Hvilken antenne til riks tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken antenne til riks tv?

Har prøvd flere billige antenner for mottak av riks tv,men synes ingen er tilstrekkelig bra nok.
    Har sett på Televes DAT 75,og lurer på om det må være en av de beste å få tak i?
    Har Sagem boksen,og har lest at den kan være mer følsom på signaler enn grundig boksen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogero
    Har Sagem boksen,og har lest at den kan være mer følsom på signaler enn grundig boksen?
    Det kan stemme med mine erfaringer. Der Grundig boksen vise 100% signalkvalitet og 65% signalstyrke, viser Sagem boksen at "signalet er for lavt for den valgte kanalen" (3 hakk på signalkvalitetskalaen).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,et problem det med sagem ser det ut til... Skal tro om det vil hjelpe med en skikkelig antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,et problem det med sagem ser det ut til... Skal tro om det vil hjelpe med en skikkelig antenne?
    Er signalet godt nok funker sikkert Sagemen også, men det får være grenser for hvor mye dyrt antennematriell man skal skal kjøpe for å få den til å funke. Det blir jo mye enklere og billigere å bare bytte den til en Grundig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd flere billige antenner for mottak av riks tv,men synes ingen er tilstrekkelig bra nok.
    Har sett på Televes DAT 75,og lurer på om det må være en av de beste å få tak i?
    Televes DAT-75 regnes vel som kremen med hele 19db forsterkning på det meste, men selv den har bare ca. 12,5db forsterkning på de helt laveste UHF-kanalene. Ligger kanalene man skal ta imot langt nede i båndet finnes det andre antenner som er bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt Televes DAT 75,håper det vil bedre seg. Fikk den for 500 så jeg tror det var et godt kjøp.
    Kan vel ikke bli verre håper jeg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i lengre tid hatt Viasat + en UHF antenne fra biltema for a ta inn TVNorge og TV2 via analoge signaler.

I går gikk jeg til innkjøp av Rikstv og en Sagem dekoder fra Elkjøp. Jeg måtte kjøre en software oppdatering, via menyene på dekoderen, men etter oppdateringen suste alle kanalene inn med bra kvalitet. Før oppdateringen maglet jeg par kanaler.

Signal kvaliteten ligger 80 - 90% og jeg bor i et område som på deknings kartet ligger i et grått område, altså usikkert om deknings kvalitet.

Antennen jeg bruker koster kr 319,- og har artikkel 24-112

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt Televes DAT 75,håper det vil bedre seg. Fikk den for 500 så jeg tror det var et godt kjøp.
    Kan vel ikke bli verre håper jeg?
    hvor fikk du den for 500? jeg tenkte jeg skulle kjøpe den nå, men prisen i butikken er 1500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig eg selger min Televes 75 igjen. Vil prøve andre antenner først.
    Kostet 1500,-.

Trenger en antenne som forsterker godt på kanal 33 spesielt. Det er den som pixler hos meg.
    Signal faller plutselig fra 100% kvalitet til mye lavere. Etter et par sek. er den oppe igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan denne antenna fungere ved dårlig mottaks forhold?

Triax gitter antenne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaande

Triax gitter antenne
    Neppe, den har bare 12db forsterkerkning på det meste. Jeg ville heller gått for Televes DAT-75 som har hele 19db forsterkning. Særlig hvis kanalene man skal ta imot ligger et stykke opp i UHF-båndet da Televes antennen har sin styrke lengst oppe.

Det som derimot er greit med slike gitterantenner er at de har jevn forsterkning over hele spekteret og at de har større åpningsvinkel slik at det er mulig å ta i mot fra flere sendere om de ikke ligger så altfor langt fra hverandre i kurs.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Neppe, den har bare 12db forsterkerkning på det meste. Jeg ville heller gått for Televes DAT-75 som har hele 19db forsterkning. Særlig hvis kanalene man skal ta imot ligger et stykke opp i UHF-båndet da Televes antennen har sin styrke lengst oppe.
    Dette at DAT-75 har 19db forsterkning virker det som flere mener er en smule overdrevet fra produsentens side.

Her er en test: Comparing some commercially available antennas. Som man ser er det ikke snakk om 19db, snarere 17, og det er andre antenner som kan være vel så bra eller bedre litt avhengig av hva man er ute etter.

Grei nok antenne likevel, for all del, men kanskje ikke så overlegen som det enkelte ganger blir fremstillt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Dette at DAT-75 har 19db forsterkning virker det som flere mener er en smule overdrevet fra produsentens side.

Her er en test: Comparing some commercially available antennas. Som man ser er det ikke snakk om 19db, snarere 17, og det er andre antenner som kan være vel så bra eller bedre litt avhengig av hva man er ute etter.

Grei nok antenne likevel, for all del, men kanskje ikke så overlegen som det enkelte ganger blir fremstillt.
    Det er nok mulig 19db er overdrevent ja. Legg merke til at stort sett alle antennene stiger jevnt oppover for så å dale kraftig på toppen. Særlig etter kanal 69 (som er den øverste UHF-kanalen her i Europa).
    Unntak er f.eks Winegard PR-8800 som er en gitterantenne med ca. 14db gain hele veien.
    Det er en antenne jeg kunne tenkt meg å prøvd, da jeg har behov for god forsterkning nede (2 svenske muxer), men ikke så mye gain på de norske som ligger på kanal 38, 42 og 62 her hos meg (Haldensenderen).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Det er nok mulig 19db er overdrevent ja. Legg merke til at stort sett alle antennene stiger jevnt oppover for så å dale kraftig på toppen. Særlig etter kanal 69 (som er den øverste UHF-kanalen her i Europa).
    Unntak er f.eks Winegard PR-8800 som er en gitterantenne med ca. 14db gain hele veien.
    Det er en antenne jeg kunne tenkt meg å prøvd, da jeg har behov for god forsterkning nede (2 svenske muxer), men ikke så mye gain på de norske som ligger på kanal 38, 42 og 62 her hos meg (Haldensenderen).
    Hvordan står den svenske og den norske senderen i forhold til hverandre der du befinner deg? Winegard PR-8800 antennen som du refererer til er jo nokså retningsbestemt for å oppnå 14db gain. Er det stor retningssprik på de to senderene, kan det vel være best med to antenner. En for de lavere frekvensene til svenskene og en for de norske.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dropper jeg gitter antenne...

det viser det seg at denne blir solgt i nærheten: Triax Unix 100
    Er dette noe å satse på, er ikke så ille pris på den.. eller skal jeg bare gå for dat-75? og heller smøre meg med litt tålmodighet.. (tar jo bare 3-5 dager med posten :-D )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ein
    Hvordan står den svenske og den norske senderen i forhold til hverandre der du befinner deg? Winegard PR-8800 antennen som du refererer til er jo nokså retningsbestemt for å oppnå 14db gain. Er det stor retningssprik på de to senderene, kan det vel være best med to antenner. En for de lavere frekvensene til svenskene og en for de norske.
    Her fra Fredrikstad ligger Haldenssender og den Svenske (Bäckefors) senderen bare noen få grader fra hverandre, så det er ikke noe problem i det hele tatt.
    Det som irriterer meg er at min antenne bare har rundt 12db forsterkning rundt kanal 22 og 26 (som er de Svenske muxene) og ca. 17db høyere oppe hvor de sterkere Norske ligger, det burde vært omvendt.

Forøvrig er det ikke noe stort problem, jeg får inn både de norske og svenske sendingene helt fint. Det er kun når det er spesielle atmosfæriske forhold det kan bli litt kluss.

Det beste er selvsagt å ha 2 antenner, men da må man også ha spesielle sammenkoblingsfilter etc. som gjør det langt dyrere og mer komplisert.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en billig antenne jeg kjøpte på biltema for lenge siden, funker helt flott, en "tv2-antenne"
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dropper jeg gitter antenne...

det viser det seg at denne blir solgt i nærheten: Triax Unix 100
    Er dette noe å satse på, er ikke så ille pris på den.. eller skal jeg bare gå for dat-75? og heller smøre meg med litt tålmodighet.. (tar jo bare 3-5 dager med posten :-D )
    Triax Unix 100 er sikkert et bra valg. Prisen er jo grei også. Forøvrig har også ClasOhlson en bra antenne til 598,- som har 12db forsterkning som dårligst på kanal 21 og 16db som best på kanal 56. Har testet den og den virket veldig grei, lett å montere var den også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Triax gitter antenne
    For noen år siden ble jeg anbefalt av en fra post og teletilsynet (Gjaldt da TV2 analoge signaler). Triax Unix 52, men har du ennå dårligere signal så kansje Triax Unix 100 er bedre. Triax Unix 100 har 14 gain på kanal 38, 15,5 gain på kanal 46 og 17 gain på kanal 54, som er omtrent det samme som testene av Televes DAT-75.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fordel med Televes DAT-75 som mange i første omgang kanskje ikke tenker på er at det er en veldig solid antenne.

Den har jo tre bommer i stedet for en og disse er da kortere enn på andre "store" UHF antenner. Den er ca. 185 cm lang mens andre antenner kan være 220 cm eller lengre. I tillegg har den to klemmer som fester den til masten. Dette er ikke akkurat noen ulempe når vinden står på som verst.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •