Problemer med RiksTV og Grundig tuner.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med RiksTV og Grundig tuner.

Har etter 3 dager med riksTv snart fått nok.

Oppsettet mitt er Bordantenne->grundig tuner->Hdmi til Tv.

Jeg får følgende feil, de kan komme helt uregelmessig, gjerne etter hverandre, men også aleine.

1-) Lyden hakker, og er på etterslep.

2-) Lyd og bilde hakker, bildet fryser i 2sekunder og så blir skjermen svart. For så å returnere til bilde, men nå med den lille info linjen nederst (viser kanal og program, samt klokke)

3-) Info linjen kommer på uten at jeg har trykket på "info" knappen..

Generelt er bildet veldig "pixllete" med store 1-3cm firkanter rundt skygger og kontraster. Virker også kornete. Omtrent som om du ser et bilde tatt i dårlig lys med mobilkamera, på en pc skjerm.

Har fortsatt viasat pakken koblet opp, og når jeg switcher fort frem og tilbake mellom tv3@rikstv og tv3@viasat så er det nesten latterlig hvor dårlig det er på rikstv.

Så til hva dette kan skyldes, har jeg får dårlig antenne/mottaker forhold?
    Eller er det tuneren min som er dårlig?
    Bor på en liten topp i Ullensaker, fri sikt Nittedal/Skedsmo, så jeg burde kunne få inn uten store prob fra Tryvann?

Tuner sier at signalkvalitet er på ca 75-80%

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Har etter 3 dager med riksTv snart fått nok.

Oppsettet mitt er Bordantenne->grundig tuner->Hdmi til Tv.

Jeg får følgende feil, de kan komme helt uregelmessig, gjerne etter hverandre, men også aleine.

1-) Lyden hakker, og er på etterslep.

2-) Lyd og bilde hakker, bildet fryser i 2sekunder og så blir skjermen svart. For så å returnere til bilde, men nå med den lille info linjen nederst (viser kanal og program, samt klokke)

3-) Info linjen kommer på uten at jeg har trykket på "info" knappen..

Generelt er bildet veldig "pixllete" med store 1-3cm firkanter rundt skygger og kontraster. Virker også kornete. Omtrent som om du ser et bilde tatt i dårlig lys med mobilkamera, på en pc skjerm.

Har fortsatt viasat pakken koblet opp, og når jeg switcher fort frem og tilbake mellom tv3@rikstv og tv3@viasat så er det nesten latterlig hvor dårlig det er på rikstv.

Så til hva dette kan skyldes, har jeg får dårlig antenne/mottaker forhold?
    Eller er det tuneren min som er dårlig?
    Bor på en liten topp i Ullensaker, fri sikt Nittedal/Skedsmo, så jeg burde kunne få inn uten store prob fra Tryvann?
    Det skyldes ganske sikkert for dårlig antennesignal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere som har kommentarer?

Har kastet ut bordantennen da den sikkert ikke var bra nok, selv om det er en aktiv antenne med "20db" (iflg embalasjen) forsterkning.

Har kjøpt en større tak antenne, som også er aktiv, dvs en det sitter en liten forsterker mellom antene og tuner. Kvaliteten går nå opp til 100%, mens styrke er 30% Dette er med antenne liggende på bakken i helt feil retning. Skal se hvordan det blir i morgen når jeg får satt den på taket.

Foresten, hvordan kan jeg finne retningen jeg skal peke antennen mot? Vet at jeg skal sette den mot tryvann, det er min nærmeste sender eller? (bor på gardermoen)

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det første du bør gjøre er å oppgradere software via menyen i dekoderen. De første dekoderne er levert med en feil som gjør at den stiller seg inn mot den første senderen den finner (Kongsvinger?) Og ikke nødvendigvis den sterkeste (Tryvann). Etter at du har oppgradert softwaren kan du forsøke å søke inn kanalene på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirvb
    Noe av det første du bør gjøre er å oppgradere software via menyen i dekoderen. De første dekoderne er levert med en feil som gjør at den stiller seg inn mot den første senderen den finner (Kongsvinger?) Og ikke nødvendigvis den sterkeste (Tryvann). Etter at du har oppgradert softwaren kan du forsøke å søke inn kanalene på nytt.
    Den tok automatisk å oppdaterte seg første gang jeg slo deb på.. stod å lastet ned i ca 10 min..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten, hvordan kan jeg finne retningen jeg skal peke antennen mot? Vet at jeg skal sette den mot tryvann, det er min nærmeste sender eller? (bor på gardermoen)
    Siden du bor på en topp ved Gardermoen, tipper jeg at du har fri sikt til Mistberget. Der sendes det også bakkenett-sendinger(kanal 52, 58 og 61), jeg vil tro dette er sterkeste sender for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    Siden du bor på en topp ved Gardermoen, tipper jeg at du har fri sikt til Mistberget. Der sendes det også bakkenett-sendinger(kanal 52, 58 og 61), jeg vil tro dette er sterkeste sender for deg.

Ja ser mistberget, men hvordan tar jeg inn derifra? Ser bare Oslo og Hedmark på listen.

Har fått montert antenna på taket i dag. problemene har forsvunnet såvidt jeg kan se, men hvordan fungerer signalmeteret på denne tuneren?

Jeg har 99% kvalitet, men kun 33% styrkem hva vil det si? Når jeg blar til de andre kanalene har jeg bare styrke ikke kvalitet i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser mistberget, men hvordan tar jeg inn derifra? Ser bare Oslo og Hedmark på listen.

Har fått montert antenna på taket i dag. problemene har forsvunnet såvidt jeg kan se, men hvordan fungerer signalmeteret på denne tuneren?

Jeg har 99% kvalitet, men kun 33% styrkem hva vil det si? Når jeg blar til de andre kanalene har jeg bare styrke ikke kvalitet i det hele tatt.
    Etter det jeg har skjønt, har denne innstillingen ingenting med valg av sender du tar inn fra. Grunnen til dette valget finnes er at det er folk i Akershus som får signalene fra en sender i Hedmark og omvendt, for at de skal få riktig NRK-distriktssending og lokal-TV, må mottakeren vite hvor den befinner seg.

Senderne i Akershus og Oslo sender på samme kanaler, og forsterker hverandre, derfor trenger du ikke stille om hvis du allerede har søkt opp kanalene fra Tryvann.

Signalstyrke har med forholdet mellom signal og støy. Signalkvalitet har med hvor stor del av informasjonen mottakeren din klarer å gjenskape fra signalet den mottar. Man kan, som du, ha en lav signalstyrke uten at det går ut over kvaliteten på bildet, og det er en av fordelene med digital-TV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •