Digitalt tv bare tull og lureri

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt tv bare tull og lureri

Har i lengre tid irritert meg over utrykket digitalt tv, siden de signaler som kommer fra boksen til tv er analoge. Bor man i et nytt bolig felt sentralt i en by eller lignene med gode signaler får man ikke bedre bilder med den "digitale" boksen. Det man får er større utgifter og epg. De eneste som tjener godt på dette er leverandøren siden de sender digitale signaler til boksen som du har kjøpt og dermed øker de kapasiteten på det gamle kabla nette i bakken slik at de kan tyne dette noen år til. Itillegg betaler man en formue i kortavgift for et kort som sannsynelig vis koster mellom 60-100 kroner å kjøpe. Ringte canal digital og spurte om når jeg ville få digitalt signal til tv'en min sa de at jeg hadde det og at dekoderen gjorde om analoge signaler til digitale signaler som gikk ut til tv via scartkabelen så da måtte jeg jo ha digitalt tv. Da spurte jeg om hvordan dette kunne være mulig med mitt 10år gamle analoge tv med scart. Men det kunne de ikke svare på. Det er skremende lav kunskap hos selgerene til selskapene. Nå som hd motagerene kommer må vi invistere i ny dekoder og betale endamere pr mnd.:evil: :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du HDMI mellom stb og tv så får du digitalt signal hele veien.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau... Du kan jo bestille "digital tv" fra f.eks BKK og se laaaaaangt etter HDMI!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig at kort avgiften er noe jevla sprøyt. koster vel 10 øre å lage 1 kort. Rart at de får lov å skjule kostnadene ved å lage en "kort avgift" som er så høy. Her skulle forbrukerråde vært inne og rævkjørt dem.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her også får vi jo "digital tv og internet" i samme kabel.. Men dekoderen har jo fremdeles scart-utgang.

Spurte kundeservice hva poenget med digitaltv og HD-kanaler var, hvis de bare hadde scart-grensesnitt.. Det kunne de ikke svare på. *oppgitt*

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt for jævelig at vi må betale for en dekoder og kort slik at vi skal få de analoge signalene vi trenger for å få et klart bilde. Burde vi ikke heller ha klaget på det produkte vi betaler for og si at signalene er fordårlige. Tviler på at de hadde solgt så mange dekodere hvis signalene var gode nok og det var kun de interaktive tjenesten man fikk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes alternativer da (for de fleste), om man ikke er fornøyd. RiksTv sine bokser har iallfall HDMI ut, regner med man får satelittunere også med HDMI.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å bli mange slike tråder nå..
    DVB=Digital Video Broadcasting. Når vi snakker om digital-TV, snakker vi altså om digital kringkasting. Det spiller ingen rolle om den siste halvmeteren er analog. Dette sier seg i grunnen selv da vi fikk digital-TV over satellitt for ca 10 år siden. Da var det ikke mange TV-apparater som var utstyrt med digitale innganger og standarden måtte naturligvis inneholde mulighet for analog tilkobling. Nå, derimot, har snart de fleste av oss apparater med digitale innganger. Og derfor begynner også DVB mottakerene å komme med digitale billedutganger og vi får digitalt "all the way"..
    Men likefullt, digital-TV dreier seg altså om digital kringkasting :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som et noe sutrette inlegg. Først klager du på at dekoderen din ikke har digital utgang. Og så klager du på at det leveres digital utgang så du må oppgradere. Er det overhode mulig for en bedrift og levere det du ønsker?

Som det nevnes over her så er det snakk om digital kringkastning. Og jeg vil utvilsomt si det gir bedre bildekvalitet en den analoge. Du kan foreksempel sammenligne med en tradisjonell DVD-spiller.. av den eldre utgaven som benytter scart kabel og rgb signaler. Jeg vil klart si en slik dvd-spiller gir bedre bilde og lyd en noen analog kringkastning det er sansynlig at du kan motta. Og denne sender også analoge bilder til tven din. (om noe annet er tilfellet foreslår jeg du sender kake og blomster til CD som takk for et meget velholdt kabelanlegg)

Så vidt jeg vet er faktisk videokomprimeringen stort sett den samme på dvd-platen og de digitale signalene du refererer til (selv om den kan være noe hardere).

Det er jo faktisk slik at en gamel crt skjærm i bunn og grunn er analog. Bildet vil da uansett hva du gjør tegnes opp med bruk av analog teknologi.

Når det er sakt så vil man kunne få bedre bilde på moderne flatskjærmer ved bruk av digital tilkobling(spesielt på billige modeller). Mye på grunn av at man da kan få høyere oppløsning levert av dekoderen, og tv-en din slipper skalere.

uppdate:
    Forøvrig kan jeg nevna at man ved digitale sendinger får høyere oppløsning på widescreen sendinger. Siden det ikke er nødvendig og kaste bort pixler på letterbox. Faktisk tror jeg du får det som heter Enhanced-definition

Jeg tror egentlig at om du ikke ser noen forskjell -Så er du blandt dem som benytter en eldre tv(den er ikke 4:3 også vell ? . Og at du er blandt dem som faktisk nettop av denen grunnen ikke har bruk for hdmi-utgang.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    enig at kort avgiften er noe jevla sprøyt. koster vel 10 øre å lage 1 kort. Rart at de får lov å skjule kostnadene ved å lage en "kort avgift" som er så høy. Her skulle forbrukerråde vært inne og rævkjørt dem.
    Den største utgiften er ikke selve kortet men krypteringsteknologien som ligger på dem. Denne må stadig utvikles slik at de holder seg "foran" piratene. Hvem må betale gildet? Du og jeg Albert.

/S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •