Svenske kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svenske kanaler

Hei, kjøpte og innstallerte Riks-Tv sin dekoder og fikk fikk en mengde kanaler deriblant Svt1 og 2, 3 og div. lokale svenske kanaler. Så en dag var alle borte, sjekker med retning på antenne og signaler men nå får jeg bare 24 kanaler + 16 radiokanaler. Expert har ikke noe godt svar på hva det kan være sier bare at jeg må kjøpe ny antenne eller snu på antenna. Riks-Tv har prøvd og sende nye signaler uten hell, og der stopper alt opp. For ordens skyld, jeg bor i fredrikstad på østsiden og iflg. Riks-Tv skal dekning her være god. Er det noen som har et tips på hva det er jeg gjør galt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Rambo
    Hei, kjøpte og innstallerte Riks-Tv sin dekoder og fikk fikk en mengde kanaler deriblant Svt1 og 2, 3 og div. lokale svenske kanaler. Så en dag var alle borte, sjekker med retning på antenne og signaler men nå får jeg bare 24 kanaler + 16 radiokanaler. Expert har ikke noe godt svar på hva det kan være sier bare at jeg må kjøpe ny antenne eller snu på antenna. Riks-Tv har prøvd og sende nye signaler uten hell, og der stopper alt opp. For ordens skyld, jeg bor i fredrikstad på østsiden og iflg. Riks-Tv skal dekning her være god. Er det noen som har et tips på hva det er jeg gjør galt?
    Det kan høres ut til å være noe feil med antenneutstyret ditt. Jeg bor noen kilometer fra deg og får inn de Svenske helt fint selv om jeg ikke akkurat bor på en høyde. Halden og Bäckefors er nesten samme retning, men jeg vil anbefale deg å vri antennen din mot Backefors.
    Halden er uansett så sterk at du får den inn selv om den står noen grader feil.

Hvor høyt bor du, og har du noen fjell eller andre hindringer i retning Halden/Sverige?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar, nei jeg bor på Nabbetorp og har så vidt jeg vet ikke noe særlig hinder på veien til Halden senderen, har sjekket med Google Eart at retningen skal være riktig også. Men er det slik at signalene er så følsomme at det er snakk om cm. for bedre resultat?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar, nei jeg bor på Nabbetorp og har så vidt jeg vet ikke noe særlig hinder på veien til Halden senderen, har sjekket med Google Eart at retningen skal være riktig også. Men er det slik at signalene er så følsomme at det er snakk om cm. for bedre resultat?
    Fra krysset Nabbetorpveien/Fjelstadgata er retningen 121,2 til Bäckefors og 99,3grader til Haldensenderen. Det er litt mer avvik enn hva det er hos meg, men det burde fint være mulig å få inn begge senderne fra samme antenne.
    Jeg kom til å tenke på en ting, det kan godt tenkes du får sterkere signal fra Strømstadsenderen og det er jo en ganske annen retning. Det blir 158,1 grader fra Nabbetorp. Når det er så stort avvik blir det værre, da burde du i tilfelle hatt en "gitterantene". De har mye større åpningsvinkel. Clas Ohlson har en slik til 398,-

Jeg ville uansett tatt kontant med ett antennefirma og fått råd fra de. Servicesenteret for Radio & Tv i Sarpsborg har bra peil, det samme har SeDetNå kabel TV.

Når det gjelder vanlige antenner spiller det langt mindre rolle enn f.eks parabol om den er litt ut av retning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, dette var super informasjon fra en som ligger litt etter, tusen takk for hjelpen. Da bærer det rett til claes ohlsson for ny antenne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, dette var super informasjon fra en som ligger litt etter, tusen takk for hjelpen. Da bærer det rett til claes ohlsson for ny antenne.
    Det kan være vært ett forsøk med en slik antenne ja, men jeg ville uansett hørt litt med et antennefirma først. De er godt kjent og vet hva man bør bruke av utstyr på forskjellige steder.

Antennene hos Clas er bra, men styr unna forsterkerne. Skal du ha en forsterker ville jeg gått for denne:

Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Den har veldig lavt støytall og den tåler sterkt signal uten å overstyre. Den kan også mates med strøm (5V) direkte fra digitalboksen så du slipper å kjøpe ekstra strømforsyning. Koster ca. 250,-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistet også alle svenskekanalene. Måtte installere kanalliste på nytt, da kom svenske kanalene tilbake. Det nyttet ikke bare å oppdatere kanal listen.
    Sverige byttet frekvenser i siste del av september.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gjør dette først..

Det er helt gratis i alle fall
    Prøv med å reinnstallering av kanalene.
    Det virket for meg etter at svenskene gjorde litt om på digitalsendingskanalene her i Østfold.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg bor i Torsnes og får ikke inn svenskekanalene, har dere noen frekvenser svenskene sender på? Da er det litt enklere å vri litt på antenna

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Fra krysset Nabbetorpveien/Fjelstadgata er retningen 121,2 til Bäckefors og 99,3grader til Haldensenderen. Det er litt mer avvik enn hva det er hos meg, men det burde fint være mulig å få inn begge senderne fra samme antenne.
    Hei Oddjob. Hvordan er det man kommer fram til de gradene? Jeg bor på Lisleby og har tidligere kunnet motta SVT. I går satt jeg opp en ny antenne og koblet til basis Grundig boks. Tar inn Halden med 30% styrke (må vel være feil retning på antenna?). Har veldig lyst til å få inn svensk TV.

Har plottet inn Bäckefors-senderen og Halden-senderen i Google Earth, hvordan får jeg ut retningsgrader?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gandhi2
    Hei Oddjob. Hvordan er det man kommer fram til de gradene? Jeg bor på Lisleby og har tidligere kunne motta SVT. I går satt jeg opp en ny antenne og koblet til basis Grundig boks. Tar inn Halden med 30% styrke (må vel være feil retning på antenna?). Har veldig lyst til å få inn svensk TV.

Har plottet inn Bäckefors-senderen og Halden-senderen i Google Earth, hvordan får jeg ut retningsgrader?
    Jeg bruker dette programmet:

UTM, WGS84. Convert coordinates between latitude/longitude and easting/northing - Franson CoordTrans

Det er bare til å skrive inn kordinatene på begge steder så regner programmet ut retning og avstand.

Du bør fint ta inn de Svenske kanalene fra Beckefors på Lisleby med mindre du bor helt ned i vannkanten. Jeg kjenner folk som bor ved jernbaneovergangen og de får inn de Svenske helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar