signalproblemer (bakkenett) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ein
    Dette er de analoge TV2 signalene. Får du inn gode signaler på den analoge TV2 sendingen der du bor da?
    det er helt greie signaler på de analoge sendingene.
    Har en ganske tykk kabel liggende (11 kr meteren), skal prøve å sette antennen med fri sikt når jeg får forsterkeren i posten, funker ikke det så blir det ny antenne..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en samtale med rikstv viser det seg at støy er et stort problem hos meg.
    db skal ligge over 25 og jeg ligger og hopper fra 18-23.
    tipset derfra var å justere antennen vekk fra sender for å se om det hjelper.

jeg får litt å drive med i morgen ser det ut til :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaande
    Etter en samtale med rikstv viser det seg at støy er et stort problem hos meg.
    db skal ligge over 25 og jeg ligger og hopper fra 18-23.
    tipset derfra var å justere antennen vekk fra sender for å se om det hjelper.

jeg får litt å drive med i morgen ser det ut til :-D
    Fikk i dag koblet opp forsterkeren og justert litt, får nå inn tv2 kanalene også, men det hakker litt.. NRK sliter jeg fortsatt med.. ringte rikstv for å få litt hjelp og svaret derfra var at det var ikke noe de kunne hjelpe meg med, fikk jeg det ikke inn så fikk jeg det ikke inn..
    Regner da med at det er bare å gi opp..:sad:
    får trøste meg med at jeg har tv2 og nrk i 1 år til før det blir mørkt på tv,n

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag koblet opp forsterkeren og justert litt, får nå inn tv2 kanalene også, men det hakker litt.. NRK sliter jeg fortsatt med.. ringte rikstv for å få litt hjelp og svaret derfra var at det var ikke noe de kunne hjelpe meg med, fikk jeg det ikke inn så fikk jeg det ikke inn..
    Jeg går litt surr her, var det du som hadde planer om å kjøpe ny antenne? Hvis ja, har du gjort det?

Det er pissepreik av kundeservice om de sier det ikke er mer å gjøre. Du vil få inn helt perfekt om du bare gjør nok tilltak. Problemer er bare at det kan koste så vannvittig mye at det vil bli billigere å kjøpe parabol. Jeg nekter å tro at du ikke får inn perfekt bilde om du hever antennen din så høyt at du har fri sikt til senderen.

Har du foresten sjekket at det ikke er noe feil med selve boksen din? Det kan være noe så enkelt. Prøv med en annen boks og se om den er likedan.
    Jeg ville også sjekket alle kabler, koblinger etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dette svar fra Riks-TV på mine problemer:
    "Det kan virke som om det er noen forstyrrelser i nettet, vet du om det er noe/noen som bruker frekvensbåndet i nærheten av deg? Hvis ikke kan det være noe feil"

Forstyrrelser i nettet? Står noen svære master i nabolaget, men vet ikke om de sender ut noe. Hva gjøres med det?

Mitt problem er at signalet faller i et par sekunder til 0% og så opp igjen. Gjelder kun kanal 33.
    televes 75 antenna hjalp ikke på mitt problem iallefall. Men er sikkert en konge antenne.
    Det ser ut som mitt problem er forstyrrelser, og da trengs det annen medisin.
    I pent vær er forstyrrelsene værst. I gråvær funker alt OK.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerognal
    Fikk dette svar fra Riks-TV på mine problemer:
    "Det kan virke som om det er noen forstyrrelser i nettet, vet du om det er noe/noen som bruker frekvensbåndet i nærheten av deg? Hvis ikke kan det være noe feil"

Forstyrrelser i nettet? Står noen svære master i nabolaget, men vet ikke om de sender ut noe. Hva gjøres med det?

Mitt problem er at signalet faller i et par sekunder til 0% og så opp igjen. Gjelder kun kanal 33.
    televes 75 antenna hjalp ikke på mitt problem iallefall. Men er sikkert en konge antenne.
    Det ser ut som mitt problem er forstyrrelser, og da trengs det annen medisin.
    I pent vær er forstyrrelsene værst. I gråvær funker alt OK.
    Nå har vel du prøvd en del frem og tilbake uten at det har hjelpt. Jeg ville vurdert å fått en antennemontør til å sjekke signalet ditt. De har måleinstrumenter til slik + at de gjerne har peil og sikkert kan gi deg råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Nå har vel du prøvd en del frem og tilbake uten at det har hjelpt. Jeg ville vurdert å fått en antennemontør til å sjekke signalet ditt. De har måleinstrumenter til slik + at de gjerne har peil og sikkert kan gi deg råd.
    Jeg tenkte å prøve en ny antenne først..

Det viser seg at de signalene jeg får inn er fra årdal.. ca 4mil herfra og med fjell i bøtter og spann i mellom.. signalene reflekteres vistnok enormt bra i fjellheimen?

så siste tips er: snu retningen på antennen mot årdal.. i mitt tilfelle ca 180 grader..

deretter blir det ny antenne, og til slutt montør..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du i grønn sone på dekningskartet, så har vel rikstv et viss ansvar å hjelpe. Bor du i i satelittskyggen, så må de hjelpe, ellers må de bygge en satelittskyggenett der da.

Du skrev tidligere at det var støy på signalet ditt. Kontakt noen i post og teletilsynet. Jeg fikk hjelp og råd for noen år siden ang mottak av tv 2 (som da var dårlig hos meg). En kar derfra kom hjem til meg og ga råd ang. antenneutstyr. Kjempeservice der.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det viser seg at de signalene jeg får inn er fra årdal.. ca 4mil herfra og med fjell i bøtter og spann i mellom.. signalene reflekteres vistnok enormt bra i fjellheimen?

så siste tips er: snu retningen på antennen mot årdal.. i mitt tilfelle ca 180 grader..

Da gutta fra NTV hadde stand her på Lillehammer, så hadde de med seg en handholdt digital signalmåler. Denne prøvde vi utendørs. En kjekk liten sak. Se om du kan få låne en slik en. Ta kontakt men NTV (og ikke de på helpdesken til RiksTv). Virket som om de hadde mer peiling om dette problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du i grønn sone på dekningskartet, så har vel rikstv et viss ansvar å hjelpe. Bor du i i satelittskyggen, så må de hjelpe, ellers må de bygge en satelittskyggenett der da.

Du skrev tidligere at det var støy på signalet ditt. Kontakt noen i post og teletilsynet. Jeg fikk hjelp og råd for noen år siden ang mottak av tv 2 (som da var dårlig hos meg). En kar derfra kom hjem til meg og ga råd ang. antenneutstyr. Kjempeservice der.
    Jeg bor i grønn sone, og i satelittskyggen..
    Takker for gode råd! skal ta noen telefoner på mandag..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Før du snur antenna mot Årdal kunne det være interessant å vite hva du har av signal fra Vangsmjøsa senderen. Hvis du går inn på signalmeter og blar deg frem til der det står K54, hva har du av kvalitet og styrke på denne signalpakka? Her er det viktig at kvaliteten er så nær opp til 100% som mulig.
    Ut fra det du har opplyst er det ingen tvil om at det er Vangsmjøsa som er den beste senderen for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    Før du snur antenna mot Årdal kunne det være interessant å vite hva du har av signal fra Vangsmjøsa senderen. Hvis du går inn på signalmeter og blar deg frem til der det står K54, hva har du av kvalitet og styrke på denne signalpakka? Her er det viktig at kvaliteten er så nær opp til 100% som mulig.
    Ut fra det du har opplyst er det ingen tvil om at det er Vangsmjøsa som er den beste senderen for deg.
    Det er helt klart den beste senderen, men får alikevel ikke bra signaler derfra.
    avstand i luftlinje er ca 13-14 km men har ikke fri sikt. det er en liten knaus med noen trær på i veien.

Kanal 54: Kvalitet 0 - Styrke 36, For det meste grei lyd og bilde hakker en gang i blandt (TV2 ++)

Kanal 46: Kvalitet 0 - Styrke 37, Ikke bilde / Lyd men dukker opp i kanallisten ved søk (NRK++)

Kanal 38: Kvalitet 0 - Styrke 0

Sender i årdal avstand luftlinje ca 35km, men det er en haug av fjell i veien.
    Kanal 36: Kvalitet 0-100 - Styrke 43, Bra bilde og Lyd, ingen hakking (TVN, FEM++)

Dette er egentlig litt merkelig for jeg har mesteparten av tiden 0 på kvalitet, selv på de kanalene jeg sitter å ser på?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart den beste senderen, men får alikevel ikke bra signaler derfra.
    avstand i luftlinje er ca 13-14 km men har ikke fri sikt. det er en liten knaus med noen trær på i veien.

Kanal 54: Kvalitet 0 - Styrke 36, For det meste grei lyd og bilde hakker en gang i blandt (TV2 ++)

Kanal 46: Kvalitet 0 - Styrke 37, Ikke bilde / Lyd men dukker opp i kanallisten ved søk (NRK++)

Kanal 36: Kvalitet 0-100 - Styrke 43, Bra bilde og Lyd, ingen hakking (TVN, FEM++)

Dette er egentlig litt merkelig for jeg har mesteparten av tiden 0 på kvalitet, selv på de kanalene jeg sitter å ser på?
    NTV gutta fortalte meg at grensen var 30% styrke for mottak av digitaltv. SÅ styrken skulle tilsi at du skulle få inn signaler. Men det at du får 0% i kvalitet, tilsier vel at det er mye støy som forringer kvaliteten. Her kan det være noe å ta fatt i ang. f.eks støy på signalet. Men at det på kanal 38 er 0% styrke skulle tilsi at antenna er for dårlig på de lavere frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTV gutta fortalte meg at grensen var 30% styrke for mottak av digitaltv. SÅ styrken skulle tilsi at du skulle få inn signaler. Men det at du får 0% i kvalitet, tilsier vel at det er mye støy som forringer kvaliteten. Her kan det være noe å ta fatt i ang. f.eks støy på signalet. Men at det på kanal 38 er 0% styrke skulle tilsi at antenna er for dårlig på de lavere frekvensene.
    Det kan godt hende at antennen er dårlig, den er ganske gammel.
    men den kanalen jeg får inn er jo 36.. og de signalene kommer bakfra?

hvis jeg snur antenna 180 grader så kansje det virker :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at antennen er dårlig, den er ganske gammel.
    men den kanalen jeg får inn er jo 36.. og de signalene kommer bakfra?

hvis jeg snur antenna 180 grader så kansje det virker :lol:
    Er du sikker på at signalene kommer bakfra? Det du skriver at det er flere fjell i veien til Årdal senderen kan jo også tyde på at antenna peker på der hvor refleksjonene av signalet kommer fra?

Håper å høre fra deg når du får snakka med noen eksperter til uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at signalene kommer bakfra? Det du skriver at det er flere fjell i veien til Årdal senderen kan jo også tyde på at antenna peker på der hvor refleksjonene av signalet kommer fra?

Håper å høre fra deg når du får snakka med noen eksperter til uka.
    Jeg vet egentlig ingenting, men håper jeg blir litt klokere til uka
    Signalene kan jo komme fra hvor som helst, er vel egentlig en umulig oppgave å finne ut av uten riktig utstyr. (men det kommer, håper jeg)
    i morgen skal jeg få med meg noen ut for å justere noe enormt på antenna (igjen), samt gå over kabler og diverse.

Hva gjør man ikke for å få sett litt på TV

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det jeg synes er veldig merkelig er at du har 0 på signalstyrke på kanal 38 mens du har 36-37 i styrke på de to andre fra samme sender.

Jeg ville uansett fått noen med skikkelig peil, måleintrumenter etc. til å sett på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Det jeg synes er veldig merkelig er at du har 0 på signalstyrke på kanal 38 mens du har 36-37 i styrke på de to andre fra samme sender.

Jeg ville uansett fått noen med skikkelig peil, måleintrumenter etc. til å sett på det.
    Eller kjøp en slik signalmåler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at RiksTv har gjort noe med signalene på kanal 33 fra Ulriken etter siste klage. Nå er signalet helt stabilt og uten forstyrrelser...

Og det med den lille antennen jeg hadde i starten...:?

PUUHHH!!!!!!!!!

Selger en PENT:-D brukt Televes DAT75 antenne for 1200,-. Kostet 1600 inkl. transport. Brukt 2 uker.....
    Må hentes.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •