwarefeil. Bra bilder med hdmi kabel til samsung40" Bedre enn canaldigital med scart naturlig nok.
    En enkel boks som virker som den skal, etter at jeg fikk byttet ut den første på garantien, som hadde mange feil.

Newcomer xawyer sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest mye dritt om dekoderne til RiksTV (Både Sagem & Grundig).. Forstod det slik at Grundig boksen skulle være hakket bedre

Ja. Endel testar kallar Sagem boksa den beste hittil, men i "min butikk" meinar vi klart at Grundig si er bedre.

Det skal jo være null problem å installere RiksTV - og det var det forsåvidt også... Så lenge man er tålmodig.. For boksen var nemlig ufattelig TREG. Fikk kun inn NRK de første 6 timene, selv om de lovet at jeg skulle få inn alle kanalene i løpet av en halvtime. Jeg ringte deretter kundeservice - og fikk beskjed om at det var noe tull med systemet deres - men at han skulle prøve å sende 'kodene' på ny.. Etter 2 time fikk vi altså inn kanelene.

Til tider, kanskje ofte nærme helg, fredag og laurdag, så har Riks-TV større pågong enn vanlig. Det kan hope seg opp, og det er ikkje unormalt at slikt kan skje. Det ser ej også innen registrering av abbonement hos foreksempel Telenor.

Etter å ha hatt RiksTV i en uke nå ca.. så må jeg jo bare nevne at dette IKKE er en boks for UTÅLMODIGE.. Du kan risikere å trykke på "ON" knappen ca. 500 ganger (Jeg tuller ikke) før den endelig slår seg på. Når dekoderen først er slått på - så fungerer den OK. Jeg kan skifte kanaler fra de fleste vinkler, og justere volum osv.. Sapping mellom kanaler går veldig tregt (tar en stund før bildet kommer).

Her er du inne på kvifor vi meinar Grundig si boks er bedre. Den er raskare. Både i skifting av kanaler, oppstart, og i menyen er Grundig raskare. Argumentet for å kjøpe Sagem er at den har to Scart-tilkoblingar. Vi har satsa på Grundig og selgt ca 200 boksar av dei, og kanskje 30 Sagem, og det har vore like mykje feil Grundig/Sagem på desse. Ergo: Fordel Grundig i den kampen. Men på landsbasis er det kanskje ganskje jamnt.

Vi har en signalstyrke på 95-100% - men når det er mye regn ute.. så hender det at bildet "hakker" engang iblandt, eller lyden forsvinner (det samme som skjer med parabol når det snøer/regner mye). Bildet på TVen er greit syns jeg.. bruker foreløpig bare en scart kabel, så det kan hende bildet blir hakket bedre med HDMI (Jeg har en 50" Panasonic TV).

Stiller du inn scarten på RGB i menyen så er det ikkje mykje som skiller scartkabelen med HDMI. Det er igrunnen fyrst når Riks-tv tilbyr HD-kanaler at du virkelig treng HDMI. Men: Har du flatskjerm, så er det ingen grunn til å ha scarten på. Bruker en HDMi så har en det beste, og en trenger ikkje skifte seinare.

Tror rett og slett at jeg heller får 'leve' med den elendige dekoderen... og heller kjøpe en ny om det kommer noen brukbare dekodere på markedet i nærmeste fremtid.

Det monge kan tenke på er at Norge er det fyrste landet som tek i bruk denne teknologien. Vi er "prøvekaniner". Boksane er ergo ganske nye, og alt nytt har problem. Sjølv dei boksane som "virkar" er ikkje bra. Sjølv har eg ei grundig boks, men må ta ut/inn straumen nokre gongar i uka for å starte den igong igjen. Den låser seg rettogslett, og slik er nok dei fleste boksene (og mobiltelefonar og anna dill som står på heile tida..), ikkje feilfrie.

Faktisk er eg igrunnen overraska over at det ikkje har vore fleire problem.

Med godt signal så er det stort sett bra med alle, berre tenk på at kanalane i rikspakken ligg på frekvensane 37,38 og 54. Dermed må du sjekke signalmeteren din på kva enkelt av desse frekvensane! Sjølv om NRK er bra, så ligg Viasat 4 på en anna frekvens og kan være dårlig (foreksempel). Litt stilling av antenne kan gjære underverker.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele 3 Grundig-bokser som alle virker perfekt. Kan helt klart anbefale disse. Tar inn de svenske kanalene fint her i Fredrikstad også, via en 15dBi antenne på et 6m høyt 2" rør.

Bildet, via HDMI, er tydelig bedre enn via RGB scart. Det er også langt bedre bilde enn via RGB scart fra min gamle Topfield 5000 paraboltuner.

Får bare håpe PVRene dukker opp etterhvert også, slik at jeg kan hive ut Topfielden og CD-abonnementet...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags bitrate er det på sendingene fra RiksTV? Er det stor forskjell på kanalene slik som på parabol (hvor NRK er kjempebra, mens TV3 er helt forferdelig dårlig fordi de sender med alt for lav bitrate).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine Sagem-/ Grundig-erfaringer

Kjøpte en Sagem-boks hos ELKJØP rett før jul. Den ga bastant feilkode ER09 ved oppstart, så det var ikke tvil om at den var defekt. Fikk byttet denne med en ny, og den kom opp uten problemer, men det ble en kortvarig glede. Etter kort tid (3 til 6 minutter) begynte bildet å hakke, og så kom melding om at signalet var for dårlig. Man begynner så å sjekke alle kabler og antenne etc., men ingen direkte feil blir funnet.
    I dag gikk jeg til EXPERTog kjøpte en Gundig-boks. Den kom opp tvert uten problemer med de samme kabler og samme antenne. Da er det man stiller seg spørsmålet: Har Sagem noen form for kvalitetskontroll på sine produkter?
    Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg har et på kilometers vei til ELKJØP, men hva med folk utover landet som kanskje må inn til nærmeste by for å skaffe seg ny boks. Det er tross alt ute på landet, hvor man ikke har kabel-TV, at behovet for slikt utstyr er størst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Osloboer
    Kjøpte en Sagem-boks hos ELKJØP rett før jul. Den ga bastant feilkode ER09 ved oppstart, så det var ikke tvil om at den var defekt. Fikk byttet denne med en ny, og den kom opp uten problemer, men det ble en kortvarig glede. Etter kort tid (3 til 6 minutter) begynte bildet å hakke, og så kom melding om at signalet var for dårlig. Man begynner så å sjekke alle kabler og antenne etc., men ingen direkte feil blir funnet.
    I dag gikk jeg til EXPERTog kjøpte en Gundig-boks. Den kom opp tvert uten problemer med de samme kabler og samme antenne. Da er det man stiller seg spørsmålet: Har Sagem noen form for kvalitetskontroll på sine produkter?
    Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg har et på kilometers vei til ELKJØP, men hva med folk utover landet som kanskje må inn til nærmeste by for å skaffe seg ny boks. Det er tross alt ute på landet, hvor man ikke har kabel-TV, at behovet for slikt utstyr er størst.
    Det er godt kjent at Sagemboksen er mye mer kresen på signalet. Bildet hakker med mindre du har et veldig godt antennesignal.

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange (alle) er misfornøyde med Sagem eller Grundig boksene.. Men hvorfor skal vi egentlig finne oss i at RiksTV skal "godkjenne" dekodere før de blir lagt ut for salg? Det eneste de "godkjenner" er at det ikke er mulig å ta opp HD-sendinger og spre dette videre... Minner veldig om mp3 med DRM, alt bare teknologier for å lage kunstige monopol og utsnytte oss kunder... Jeg vil velge selv hvilken "boks" jeg skal bruke!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Hva slags bitrate er det på sendingene fra RiksTV? Er det stor forskjell på kanalene slik som på parabol (hvor NRK er kjempebra, mens TV3 er helt forferdelig dårlig fordi de sender med alt for lav bitrate).
    Bitratene er ikke sammenliknbare siden det benyttes MPEG2 på satellitt og MPEG4 i bakkenettet. TransEdit og DVB-T kortet mitt viser at bitratene for NRK varierer mellom 1-5Mbit/s avhengig av hvor mye endringer det er i bildeinnholdet. De krypterte kanalene får jeg ikke målt bitraten på siden Terratec ikke sender hele transportstrømmen over USB.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har begge sagem og grudig men grundig er mye bedre
    sagem slår seg av hele tiden mens den grundig fungere helt
    perfect og jeg synes grudig har bedre bilder over hdmi

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dekoder det er lite problemer med er TR500. En triax dekoder, enkel og grei sak som er enkel å bruke. Slår seg på første gang man trykker og bytter kanal som man skal:wink:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •