Gullkorn fra RiksTV's kundeservice

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gullkorn fra RiksTV's kundeservice

Jeg har ikke for vane å henge ut noen, men denne må jeg bare dele med dere andre :-D

Etter å ha tatt i bruk RiksTV og gått gjennom kanalene, skuffet det meg litt at ingen kanaler eller enkeltprogrammer sendes med surround-lyd. Derfor sendte jeg en forespørsel pr mail til RiksTV's Kundeservice. Jeg spurte "Når kommer de første programmene med surround-lyd?"

Første svar kom:
    Vi er ikke sikker på når det vil komme. Men du kan kople til surround annlegg

At jeg kan kople til surround-anlegg visste jeg forsåvidt ;-) Men - jeg synes det er rart om RiksTV ikke har noe forhold til denne problemstillingen, så jeg prøvde meg igjen. Jeg spør "Har dere ikke et litt mer spesifikt svar enn det? Dette må da være noe som dere diskuterer med innholdsleverandørene?"

Da kommer dagens gullkorn tilbake:
    For at du skal kunne få Surround- lyd må du gå til innkjøp av et Surround anlegg. Dette er ikke et lyd tilbud som sendes via noen frekvens.

:!:

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte...

Jeg har tygd mye på denne setningen idag: "Dette er ikke et lyd tilbud som sendes via noen frekvens".

Ting kan vel tyde på at Silje, Anett og de andre på Rolvsøy (Transcom) som besvarer disse henvendelsene kanskje ikke har fått den aller beste opplæringen.

Jeg tror jeg har bestemt meg: Gråten tar meg...

Øystein

Newcomer kjalvard sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oysteinj
    Jeg har ikke for vane å henge ut noen, men denne må jeg bare dele med dere andre :-D

Etter å ha tatt i bruk RiksTV og gått gjennom kanalene, skuffet det meg litt at ingen kanaler eller enkeltprogrammer sendes med surround-lyd. Derfor sendte jeg en forespørsel pr mail til RiksTV's Kundeservice. Jeg spurte "Når kommer de første programmene med surround-lyd?"

Første svar kom:

At jeg kan kople til surround-anlegg visste jeg forsåvidt ;-) Men - jeg synes det er rart om RiksTV ikke har noe forhold til denne problemstillingen, så jeg prøvde meg igjen. Jeg spør "Har dere ikke et litt mer spesifikt svar enn det? Dette må da være noe som dere diskuterer med innholdsleverandørene?"

For at du skal kunne få Surround- lyd må du gå til innkjøp av et Surround anlegg. Dette er ikke et lyd tilbud som sendes via noen frekvens.

Jeg har tygd mye på denne setningen idag: "Dette er ikke et lyd tilbud som sendes via noen frekvens".

Ting kan vel tyde på at Silje, Anett og de andre på Rolvsøy (Transcom) som besvarer disse henvendelsene kanskje ikke har fått den aller beste opplæringen.

Øystein
    Der har man igjen for å legge kundeservicetjenestene ut på anbud...

Takk for at du delte dette med oss. En latter i hverdagen har jo aldri skadet noen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første svar kom:

Øystein

Hvis spørsmålet var "Når kommer de første programmene med surround-lyd?" så må vel nesten det riktige svaret være at det sendes surround allerede ;-)

Det sendes selvfølgelig surroundlyd men ikke Dolby Digital. De fleste filmene som sendes ut med digital stereolyd vil mest sannsynlig inneholde Dolby Pro Logic II surround koding.
    Dolby Pro Logic - Wikipedia, the free encyclopedia

CANAL+FILM1 og CANAL+FILM2 sender hvertfall ProLogic II på MPEG1 lyden på satellitt. I tillegg sender disse to kanalene filmer med Dolby Digital 2.0(med Prologic II) eller Dolby Digital 5.1. Dette er vel de eneste kanalene via RiksTV som har Dolby Digital 5.1 sendinger hos andre operatører. Ingen av de andre kanalene har Dolby Digital sendinger noe sted.

Dolby Digital 5.1 er selvfølgelig det man ønsker å motta men ProLogic II er i det minste mye bedre enn stereo.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klarer ikke å si noe jeg

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike svar er kostelige. Det viser jo bla. hvor dårlig gjennomtenkt hele rikstv-tilbudet og selve utbuggingen har vert. Man har altså ikke satset på et system der det er nok båndbredde til at kundene selv kan velge å vrake i kanaler (spesialinteresser, nye landsmenn osv.) man har i tillegg ikke fått med seg at det i løpet av de siste ti årene er solgt en anseelig menge surround forsterkere/procesorer og at det derfor ville vert naturlig å tilby DD, DTS der dette er tilgjengelig.
    De skal ha kudos for at selve boksen kommer med HDMI kontakt da, sålangt har nemlig ikke (for)get kommet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvis spørsmålet var "Når kommer de første programmene med surround-lyd?" så må vel nesten det riktige svaret være at det sendes surround allerede ;-)

Det sendes selvfølgelig surroundlyd men ikke Dolby Digital. De fleste filmene som sendes ut med digital stereolyd vil mest sannsynlig inneholde Dolby Pro Logic II surround koding.
    Dette stemmer vel ikke... Dolby ProLogic sendes ikke av RiksTV, CD eller noen andre; ProLogic (I eller II) er en konvertering av et ordinært stereo-signal for å simulere et surround-lydbilde. Mitt lyd-anlegg konverterer f.eks. stereosignal v.h.a ProLogic II (som er versjon 2 av Dolby's konverteringsalgoritme), og det samme gjør mine PC-lyd-anlegg. Ekte surround-lyd (Dolby Digital eller DTS) er dette ikke.

Så at jeg og mange andre har ProLogic-lyd er altså ikke RiksTV's fortjeneste :-)

Øystein

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer vel ikke... Dolby ProLogic sendes ikke av RiksTV, CD eller noen andre; ProLogic (I eller II) er en konvertering av et ordinært stereo-signal for å simulere et surround-lydbilde. Mitt lyd-anlegg konverterer f.eks. stereosignal v.h.a ProLogic II (som er versjon 2 av Dolby's konverteringsalgoritme), og det samme gjør mine PC-lyd-anlegg. Ekte surround-lyd (Dolby Digital eller DTS) er dette ikke.

Så at jeg og mange andre har ProLogic-lyd er altså ikke RiksTV's fortjeneste :-)

Øystein
    Det blir feil å si at Dolby Surround/Pro Logic ikke er "ekte" surround, for det er det. Men den har ikke diskrete kodede kanaler, slik DD og DTS har, surroundinformasjonen er innkodet i stereokanalene (såkalt "Matrix-encoded"). Dolby Surround/Pro Logic-lydsporet må innkodes av innholdsleverandøren, det er ikke noe som blir "simulert" i en receiver. Surroundprosessorens jobb i dette tilfellet er å "pakke" opp den matrix-innkodede informasjonen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Øystein
    At er ikke er ekte syns jeg er litt feil men Dolby Digital 5.1 er selvfølgelig å foretrekke.

Prologic II lyd er "kodet" på kildematerialet. Det er ikke kun en dekoding/konvertering selv om ProLogic II også skiller ut lyd i flere kanaler på innhold som ikke er kodet i ProLogic II.

Se f.eks. pressemelding fra Dolby ang. Dolby Prologic II encoder
    Dolby | News and Events

Det har også vært brukt ProLogic koding på
    fotball sendinger .Var man på pub og så Sky Sports Premier League sendinger på 90-tallet så kom det alltid informasjon om at sendingen ble sendt med Dolby surround lyd ( dvs. ProLogic siden dette var i analog tiden).

Det er aldri distributøren som lager surround lyd (hverken ProLogic II eller Dolby Digital 5.1). Det er det f.eks. filmstudio selv som gjør på tapen TV selskapet kjøper. Distributøren videresender normalt sett det som TV kanalen leverer.

De eneste kanalene som sender i bakkenettet som man vet tilbyr Dolby Digital er CANAL+FILM1 og CANAL+FILM2. Dolby Digital 5.1 benytter normalt sett 384kbps eller 448kbps (kan vel benytte opp til 640kbps?). Går ut fra at det er alt for båndbredde krevende i et bakkenett som i øyeblikket er begrenset til 3 mux.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det blir feil å si at Dolby Surround/Pro Logic ikke er "ekte" surround, for det er det. Men den har ikke diskrete kodede kanaler, slik DD og DTS har, surroundinformasjonen er innkodet i stereokanalene (såkalt "Matrix-encoded"). Dolby Surround/Pro Logic-lydsporet må innkodes av innholdsleverandøren, det er ikke noe som blir "simulert" i en receiver. Surroundprosessorens jobb i dette tilfellet er å "pakke" opp den matrix-innkodede informasjonen.
    Man lærer så lenge man lever :-) Ja, jeg ser nå at det er mulig å kode informasjon inn i et stereosignal, og så la DPL II dekode dette og "brette det ut" i 5.1. I tillegg er det også slik som jeg har sagt at selv et ordinært stereosignal (uten slik koding) kan behandles av DPL II og simulere et 5.1-lydbilde.

Vel, for meg er "ekte" surround-lyd fremdeles noe som er basert på DD, DTS eller tilsvarende, selv om DPL II også gjør en god jobb.

Bit dere merke i dette, dere som jobber i Transcom på Rolvsøy. Jeg har lært noe nytt idag av bobben1 og striky, og det håper jeg dere også har :-D

Kanskje RiksTV burde outsource kundeservice'n til AVforum istedet? Billig og uendelig mye bedre :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •