signalproblemer (bakkenett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

signalproblemer (bakkenett)

Jeg har da fått meg digitalt bakkenett, men sliter med signalene.
    Jeg får inn TVN, FEM, Canal sport og et par andre, men kanalpakkene til NRK og TV2 får jeg ikke inn.. hvis jeg i det heletatt skulle få de på kanallista så hakker det voldsomt, eller jeg får bare beskjed om at det ikke er lyd eller bilde.
    det jeg ikke skjønner her er hvorfor får jeg noen kanaler med perfekt bilde? men andre ikke fungerer i det heletatt.. skulle jeg ikke få inn alle eller ingen kanaler?
    jeg har forstått det sånn at kanalene blir sendt via 3 kanalnr, der jeg bor er det 38,46,54. den kanalen jeg får inn er 38, mens de andre får jeg ikke inn..
    er ny antenne svaret? har bestilt Triax Digital UHF forsterker MFA651 men har ikke peiling på om det vil hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny og bedre antenne vil muligens hjelpe.

Har du en sagem mottaker, så krever den bedre signaler enn Grundig mottakeren.

Plassering av antennen kan være en feil. Antennekabelen en annen.
    Se på signalmåleren for å få best plassering og retning på antennen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ein
    Ny og bedre antenne vil muligens hjelpe.

Har du en sagem mottaker, så krever den bedre signaler enn Grundig mottakeren.

Plassering av antennen kan være en feil. Antennekabelen en annen.
    Se på signalmåleren for å få best plassering og retning på antennen.
    Har prøvd å justere etter beste evne, men klarer ikke å få det bedre.
    antennen er ikke av det nyeste slaget, er ca 20+ år gammel, men er over 2m lang så den skulle være sterk nok? eller kansje bare rett og slett for gammel :?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaande
    antennen er ikke av det nyeste slaget, er ca 20+ år gammel, men er over 2m lang så den skulle være sterk nok? eller kansje bare rett og slett for gammel :?
    Men hvis du får inn gode analoge TV2 signaler med denne antennen, så skal den være god nok.

Hvilken digitaldekoder har du?
    Har du mulighet til å prøve en annen for å se om det er noe feil med dekoderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du får inn gode analoge TV2 signaler med denne antennen, så skal den være god nok.

Hvilken digitaldekoder har du?
    Har du mulighet til å prøve en annen for å se om det er noe feil med dekoderen?
    Jeg har Grundig sin. Naboen har også grundig, sliter med samme problemer der også..
    bor i Mørkegrønt område så ifølge rikstv skulle det holde med innendørsantenne?
    Jeg får TV2 analogt, men det er litt dårlig kvalitet.
    Hvor viktig er det at antennen er justert 100% nøyaktig?
    bor i en dal, kan et problem være at signalene speiles så det blir problem med mottak?
    og må man ha fri sikt til sender?
    Ser at mange anbefaler Televes DAT 75.
    hvor kan denne kjøpes?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange anbefaler Televes DAT 75.
    hvor kan denne kjøpes?
    Dat 75 antenna finnes på TVECO Nettbutikk!
    Men kan også sikkert bestilles inn på din lokale tvforhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

2 m. lang?! Det er mest sannsynligvis negativt.
    De store antennene vi brukte før baserer seg stort sett på VHF båndet, mens digitalt "bakkenett" sendes på UHF båndet.
    Du må få deg en antenne (kansje med innebygd forsterker?) som baserer seg på UHF båndet, gjerne innendørs, og mest sannsynligvis vil din Tv-hverdag forandre seg totalt. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen_sin
    De store antennene vi brukte før baserer seg stort sett på VHF båndet, mens digitalt "bakkenett" sendes på UHF båndet.
    Du må få deg en antenne (kansje med innebygd forsterker?) som baserer seg på UHF båndet, gjerne innendørs, og mest sannsynligvis vil din Tv-hverdag forandre seg totalt. Lykke til
    Det er en uhf antenne, har prøvd med en mindre 5 år gammel en også (naboens), men med samme resultat.
    skal opp på taket senere i dag for å finjustere litt, har bestilt signalforsterker som kommer en gang til uka, hvis ikke noe av dette hjelper så blir siste forsøk ny antenne.. kommer tilbake med resultat av forsøkene i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen_sin
    Det er ikke negativt at antennen er lang, jo fler direktorer jo bedre signal. Derimot bruker VHF-antenner å være bredere enn UHF-antenner fordi VHF = lavere frekvenser og dermed blir bølgelengden lengre, noe som igjen medfører bredere antenner.

En ting som bør nevnes til trådstarter er at mange antennener tar for seg ett frekvensområde, f.eks kanalene fra 21-40- Disse antennene er knallgode i det spekteret men nærmest totalt ubrukelig på kanaler over dette.

Jeg opplevde dette problemet for en del år tilbake da Svensk TV4 begynte å sende på kanal 49 fra Bäckefors. Jeg hadde da en antenne som var meget god (trodde jeg) da den dro inn de andre svenske som sendte på lavere kanaler helt fint. På kanal 49 fikk jeg derimot ikke inn en dritt. Ved å bytte til en annen antenne som tok for seg hele spekteret og hadde 17db forsterkning på kanal 49 ble bildet på TV4 helt bruktbart med bare en liten aning snø.

Jeg kan godt tenke meg noe sånt kan være tilfelle hos trådstarter i og med at han får inn laveste kanal, men ikke de høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt forvirret her nå?? ifølge rikdtv så skal vangsmjøsa1 sende kanalene 38, 46, 54 men den kanalen jeg får signaler på er 36?
    men det finnes ingen flere master jeg har mulighet tl å få inn?
    og siden jeg kun får inn 36 og ikke de andre er det vel som det blir sagt over, at min antenne ikke får inn alt over kanal 40?
    forresten.. er tveco de billigste/raskeste i Norge?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og siden jeg kun får inn 36 og ikke de andre er det vel som det blir sagt over, at min antenne ikke får inn alt over kanal 40?
    Som sagt kan det være en mulighet. Det kan også være at du tar inn kanal 36 fra en annen sterkere sender. Har du vært å sjekket kanaloversikten på Norkring - Norkring ?

Jeg ville uansett kontaktet en seriøs antenneinstallatør og forhørt meg.

Når det gjelder Tveco aner jeg ingenting annet enn at de var hyggelige å snakke med en gang jeg ringte.
    Så det var en annen her på forumet som hadde kjøpt Televes antenne derfra. Hør med ham.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt forvirret her nå?? ifølge rikdtv så skal vangsmjøsa1 sende kanalene 38, 46, 54 men den kanalen jeg får signaler på er 36?
    men det finnes ingen flere master jeg har mulighet tl å få inn?
    Hei!
    Har du lagt inn programvare oppdateringen som har kommet til Grundig boksen? Det var en bug i denne boksen som gjorde at den la inn kanaler fra den laveste frekvensen den fant nok signal på, uansett sender, dette skal være rettet i den nye oppdateringen.
    Det er også mulig å legge inn kanal pakkene 38-46-54 manuelt, men prøv å kjør oppdateringen, hvis du ikke har gjort det,og deretter et nytt kanalsøk.
    Hva har du forresten av signal kvalitet på de tre signal pakkene fra Vangsmjøsa?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    Hei!
    Har du lagt inn programvare oppdateringen som har kommet til Grundig boksen? Det var en bug i denne boksen som gjorde at den la inn kanaler fra den laveste frekvensen den fant nok signal på, uansett sender, dette skal være rettet i den nye oppdateringen.
    Det er også mulig å legge inn kanal pakkene 38-46-54 manuelt, men prøv å kjør oppdateringen, hvis du ikke har gjort det,og deretter et nytt kanalsøk.
    Hva har du forresten av signal kvalitet på de tre signal pakkene fra Vangsmjøsa?
    Fikk boksen forrige dagen, regner med at den er oppdatert da den ikke finner noen oppdateringer.
    Har prøvd å søke manuelt, men den eneste kanalen jeg får noe kvalitet på i det heletatt er 36.. med ca 42 i styrke.
    46 og 54 får jeg noen ganger inn på kanallista, men får enormt sjelden bilde.

PS: Takker for mye bra hjelp! endelig et bra forum

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tips engang fra en som jobbet i Post og Teletilsynet med antenneforstyrrelser om at høyden på antennen også hadde noe å si (i allefall på de analoge tv signalene). Har du også prøvd å justere antennen din i høyden? Prøv i intervaller på 10-20 cm i høyden for å se om det gir noe utslag.

Har lagt til en tegning som illustrerer hvordan høyden på antennen virker inn på frekvenser. Så en frekvens kan være sterk, men de andre er svakere. Må til finjustering på høyden for at alle skal være optimale samtidig. En kan jo prøve å justere frekvens for frekvens for å finne optimale antennehøyde for den enkelte og se hvor en får best inn for alle 3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tips engang fra en som jobbet i Post og Teletilsynet med antenneforstyrrelser om at høyden på antennen også hadde noe å si (i allefall på de analoge tv signalene). Har du også prøvd å justere antennen din i høyden? Prøv i intervaller på 10-20 cm i høyden for å se om det gir noe utslag.
    Det skal prøves når jeg kommer hjem på onsdag! er på jobb :-(
    hvor lang antennekabel er maks på digitale signaler? (med forsterker) og blir det dårligere hvis jeg kobler 2 kabler på antennen?
    ca 100m unna huset er det fri sikt til sender.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk boksen forrige dagen, regner med at den er oppdatert da den ikke finner noen oppdateringer.
    Har prøvd å søke manuelt, men den eneste kanalen jeg får noe kvalitet på i det heletatt er 36.. med ca 42 i styrke.
    46 og 54 får jeg noen ganger inn på kanallista, men får enormt sjelden bilde.

PS: Takker for mye bra hjelp! endelig et bra forum

hmm?
    dette står det på TV2
    Vangmjøsa 1 kanal:23/ frekvens:487,25 MHz 248 watt

Blir ikke helt klok på dette her.. hehe :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor lang antennekabel er maks på digitale signaler? (med forsterker) og blir det dårligere hvis jeg kobler 2 kabler på antennen?
    Kabeltvselskapene sender jo flere km. Så hvis signalene er gode og forsterker ved antennen, så skulle ikke 100 meter være noe problem med veldig god antennekabel. Rådfør deg med noen som jobber med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nærmest ha så lang kabel du vil om signalet forsterkes tilstrekkelig. På et så langt strekk vil det også lønne seg å bruke en tykkere kabel som gir mindre tap.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm?
    dette står det på TV2

Blir ikke helt klok på dette her.. hehe :lol:
    Det er den analoge TV2.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm?
    dette står det på TV2
    Dette er de analoge TV2 signalene. Får du inn gode signaler på den analoge TV2 sendingen der du bor da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •