Dekodere og RF-signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dekodere og RF-signal

Er det noen som vet om disse nye dekoderne for digitalt bakkenett dekoder RF-signalet(antennesignalet) og genererer et nytt RF-signal med de ulike kanalene, slik at vi for eksempel kan bruke gamle DVD-opptakere med tuner, eller videomaskiner med tuner, TV-kort på datamaskiner med tuner, gamle tv-er? Eller er det kun utsignal til tven via scart eller HDMI /SVHS e.l. (type videosignal).

Det blir kjedelige å erstatte den nye dvd-opptakeren og annet utstyr med nye duppedingser, fordi signalet er kun sendt videre fra dekoderen som RF-signal på en kanal eller via SCART.

Det jeg mener, er at vi trenger dekodere som regenerer en fullstendig kanalliste i RF-båndet, slik at våre gamle tver og utstyr kan tune inn til disse kanalene etter de har blitt dekodet. Er det støtte for dette? Det blir kjipt å bruke masse penger på nytt utstyr fordi dekoderne kun sender til en kanal, e.l. scart/HDIM e.l. Jeg mener jeg ønsker å bruke tuner delen i DVD opptakeren til å bytte kanal o.l. på ulike tider, og det går jo ikke dersom du må være fysisk tilstede for å bytte kanal.

Dersom det ikke støttes ønsker jeg de kunne brukt hue, og støttet dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einaroh
    Er det noen som vet om disse nye dekoderne for digitalt bakkenett dekoder RF-signalet(antennesignalet) og genererer et nytt RF-signal med de ulike kanalene, slik at vi for eksempel kan bruke gamle DVD-opptakere med tuner, eller videomaskiner med tuner, TV-kort på datamaskiner med tuner, gamle tv-er? Eller er det kun utsignal til tven via scart eller HDMI /SVHS e.l. (type videosignal).
    Hva kommende dekodere vil støtte er vanskelig å si noe om, men Grundig-boksen som foreløpig er på markedet støtter ikke dette.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einaroh

Det blir kjedelige å erstatte den nye dvd-opptakeren og annet utstyr med nye duppedingser, fordi signalet er kun sendt videre fra dekoderen som RF-signal

på en kanal eller via SCART.

Det jeg mener, er at vi trenger dekodere som regenerer en fullstendig kanalliste i RF-båndet, slik at våre gamle tver og utstyr kan tune inn til disse kanalene etter de har blitt dekodet. Er det støtte for dette? Det blir kjipt å bruke masse penger på nytt utstyr fordi dekoderne kun sender til en kanal, e.l. scart/HDIM e.l. Jeg mener jeg ønsker å bruke tuner delen i DVD opptakeren til å bytte kanal o.l. på ulike tider, og det går jo ikke dersom du må være fysisk tilstede for å bytte kanal.

Dersom det ikke støttes ønsker jeg de kunne brukt hue, og støttet dette.
    En slik boks finnes rett og slett ikke. Den ville sannsynligvis også blitt ekstremt mye dyrere enn en vanlig dekoder. Alternativet er å benytte en tuner pr. kanal sammen med hver sin eksterne RF modulator.

Hovedsentraler i analoge kabelnett benytter en dekoder pr. kanal (med tilhørende modulator).

Såvidt jeg vet så er det heller ikke intern RF modulator på den ene dekoderen (Grundig) som er godkjent i bakkenettet. Uansett gir RF modulator kun en TV kanal ut. Det kan jo sikkert komme bokser med RF modulator når flere produsenter kommer med dekodere.

Jeg har bare sett en dekoder som gir ut flere kanaler på RF og det er en ren free to air MPEG2 mottager fra A2B som kalles Multibox. Den kan ikke brukes i Norge siden den ikke støtter MPEG4.
    multibox.se - En box, tre kanaler, alla TV-apparater
    http://www.multibox.se/Produktblad/Multibox.pdf

Den kan gi ut 3 kanaler på RF/UHF. Denne mottageren inneholder tre tunere og tre dekodere i samme boks. Prisen ser ut til å starte på kr. 3000 og det er ca. 5 ganger så mye som de billigste free to air MPEG2 DVB-T mottagerene.

Det kan jo være noe slikt kan dukke opp for MPEG4 også men pga. den dårlige kvaliteten RF modulert video gir i forhold til HDMI eller Scart så vil jeg tro at en dekoder produsent kan slite med å få dette til å bli god butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hurtig svar...tenkte meg det.....da blir rett og slett en hel hau med nye bokser da....huff...ser kronene fyke ut vindu...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •