HDMI Problem med riks tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI Problem med riks tv

Hei

Jeg har Grundig dtr 8720 mottakeren og den har 1 hdmi utgang. I dag kjøpte jeg meg hdmi kabel og den satt jeg fra boksen til Samsung R88 tv'en min. Da fikk jeg ikke noe bilde. Jeg koblet da HDMI kabelen fra DVD opptakeren til tv'en og scart fra Grundig mottakeren til dvd opptakeren og det funket og bildet ble litt bedre men skulle gjerne hatt hdmi hele veien og vil helst ikke kjøpe enda en kabel hvis jeg ikke vet om det funker en gang..

Noe som har vært borti noe liknende eller har noen råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å trykke DISP knappen på fjernkontrollen 2 ganger (med noen sekunders mellomrom) når du har TV-en på HDMI-kanalen din for å velge riktig oppløsning.
    Kan også hjelpe å oppdaterte til siste programvare i setup-menyen på Grundig dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!! Men da fikk jeg nytt problem. 1080i eller 720p?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du synes ser best ut.
    Er ingen fasitsvar på dette.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Abruzzi
    Takk!! Men da fikk jeg nytt problem. 1080i eller 720p?
    720p Progressiv er bedre en 1080i interlance (eller hvordan mann staver det).

Er det slik at digital tv kommer til og bli sendt i HD 720p og ikke Full HD 1080p i norge ???

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    720p Progressiv er bedre en 1080i interlance (eller hvordan mann staver det).

Er det slik at digital tv kommer til og bli sendt i HD 720p og ikke Full HD 1080p i norge ???
    Det finnes ingen standard for "broadcasting" i 1080p. DVB har spesifisert
    576i,720p og 1080i som formater for "broadcasting" i Europa. Såvidt jeg vet benyttes det heller ikke 1080p til broadcasting i noen andre land heller.

Digital tv blir derfor sendt i 576i, 720p eller 1080i eller en mix avhengig av hva TV kanalen selv velger. Det er ikke distributørene som RiksTV,Canal Digital,GET,Viasat osv. som velger formatet. Det er de som eier og driver de aktuelle TV kanalene som bestemmer format.

Det er heller ikke helt enkelt å slå fast om 720p er bedre enn 1080i (eller motsatt) siden det avhenger veldig mye av innholdet. Er innholdet produsert med 25 progressive bilder i sekundet så vil uansett ikke 720p's fordel med dobbelt så høy dynamisk oppløsning (50bilder/sekund) i forhold til 1080i(25bilder/sekund) kunne utnyttes. I tillegg vil statisk oppløsning bli redusert dersom innholdet er produsert 1920x1080.

For sport vil det jo være en fordel med 720p pga. mye bedre dynamisk oppløsning men da må produksjonen også være i 720p. My HDTV sport er sannsynligvis produsert i 1080i.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja. 1080i og 720p. Merker ikke så veldig mye forskjell men synes 720p er å foretrekke.. Bedre en 576i som det var ihvertfall..

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Abruzzi
    Hmm, ja. 1080i og 720p. Merker ikke så veldig mye forskjell men synes 720p er å foretrekke.. Bedre en 576i som det var ihvertfall..
    Hvor er det du har sett 720p ? Eneste mulighet er vel nedlastede klipp fra internet og der kan man antagelig heller ikke være helt sikker på om bildene er produsert i 720p. Det er vel heller ikke mulig å laste ned samme klippet produsert i 1080i eller 1080p ?

Ut av Grundig dekoderen for bakkenett så ser 720p best ut på min TV men det er jo ikke akkurat den riktige metoden for å bedømme hva som er best siden det ikke sendes i 720p. Det er egentlig kvaliteten på bildebehandlig i dekoderen og TV man bedømmer men en slik test.

I første omgang er det vel egentlig viktigere at det kommer i gang HDTV enn at det sendes 720p,1080i eller 1080p. Alle variantene er jo ekstremt mye bedre enn 576i.

En HDTV pakke burde inneholde 10-20 slike kanaler skal det bli interessant nok. Ønsker man mange HDTV kanaler så er antagelig ikke bakkenettet det riktige valget men på satellitt, kabeltv og IPTV er det ikke noe problem. Det største problemet er antagelig at det er ganske tynt med TV kanaler som også tilbyr HDTV innhold i Europa enda men det kommer sikkert til å skje mye etterhvert. BSkyB som har nærmere 10 millioner abbonenter sender bare 13 HD kanaler (4 av de sender bare deler av døgnet).

Canal Digital(parabol) sender allerede 6 HD kanaler. 13 Desember kommer HD kanal numme 7 (History HD). Antar det kommer enda fler for alle fotball EM ( 2008 ) kampene skal sendes i HD på Canal Digital.
    Ny kanal inn i HD-pakken fra 13. desember (Canal Digital)
    Produktforside (Canal Digital)
    (C+Film HD sender bare på kveldstid og C+Sport HD bare enkelte matcher fra Premier League,Allsvenskan og Svensk Ishockey).

Lyse IPTV sender 5 HDTV kanaler.
    Lyse

Viasat kommer med HD når som helst nå og de tester allerede 4-5 HDTV kanaler på Sirius.
    forsiden - teknofil.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •