Problemer med husforsterker (BKK og NRK 3)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med husforsterker (BKK og NRK 3)

Har digitalt kabel-tv fra BKK, og bruker en slik forsterker fra Biltema:

Biltema Norge

Grunnen til at jeg bruker denne er at jeg får akkurat litt for dårlig signal frem til den koblingsboksen hvor jeg har tv'en. Denne løsningen har fungert bra lenge, helt til BKK la inn NRK 3 i pakken og jeg oppdaget at jeg alltid fikk "signal ikke funnet" på den kanalen. Satte dekoderen rett i uttaket hvor forsterkeren står og fant ut at det faktisk er forsterkeren som "filtrerer" ut denne kanalen på en eller annen måter. Fant også ut at det gjaldt noen av de andre kanalene. Dette var lokal-tv som jeg ikke har tenkt over manglet før.

Hvordan kan det ha seg at forsterkeren gjør at et fåtall kanaler ikke fungerer? De aller fleste kanalene fungerer 100% og forsterkeren gjør at jeg får et sterkt og fint signal. Forsterkeren dekke jo hele frekvensområdet (iallefall ifølge spesifikasjonen). Er det fordi det er en "antenneforsterker"?

Er det noen andre forsterkere jeg burde prøvd i stedet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet enda en forsterker, og fortsatt samme problem. Denne er riktignok i samme prisklasse som den andre, så det var kanskje ikke så overraskende. Men det er rart at forsterkerne "filtrerer" ut noen kanaler??? Noen som vet noe om dette?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antenneforsterkere er absolutt ikke min sterkeste side, men da jeg skulle bestille ny selv til mitt Get spredenett her i huset, da fikk jeg beskjed om å kjøpe en egen type beregnet for kablenett. Desverre vet jeg detaljene hvorfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken endte du opp med da? Har du en "link" til den? De jeg har er klassiske antenneforsterkere, så det kan jo være noe der...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fort krøll med antenneforsterkere beregnet på antenner i kabelnett. Kontakt leverandøren av kabel-tv og sjekk hva de anbefaler, de fleste kabel-tv leverandører kan levere riktig signalforsterker til en grei pris.

Vet ikke hvor avansert nettet til BKK er med tanke på to-veis kommunikasjon, men ofte vil en antenneforsterker blokkere et eventuelt retursignal som kan medføre at oppdateringer ikke blir utført, filmleie ikke virker osv.

Antenneforsterkere er beregnet for å forsterke analoge signaler via (det gammeldagse) bakkenettet, det finnes egne forsterkere for bruk i kabeltvnett.
    Sjekk med BKK, ikke hifisjappa på hjørnet er mitt tips.

Uansett, nye forsterkere fra kabeltvleverandøren vil forsterke både innkommende signal og retursignal.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinrr
    Hvilken endte du opp med da? Har du en "link" til den? De jeg har er klassiske antenneforsterkere, så det kan jo være noe der...
    Bestillt, men ikke motatt!

Jeg gikk til en butikk jeg kjenner og ba dem skaffe meg det jeg trengte innenfor en ramme på 2 store. Et krav var en med med minst 4 uttak med F-kontakter. Tror den som er på veg kommer på ca 1400,- men jeg aner (ennå) ikke merke. Skal prøve å huske å oppdatere når jeg får den i hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en lignende problemstilling.
    Fungerer antenneforsterkeren du kjøpte ok?
    Hvilke merke / typebetegnelse har denne?
    Hvor er denne å få kjøpt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se. Jeg mottok følgende boks:

Comega SA-4PM ("4 port indoor RF amplifier"). Produsent: Welcome to DKT

Fungerte flott rett ut av boksen og ga bedre signaler (mindre støy) enn den gamle Hirchman-boksen som la inn årene.

Ideelt sett ville jeg hatt en boks med justerbar gain pr utgang, men disse koster mer enn de smaker. Denne har en felles gain-switch.

Jeg kjøpte min hos A-Varer i Sandnes, men regner med at den kan fås tak i via flere leverandører.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kjøpt noen ny forsterker enda. Får inn NRK3 via analogt kabelsignal, så jeg klarer meg foreløpig.

Har som sagt prøvd 2 billige antenneforsterkere fra Biltema og Clas Ohlson og de funket ikke på NRK3 og noen lokaltv-kanaler. De funket på alle de andre kanalene, så det er litt rart. Har sjekket at de i teorien skal fint forsterke akkurat de kanalene jeg har problemer med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •