Problem RiksTV boks - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Hva slags antenneforsterker har du kjøpt? I noen tilfeller, f.eks om du har sterkt signal fra før, kan det bare bli verre med en forsterker fordi den kan overstyre om signalet blir for sterkt.

Står det noe på forsterkeren eller esken om hvor mye den tåler ut (db)?
    Og hva med støytall (Noise figure)? Lavere støytall, jo bedre.

Kjøpte den dyreste på Claes Ohlson til 250,-.
    Forsterket 25 dB.
    Signal gikk opp fra 70% på kvalitet til 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiksTV
    Grunnen til at dere i Bergensområdet har hatt ekstra problemer er at en sender har vært defekt. Ettersom nettet er bygget slik at mange av senderne bruker samme frekvens (SFN) har dette skapt problemer i store områder. Feilen på senderen er nå rettet slik at denne feilkilden er fjernet.

Vi har ikke snikinnført noen noen ny programvare. Dere vil få beskjed når en ny programvare er tilgjengelig og mulighet til å velge om dere vil laste den inn eller ikke. Vi anbefaler selvfølgelig at ny programvare tas i bruk for dermed å forbedre mottakeren.

Med vennlig hilsen
    RiksTV
    Vel.. dette ser ikke ut til å stemme iallefall. Feilen er ikke rettet for mitt vedkommende her i Bergen. Andre med andre erfaringer i Bergen by?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kosmos2k
    Vel.. dette ser ikke ut til å stemme iallefall. Feilen er ikke rettet for mitt vedkommende her i Bergen. Andre med andre erfaringer i Bergen by?

Hos meg har det faktisk virket nå, bank i bordet !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerognal
    Kjøpte den dyreste på Claes Ohlson til 250,-.
    Forsterket 25 dB.
    Signal gikk opp fra 70% på kvalitet til 100%.
    Om det er den som er beregnet for innendørsbruk til 249,- så mener jeg å huske det stod på den at den bare tålte 80db ut ved 2 kanaler, og det er altfor dårlig. Den vil da trolig overstyre i mange tilfeller og bare gjøre det værre.

Du bør få deg en forsterker med lavt støytall og som tåler mye ut. Den bør plasseres ute så nærme selve antennen som mulig.

Triax har en fin sak med veldig lavt støytall og som kan ta strøm direkte fra Digitalboksen (5V).

Sjekk denne: Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Var det signalstyrken eller signalkvaliteten som økte fra 70 til 100% ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkvaliteten økte til over 90. Nå har jeg også finjustert antenne litt mer og har 99% kvalitet. Styrke 100% kontinuerlig.
    Ser ut som ting funker her hos meg nå iallefall. Bildet tar et hopp\piksel av og til, men venter på ny software før eg gjør noe mer ut av det.
    At lyden er ute av sync er jo decoderproblem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re: Problem RiksTV boks

Signalkvaliteten økte til over 90. Nå har jeg også finjustert antenne litt mer og har 99% kvalitet. Styrke 100% kontinuerlig.
    Ser ut som ting funker her hos meg nå iallefall. Bildet tar et hopp\piksel av og til, men venter på ny software før eg gjør noe mer ut av det.
    At lyden er ute av sync er jo decoderproblem.
    Det er vel først og fremst kvaliteten som er viktig. Jeg får bare inn ca. 37% på signalstyrken på de Svenske muxene jeg tar inn, men kvaliteten er 100% og jeg får ikke "mosaikk" eller pixelfeil (eller hva det nå kalles) for det.
    De Norske har jeg 75% på styrke og 100% på kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg fryktelig mye pixling på NRK1. Koblet vekk antenneforsterker, men det hjalp ikke. Uten forsterker har jeg melløom 80-85% styrke. Med denne 100%. Kvalitet ligger på over 95 hele tiden.
    Lipsync-problemet er fryktelig.
    Signalet skal jo være mer enn godt nok, så håper dette blir bedre med ny software....:evil:

Nei bakkenett imponerer over hodet ikke!:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet skal jo være mer enn godt nok, så håper dette blir bedre med ny software....:evil:

Enig med deg der. Håper for guds skyld lipsyncproblemet blir borte med ny software.....hvis ikke skal de f*** meg få høre det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering av Grundig mottaker

Jeg beklager å meddele at den nye programvaren for Grundig mottakeren hadde en ny alvorlig feil slik at vi ikke kan slippe den som planlagt denne uken.

Vi har mottatt nok en ny SW der denne feilen skal være rettet. Går alt som det skal under uttestingen vi vi gjøre denne tilgjengelig i nettet i neste uke (uke 44).

Med vennlig hilsen
    RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lipsync-problemet er fryktelig.

Ja, hos meg gjenstår nå "bare" lipsync problemet, samt dette med at Grundig boksen ikke takler å bruke både HDMI og Scart. Kvaliteten på sendingene opplever jeg som veldig bra.

Enig i at Lipsync problemet er fryktelig plagsomt.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bypass av lipsync problemet

Jeg bruker HDMI kabel for overføring av bilde og lyd.

Jeg har nå oppdaget at om jeg kjører lyden ut via audio utgangene på Grundig boxen og inn på stereoanlegget mitt, blir lipsyncen mye bedre, muligens perfekt. (Jeg er så fokusert på dette nå at jeg ikke blir helt enig med meg selv på om det er HELT borte eller bare nesten. Andre testpersoner ser ikke noe problem når lyden går via stereoanlegget).

Kopler man inn begge lydkilder samtidig, får man en betydelig ekkoeffekt, som viser tidsforskjellen i signalene.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TytnII
    Jeg bruker HDMI kabel for overføring av bilde og lyd.

Jeg har nå oppdaget at om jeg kjører lyden ut via audio utgangene på Grundig boxen og inn på stereoanlegget mitt, blir lipsyncen mye bedre, muligens perfekt. (Jeg er så fokusert på dette nå at jeg ikke blir helt enig med meg selv på om det er HELT borte eller bare nesten. Andre testpersoner ser ikke noe problem når lyden går via stereoanlegget).

Kopler man inn begge lydkilder samtidig, får man en betydelig ekkoeffekt, som viser tidsforskjellen i signalene.
    Jeg har ikke hatt noen store lipsyncproblemer med Grundig boksen etter at jeg fikk stabilt signal. Jeg måtte følge RiksTV's tips om å søke kanalene uten antenne tilkoblet og etterpå gjøre manuelt kanalsøk. Hadde før det problem med at jeg fikk "feil" frekvenser i kanallisten.

Det er riktignok noen innslag på nyhetene som har dårlig lipsync men nyhetsoppleseren pleier å være i sync på samme sending så det er vel grunn til å anta at det er innslagene som ikke er helt bra.

Har koblet Grundig boksen til Pioneer 507XA vha. HDMI kabel. Har koblet digital lyd til AVReceiver. Pioneeren forsinker bilde ca. 60ms pga. skjermens bildebehandling. Dette har jeg kompensert for i AVReceiveren ved å sette 60ms lydforsinkelse.

Dersom jeg kobler høyttalere til Pioneer'en og ikke setter lydforsinkelse på AVReceiveren så høres ekko. Det er helt normalt siden det er forsinkelse i alle flatskjermer pga. bildebehandling. Det ville vært mer illevarslende om man ikke hørte ekko siden det vil bety at skjermen ikke har like mye lydforsinkelse som videoforsinkelsen. Da kan det jo ikke bli lipsync.

Faktisk benyttet jeg ekkoeffekten til å finne ut hvor mye forsinkelsen er i Pioneer'en. Jeg måtte justere til ca. 60ms audiodelay i AVReceiveren før ekkoeffekten ble borte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er at lyden henger langt ETTER bildet. Lite å gjøre med det.

I kveld har NRK og TV3 vært helt umulig. Mosaikk hele forbanna tiden. Signalkvalitet mellom 90 og 100%. Styrke 100% konstant.

Fy **** så lei jeg er av dritten. Om ikke ny software fikser problemene går hele dritten i retur.:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, lyden henger ETTER, og den eneste justeringsmuligheten jeg har funnet er for å legge inn ytterligere mer lydforsinkelse. Nå funker det altså ved å kjøre lyden direkte ut fra Grundig boxen uten noen justering, og det blir da synkront med billedbehandlingen i TVen, som jo må ha en forsinkelse i billedprosesseringen. Forstå det den som kan.

At enkelte nyhetsinnslag ikke er i sync slik Bobben1 beskriver, har jeg sett nå i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem RiksTV boks

I kveld har NRK og TV3 vært helt umulig. Mosaikk hele forbanna tiden. Signalkvalitet mellom 90 og 100%. Styrke 100% konstant.

Fy **** så lei jeg er av dritten. Om ikke ny software fikser problemene går hele dritten i retur.:evil:
    Så lenge du ikke har 100% på kvaliteten vil du oppleve "mosaikk". Det kan du selv lese i et av innleggene RiksTv har skrevet her.

Du må få ett bedre signal. Det gjør du med bedre antenne og som peker i riktig retning. Heve antennen hjelper som regel også.

Skal du ha forsterker bør den være støysvak og stå så nærme antennen som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som da har et tips på en skikkelig proff uhf-antenne så jeg får bedre signalkvalitet? Har i dag en ganske stor antenne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Om det er den som er beregnet for innendørsbruk til 249,- så mener jeg å huske det stod på den at den bare tålte 80db ut ved 2 kanaler, og det er altfor dårlig. Den vil da trolig overstyre i mange tilfeller og bare gjøre det værre.

Du bør få deg en forsterker med lavt støytall og som tåler mye ut. Den bør plasseres ute så nærme selve antennen som mulig.

Triax har en fin sak med veldig lavt støytall og som kan ta strøm direkte fra Digitalboksen (5V).

Sjekk denne: Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Var det signalstyrken eller signalkvaliteten som økte fra 70 til 100% ?

Noen som kan anbefale noe som er å få kjøpt i en butikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Noen som kan anbefale noe som er å få kjøpt i en butikk?
    Om det er forsterker du vil ha anbefaling på så vil jeg som sagt anbefale denne: Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Du får kjøpt den i en vanlige butikker som selger antenneutstyr. Om de ikke har den bestiller de den sikkert for deg.
    Triax er et godt kjent merke, så f.eks Elkjøp hadde noen antenner fra Triax sist gang jeg var der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som da har et tips på en skikkelig proff uhf-antenne så jeg får bedre signalkvalitet? Har i dag en ganske stor antenne.
    Hvilke kanaler er det du skal ta inn? Du bør ha antenne som har forsterkningen der dine kanalerer ligger. Ligger de veldig spredt må du ha en antenne dekker hele UHF-båndet. Disse har som regel dårlig forsterkning nede i båndet, for så å stige gradvis oppover jo høyere du kommer.

Det kan godt tenkes at problemet ditt skyldes at antennen din tar for seg feil kanaler. Selv om antennen din er stor behøver den ikke nødvendigvis ha god forsterkning på dine kanaler.

Televes DAT75 regnes vel som noe av de bedre du kan få tak i av antenner som dekker hele spekteret, men heller ikke den har mer en 12,5db forsterkning på de laveste kanalene.

FICHA GENERAL DE PRODUCTO, TELEVES S.A.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg bare få luftet mine frustrasjoner med RiksTV her, jeg opplever de samme problemene som de fleste andre: Heng og rødt lys, lipsync problemer, bilde som plutselig går seint for så å "spole" for å ta igjen sendingen og pikselering. Så nå er nok blitt nok, og denne boksen blir pakket ned for å havne på "tusenlapp ut vinduet"- lista. Heldigvis valgte jeg å ikke bestille med abonnement i første omgang, nettopp for å se om dette fungerte bra. Skal ta den frem igjen og teste når FW-oppdatering kommer, men har mista troen på RiksTV uansett.

Og hvis noen lurer:
    TV: Sony KDL40W2000
    Tilkobling: HDMI med 1080i
    Lyd: Bruker både lyd fra TV via HDMI og optisk ut
    Format: 16:9 Fullskjerm
    Lydforsinkelse: Ingen

Kvalitet/Styrke: 100%/45-75%
    Status: 8K; 64QAM; 2/3
    BER 0,0E-7
    C/N 23,7
    Styrke 108
    (Alle tallene er hentet mens boksen står med rødlyset på)

Så nå er det fram med vater, kompass og transportør for å se om jeg kan få inn satellitt mellom fjella her, analog kabel duger ikke lenger

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •