Dig. bakkenett signaler forsvinner i løpet av dagen. Hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dig. bakkenett signaler forsvinner i løpet av dagen. Hvorfor?

Har nettopp montert den nye digitalmottakeren for bakkenettet. Alt fungerer perfekt mesteparten av tiden.

I området mitt sender senderen på kanalene 33,39 og 49. Men utpå dagen forsvinner signalkvaliteten på kanal 49. De andre kanalene har bortimot 100% både på styrke og kvalitet. De kanalene som sender på 49 får jeg da ikke inn mer.

Det rare er at neste morgen har jeg 100% også på kanal 49 igjen.

Noen som vet hvorfor dette skjer? Kan signalkvaliteten variere i løpet av dagen eller er det antenna mi som ikke er av god nok kvalitet. Den er bare ca 1 år gammel.

Setter pris på svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nettet åpnet der du bor? Er foreløpig testsendinger i buskerud, telemark og vestfold - om du bor der, så da kan nok sendingene være litt fra og til, fra 11.oktober er sendingene 100% i disse områdene. Ellers kan det jo være antennen din som må stilles på - om det er en retningsbestemt utendørs uhf antenne. Er det dårlig forhold og ikke god nok antenne , så kan sikkert vær og vind sørge for at signalstyrke og kvalitet går opp og ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Nettet åpnet i Hordaland 01.10.

Det merkelige er at jeg har gode signaler på de andre kanalene. Det er bare UHF kanal 49 som detter ut i løpet av dagen. Signalstyrken er 100% men ingen utslag på signalkvalitet når dette skjer. Ellers er alt bra.

Prøvde å justere UHF antenna. Fikk da inn gode signaler, men de forsvant igjen i løpet av dagen. Kanskje jeg trenger ei ny antenne?

Været skal vel ikke ha noe å si på mottaket? Iallefall har det uansett vært vindstille og skyfritt de siste dagene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Felix2242!

Har du noe, eller finnes det noe i nabolaget, som sender på ca 694 - 702 MHz?

Siden problemet finnes på dagtid, kan det i tilfelle være nærliggende å anta at en slik forstyrrelse kan komme fra en næringsvirksomhet. Siden du har 100% signalstyrke, men 0 på kvalitet, kan frekvensområdet som UHF 49 sender på være "jammet" av en radiostøykilde. Har noen av naboene dine samme problem?

Rådfør deg med en antenne-fagmann, eller ta kontakt med "Radiostøykontrollen". Jeg tror "Radiostøykontrollen" i dag heter Frekvenskontrollen, og hører inn under Post- og Teletilsynet. Jeg antar, utfra frekvensene du mottar, at du bor i Hordaland - og da et det distriktskontoret i Bergen du eventuelt skal kontakte. Tlf. 55 36 57 90. Eventuelt Norkrings feilmeldingstelefon 124 (men da blir du sikkert henvist til Frekvenskontrollen).

En annen løsning kan være å dempe antennesignalet med et dempeledd hvis TV-signalet ditt kommer fra en sender svært nær deg eller har høy sendeeffekt. Snakk i tilfelle med en (autorisert) radio/TV-forhandler.

Lykke til! :-)

Mvh
    Bjørn 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Felix2242
    Har nettopp montert den nye digitalmottakeren for bakkenettet. Alt fungerer perfekt mesteparten av tiden.

I området mitt sender senderen på kanalene 33,39 og 49. Men utpå dagen forsvinner signalkvaliteten på kanal 49. De andre kanalene har bortimot 100% både på styrke og kvalitet. De kanalene som sender på 49 får jeg da ikke inn mer.

Det rare er at neste morgen har jeg 100% også på kanal 49 igjen.

Noen som vet hvorfor dette skjer? Kan signalkvaliteten variere i løpet av dagen eller er det antenna mi som ikke er av god nok kvalitet. Den er bare ca 1 år gammel.

Setter pris på svar.
    Siden du får 100% på signalstyrken regner jeg med at du bor nære senderen eller har en ekstra forsterker. Har du forsterker kan det godt være at den overstyrer fordi signalet blir for sterkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Felix2242
    Joda. Nettet åpnet i Hordaland 01.10.

Det merkelige er at jeg har gode signaler på de andre kanalene. Det er bare UHF kanal 49 som detter ut i løpet av dagen. Signalstyrken er 100% men ingen utslag på signalkvalitet når dette skjer. Ellers er alt bra.

Prøvde å justere UHF antenna. Fikk da inn gode signaler, men de forsvant igjen i løpet av dagen. Kanskje jeg trenger ei ny antenne?

Været skal vel ikke ha noe å si på mottaket? Iallefall har det uansett vært vindstille og skyfritt de siste dagene.
    Iflg.RiksTV har de problemer med senderne i Bergen området, og at de jobber med å rette dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •