Problem RiksTV boks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem RiksTV boks

Har et snodig problem med min Grundig boks til RiksTV. I følge dekningskartet skal jeg ha topp signal og skal benytte Tryvasshøgda. Min boks viser 100% på kvalitet og 74% på styrke, men når jeg søker inn kanalene får jeg alle kanalene i Hedmark og Oppland og ikke en eneste kanal fra Tryvann! Det samme skjer når jeg søker manuelt på kanalene. "Ingen kanaler funnet" er svaret.Har kontaktet RiksTV flere ganger, men det eneste de kom fram til var å bytte antenne. Har derfor investert i ny UHF antenne, strukket ny kabel direkte til tuner, men får samme resultat. Bildene jeg får inn har tidvis mosaikk,så signalet ligger nok i grenseland.Er det noen av ekspertene her på forumet som har en genial løsning på problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    I følge dekningskartet skal jeg ha topp signal og skal benytte Tryvasshøgda. Min boks viser 100% på kvalitet og 74% på styrke, men når jeg søker inn kanalene får jeg alle kanalene i Hedmark og Oppland og ikke en eneste kanal fra Tryvann!
    Peker antenna di faktisk mot Tryvann?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis jeg går inn og sjekker signalet på RF kanal 52, får jeg topp signal,men kanalene legger seg inn på RF kanalene 24-48-55 med mye dårligere signal.Bor forøvrig i Ullensaker.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis jeg går inn og sjekker signalet på RF kanal 52, får jeg topp signal,men kanalene legger seg inn på RF kanalene 24-48-55 med mye dårligere signal.Bor forøvrig i Ullensaker.
    Du skal kunne velge mellom de forskjellige nettverkene ved å trykke pil høyre/venstre når du har kanallisten på skjermen. Har du forsøkt dette ?

Du mottar sannsynligvis Hedemark/Oppland. Når du trykker på pil høyre/venstre flere ganger med kanallisten framme så tror jeg det skal dukke opp kanalliste for Oslo/Akuershus som vil være basert på 52/58/61.

Det er sannsynligvis en (eller flere) av disse senderene du mottar
    Hedmark Kongsvinger 24 48 55
    Hedmark Flisa 24 48 55
    Hedmark Oppstad 24 48 55
    Hedmark Skotterud 24 48 55
    http://www.norkring.no/upload/Kanalp...uni%202007.xls

Du burde også ha god dekning fra flere av disse senderene:
    Oslo Tryvasshøgda 52 58 61
    Akershus Maura 52 58 61
    Akershus Mistberget 52 58 61
    Akershus Nittedal 52 58 61

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Du skal kunne velge mellom de forskjellige nettverkene ved å trykke pil høyre/venstre når du har kanallisten på skjermen. Har du forsøkt dette ?

Du mottar sannsynligvis Hedemark/Oppland. Når du trykker på pil høyre/venstre flere ganger med kanallisten framme så tror jeg det skal dukke opp kanalliste for Oslo/Akuershus som vil være basert på 52/58/61.

Det er sannsynligvis en (eller flere) av disse senderene du mottar
    Hedmark Kongsvinger 24 48 55
    Hedmark Flisa 24 48 55
    Hedmark Oppstad 24 48 55
    Hedmark Skotterud 24 48 55
    http://www.norkring.no/upload/Kanalp...uni%202007.xls

Du burde også ha god dekning fra flere av disse senderene:
    Oslo Tryvasshøgda 52 58 61
    Akershus Maura 52 58 61
    Akershus Mistberget 52 58 61
    Akershus Nittedal 52 58 61
    Helt riktig Bobben1.Jeg får 2 kanallister, men når jeg sjekker signalstyrken på samtlige kanaler på kanallista for Oslo/Akershus får jeg 35-40 prosent i styrke,men velger jeg manuelt kanal 52 får jeg 75%,og når jeg søker manuelt her, finner den kun NRK P1.Kan det være feil på Grundig boksen?

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har Hedmark og Oppland begynt å sende på bakkenettet enda, jeg mente det skulle komme 8. November.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det er senderen på Kongsvinger jeg tar inn, så den sender, men det er vel bare testsendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det er senderen på Kongsvinger jeg tar inn, så den sender, men det er vel bare testsendinger.
    Synes dette virker veldig merkelig så jeg stiller noen spørsmål.

Hva slags antenne er det du har ?

Jeg ville jo tro at på de avstandene det er snakk om her er det snakk om en retningsbestemt/Yagi antenne av noe størrelse.

Ved å kikke på Google earth har du sett fra Ullensaker senderen på Kongsvinger/Holtberget rett øst for deg. Senderen på Tryvann bør være mer eller mindre rett sør vest.

Og fronten/spissen på antennen din peker altså omtrent mot sør vest ?

Jeg synes nemlig det er ekstremt merkelig at at en retningsbestmt UHF antenne skulle klare å ta imot noe til signal fra så totalt feil vinkel som det er snakk om her, i området rundt 135 grader. Spesiellt når senderen på Kongsvinger er omtrent 45 km unna. Feil på en boks kan ikke medføre at at retningsbestemt UHF antenne klarer å motta signal "bakfra".

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Akershus (Gjerdrum), og får anbefalt Konsvinger som min beste sender. Når jeg søker inn kanalene får jeg også spørsmål om jeg skal tilhøre Oslo/Aksershus eller Hedmark. Jeg trodde at denne var i drift allerede for oss i Akershus, ettersom den oppgis på dekningskartet for meg som bor i Akershus.

Når jeg søker inn derfra får jeg topp signal, men får kun inn NRK og ikke RiksTV kanalene. Jeg har snakket med RiksTV og de sier at det er et problem med "parring" av kort dekoder i mitt tilfelle. Jeg skal ringe igjen i ettermiddag og dobbeltsjekke dette. Er i hele tatt vært mye kluss etter at jeg fikk dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirvb
    Jeg bor i Akershus (Gjerdrum), og får anbefalt Konsvinger som min beste sender. Når jeg søker inn kanalene får jeg også spørsmål om jeg skal tilhøre Oslo/Aksershus eller Hedmark. Jeg trodde at denne var i drift allerede for oss i Akershus, ettersom den oppgis på dekningskartet for meg som bor i Akershus.

Når jeg søker inn derfra får jeg topp signal, men får kun inn NRK og ikke RiksTV kanalene. Jeg har snakket med RiksTV og de sier at det er et problem med "parring" av kort dekoder i mitt tilfelle. Jeg skal ringe igjen i ettermiddag og dobbeltsjekke dette. Er i hele tatt vært mye kluss etter at jeg fikk dekoderen.
    Jeg får oppgitt Tryvann som beste sender på dekningskartet.
    Har nå testet følgende: Ny UHF antenne med topp signal fra Tryvann, byttet tuner hos Elkjøp, men ingen forandring.
    Ser faktisk ut som antennen tar inn signaler fra Kongsvinger selv om den står i stikk motsatt retning. RiksTV sier de skal legge inn nytt signal til boksen,så jeg kontakter dem senere idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor på lørenskog og har signaler på tryvasstårnet. Ikke noe problem sånn sett. Opplever bare at antenna er særs sår for mobilsignaler.

Ellers opplever jeg dekoderen som en smule billig. Postet noe om dette i Grundig tråden her. Vet ikke om flere føler at denne er litt bortinatta på enkelte punkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signaloppdatering fra Rikstv ga ingen forandring. Har nå tatt den tunge veien på taket og satt antenna mot Kongsvinger, som gir et signal som ligger akkurat på grensa,får litt mosaikk nå og da.
    Ser forøvrig ut som dekningskartet til RiksTV må taes med en klyp salt,da de som bor en mil lenger unna Kongsvinger enn meg får opp denne senderen som best, mens jeg får opp Tryvann.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere her som opplever at dekoderen plutselig slår seg av, finner ingen kanaler, restarter seg selv etc? Virker svært ustabil. Tenkte jeg skulle bytte den i dag på Elkjøp, men hvis alle har samme problem, så er vi jo like langt...

Opplever at den også er ustabil på signaler, som om den sliter med å holde på det. Veldig merkelig. Angrer nesten på at jeg ikke kjøpe parabol fra CD. Hadde de bare hatt TV3 så...

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirvb

Vil bare bekrefte at Konsvinger sender alle kanaler med godt bilde til meg i Gjerdrum etter at Rikstv rettet problemet med parring av kort mot dekoder

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi i RiksTV er oppmerksomme på problemet med at beste sender ikke alltid blir automatisk valgt og vi jobber med å få på plass en programvareoppdatering som gjør at mottakeren automatisk velger riktig frekvens.

Kort sakt kan feilen beskrives som at mottakeren bruker den første frekvensen den finner en kanal på. Det er mulig å komme seg rundt problemet på følgende måte:

1. Sjekk dekningskartet på RiksTV's dekningskart og flytt musa slik at du peker på den senderen du ønsker å ta imot signalene fra og noter hvilke kanalnumre som brukes (f. eks bruker Tryvann 52, 58, 61).

2. Napp ut antennekontakten fra mottakeren.

3. Slett gammel kanalliste på følgende måte: Trykk Meny og velg ”Installasjon” – ”Kanalvalg” – ”Installer kanalliste på nytt”.

4. Vent til kanalsøket er ferdig. Sett deretter inn antennekontakten.

5. Søk opp frekvensene fra senderen du ønsker å motta fra ved å gjøre et manuelt kanalsøk (”Installasjon” – ”Kanalvalg” – ”Manuelt kanalsøk”) for hvert av kanalnumrene du noterte i punkt 1.

Vi håper denne lille bruksanvisningen er til hjelp.

Med vennlig hilsen fra RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk RiksTV. Da er kanalene installert på nytt, denne gang fra Tryvann. Den bruksanvisningen fungerte perfekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiksTV
    Vi i RiksTV er oppmerksomme på problemet med at beste sender ikke alltid blir automatisk valgt og vi jobber med å få på plass en programvareoppdatering som gjør at mottakeren automatisk velger riktig frekvens.

Kort sakt kan feilen beskrives som at mottakeren bruker den første frekvensen den finner en kanal på. Det er mulig å komme seg rundt problemet på følgende måte:

1. Sjekk dekningskartet på RiksTV's dekningskart og flytt musa slik at du peker på den senderen du ønsker å ta imot signalene fra og noter hvilke kanalnumre som brukes (f. eks bruker Tryvann 52, 58, 61).

2. Napp ut antennekontakten fra mottakeren.

3. Slett gammel kanalliste på følgende måte: Trykk Meny og velg ”Installasjon” – ”Kanalvalg” – ”Installer kanalliste på nytt”.

4. Vent til kanalsøket er ferdig. Sett deretter inn antennekontakten.

5. Søk opp frekvensene fra senderen du ønsker å motta fra ved å gjøre et manuelt kanalsøk (”Installasjon” – ”Kanalvalg” – ”Manuelt kanalsøk”) for hvert av kanalnumrene du noterte i punkt 1.

Vi håper denne lille bruksanvisningen er til hjelp.

Med vennlig hilsen fra RiksTV
    Vil dette hjelpe på problemet rundt signalkvaliteten eller at dekoderen sier at "lyd og bilde ikke sendes på denne kanalen"? Jeg har kvalitet på 100% hele tiden og styrke på over 70% hele tiden. Allikevel oppstår det problemer som at dekoderen henger seg, restarter seg selv og låser kanalen for lyd og bilde. Også at det hakker noe grusomt til tider.

Takk for at dere tar dere tid til å svare her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig problemer

Hei. Jeg opplever også at Grundig boksen plutselig melder at "denne kanalen sender ikke lenger" eller "ingen lyd/bilde fra denne kanalen" midt i beste sendetid. Har måttet ta ut strømkabel og sette den inn igjen. Og noen ganger har jeg reinstallert kanalene for å få alt på plass igjen. Dette skjer stadig. Var innom Elkjøp for å bytte dekoder, men der sa de noe interessant. De spurte om jeg har fri sikt til Tryvann. Det har jeg (Hvalstad, Asker). Da påstod de at signalet kunne bli for sterkt??!! De anbefalte meg og flytte antennen (har utendørs antenne) slik at den ikk pekte mot Tryvann. Jeg syntes dette hørtes noe underlig ut. Noen som har kommentarer til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterr
    Hei. Jeg opplever også at Grundig boksen plutselig melder at "denne kanalen sender ikke lenger" eller "ingen lyd/bilde fra denne kanalen" midt i beste sendetid. Har måttet ta ut strømkabel og sette den inn igjen. Og noen ganger har jeg reinstallert kanalene for å få alt på plass igjen. Dette skjer stadig. Var innom Elkjøp for å bytte dekoder, men der sa de noe interessant. De spurte om jeg har fri sikt til Tryvann. Det har jeg (Hvalstad, Asker). Da påstod de at signalet kunne bli for sterkt??!! De anbefalte meg og flytte antennen (har utendørs antenne) slik at den ikk pekte mot Tryvann. Jeg syntes dette hørtes noe underlig ut. Noen som har kommentarer til dette?
    Hei
    Hva har du av signal fra Tryvann? (Signalpakke 52-58-61)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=petterr]Hei. Jeg opplever også at Grundig boksen plutselig melder at "denne kanalen sender ikke lenger" eller "ingen lyd/bilde fra denne kanalen" midt i beste sendetid. Har måttet ta ut strømkabel og sette den inn igjen. Og noen ganger har jeg reinstallert kanalene for å få alt på plass igjen. Dette skjer stadig.[QUOTE]

Jeg kjenner flere som har akkurat samme problemet. Det virker på meg som om denne boksen er full av bugs.
    Irriterer meg også at lyden er ute av sync innimellom. Merkelig at ikke flere har skrevet om det her på forumet.

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •