Utrolig dårlig bilde på kabel-TV (analog)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utrolig dårlig bilde på kabel-TV (analog)

Hei! Har utrolig dårlig bilde på kabel-TV i kjellerleiligheten min (flyttet på lørdag).

Det virker som en skurrende forstyrrelse og forstyrrelsen er den samme på stort sett alle kanaler. Det er litt "snø" i bildet men ikke så mye.
    Den er grusomt ille på noen kanaler (TV2 (da blir kjerringa gæærn, der går jo hotel cæsar :-o )), mens på andre er den nesten ikke merkbar (Discovery channel har greit bilde i forhold til de andre kanalene b.l.a. ). Det virker som om det kan være krysstale e.l. fra en annen tv-kanal/radio/etc..

Spm er om at dette kommer p.g.a. at kabelselskapet graver i hagen min? De driver og "oppdaterer" kabelnettet slik at det støtter digitalkabel og internett over kabel-TV. I tillegg legger de også fiberlinje i samme slengen, men det er vel irrelevant da det er lyssignaler som vel ikke skulle skape mye forstyrrelser?

Han jeg leier hos har sagt at tidligere leieboere ikke har klaget noe på dårlig kabel-bilde.. og han har ikke TV selv akkurat nå så han får ikke kontrollert.

Har noen mulige feilkilder: Har nå antennekabel fra Biltema, den blir byttet ut på prøve nå etterpå. Har nymotens plasma-TV, det kan jo være at analogtuneren i denne ikke er helt 100%, skal prøve med en VCR (som jeg har hatt bra bilde på før, via Kabel->VCR->TV via SCART) . Har åpnet opp vegguttaket, men der så alt bra ut, har avmantlet på nytt da og hatt på kontaktrens. De ubruke kontaktene (radio og data) er avsluttet med en 75ohms motstand, det skulle vel være riktig?

Til slutt lurer jeg på om det kan være jordstøy fra en jordfeil eller en jordsløyfe... skal ta med jordfeilsøker og megger fra jobb i morra så får jeg se. Lurer litt på dette da det durer litt fra subwooferen min når den ikke er i bruk, og det durer litt fra høyttalerne mine når de går på "tomgang" (pittelitt mer enn normalt). Duringen stopper når jeg fjerner sub-kabel i receiverenden og bytte av sub-kabel hjalp ikke så jeg antar at det ikke er noe problem som har med innstrålt støy i kabelen å gjøre, men heller støy fra receiveren (som kan komme fra litt dårlig jording?)

Og, hvis ingenting av dette over hjelper, hva kan da være galt? Kan det hjelpe med en antenneforsterker eller et støyfilter elns? Hva om jeg setter et høypassfilter på antenneledningen (vil dette kanskje ødelegge 75ohms-regelen på sløyfeimpedans)?

Mvh Jo

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene dine ligner på de jeg har. Jeg har hatt en fra canal digital hjemme for å måle signalet.han fant fort ut at signalet var for svakt, og fant ettervært ut at det hadde gått hull på kabelen inn i huset så den var full av vann... Nå har jo jeg
    luftstrekk inn i huset, men kan jo være noe av samme feilen.

Hvis de oppgraderer/bytter kabelen din kan det hende det ordner seg. Da er du iallefal heldigere enn med, jeg må betale kabelen selv

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hillmar
    Problemene dine ligner på de jeg har. Jeg har hatt en fra canal digital hjemme for å måle signalet.han fant fort ut at signalet var for svakt, og fant ettervært ut at det hadde gått hull på kabelen inn i huset så den var full av vann... Nå har jo jeg
    luftstrekk inn i huset, men kan jo være noe av samme feilen.

Hvis de oppgraderer/bytter kabelen din kan det hende det ordner seg. Da er du iallefal heldigere enn med, jeg må betale kabelen selv
    Hva? Trodde vedlikehold av kabelen var inkludert i månedsavgiften

Skal sjekke om det er like dårlig bilde oppe hos huseieren..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å neida, plutselig hadde canal anal bestemt at kabelen var min!!! møkkafirma.
    Man lykketil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hillmar
    Å neida, plutselig hadde canal anal bestemt at kabelen var min!!! møkkafirma.
    Man lykketil.
    Akkurat det der er det samme hos alle kabelselskap. Kabelen som går på din eiendom.. er din eiendom. Akkurat som at du er eier av kablene inne i huset ditt. Hvis du tenker litt på det, er det vel tross alt bedre at du er eier av kabelen på din egen eiendom? Jeg er i hvertfall glad for det selv.

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde litt av det samme problemet selv, dog ikke like merkbart som hos deg. Noen kanaler var forholdsvis fine, andre hadde masse snø i bildet.

Løsningen for min del var å kjøpe en tykkere antennekabel. Den jeg brukte var en pinglekabel fra Clas Ohlson. Kjøpte en 75 Ohm kabel av den tykkere typen, satellitt-kabel - som brukes mellom parabol og tuner, og satte på antenneplugger selv. Resultatet ble et perfekt bilde.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt synderen nå Det var den **** biltema-kabelen ja. Bytta kabel og bildet ble dramatisk mye bedre. Fritt for forstyrrelser og minimalt med "snø".

Men, dette er jo fortsatt en billig-kabel, jeg skal kjøpe meg en bra en, som ihvertfall er trippelskjermet og som har kobberleder hele veien (istedenfor kobberkledd stål).. da bør det bli greit? Noen som vet hvor slikt er å få?

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre. Når jeg bodde i Oslo så jeg at Elfa hadde et temmelig habilt utvalg av coax-kabler i butikken sin der, så det er et sted å starte. Ut over det har jeg ingen aning hvor du skal lete. Tviler på at du finner noe stort bedre enn parabol-kabel i diverse elektro-forretninger, og hvorvidt de antennekablene du får i hifi-butikker er verdt pengene vet jeg heller ikke.

Men du får si ifra om du finner noe knall til en overkommelig pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    Godt å høre. Når jeg bodde i Oslo så jeg at Elfa hadde et temmelig habilt utvalg av coax-kabler i butikken sin der, så det er et sted å starte. Ut over det har jeg ingen aning hvor du skal lete. Tviler på at du finner noe stort bedre enn parabol-kabel i diverse elektro-forretninger, og hvorvidt de antennekablene du får i hifi-butikker er verdt pengene vet jeg heller ikke.

Men du får si ifra om du finner noe knall til en overkommelig pris.

Hey kompis.

Du trenger ikke gjøre noe annet enn å gå til en elektronikkforhandler og be om en trippelskjermet antennekabel (unngå clas olson og biltema). Går du direkte til forhandleren, gir de deg det du trenger. Ikke sløs pengene dine bort på en monster cable coax, det er overkill, du trenger det ikke. Men bytt coax, fjern t-/u-splitt, og reboot dekoder (strømbryter). Hjelper det ikke må nok antenneuttak el likn byttes (seff en viss mulighet for feil i forsterker i gata også.. men..). Vær så fingerferdig som mulig. Lykke til!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •