14MB inn til router, kun 4MB målt på PC, hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

14MB inn til router, kun 4MB målt på PC, hjelp!

Hei.

Finner ikke ut av dette her!

Det måles 14MB inn til router, men kun 4MB på min pc (målt på dinside, itavisen, UiO). Har testet med en annen pc også samt trådløst og med kabel. All annen nedlasting avslått når jeg måler. Bra styrke på trådløs signalet. Nextgentel kan ikke gjøre mer siden det måler bra inn til router. Har også fått tilsendt ny router, men problemet var uforandret.

Bruker AVR antispyware. Vanlig windows brannmur regner jeg med står på...?

Noen som har peiling på hva jeg kan sjekke på min pc for å finne ut hvor flaskehalsen er? Hvor forsvinner det 10MB???????

Alle svar mottas med stor takk

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til NGT da jeg hadde lignende problem selv. Jeg skulle i teorien ha 18mbit ned, men når jeg målte hos ITavisen fikk jeg bare 6-7mbit.

Fikk til svar at ITavisen sitt speedometer ikke målte riktig, så fikk jeg en link til en annen side som målte korrekt.. og da den målte fikk jeg korrekt nedlastingshastighet. Husker desverre ikke siden nå..

Selv nå så sier speedometeret (ITavisen) at jeg bare har 7mbit.. Men likevel laster jeg ned med 1.8mbit/sec på torrenter. Så jeg vet det er i orden

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte også via UiO med hjelp fra teknisk support hos Nextgentel og det målte likt som hos itavisen og dinside. Målingen på 4MB inn til pcèn er mao riktig.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke UiO vel, er et program som bruker noen svenske serverer, den viser korrekt!

Men bruker du trådløs? Det kan ofte lage krøll! Se om du får full hastighet med kabel!

Bruker du NGT sin trådløs? Da er problemet deres og de får fikse det!

Edit: Glem to av spørsmålene hvertfall, leste innlegget ditt skikkelig nå

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker NGT sin trådløse, her vært i hyppig kontakt med de i over 2 mnd, pratet med minst 10 forskjellige saksbehandlere og konklusjonen deres er at siden det måler bra nok inn til routeren er det ikke mer de kan gjøre. Fikk som nevnt en ny router også uten at det hjalp...

Det jeg primært lurer på er derfor; hvilke innstillinger på pcèn kan være flaskehals for internetthastigheten???

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne målinger over trådløst blir skjeldent og aldri rett, pga at det tar en viss tid fra du trykker for å begynne målingen til signalene har blitt sendt trådløst både til og fra routeren.
    Prøv å mål med kabel mellom pc og modem, og bruk dette "speedometeret" ;

Online Verktøy | Internett Verktøy | Bredbånd Speedometer - Test hastigheten din

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet innledningsvis har jeg testet både trådløst og med kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt umiddelbare tips er; Kvitt deg med nextgentel
    Har slitt med hastighetsproblemer i et år, nå er det slutt. Betaler heller noen kroner ekstra hos telenor og får noe som virker. Nextgentel gidder ikke engang ta jobben med å sjekke linja skikkelig...
    Har prøvd både uten en tråd og med tråd, samme resultat. Fått tilsendt ny router. Samme resultat. Svidd av masse tid på support, intet resultat.

Antispyware og firewalls skal i utgangspunktet *ikke* senke hastigheten du får inn

En skikkelig test er å laste ned en fil fra et NIX eller noe som ligger i nærheten. Finn en fil på sunsite.uio.no og sjekk hva du egentlig får ned, da kan du være rimelig sikker på at du får maks hastighet ned

Madsun - som virkelig hater nextgentel

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har hatt nøyaktig samme problem som meg. Har sjekket via sinsite.uio.no, målte samme som via itavisen og dinside.

Skriver mail til de i dag. Får de ikke fikset det sier jeg opp.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsun
    Mitt umiddelbare tips er; Kvitt deg med nextgentel
    Har slitt med hastighetsproblemer i et år, nå er det slutt. Betaler heller noen kroner ekstra hos telenor og får noe som virker. Nextgentel gidder ikke engang ta jobben med å sjekke linja skikkelig...
    Har prøvd både uten en tråd og med tråd, samme resultat. Fått tilsendt ny router. Samme resultat. Svidd av masse tid på support, intet resultat.

Antispyware og firewalls skal i utgangspunktet *ikke* senke hastigheten du får inn

En skikkelig test er å laste ned en fil fra et NIX eller noe som ligger i nærheten. Finn en fil på sunsite.uio.no og sjekk hva du egentlig får ned, da kan du være rimelig sikker på at du får maks hastighet ned

Madsun - som virkelig hater nextgentel

Vel, eg har INGEN problemer med hastigheten! Og eg er KJEMPEFORNØYD og eg skal ALDRI ha telenor, siden de har AKKURAT like mye tull som ALLE andre!

Men hadde tull en gang, trodde eg, og da var det et testeprogram eg lastet ned, dette viste at linja hadde bortimot den hastigheten eg skulle ha! Så eg ble grundig lurt av både Itavisen og HW.

Hele greia høres jo veldig rart ut! For NGT pinger jo routeren og får den hastigheten, men så stopper det opp etterpå! Routeren skal jo tåle den hastigheten både trådløst og med kabel!

Kan nesten høres ut som noe forstyrrer trådløsen og kanskje lan kortet ditt ikke er helt i orden? Altså en dobbel feil som ikke er så lett å finne.....?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har NGT målt hastigheten til deg?

Har du selv vært inne på routeren din og sjekkt sync-hastighet?

Eneste måte å få målt riktig hastighet fra din pc er å koble den rett på routeren fra NGT, uten å ha annet utstyr tilkoblet. Test da med filer av litt størrelse, f.eks en linux-distro fra en stor FTP i nærheten, hvor man vet de har god kapasitet.

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test linja på denne serveren

ftp.uio.no

Denne har "nok" kapasitet til å maxe linja som du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye i Windows som kan fungere som flaskehals på linjen! Også litt som kan gjøres for å tweake hastigheten. Den hastigheten routeren har (som NGT sjekker) skal du kunne få på maskinen også. Prøv med en annen maskin hvis du har mulighet for å finne ut om det er systemet.

Jeg fikk et par mbit mer bare av å bytte kabler mellom modem/vegg, modem/router, og å sette modemet på husets første telefonuttak.

Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk tptest fra Bandbreddstestet TPTESTfor å måle hasigiheten. Denne må installeres på den pc, og måler veldig nøye.. Har fått vite at de testene du finner på itavisen, dinside osv. er laget for filer på størrelse på 6 MB. Derfor gir disse unøyaktig resultat og som oftest mindre dersom du har hastigheter på 10+ Mb.

Hadde akkurat det samme problemet. Nettopp fått fiber internett med hastighet på 10 Mb. Itavisen/Dinside viste kun mellom 4 - 8 Mb. Brukte tptest og den viste de korrekte. Selv nedlastning av filer gikk i høyere hastighet enn det itavisen sin speedometer viste..

Last ned f. eks versjon 5 og velg "rapport" fra meny linjen..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt test mot svenske servere
    Vil anbefale som nevnt ftp.uio.no, det vil garantert gi maks fart på en nedlasting. last ned noe stort, feks. linux ISO image.

Ellers bruker jeg linjetest.dataguard.no ok ikke itavisen etc. den fungerer fint for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, men det hadde vært fint om dere hadde lest den første posten min skikkelig før dere svarer...

- Jeg har målt via uio nettstedet, denne målte som sagt helt likt som itavisen og dinside. I tillegg ser jeg på nedlastingshastigheten via bitcomet at den ikke er som den skal være
    - Jeg har testet både med og uten kabel
    - Jeg har også testet med en annen pc med likt resultat

Ellers bruker jeg den medfølgende kabelen fra NGT fra vegg til router, men dette har ingen betydning i og med at hastigheten inn til routeren er bra nok.

Har kun ett uttak for tlf i huset.

Så jeg presisere igjen, jeg har kun 4MB målt på pcèn, dette er korrekt målt. Hva kan gjøres med dette?????

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør igjen; har du logget på routeren og sett hva sync hastigheten er satt til? Selv om NGT sier en ting, trenger det ikke nødvendigvis å stemme selv om jeg har hatt ok erfaring med dem såfremt jeg har kommer frem på supporten.
    Du kan også sjekke om sync-hastigheten er stabil, eller om den varierer mye.

Når det kommer til slike web-tester så ville jeg aldri tatt dem for god fisk, de varierer alt for mye. Bitcomet er absolutt ikke optimalt for å sjekke hastighet.
    Du sier at du har testet fra UiO-nettstedet, vil det si lastet ned en fil fra web eller ftp? Hvor stor er filen du testet? Det nytter ikke å teste med en lite fil (f.eks under 50 MB) hvis du vil bruke resultatet til noe.
    Testene uten kabel (les: trådløst) kan du legge på hyllen intill videre, for de vil ikke hjelpe deg videre.

Hvis sync-hastighet i router stemmer, og ikke varierer for mye ville jeg begynt med hardwaren; Jeg ville testet med nye/andre kabler både fra vegg til router, og fra router til pc. Slå også av den trådløse delen av routeren. Pass også på å ikke ha annet utstyr tilkoblet, det være seg andre maskiner og andre routere, trådløse accesspunkt, switcher osv.
    Hvis ikke sync-hastighet stemmer, eller varierer mye, så må du nok ta en runde til med NGT.

Når du har gjort alt dette, så kan du komme tilbake og fortelle om resultatene, så kan vi hjelpe deg videre om det ikke har blitt bedre.

Du kan jo også laste ned SpeedGuide.net :: TCP Optimizer / Downloads - TCP Optimizer, og se om det hjelper deg, selv om jeg har lite tiltro til det da du sier at to forskjellige maskiner har samme resultat, det tyder på at problemet er før maskinen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Bruk tptest fra Bandbreddstestet TPTESTfor å måle hasigiheten.

Denne ja! Den må trådstarter prøve og foreløpig drite i UIO og alt annet! Denne må prøves med kabel, ikke trådløst!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det blir for dumt at vanlige brukere skal begynne å sjekke sync hastigheter og hardwareproblematikk. DU har kjøpt et produkt, det skal funke. Punktum :-)

Diverse hastighetstester er jeg generelt noe skeptisk til da de som regel involverer script og utregninger både server og clientside. Således er ftp en mye "renere" form for hastighetskontroll da dette faktisk er protokollen beregnet på overføring av store menger data

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å virkelig sjekke om det er systemet går det ann å laste ned en linux live-cd og sjekke hastigheten med den. Knoppix kan anbefales til dette, ellers så har også pclinuxos og ubuntu greie live-cd'er

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •