kjapt spørsmål rundt Digitalt bakkenett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kjapt spørsmål rundt Digitalt bakkenett

Mulig jeg kunne ha søkt meg frem til svar, men det er litt for enkelt å stille spørsmålet

Jeg tar inn TV2 Veldig dårlig på antenne idag, hvordan vil det da bli med bakkenettet???

Tv2 taes inn så dårlig at tekst-tv`en ikke virker

Hos riks-tv gjengen sier det at det bare å gi gass.. Men er litt skeptisk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet nettopp med vanlig teleskopantenne. Plugget inn, og bilde med en gang!

Da hadde jeg stilt inn kanalene på forhånd på utendørsantennen, men når jeg sjekket bildesignalene på de analoge kanalene, så var det veldig mye snø.

Har nokså bra forhold for tv2 i utgangspunktet, men bildet kom helt klart uten at jeg trengde å justere inn klart bilde på det analoge først.

Hadde ikke forventet det!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Mulig jeg kunne ha søkt meg frem til svar, men det er litt for enkelt å stille spørsmålet

Jeg tar inn TV2 Veldig dårlig på antenne idag, hvordan vil det da bli med bakkenettet???

Tv2 taes inn så dårlig at tekst-tv`en ikke virker

Hos riks-tv gjengen sier det at det bare å gi gass.. Men er litt skeptisk
    Hva slags antenne har du? Det kan være utrolig mye å hente om du har en dårlig antenne og kjøper en ny kraftigere og evt. med forsterker.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svinger litt på tråden din Svantekiller:

Svigers sliter med å få inn lyd og bilde på sin nye Grundig-tuner, selv om antennestyrken rapportes som OK (innenfor grønn sone). Har krøpet på kryploftet for å prøve å finne gunstigst mulig antenneposisjon, men uten hjelp. På den vanlige analoge mottakerdelen så er det på grensen til OK med noen få dropouts på TextTV.

I dag fikk jeg høre fra en AV-forhandler at dersom en sitter med to antenner (VHF+UHF) på samme coax, da kunne en slite med å få tuneren til å godta signalene, særlig hvis de i tillegg er koblet via filter. I så fall må en fjerne den ene antennen (VHF?) + evnt filter for å få sving på dekoderen.

Noen som vet om dette er fakta eller bøff?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Svinger litt på tråden din Svantekiller:

Svigers sliter med å få inn lyd og bilde på sin nye Grundig-tuner, selv om antennestyrken rapportes som OK (innenfor grønn sone). Har krøpet på kryploftet for å prøve å finne gunstigst mulig antenneposisjon, men uten hjelp. På den vanlige analoge mottakerdelen så er det på grensen til OK med noen få dropouts på TextTV.

I dag fikk jeg høre fra en AV-forhandler at dersom en sitter med to antenner (VHF+UHF) på samme coax, da kunne en slite med å få tuneren til å godta signalene, særlig hvis de i tillegg er koblet via filter. I så fall må en fjerne den ene antennen (VHF?) + evnt filter for å få sving på dekoderen.

Noen som vet om dette er fakta eller bøff?
    VHF-signaler kan godt gå i samme kabelen. Men jo fler kanaler man har, jo større er kjangsen for at forsterkere kan overstyre etc.
    Dere kan jo bare fjerne VHF-antennen. Det digitale bakkenettet skal bare sende i UHF-nettet alikevel.

Du skriver loftet, det vil sannsynligvis hjelpe en god del å få skikkelig antenne utendørs.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også noen spørsmål angående det digitale bakkenettet;

1.Jeg har idag en Pioneer PVR-645, da er det vel rimelig unødvendig å bruke penger på en tuner som har harddisk?

2.En annen ting, disse nye tunerne som "kommer mot slutten av 2007". Det viktigste de nevner er den nye typen tekst-tv som skal ligne på internettsider. I tillegg nevner de "en rekke nye digitale tjenester". Hva er så dette?

3. Radiokanalene som følger med, blir det som DAB kanaler å regne med tanke på kvalitet?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Erik
    Jeg har også noen spørsmål angående det digitale bakkenettet;

3. Radiokanalene som følger med, blir det som DAB kanaler å regne med tanke på kvalitet?
    I DAB er radiokanalene komprimmert i MPEG1 Layer II. I det digitale bakkenettet sendes radioene som HE-AAC med bitrater fra 48kbit/s-64kbit/s.

Hva som låter best av DAB og HE-AAC radio i bakkenettet er jeg usikker på. Jeg vil tro at noen av radio kanalene gir dårligere kvalitet på DAB mens andre radiokanaler er minst like bra på DAB. Syns uansett HE-AAC stereo med 64kbit/s låter overraskende bra. Best er det selvfølgelig med CD platen

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også en harddisk opptaker fra før, vil den virke sammen med sagem sin bakkenetttuner?

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sende signal fra dekoderen til opptakeren, men du kan kun ta opp fra den kanalen som tuneren er innstillt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang tid skal det ta å aktivere et abonnement??
    Et par timer eller flere dager?

Kjøpte i ettermiddag, og lurer på om jeg skal få bilde ikveld?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    jeg har også en harddisk opptaker fra før, vil den virke sammen med sagem sin bakkenetttuner?
    Den vil virke. Men ikke optimalt sammenlignet med alt i ett løsninger som sikkert kommer snart. Om du kobler til en extern opptager så vil den først måtte få signalet fra dekoderen din (muligens analogt) som da overføres med betydelig kvalitets tap. I tilleg må den komprimere dette signalet på nytt, som gir enda mer kvalitetstap.

Den vil i praksis fungere omtrent like bra (om du ser bort ifra manglete funksjonalitet siden den ikke tuner inn direkte) som den har gjort på det analoge nettet. Du vil høyst sansynlig få bedre bilde. Men igjen vil den fungere mye dorligere enn en digital tuner med opptager. Som vil lagre den orginale bilde strømmen for perfekt bilde. I tilleg til at den er mye enklere i bruk sammen med epg osv.

Og som svar til trådstarter. Om du får inn veldig kornete analoge bilder ville jeg vært skeptisk. Det vil trolig føre til hakkete bilde om noe bilde overhode. Selgeren sier naturligvis at det bare er å kjøre på.. Han har ikke noe imot og selge deg en ny antenen også når den gamle ikke virker

Derimot om bildet er fult av reflekser osv. Så er det såvidt jeg forstår bare og kjøre på. Disse refleksene tolkes og forsterker bare digitale signaler selvom det ikke ser ut analogt.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan ikke tenke meg at det skal ta flere timer. Da bør du i såfall ringe RiksTV kundeservice.

NRK kanalene sendes ukodet så disse kanalene skal du motta med en gang uten noen aktivering av abbonement. Dersom du også mangler NRK så tyder det på at du ikke har bra nok signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angelou
    Den vil virke. Men ikke optimalt sammenlignet med alt i ett løsninger som sikkert kommer snart. Om du kobler til en extern opptager så vil den først måtte få signalet fra dekoderen din (muligens analogt) som da overføres med betydelig kvalitets tap. I tilleg må den komprimere dette signalet på nytt, som gir enda mer kvalitetstap.

Den vil i praksis fungere omtrent like bra (om du ser bort ifra manglete funksjonalitet siden den ikke tuner inn direkte) som den har gjort på det analoge nettet. Du vil høyst sansynlig få bedre bilde. Men igjen vil den fungere mye dorligere enn en digital tuner med opptager. Som vil lagre den orginale bilde strømmen for perfekt bilde. I tilleg til at den er mye enklere i bruk sammen med epg osv.
    Er ikke helt enig med deg her. Jeg har hardisk/DVD-opptaker og det fungerer jo helt fint til bakkenettboksen. Det er knapt mulig å se forskjell på opptak og direkte sending.
    Den viktigste grunnen til at jeg foretrekker hardisk/DVD-opptager er at jeg kan brenne ut filmer og annet annet interresante ting jeg vil beholde.

Jeg har 2 hardiskopptakere, 2 dekodere og en veldig kjekk scartveksel som gjør at jeg f.eks kan ta opp en ting mens jeg ser på noe annet, og jeg kan også styre hvem kilde jeg vil til den andre Tv'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Kan ikke tenke meg at det skal ta flere timer. Da bør du i såfall ringe RiksTV kundeservice.

NRK kanalene sendes ukodet så disse kanalene skal du motta med en gang uten noen aktivering av abbonement. Dersom du også mangler NRK så tyder det på at du ikke har bra nok signaler.

Det ordnet seg sånn ca 10 min etter jeg postet denne..
    Så nå er det i orden! Bortsett fra tuneren da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg fikk en ny Grundig boks på fredag (byttet til Grundig pga. feil på Sagem dekoderen). Allerede i butikken sa de at RiksTv ikke hadde fått min boks inn i sine systemer, men jeg ville få parret kortet i løpet av fredagen. Da jeg i løpet av fredagen ikke fikk inn annnet enn NRK programmene, tok jeg kontakt med RiksTV.
    Fikk da følgende beskjed:
    "De står ikke oppført med en mottaker. Forhandleren må da ringe forhandler supporten sin for å oppgi mottaker serie nummer.
    Da vil det bli i orden."
    Men butikken hadde jo sendt inn opplysningene om kort og dekoder da jeg fikk dekoderen.
    Jeg kontaktet RiksTv igjen og ga de kort og dekoder nummer og fikk følgende beskjed:
    "Vi jobber med saken.
    Så det bør være ordnet i løpet av dagen, eller i løpet av morgen dagen."
    I dag tok jeg på nytt kontakt, da ikke kort og dekoder ennå var blitt parret. Fikk så følgende beskjed:
    "...vi jobber med saken, og håper å få ordne så fort så mulig.."

Så nå lurer jeg hvordan kan RiksTv godkjenne en dekoder de ikke klarer å få parret med kortet i løpet av 2 dager. Er dette ikke ordnet til mandag er det over for RiksTv for min del. Jeg gidder ikke være prøvekanin lengere. Håper da ikke andre havner i samme situasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt så tar det en dag fra du har kjøpt dekoderen til abonnementet er opperativt.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dreamsound
    Normalt så tar det en dag fra du har kjøpt dekoderen til abonnementet er opperativt.
    Jeg satte opp min i går, hadde kanalene så fort jeg fikk funnet frem fjernkontrollen (som er utrolig dårlig) å bladde i kanalene...

Max 4minutter..
    Da var det 40minutter siden jeg forlot butikken med forseglet konvolutt...
    Fikk høre det tok 1time fra jeg satte kortet i slotten, men tok bare 3-4minutter...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    I DAB er radiokanalene komprimmert i MPEG1 Layer II. I det digitale bakkenettet sendes radioene som HE-AAC med bitrater fra 48kbit/s-64kbit/s.

Hva som låter best av DAB og HE-AAC radio i bakkenettet er jeg usikker på. Jeg vil tro at noen av radio kanalene gir dårligere kvalitet på DAB mens andre radiokanaler er minst like bra på DAB. Syns uansett HE-AAC stereo med 64kbit/s låter overraskende bra. Best er det selvfølgelig med CD platen
    dude 64kbps HE-AAC er vel omtrent som 192-256kbps mp3 vis ikke jeg tar feil

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dreamsound
    I mitt tilfelle var det ikke noe som var normalt. Fikk mottakeren på den aktuelle fredagen. Men feilen var at forhandeleren hadde fått tilsendt mottaker uten at den var registrert som godkjent hos RiksTV. Uten at RiksTv hadde fått serienummeret fra importøren kunne de ikke parre mottakeren. Dette fikk de ikke gjort før på tirsdagen etter. Først sa de at jeg kunne sende serienummeret på mottakeren så skulle det ordnes, men da de ikke fant tilsvarende serienummer i deres register over alle godkjente mottakere, kunne de allike vel ikke parre den med kortet. Ikke alltid de som sitter i Helpdesken på RiksTv vet hva de gjør eller skal gjøres.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •