Aktiv digitalantenne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv digitalantenne

Jeg trenger en aktiv utendørsantenne for det digitale bakkenettet, aller helst en som kan ta strøm direkte fra tuneren.

Er det noen som kan gi meg gode anbefalinger?

Er denne noe tess feks?
    NetOnNet - Europas første hjemelektronikkbutikk på nettet...

Jeg har ikke fri sikt til sender og med den gamle kombiantennen ligger jeg bare på rundt 30% i styrke. Dette gjør at jeg får firkanter/forstyrrelser dersom signalet blir ytterligere forringet ved dærlig vær.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKD
    Jeg trenger en aktiv utendørsantenne for det digitale bakkenettet, aller helst en som kan ta strøm direkte fra tuneren.

Er det noen som kan gi meg gode anbefalinger?

Er denne noe tess feks?
    NetOnNet - Europas første hjemelektronikkbutikk på nettet...

Jeg har ikke fri sikt til sender og med den gamle kombiantennen ligger jeg bare på rundt 30% i styrke. Dette gjør at jeg får firkanter/forstyrrelser dersom signalet blir ytterligere forringet ved dærlig vær.
    Jeg kjenner ikke den på linken, men det kan umulig funke like bra som f.eks en ordentlig UHF-antenne (det finnes mange som ikke er så store) sammen med denne antenneforsterkeren:

Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Denne forsterkeren har ekstremt lavt støytall og kan drives med strøm fra digitalboksen (5volt). Den koster ikke allverden, rundt 250kr tror jeg.

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Er det vits i å prøve den antenneforsterkeren på den antennen jeg har, eller bør jeg uansett bytte den ute med en ren UHF-antenne som feks denne.
    Triax Digital antenne UHF Digi 10W - CableCom Web

Av ren nysgjerrighet; hvorfor er den antennen jeg linket til først dårligere en en UHF-antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Er det vits i å prøve den antenneforsterkeren på den antennen jeg har, eller bør jeg uansett bytte den ute med en ren UHF-antenne som feks denne.
    Triax Digital antenne UHF Digi 10W - CableCom Web

Av ren nysgjerrighet; hvorfor er den antennen jeg linket til først dårligere en en UHF-antenne?
    Det vil sikkert gå med forsterkeren jeg nevnte på kombiantennen du allerede har, men forsterkeren er en ren UHF-forsterker og vil da ikke funke i VHF-området eller på radiofrekvenser (om du tar inn det). På en annen side er kanskje ikke det så farlig, VHF-kanaler vil jo etterhvert opphøre uansett når det digitale nettet tar helt over.

Grunnen til at en ordentlig UHF-antenne er bedre er at den er fysisk større, har flere direktorer som forsterker signalet etc. Den UHF-antennen du linket til ser jeg har forsterkning 12,5db, det er kanskje greit nok, skal du ha mer blir de også betydelig større. Har du annledning til å sette opp større antenne er selvsagt det det beste.

Den lille aktive antennen du linket til først har trolig ingen forsterkning i det hele tatt om vi ser bort fra forsterkningen fra forsterkeren i den.
    Slik forsterkning er mindre viktig, spesielt om den har dårlig støytall (og det har gjerne slike enkle innebygde forsterkere).

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt en slik antenneforsterker for å prøve sammen med antennen jeg har, tror det er en Triax combi 12 (8 element).

Dersom det ikke blir betydelig bedre får jeg prøve med en større UHF-antenne som dekker kanal 37, 38 & 54, og håpe på at den ikke blåser ned.

Triax Digital UHF forsterker MFA651 - MPX

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt en slik antenneforsterker for å prøve sammen med antennen jeg har, tror det er en Triax combi 12 (8 element).

Dersom det ikke blir betydelig bedre får jeg prøve med en større UHF-antenne som dekker kanal 37, 38 & 54, og håpe på at den ikke blåser ned.
    Husk å plassere forsterkeren ute i masten rett under selve antennen. Det er dumt å la signalet tape seg i lang kabel før forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •