Problem RiksTV boks - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 185
    Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke alle sliter med heng på dekoderen...

Jeg ser at dere i Bergen har store problemer med heng på dekoderen. Jeg synes det er viktig å melde tilbake til dere at dette IKKE bare kan skyldes dekoderen, men at det mest sannsynlig er senderne.

Grunnen til dette er min erfaring med mottak fra senderen i Konsvinger. Jeg har hadd dekoderen påslått uten heng eller behov for strømreset sammenhengene i 14 dager nå.

Jeg benytter en aktiv sort bordantenne fra Claes Olsson som står i vinduskarmen. 73% styrke og 100% kvalitet. jeg har klar sikt til Konsvinger fra Gjerdrum distanse ca 60 km.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal i allefall hive ut den Grundig dekoderen så fort den Sagem greia er i land. Kanskje smart å vente til noen har testet den, men jeg orker ikke mer av den Grundig dritten!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sagem ITD91 HD test

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andylove
    Jeg skal i allefall hive ut den Grundig dekoderen så fort den Sagem greia er i land. Kanskje smart å vente til noen har testet den, men jeg orker ikke mer av den Grundig dritten!
    Om noen i Bergensområdet vil låne meg sin Sagem en kort periode for testing av om det utbedrer problemene jeg opplever, skal jeg betale dem godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av TytnII
    Har samme problem som mange andre her, med utfall av kanaler, errorlampe på decoder som lyser rødt, og feilmelding "Ikke lyd eller bilde på denne kanalen", + talesync problem når kanalene en stakket stund er inne. Har 2 bokser, en på vanlig TV og en på ny Sony 40D3000 flatskjerm, problemet er der på dem begge.

Bruker direkte HDMI tilkopling på flatskjermen og Scart på den andre. Bor midt i Bergensdalen med fri sikt til Ulriksmasten som er 2 km i luftlinje unna. Kvalitet 100%, signalstyrke 75%. C/N(dB) 28, BER: 0.0E-7 Styrke 216. Manuel innstilling av kanaler er prøvd, og ene boksen er byttet av forhandler.

Det som irriterer meg mest er at kundeservice RiksTV LATER SOM OM PROBLEMET ER UKJENT og at det bare er jeg som sliter med denne "sære" problemstillingen, når jeg nå igjennom en uke har hatt 10 supportsamtaler på tilsammen 1 time med dem... det er uhørt slett kundebehandling. De avspiser meg stadig med at de skal "sende nye oppdateringer til boksen", og at jeg må vente 3 timer før effekt. De fikk meg og til å bytte ene boksen på garanti, selv om de åpenbart må ha forstått at dette ikke ville avhjelpe problemet. :cry:

Heldigvis fant jeg på å søke på nettet omkring dette, og fikk avdekket omfanget. Mangelen ved tjenesten er vesentlig, produktet er rett og slett ubrukelig i sin nåværende form. Dette betaler jeg virkelig ikke for. Denne tjenesten er ikke moden for lansering.

Jeg vil helt klart kreve heving av avtalen. Jeg har sendt dem mail om dette, og skal orientere dere om hvordan de håndterer kravet om heving.

Siterer meg selv her, for å få en sammenheng i det jeg skal rapportere nå. Litt tidlig stausrapport kanskje, er enda ikke helt overbevist om at dette er stabilt, men det har altså skjedd store endringer:

Jeg fikk respons på mine skriftlige henvendelser om heving av kjøp. To forskjellige supportmedarbeidere rapporterte at "teknisk" hadde lovet at problemet ville være løst i dag, fredag kveld. Fikk så nok et svar, fra en annen supportperson, med et annet ticket nr., som også lovet løsning - men vedkommende sa at jeg måtte belage meg på å vente til over helgen.

Vel, tilbake fra jobb i kveld, finner jeg at én av mine to mottakere - den som er tilkoplet HDMI og Sony 40D3000 - fungerer sammenhengende i 4 timer nå ! Fantastisk. (Jeg hadde utfall hvert 10. minutt) Dette betyr at man kan korrigere problemet med signaloppdateringer over luften. Konkret hva som er gjort av endring, vet jeg dog ikke.

Mottaker nr. 2 har vært utkoplet siden den ikke fungerte, og der var det ingen endring ved tilkopling igjen. Men den er nå koplet inn, og det gjenstår å se om den kommer opp stabilt når den har stått tilkoplet noen timer og (formodentlig) har fått samme oppdatering.

Til overmål blir jeg ringt opp nå kl. 21:30 fra RiksTV, der de spør om status. Bra!

Fremdeles ser jeg tidvis lipsync problemet, men det er dog en minor pain in the ass sammenliknet med utfall hvert 10. minutt...

Håp i hengende snøre!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg hadde ikke før postet den forrige meldingen, så fallt jeg ut igjen.

ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som problemet er løst for min del også.. er kanskje litt tidlig å si enda. Men boksen ser ut til å ha virket problemfritt fra litt over 21 i går kveld. Holder til i samme område som TytnII, så det kan virke som Rikstv har fikset de påståtte problemene med senderen på Ulriken. Er jo lov å håpe iallefall!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte rikspakken i bergen i dag, og har hatt den på i mange timer nå. Har ikke hatt noe problemer så langt. Alt virker som det skal. Selv om det fortsatt er tidlig å si noe sikkert, ville jeg likevel meddele at ting funker hos meg.
    Eneste er at min universale fjernkontroll ikke ser ut til å fungere med Grundig-boksen (Sunwave SRC-3810).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok meddele at meldingen om at det fungerete var falsk. Kom tilbake fra tur nå og har fått samma feilen på boksen igjen. Rødt lys og denne kanalen sendes ikke lenger... ! Jeg trudde virkelig det var fikset nå. Kommer nok med oppdatering utover dagen i morra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine problemer:

Jeg bruker dette:

16:9(fullskjerm), 576i, SCART..

Bor i Vestfold og skal få fra Halden senderen

Har problemer med hakking/flimmring

Problemet med hakking(vil kalle det mer slowdowns) er at man kan se det godt på rulle tekster, folk som løper eller biler som kjører. Det er akkuratt som alt går smooth som vanlig tv også begynner den å henge litt etter, akkuratt som når man ser på en dårlig kvalitets clip.. (Kvaliteten er nog det sammen med det blir litt slowdowns)

Dette skjer mest på de norske kanalene som:

TvNorge, Tv2 (Zebra, filmkanalen, nyhetskanalen) og kanalen FEM...

Virker som det bare er problemer der...

På noen andre kanaler eller stort sett alle når man ser på feil svart bakrund så har jeg mange blasse streker(svart og hvit, så vidt synelig) i bakrunden som går over hele tven. Dette er ikke noe stort problem men virker som bilde er delt opp selv om det ikke er sånn når det vises programmer som ikke har svart bakrund.

Jeg bruker en gammel husantenne som jeg mener er litt dårlig stand siden vi ikke en gang fikk inn nrk 2 på den før RiksTv og tv norge var stadig dårlig..

Dette har vel mest sannsynelig noe med signalet å gjøre? Det ligger på ca 50-60 hele tiden.. Men gir dere et bilde slik at dere kan se hva jeg mener også kan dere kanskje forklare hva jeg bør gjøre om jeg i det hele tatt bør gjøre noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda for tidlig å konkludere noe endelig mht stabilitet, men det lover bra!

Et annet spørsmål som noen kanskje kan svare på, det går på dette med formatet det sendes på (jeg er ny med flatskjerm). Ser ut for at ganske få kanaler sender i bredformat?

Innstilling på boksen er disp: auto (som velger 1080i), skjermformat 16:9 (heter "wide" på TVn min), display format: Letter Box. Da har reklamepausene på TV2 sorte felt på høyre og venstre side - er vel dette som heter 4:3 format, mens de vanlige sendingene fyller hele skjermen. Men det ser ut for at bildet er forstørret vertikalt slik at toppen av folks hoder er strukket utenfor billedrammen, kan dette stemme? Gir ikke 16:9 et bilde med riktige proporsjoner? Videre kan jeg velge Zoom eller Smart på tven min, men det gjør det hele bare verre.

De kanalene som vises i et slikt Wide format, er NRK og TV2 sine kanaler, mens de fleste andre ser det ut for (Viasat, FEM, Animal Planet, National Geograpic) viser i 4:3 - kan det stemme at de fleste kanalene ikke sender i wide, eller er det forskjellig fra sending til sending?

Og Tv2 filmkanalen sender nå Godzilla i noe som ser ut som et 16:9 format, men med sorte felt horisintalt over og under bildet. Antar det er et slags filmformat - hva heter det formatet? Her er i alle fall proporsjonene riktige.

Har jeg noen feile innstillinger? Takker for oppklaring.

Edit: Har nå prøvd med å endre format på decoderen fra 16:9 / Letter Box til 16:9 / Full . Da blir 4:3 strukket til å fylle hele skjermbildet på alle sendinger, men proporsjonene er nok feile.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt en antenneforsterker og har nå 100% både på signal og kvalitet.
    Men lyden er like mye ute av sync. Forferdelig irriterende!:evil:
    Har sendt mail til Riks-TV, så får vi høre hva dem sier...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Software oppdatering

Hei,

Nok en gang stor takk til dere alle som har rapportert deres problemer. Informative tilbakemeldinger er eneste måten vi kan hjelpe boksleverandørene til å forbedre sine produkter og for oss i RiksTV til å bli bedre, både med teknikken og på kundebehandlingssiden.

Vi har mottatt en ny SW fra Grundig som vi nå tester gjennom for å se om den virkelig forbedrer situasjonen samt kontrollerte at det ikke er innført kritiske feil.

Områder som er rapportert forbedret i denne SW er:
    - Stabilitet (reset, heng, manglende lyd osv)
    - Lipsync (lyd/bilde synkronisering)
    - Mulighet for HD oppløsning på HDMI og SD oppløsning på SCART samtidig
    - Kanalsøk (se her for mer info)

Jeg håper og tror at denne programvaren vil løse de fleste av problemene dere har rapportert på boksen. Går alt som det skal vil vi kunne legge denne programmvaren ut i nettet for oppdatering i løpet av en uke eller to. Det vil da komme opp en melding på skjermen om programvareoppdatering når mottakeren skrus på etter å ha vært i stand-by i minst 15 minutter.

Med vennlig hilsen
    RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Format

I bakkenettet er både 4:3 og 16:9 formatet brukt. De norske kanalene sender mye i 16:9, mens de internasjonale stort sett sender 4:3. Felles for alle de norske kanalene er at de sender i begge formater avhengig av kildematerialet.

Hvordan man ønsker tilpasning av formatet til skjermen er veldig individuelt.

Ønsker du å bevare det opprinnelige formatet uten at bildet "dras ut" bør du sette TVen til fast format tilsvarende formatet på skjermen, mottakeren til skjermformatet (16:9 eller 4:3), for deretter å velge "letterbox". Mottakeren vil da legge på sorte striper for å tilpasse formatet som følger.

Widescreen TV (16:9):
    - Ingen tilpasning for 16:9 sending
    - Sorte striper på sidene ved 4:3 sending

Gammel TV (4:3):
    - Ingen tilpasning for 4:3 sending
    - Sorte striper oppe og nede ved 16:9 sending

Boksen legger ikke på striper på alle sidene samtidig. Det vi av og til ser er at kringkasterne ikke fyller ut hele TV bildet. Når dette blir tilpasset skjermen kan det se ut som om boksen "rammer inn bildet" med sorte kanter. Vi i RiksTV kan ikke redigere bildene vi får fra kringkaster.

Ønsker du å dra ut bildet slik at det fyller hele skjermen kan dette kjøres med "full skjerm" valget. Det er selvfølgelig også mange andre mulige varianter man kan oppnå ved å kombinere mulighetene til boksen og TVen.

Med vennlig hilsen
    RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiksTV
    Hei,

Med vennlig hilsen
    RiksTV
    Denne ser jeg frem til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Nok en gang stor takk til dere alle som har rapportert deres problemer. Informative tilbakemeldinger er eneste måten vi kan hjelpe boksleverandørene til å forbedre sine produkter og for oss i RiksTV til å bli bedre, både med teknikken og på kundebehandlingssiden.

Vi har mottatt en ny SW fra Grundig som vi nå tester gjennom for å se om den virkelig forbedrer situasjonen samt kontrollerte at det ikke er innført kritiske feil.

Jeg håper og tror at denne programvaren vil løse de fleste av problemene dere har rapportert på boksen. Går alt som det skal vil vi kunne legge denne programmvaren ut i nettet for oppdatering i løpet av en uke eller to. Det vil da komme opp en melding på skjermen om programvareoppdatering når mottakeren skrus på etter å ha vært i stand-by i minst 15 minutter.

Med vennlig hilsen
    RiksTV

Takk for svar, godt å ha dere på banen igjen i forumet. Om dere nå innfører et regime for å poste "driftsmeldinger" med kjente feil på websidene deres, blir det bra.

Et spørsmål i forhold til dette med SW oppgradering som er forventet om en uke eller to: Vi som har vært ille plaget men som nå ser en klar forbedring siden fredag 12/10, hva er det som er gjort i forhold til oss? Har vi allerede mottatt en pre-release av den nye versjonen dere tester videre på - eller er det gjort noe med sender Ulriken ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TytnII
    Takk for svar, godt å ha dere på banen igjen i forumet. Om dere nå innfører et regime for å poste "driftsmeldinger" med kjente feil på websidene deres, blir det bra.

Et spørsmål i forhold til dette med SW oppgradering som er forventet om en uke eller to: Vi som har vært ille plaget men som nå ser en klar forbedring siden fredag 12/10, hva er det som er gjort i forhold til oss? Har vi allerede mottatt en pre-release av den nye versjonen dere tester videre på - eller er det gjort noe med sender Ulriken ?

Lurer på det samme som TytnII nevner, er det gjort noe med senderen i det hele tatt? Tenker da på Bergen/Ulriken spesielt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bergen

Grunnen til at dere i Bergensområdet har hatt ekstra problemer er at en sender har vært defekt. Ettersom nettet er bygget slik at mange av senderne bruker samme frekvens (SFN) har dette skapt problemer i store områder. Feilen på senderen er nå rettet slik at denne feilkilden er fjernet.

Vi har ikke snikinnført noen noen ny programvare. Dere vil få beskjed når en ny programvare er tilgjengelig og mulighet til å velge om dere vil laste den inn eller ikke. Vi anbefaler selvfølgelig at ny programvare tas i bruk for dermed å forbedre mottakeren.

Med vennlig hilsen
    RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerognal
    Da har jeg kjøpt en antenneforsterker og har nå 100% både på signal og kvalitet.
    Men lyden er like mye ute av sync. Forferdelig irriterende!:evil:
    Har sendt mail til Riks-TV, så får vi høre hva dem sier...
    Hva slags antenneforsterker har du kjøpt? I noen tilfeller, f.eks om du har sterkt signal fra før, kan det bare bli verre med en forsterker fordi den kan overstyre om signalet blir for sterkt.

Står det noe på forsterkeren eller esken om hvor mye den tåler ut (db)?
    Og hva med støytall (Noise figure)? Lavere støytall, jo bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Med vennlig hilsen
    RiksTV
    Har dere sett om oppdateringen hjelper på lipsyncproblemet? Etter min mening er det det mest irriterende med Grundigboksen.

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •