Trenger hjelp fort! (dårlig signal bakkenett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp fort! (dårlig signal bakkenett)

Har Sagem boksen. Bor i Aremark, 3 mil fra Halden. (Beste sender) Gammel antenne, men får inn greit Tv2 og Nrk analogt. Signalet på boksen viser ca halveis, men det står at det er for dårlig signal. Er det for dårlig? Må jeg ha ny antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hællæ, jaeger!

For det første: Sagem-boxen er visstnok veldig kritisk på signal. Grundig-boxen skal være bedre (omtalt flere steder på forumet tidligere).

For det andre: Å henne i Æremærka eere du bor, æ? I Aremark kommune viser NTV's dekningskart (Overgangen til digitalt bakkenett – Norges televisjon (NTV))alt fra mørkegrønt (gørgøtt mottak) til hvitt (ente no' mottak). Østsida av Aremarksjøen er ille grønn mens vestsida er mest grå/hvit. Det er Vestfjella som skygger for signalene fra Høiås. I teorien, i alle fall.

Har ved et par tilfeller testa en CDC-7000ST (Canal Digital's kombinerte satelitt- og bakkenettmottaker --> for mpeg2-komprimerte nett) i Strømsfoss hos svigers. Signalene fra Høiås går dårligere inn enn signalene fra Bäckefors. Men hovedfeilen hos svigers er antenna, som er et makkverk av VHF- og UHF-antenner i flere byggetrinn, med byggestart i 1965! Og sånne antenneanlegg er det mange av, ikke bare i Aremark, men rundt over alt...

Så jeg antar en oppgradering av antenneanlegget, inklusive kabler, koblinger, filter og ev. forsterker vil gi resultater. Om det vil være bra nok for Sagem-boxen gjenstår å se. Kanskje du bør satse på Grundig-boxsen i stedet?

Har ikke sjøl erfaring med Riks-TV's bokser, da jeg har tilgang til både satelitt og kabel her jeg bor (Øberg), men tar i mot det svenske bakkenettet (fra senderen i Strömstad) med en CDC-7000ST og innebygget mpeg2-mottaker i min LG-TV.

Mvh
    Bjørn 8)

Edit: Feil i lenk til dekningskart...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hællæ.

Bor på Østsida. Svenskekanalene går rett inn, men de norske er for dårlig signal. Ikke noe bilde på de i det hele tatt. Antenna er vel 21 år tror jeg, et svært makkværk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •